2de moto kopen of niet?

Rijervaring, foto's en geschiedenis van tour motoren.

Moderator: Moderators

2de moto kopen of niet?

Berichtdoor Kawa86 » Za Jan 10, 2009 9:00 pm

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen om een 2de moto bij te kopen.
Nu heb ik een auto (voornamelijk voor woon-werk verkeer) en een moto (voornamelijk voor fun :D).

De gesprekken om samen te gaan wonen met men vriendin zijn nu een beetje serieuzer aan het worden
en vermits zijzelf graag een auto zou willen kopen (kleine benzine waar nie te veel kosten aan verbonden zijn)
lijkt het mij interessanter om mijn wagen te verkopen en een tweede moto (tour/sport) bij te kopen voor men woon-werk verkeer.

Men vriendin woont slecht 2 km van haar werk dus heeft ze niet echt een auto nodig en zeker geen (dure) diesel.
Ik werk in Brussel en doe elke dag toch minstens 100 km, daarom had ik een nieuwe diesel gekocht.
De kosten van deze wagen (tax en verzekering+ slechts 15cent per km inbrengen) vind ik echter relatief hoog.

Allerhande tips over de voor of nadelen zijn dus zeer welkom omdat dit toch wel een redelijk grote verandering zou zijn.

Mijn wagen (BMW 118D van half 2007) heeft nu een 60000km en dit lijkt mij dan ook min of meer he meest interessante moment om hem te verkopen.

De moto waar ik op het moment naar aan het kijken ben is de F800 ST van BMW deze kost met ABS en enkele opties ongeveer 13.000€

Dit zou dus ook betekenen dat ik een paar duizend euro van het verschil prijs auto-moto zou kunnen opzij leggen wat ook altijd handig is als je gaat samenwonen.

Dus zeker voor de mensen die hiermee ervaring hebben, alle tips en ervaringen zijn welkom! :)
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Scampi » Zo Jan 11, 2009 9:29 am

Awel manneke :D
Ik zat drie jaar geleden in net dezelfde situatie. Wij hadden toen elk een wagen, en ik mijn moto. Dat was ook eentje teveel van het goede toen we gingen samenwonen.

Na overleg, en een mooie overeenkomst hebben wij de auto die op dat moment voor ons het minst interessant was (een cabrio) weg gedaan.
Ik heb mijn moto gehouden, zij mag met de auto rijden. Dat is mijn keuze, nu rij ik winter en zomer door weer en wind, maar dat heeft de pret nog geen seconde gedrukt! :duim:
En als het dan toch echt eens moet dat ik de auto nodig heb, dan krijgt men vriendin (ondertussen is het bijna mijn vrouw, want we gaan trouwen! :zwijg: ) wel een lift van haar moeder om te geraken waar ze moet zijn!

Maar 95% van de tijd van het jaar, rijdt zij dus met de wagen, en ik met de moto!

PS: één ding begrijp ik nie goe... waarom moet je een 2de moto hebben? Je hebt er toch eentje?! :?
Verkoop die dure BMW, koop een klein goedkoop gezellig autootje voor je lief, en hou jij je moto...?
Dan spaar je pas veel centjes uit! :duim:
In den beginne was er niets.. en 't is dan nog ontploft ook!
Gebruikers-avatar
Scampi
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Circuit Maniac » Zo Jan 11, 2009 10:06 am

een motor is duurder als je veel km's maakt
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor drumbazer » Zo Jan 11, 2009 10:21 am

Awel bij mij is 't juist hetzelfde geweest.

