125cc motor

Rijervaring, foto's en geschiedenis van sport/supersport motoren.

Moderator: Moderators

125cc motor

Berichtdoor TheLegend_ » Do Apr 28, 2011 5:26 pm

Hallo allemaal

Ik heb in november 2 jaar mijn rijbewijs (is nog een tijdje te gaan maar toch) en zit al een hele tijd te denken om dan een motor aan te schaffen. Maar aangezien ik pas na mijn studies mijn motorrijbewijs mag gaan afleggen van mijn ouders ben ik dus verplicht het bij een 125cc te houden..
Nu gaat mijn voorkeur uit naar een Yamaha YZF R125, maar ik vind dat een 125cc klinkt als een scooter en haat dat toch wel redelijk hard.. is het enigszins mogelijk om de klank van de uitlaat toch iets dichter bij een 'echte' motor te laten lijken?
Of zijn er toch mogelijkheden om met een zwaardere motor te leren rijden, maar af te stellen zo dat ik volgens de regels kan rijden?
Of andere voorstellen? :)

Alvast bedankt
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Re: 125cc motor

Berichtdoor HendrikZx6r » Do Apr 28, 2011 5:47 pm

Als je geen motorrijbewijs kan halen, heb je voorlopig niet veel andere opties dan een 125cc.
Ik heb er ook 3jaar mee gereden, je leert er wel veel uit en is ondanks beperkt vermogen wel fun!!
Voor dat geluid kan je natuurlijk een andere demper steken zodat ie wat dieper/zwaarder klinkt.

grtzz
Gebruikers-avatar
HendrikZx6r
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor MvC » Do Apr 28, 2011 5:52 pm

de ktm duke 125 klinkt al tamelijk deftig. maar buiten andere demper en luchtfilter is er aan de klank weinig te doen. having fun daar gaat het om, het geluid is bijkomstig hoor
play with the throttle, feel your heart pumping to the rhythm of road
Gebruikers-avatar
MvC
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TheLegend_ » Do Apr 28, 2011 6:25 pm

Oke bedankt, aan de ene kant spijtig te horen, maar aan de andere kant ook niet erg.. het is waarschijnlijk niet zo dat ik zal blijven rijden met een 125cc en je leert bij het autorijden ook niet rijden met een V8 :p
Klank zal ik er dan ook maar bij nemen en een zo deftig mogelijke demper op laten zetten.

Even naar die ktm duke 125 gekeken en vind hem wel klinken als anderen, maar ziet er wel goed uit eigenlijk. Hoe zit het ongeveer met de prijs er van? Zag op internet dat het +-4000€ was nieuw, klopt dit?

En nog een vraagje, nu ik toch bezig ben. Raak je een 125cc niet snel beu?
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Imno » Do Apr 28, 2011 6:39 pm

TheLegend_ schreef:Oke bedankt, aan de ene kant spijtig te horen, maar aan de andere kant ook niet erg.. het is waarschijnlijk niet zo dat ik zal blijven rijden met een 125cc en je leert bij het autorijden ook niet rijden met een V8 :p
Klank zal ik er dan ook maar bij nemen en een zo deftig mogelijke demper op laten zetten.

Even naar die ktm duke 125 gekeken en vind hem wel klinken als anderen, maar ziet er wel goed uit eigenlijk. Hoe zit het ongeveer met de prijs er van? Zag op internet dat het +-4000€ was nieuw, klopt dit?

En nog een vraagje, nu ik toch bezig ben. Raak je een 125cc niet snel beu?

