ABS verplicht voor motorfietsen

Nieuws in het belang van iedere motorrijder

Moderator: Moderators

ABS verplicht voor motorfietsen

Berichtdoor DME3 » Di Dec 06, 2011 11:17 am

BRUSSEL - Alle motorfietsen en scooters moeten over 5 jaar zijn voorzien van ABS om het remmen veiliger te maken. Dat heeft een commissie van het Europees Parlement maandag besloten.

Met de maatregel kunnen honderden levens per jaar worden bespaard.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp maakte zich sterk voor het antiblokkeersysteem. Hij wijst erop dat 17 procent van de verkeersslachtoffers motorrijders, bromfietsers en scooterrijders is, terwijl zij maar 2 procent uitmaken van alle weggebruikers.

Ze hebben zo waar het Ei van Columbus ontdekt! |(
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Re: ABS verplicht voor motorfietsen

Berichtdoor LedZep » Di Dec 06, 2011 11:20 am

Tja, zat er aan te komen hé..
Ze zijn er precies wel vergeten bij te zetten dat het verplicht wordt op NIEUWE motorfietsen (klein detail ;) )
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Di Dec 06, 2011 11:25 am

't zou anders wel plezant worden om op mijn moto ABS te krijgen :engel:
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor LedZep » Di Dec 06, 2011 11:35 am

:D

Ik zie er sowieso het probleem niet echt van in. Ok, het wordt verplicht, wederom een regeltje er bij die motorrijders in hun vrijheid beïnvloed. Maar voor auto's is het toch al een tijdje verplicht, en daar klaagt niemand (meer?) over?
Het zou natuurlijk wel mooi zijn als het uitschakelbaar is voor de circuitrijders/off-roaders..
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Di Dec 06, 2011 11:38 am

Vind het ook niet erg om ABS te hebben, maar het woordje verplicht is er al weer te veel aan...
ABS werkt ook dommigheid in de hand.
Gewoon volle neut remhendel inknijpen ipv gedosseerd remmen geeft niet bepaald de beste remprestaties... + dat het vaak te rap ingrijpt dat ABS.
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRX » Di Dec 06, 2011 12:26 pm

DME3 schreef:Vind het ook niet erg om ABS te hebben, maar het woordje verplicht is er al weer te veel aan...
Gewoon volle neut remhendel inknijpen ipv gedosseerd remmen geeft niet bepaald de beste remprestaties... + dat het vaak te rap ingrijpt dat ABS.

Ik lees die reactie nog al eens op het al dan niet abs hebben op de moto...
Ik snap niet dat ABS op een moto een nadeel kan zijn ? (op een wagen in de sneeuw is het discutabel, ga ik mee akkoord).

Je moet verdikke al een heel goeie motorrijder zijn met stalen zenuwen en reflexen om niet vol in de rem te gaan als er opeens een wagen voor je neus de straat op rijdt. Zonder ABS resulteert dit nog al eens in een valpartij, met ABS heb je al meer kans om recht op te blijven en eventueel de wagen te ontwijken.
Voor iemand die goed kan remmen is ABS volgens mij een stukje extra veiligheid, voor iemand die niet goed kan remmen (bv beginnende motorrijders) is ABS een groot stuk extra veiligheid.

Natuurlijk zal zo'n verplichting wel zijn invloed hebben op de prijs van een moto.
Alhoewel, anderzijds zal het dus ook algemeen worden, dus veel grotere aantallen ABS-systemen die gekocht worden bij de leveranciers, dus beter en goedkoper denk ik dan....
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Jeroen! » Di Dec 06, 2011 1:10 pm

Vooral meer winst in de zak van de fabrikant/verdeler denk ik ...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor scorpio » Di Dec 06, 2011 1:29 pm

TRX schreef:
DME3 schreef:Vind het ook niet erg om ABS te hebben, maar het woordje verplicht is er al weer te veel aan...