Ik heb mijne auto ook een paar jaar geleden verkocht en toen gekozen om altijd met de motor te gaan werken, vriendin (ook bijna vrouw :) ) heeft een bedrijfswagen dus die gebruiken we voor de gewone verplaatsingen .
En als ik echt de auto nodig heb gaat m'n vriendin mee werken met een dorpsgenoot en geraakt ze toch op haar werk.
En als 't echt TE slecht weer is gelijk nu , carpool ik naar 't werk.
't is een keuze die je maakt, zolang ge maar op uw plaats geraakt :duim:

Scampi schreef:Awel manneke :D
Ik zat drie jaar geleden in net dezelfde situatie. Wij hadden toen elk een wagen, en ik mijn moto. Dat was ook eentje teveel van het goede toen we gingen samenwonen.

Na overleg, en een mooie overeenkomst hebben wij de auto die op dat moment voor ons het minst interessant was (een cabrio) weg gedaan.
Ik heb mijn moto gehouden, zij mag met de auto rijden. Dat is mijn keuze, nu rij ik winter en zomer door weer en wind, maar dat heeft de pret nog geen seconde gedrukt! :duim:
En als het dan toch echt eens moet dat ik de auto nodig heb, dan krijgt men vriendin (ondertussen is het bijna mijn vrouw, want we gaan trouwen! :zwijg: ) wel een lift van haar moeder om te geraken waar ze moet zijn!

Maar 95% van de tijd van het jaar, rijdt zij dus met de wagen, en ik met de moto!

PS: één ding begrijp ik nie goe... waarom moet je een 2de moto hebben? Je hebt er toch eentje?! :?
Verkoop die dure BMW, koop een klein goedkoop gezellig autootje voor je lief, en hou jij je moto...?
Dan spaar je pas veel centjes uit! :duim:
Gebruikers-avatar
drumbazer
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Imno » Zo Jan 11, 2009 11:17 am

Wel aangezien het gaat over samenwonen zou ik toch wel wat verder kijken dan het moment zelf. Ineens moet je meer inslagen aan voeding en krijg je andere noden. Misschien komen er wel kinderplannen of wat ook. Als je gaat samenwonen heb je een gezinnetje en dan mag je niet gaan denken als individu. Je behoeftenpatroon op vlak van mobiliteit verandert.
Ik zou dus eigenlijk je motor voor de fun behouden maar voor het gezin een klein, desnoods tweedehands, benzinnetje nemen (een diesel in Brussel is wat idioot wegens te kleine afstanden hetgeen nefast is voor diesels). Het autootje is dus niet voor je vriendin, maar voor het geheel, je gezin dus en dan volstaat op dit moment zelfs al iets type Fiesta, Corsa.
Een tweede motor lijkt me in dat verhaal eigenlijk overbodig of je zou h'm moeten aan willen kopen als funbike nummer 2 en dat lijkt me eigenlijk niet slim met verse plannen om samen te gaan wonen, hetgeen op zich al kosten meebrengt.
Highway Hawk - Live to ride. Ride to live.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 11:19 am

Bedankt voor de reacties, men huidige moto is een Kawasaki ZX9-R van 99' en die is wel een beetje te duur in verbruik en onderhoud om elke dag 100km mee te rijden.
Ik zou deze liever houden om in de zomer mee rond te toeren en op circuit te rijden.
Daarom zou ik dus een nieuwe, zuinigere en onderhoudsvriendelijkere motor bijkopen en een gecombineerde verzekering nemen.

Zo heb ik nog altijd twee vervoersmiddelen op mijn naam staan en kan ik de touring ook zonder problemen 100% inbrengen in men belastingen.

Alle zo denk ik er over, correct me if I'm wrong :)
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor ggfh666 » Zo Jan 11, 2009 11:22 am

Over de verhoogde kosten: wonen jullie nu elk apart alleen, want dan gaan de kosten naar beneden als je gaat samenwonen. Als jullie nog bij jullie ouders wonen, gaan jullie je een bult verschieten;)
http://www.balozi.be

lokale gids Malindi, Kenia
ggfh666
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor flipper uit Niel » Zo Jan 11, 2009 11:28 am

koop u een lichte vracht bij als tweede wagen ipv 2 de moto.
Is redelijk goedkoop en is goed om naar circuit mee te rijden.
En in de winter kan je die gebruiken om te gaan werken