Euh ja...na een paar maanden en zeker als je een rit mee doet met zwaardere motoren verwens je die motor dat het niet normaal is. Je kan niet geloven hoe rap ik weer bij de dealer stond ;) Maar geen kwaad woord over de 125ceeceekes. Je kweekt er zeker baanervaring mee en dat is ook altijd meegenomen :)
Koop h'm zeker niet nieuw en al heel zeker geen 4000 euro aan uitgeven. Je riskeert achteraf serieus wat geld te verliezen. Tweedehands geven ze nog amper 2000 euro na een jaartje.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor TheLegend_ » Do Apr 28, 2011 7:07 pm

Dan moet ik maar ritjes doen met mensen die een 125cc hebben :D

Nieuw zou ik ook niet een eerste motor kopen :) en heb het ook meer voor de looks van de yzf r125.
Wel spijtig dat ik nog zolang moet wachten, maar durf het me niet riskeren om hem enkele maanden vroeger al te kopen.
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Imno » Do Apr 28, 2011 7:15 pm

TheLegend_ schreef:Dan moet ik maar ritjes doen met mensen die een 125cc hebben :D

Nieuw zou ik ook niet een eerste motor kopen :) en heb het ook meer voor de looks van de yzf r125.
Wel spijtig dat ik nog zolang moet wachten, maar durf het me niet riskeren om hem enkele maanden vroeger al te kopen.

Zou ik ook niet doen eigenlijk. Ze houden ons soms nogal in 't oog :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor TheLegend_ » Za Apr 30, 2011 5:23 pm

Hoeveel zou ik eigenlijk maximum voor tweedehands een yzf-r125 mogen geven ? of kan je dat nog niet echt zeggen tegen hoe het zal zijn tegen november?
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor frederik_w » Za Apr 30, 2011 5:53 pm

is een aprilia rs125 nix voor u ? die zijn nog redelijk te betalen, en als ge die ontgrensd gaan die ook nog redelijk goed vooruit. is volgens mij het meeste "moto" van alle 125cc. is wel een 2takt dus klinkt een beetje als een scooter, maar een beetje motor kenner weet dat een aprilia rs125 geen scooter is en wel een goed scheurijzertje
Gebruikers-avatar
frederik_w
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Za Apr 30, 2011 6:03 pm

TheLegend_ schreef:Hoeveel zou ik eigenlijk maximum voor tweedehands een yzf-r125 mogen geven ? of kan je dat nog niet echt zeggen tegen hoe het zal zijn tegen november?

Hangt van een hele hoop factoren af he. Gewoon even afwachten tot na het seizoen (zo wat oktober), dan zijn er al weer heel wat zomerrijders die het toch maar je dat niet vinden en hun fietske verkopen. Neem zeker iemand mee die wat kent van motoren. Die zal je dan ook kunnen helpen met een prijs onderhandelen.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor TheLegend_ » Zo Mei 01, 2011 2:35 pm

Ja, ik ken de aprilia rs125 maar zou toch nooit ontgrensd rijden aangezien je dan niet meer verzekerd bent en ik liever niet voor alle kosten zou opdraaien als ik een ongeluk zou tegenkomen.. :/
En het is wel spijtig om hem te kopen na het seizoen.. de mooiste dagen zijn dan al gepasseerd.. maarja, daar valt nu niets aan te doen..
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor TheLegend_ » Di Mei 24, 2011 12:45 pm

Heb nu net iets gelezen en zou daar graag even bevestiging voor vragen (of beter gezegd.. weten als het zo is of niet :))
Blijkbaar mag je met je rijbewijs B vanaf 2 jaar met een 125 cc (max 25kw) rijden. Maar als je je rijbewijs nog geen 2 jaar zou hebben zou je met een motor met max. 0,16km/kg mogen rijden.
Is het dan zo dat ik als "70kg wegende" met een moto van 11.2kw zou mogen rijden?
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor » Di Mei 24, 2011 1:04 pm

Ik heb gehoord dat je de Aprilia's best op full power zet omdat ze anders kapot gaan.
Dingen kunnen er niet tegen begrensd te zijn. Ma gaas!
Kunt altijd zeggen dat ge hem zo gekocht hebt en het niet wist. :D
The sky aint the limit.:engel:
Aprilia rider.
Gebruikers-avatar
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Di Mei 24, 2011 1:11 pm

TheLegend_ schreef:Heb nu net iets gelezen en zou daar graag even bevestiging voor vragen (of beter gezegd.. weten als het zo is of niet :))
Blijkbaar mag je met je rijbewijs B vanaf 2 jaar met een 125 cc (max 25kw) rijden. Maar als je je rijbewijs nog geen 2 jaar zou hebben zou je met een motor met max. 0,16km/kg mogen rijden.
Is het dan zo dat ik als "70kg wegende" met een moto van 11.2kw zou mogen rijden?