Denk dat de kostprijs van een andere moto en uwen ZX9-R in onderhoud even duur zal zijn. De toerder zal mss wat minder verstoken, maar een onderhoud is een onderhoud.
06/04 niveau 2 zolder; 4/05 zolder; 22/05 zolder 20 en 21 juli Ecuyers, jaarkaart lezennes
Gebruikers-avatar
flipper uit Niel
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Imno » Zo Jan 11, 2009 11:29 am

Ge denkt als individu kawa. Moet nu gezin denken en voor zover ik begrepen heb is uw vriendin geen biker. Je gaat dus als pas samenwonend koppel met 3 voertuigen zitten en dat is in 't begin denk ik wat teveel van 't goede.
Bouw eerst dat samenwonen uit en als je na een tijd (wacht eerst maar is je eerste belastingsafrekening af als samenwonenden) zowat door hebt wat je uitgaven zijn en wat de lasten zijn dan kan je is overwegen om er een tweede motor bij te nemen.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 11:30 am

imnotmodest schreef:Wel aangezien het gaat over samenwonen zou ik toch wel wat verder kijken dan het moment zelf. Ineens moet je meer inslagen aan voeding en krijg je andere noden. Misschien komen er wel kinderplannen of wat ook. Als je gaat samenwonen heb je een gezinnetje en dan mag je niet gaan denken als individu. Je behoeftenpatroon op vlak van mobiliteit verandert.
Ik zou dus eigenlijk je motor voor de fun behouden maar voor het gezin een klein, desnoods tweedehands, benzinnetje nemen (een diesel in Brussel is wat idioot wegens te kleine afstanden hetgeen nefast is voor diesels). Het autootje is dus niet voor je vriendin, maar voor het geheel, je gezin dus en dan volstaat op dit moment zelfs al iets type Fiesta, Corsa.
Een tweede motor lijkt me in dat verhaal eigenlijk overbodig of je zou h'm moeten aan willen kopen als funbike nummer 2 en dat lijkt me eigenlijk niet slim met verse plannen om samen te gaan wonen, hetgeen op zich al kosten meebrengt.

Ik snap niet echt goed wat je bedoeld? als ik men auto wegdoe, moet er toch iets in de plaats komen om mee naar men werk te rijden?
En vermits men vriendin echt een auto voor haarzelf wil kopen, heb ik mijn auto niet echt meer nodig he.
En zou die tweede moto financieel een stuk voordeliger uitkomen als men huidige wagen.
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Zo Jan 11, 2009 11:38 am

Wat ik bedoel is 1 motor die je zowel fun geeft als woon-werk kan garanderen en als tweede voertuig een autootje waarmee je vriendin kan rijden en waarmee je die zaken kan doen dat elk gezin doet. Je zou nog wel is kunnen verschieten waar je mee zeult als je met meer dan 1 bent onder een dak :)
Second is onze maatschappij niet al te vriendelijk voor twee inkomens onder een dak. Je gaat misschien wel denken dat je nu twee inkomens hebt, maar owee als de afrekening komt en je niemand ten laste hebt om in te brengen.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 11:39 am

[quote="ggfh666"]Over de verhoogde kosten: wonen jullie nu elk apart alleen, want dan gaan de kosten naar beneden als je gaat samenwonen. Als jullie nog bij jullie ouders wonen, gaan jullie je een bult verschieten]

Wonen dus nog bij onze ouders...
Daarom dat ik er mij ook een beetje op wil voorbereiden door wat geld opzij te zetten me de verkoop van men wagen, minder verzekering en tax te betalen, en al men woon-werkverkeer 100% kan aftrekken van men belastingen.

Kheb dit al enkele keren uitgerekend en dit scheelt op jaarbasis toch al snel een 1500€.