Nope, je moet 2j je rijbewijs B hebben.
Dacht eigenlijk dat die regel is afgeschaft... of is ze al weer in voege na afgeschaft te zijn geweest?
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor DME3 » Di Mei 24, 2011 1:13 pm

Waarom leg je eigenlijk gewoon je motorrijexamen niet af?
Da's duidelijk de oplossing voor al uw problemen ;)

Risico van te leren rijden met een 125cc met je A-rijbewijs is dat je jezelf verkeerde zaken gaan aanleren.
Tenzij je slim bent en toch even wat lessen gaat volgen :)
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TheLegend_ » Di Mei 24, 2011 1:45 pm

TheLegend_ schreef: Maar aangezien ik pas na mijn studies mijn motorrijbewijs mag gaan afleggen van mijn ouders ben ik dus verplicht het bij een 125cc te houden..

En mijn studies zijn nog lang niet gedaan, anders had ik wel motorrijbewijs reeds gedaan.. :(

Pé schreef:Kunt altijd zeggen dat ge hem zo gekocht hebt en het niet wist. :D

Oké, sommige zijn misschien niet zo slim, maar allemaal zo dom? dacht het niet :D

DME3 schreef:Dacht eigenlijk dat die regel is afgeschaft... of is ze al weer in voege na afgeschaft te zijn geweest?

Niet terug afgeschaft? TOCH? :?
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor DME3 » Di Mei 24, 2011 2:31 pm

Hoe lang is lang? Ik heb ook tot m'n 22/23 gewacht om aan m'n rijlessen en moto te beginnen :) Wil het ook al sinds m'n kleutertijd ;)

Ik had eens iets horen vallen dat die regel was afgeschaft of men dit van plan was of dat die terug in voege is, weet het allemaal niet zeker meer. Maar dat moet wel te vinden zijn denk ik op internet. Dat medium weet het beter dan ik ;)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TheLegend_ » Di Mei 24, 2011 3:07 pm

Zit momenteel voor het grootste deel in mijn 2de jaar (mocht niet elk vak doen omdat ik niet volledig geslaagd was in mijn 1ste) dus wil dat zeggen dat ik er nog zeker 1,5 à 2 jaar bij mag rekenen. Valt allemaal te zien hoe goed mijn examens lopen ^^.
En nog eens zo lang wachten zie ik toch totaal niet zitten :o

"Wie na 31 augustus 2001 een rijbewijs cat. B had behaald mocht na 2 jaar niet meer automatisch met een Moto (met een cilinderinhoud van hoogstens 125 cm3 en een vermogen van hoogstens 11kW.) rijden.
Vanaf 1 maart 2007 mag dit weer."

bron: http://verkeerweb.be/rijbewijs/overzichtcat.html

Weet niet als dit een betrouwbare bron is..
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Lucasfalt » Di Mei 24, 2011 6:41 pm

Ik weet dat ook niet juist,maar wat ik wel weet is dat je fout bent over die kW/gewicht verhouding.

Dat gaat over het gewicht van de moto,niet over uw gewicht. :p
Gebruikers-avatar
Lucasfalt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TheLegend_ » Di Mei 24, 2011 8:59 pm

Lucasfalt schreef:Dat gaat over het gewicht van de moto,niet over uw gewicht. :p

Kon maar hopen .. toch? :D
TheLegend_
2fast4u.be Newbie

Volgende

Terug naar Sport / Supersport