Dat effect vergroot ook omdat ik dit jaar ipv 5 dagen per week, maar 3 dagen per week meer naar Brussel moet. En dat werkt voor men auto alleen maar nadelig omdat ik hier slechts 15cent per km kan inbrengen...
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 11:44 am

imnotmodest schreef:Wat ik bedoel is 1 motor die je zowel fun geeft als woon-werk kan garanderen en als tweede voertuig een autootje waarmee je vriendin kan rijden en waarmee je die zaken kan doen dat elk gezin doet. Je zou nog wel is kunnen verschieten waar je mee zeult als je met meer dan 1 bent onder een dak :)
Second is onze maatschappij niet al te vriendelijk voor twee inkomens onder een dak. Je gaat misschien wel denken dat je nu twee inkomens hebt, maar owee als de afrekening komt en je niemand ten laste hebt om in te brengen.

Dat snap ik en dat zou zeker goedkoper zijn, maar de moto waar ik nu mee rijd is simpelweg niet geschikt om elke dag 100 km mee te rijden:
niet echt comfortabel,
zeker niet zuinig,
geen enkele mogelijkheid om bagage mee te nemen,
duur in onderhoud,
ondertussen toch al 10 jaar oud,
en ik hou van deze moto dus ik zou er liefst nog een aantal jaren van kunnen genieten ;)
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Zo Jan 11, 2009 11:56 am

[quote="Kawa86"]Dat snap ik en dat zou zeker goedkoper zijn, maar de moto waar ik nu mee rijd is simpelweg niet geschikt om elke dag 100 km mee te rijden:
niet echt comfortabel,
zeker niet zuinig,
geen enkele mogelijkheid om bagage mee te nemen,
duur in onderhoud,
ondertussen toch al 10 jaar oud,
en ik hou van deze moto dus ik zou er liefst nog een aantal jaren van kunnen genieten ]Ja jong. Ge gaat keuzes moeten maken. Einde verhaal van bij uw ouders wonen (Hotel mama :p) en start samenwonen. Ander verhaal. Ik begrijp dat het voor een jonge gast leuk is om een funbike te hebben, maar je merkt dat al diegenen die hier reageren je het afraden. Ze weten waarom. :) (en ik weet het al 25 jaar).
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 12:09 pm

imnotmodest schreef:Ja jong. Ge gaat keuzes moeten maken. Einde verhaal van bij uw ouders wonen (Hotel mama :p) en start samenwonen. Ander verhaal. Ik begrijp dat het voor een jonge gast leuk is om een funbike te hebben, maar je merkt dat al diegenen die hier reageren je het afraden. Ze weten waarom. :) (en ik weet het al 25 jaar).

Mja, mss versta ge het een beetje verkeerd.
Voor mij gaat het niet om 2 moto's te hebben,
de situatie zoals ze nu is is voor mij ook gemakkelijker,
ik heb een moto voor het plezier en een auto om naar men werk te rijden en dingen te vervoeren.

De verandering nu is dat men vriendin een auto wil kopen voor haar eigen (werk, inkopen, tupperware voorstellingen,.........)

Mijn auto kan ze daar echter niet voor gebruiken want als ik ga werken ben ik van 6uur smorgens tot 7 uur savonds weg.

Mijn redenering is dus nu, als zij toch een wagen koopt is het in zijn geheel goedkoper om:
twee moto's (gezamenlijk verzekerd) en een goedkope auto te hebben als:
een moto en twee wagens waarvan één een relatief dure en nieuwe diesel

Tis zeker nie dat ik hiet wil luisteren naar u, zijn ook mensen die wel akkoord zijn met men redenering, ik probeer gewoon zo goed mogelijk de gehele situatie uit te leggen. :)
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ducatiwitch » Zo Jan 11, 2009 12:17 pm

zoals de aarde nu opwarmt :rolleyes: zoude u beter nen snowscooter kopen:D

Denk er ook aan dat verzekering voor een motor veel duurder is als deze niet gekoppeld kan worden aan een autoverzekering. ;)
I once had 1 American Paint horse between my legs, now... 97 Italian Desmo Stallions

Miss you X4
Gebruikers-avatar
Ducatiwitch
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 12:25 pm

[quote="Conny 696+"]zoals de aarde nu opwarmt :rolleyes: zoude u beter nen snowscooter kopen:D

Denk er ook aan dat verzekering voor een motor veel duurder is als deze niet gekoppeld kan worden aan een autoverzekering. ]

Ja mss wel :p

Als we samenwonen kunnen we die auto en de twee moto's samen verzekeren op mijn naam he.
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Shriky » Zo Jan 11, 2009 12:26 pm

Als ge 40.000km op een jaar doet met een moto lijkt me die toch wel duurder te gaan uitvallen tov ne auto, of ben ik daar verkeerd in?

Ik weet eigenlijk niet echt hoeveel budgetvriendelijk de huidige touring moto zijn.
Gebruikers-avatar
Shriky
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Zo Jan 11, 2009 12:27 pm

Kawa86 schreef:Mja, mss versta ge het een beetje verkeerd.

twee moto's (gezamenlijk verzekerd) en een goedkope auto te hebben als:
een moto en twee wagens waarvan één een relatief dure en nieuwe diesel

Ben mee hoor en ik volg je redenering, maar ik knip daar nog een stuk vanaf. Relatieve dure diesel weg en vervangen door 1 kleine benzine (gezinswagen en vervoer van uw vriendin) + 1 motor die zowel bike for fun is als je woon-werkvervoer kan garanderen. De meeste jong samenwonenden hier hebben het denk ik wel zo geregeld en dat heeft veel te maken met het feit dat de kosten die je gaat hebben de eerste periode enorm gaan zijn en ook dat wanneer de afrekening komt na twee jaar het flink schrikken is en behoorlijk pijnlijk. Als je daar doorheen bent dan kan je terug denken aan uitbreiding van je wielenpark, maar nu is dat gewoon echt af te raden. En ja ik weet dat je dus gaat moeten nadenken over je kawa en je dure diesel. Nergens geen interessanter en goedkoper plek dan Hotel mama. Succes kawa :)
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kawa86 » Zo Jan 11, 2009 12:41 pm

imnotmodest schreef:Ben mee hoor en ik volg je redenering, maar ik knip daar nog een stuk vanaf. Relatieve dure diesel weg en vervangen door 1 kleine benzine (gezinswagen en vervoer van uw vriendin) + 1 motor die zowel bike for fun is als je woon-werkvervoer kan garanderen. De meeste jong samenwonenden hier hebben het denk ik wel zo geregeld en dat heeft veel te maken met het feit dat de kosten die je gaat hebben de eerste periode enorm gaan zijn en ook dat wanneer de afrekening komt na twee jaar het flink schrikken is en behoorlijk pijnlijk. Als je daar doorheen bent dan kan je terug denken aan uitbreiding van je wielenpark, maar nu is dat gewoon echt af te raden. En ja ik weet dat je dus gaat moeten nadenken over je kawa en je dure diesel. Nergens geen interessanter en goedkoper plek dan Hotel mama. Succes kawa :)

Das idd waar, men Kawa kan ik zeker een tijdje opzij zetten als het moet, als de verzekering gecombineerd is en ik rij er bijna niet mee (onderhoud doe ik trouwens allemaal zelf) is de enigste kost de jaarlijkse tax en daar komt het nu ook nie echt op aan, maar hem verkopen zie ik nie echt zitten omdat de waarde in geld niet echt hoog ligt en hij toch wel iets voor mij betekend. :)
ZXR 750 89'
ZX9-R 99'
GSX650F 09'
KTM SMT 10'
Gebruikers-avatar
Kawa86
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar Tour motoren