Ik lees die reactie nog al eens op het al dan niet abs hebben op de moto...
Ik snap niet dat ABS op een moto een nadeel kan zijn ? (op een wagen in de sneeuw is het discutabel, ga ik mee akkoord).

Je moet verdikke al een heel goeie motorrijder zijn met stalen zenuwen en reflexen om niet vol in de rem te gaan als er opeens een wagen voor je neus de straat op rijdt. Zonder ABS resulteert dit nog al eens in een valpartij, met ABS heb je al meer kans om recht op te blijven en eventueel de wagen te ontwijken.
Voor iemand die goed kan remmen is ABS volgens mij een stukje extra veiligheid, voor iemand die niet goed kan remmen (bv beginnende motorrijders) is ABS een groot stuk extra veiligheid.

Natuurlijk zal zo'n verplichting wel zijn invloed hebben op de prijs van een moto.
Alhoewel, anderzijds zal het dus ook algemeen worden, dus veel grotere aantallen ABS-systemen die gekocht worden bij de leveranciers, dus beter en goedkoper denk ik dan....

:agree:

of eventuele nadelen in bepaalde gevallen opwegen tegen algemene voordelen? Er zijn ook heel veel nieuwe motards die je misschien toch best met zo'n systeem de baan opstuurt vooraleer ze één en ander ondervinden.
Misschien zou er moeten staan "baanmoto's"? Maar dan begint weer een andere discussie.

Als uw voorwiel weg is zijn er toch niet teveel die rechtblijven, ook bij de meer ervaren mensen.
Gebruikers-avatar
scorpio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Di Dec 06, 2011 1:47 pm

Klopt volledig dat ABS positief kan zijn, als ze deftig werkt en je er niet puur op vertrouwt!
ABS zou maar eens moeten wegvallen op laat ons zeggen een BMW K-reeks :rolleyes: en je gewoon je hendel vol in knijpt want je hebt toch ABS...

Ik heb rijlessen gevolgd op een moto met ABS toen er nog grondvorst was en het dus glad was.
Maar zo goed vond ik dat toch niet en ik stond sneller stil zonder.

Op mijn oude Duc met de standaard rempomp moet ik al ferm m'n best doen om 't voorwiel zo te laten blokkeren dat ik op m'n muil ga. Maar kan me wel inbeelden dat dat met het huidig radiaal speelgoed wel anders is :zwijg:

Ik ben meer pro de piste verbeteren van de rijopleiding ipv vanalles te gaan verplichten die toch maar weinig bijdragen aan het verminderen van ongevallen met motorrijders.
Als je weet hoe je een noodstop moet doen, ga je je voorwiel niet blokkeren. Helaas moet je bij de rijopleiding geen noodstop leren bij snelheden van pakweg 90 km/u of leren ontwijken op die snelheden.

Probleem aanpakken aan de bron ipv 'lapmiddelen' aub :)

Dat gezegd zijnde: als ik een moto koop voor bv. woon-werk zal dat allicht mét ABS zijn, los van de verplichting die ze nu opleggen.
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor LedZep » Di Dec 06, 2011 1:51 pm

DME3 schreef:Ik ben meer pro de piste verbeteren van de rijopleiding ipv vanalles te gaan verplichten die toch maar weinig bijdragen aan het verminderen van ongevallen met motorrijders.
Als je weet hoe je een noodstop moet doen, ga je je voorwiel niet blokkeren. Helaas moet je bij de rijopleiding geen noodstop leren bij snelheden van pakweg 90 km/u of leren ontwijken op die snelheden.

Dan gaat er wederom geklaagd worden dat de rijopleiding duurder wordt. En overigens: iedereen heeft een noodstop leren doen op zijn rijopleiding(alle, merendeel hier toch vermoed'k). Hoeveel % daarvan oefent deze nog steeds? En hoeveel % zal deze tot een goed einde brengen in een panieksituatie? (want je mag er nog zoveel op trainen, je weet nooit hoe je reageert in een stresssituatie. Je kan enkel je kansen vergroten door het er in te drillen)
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Di Dec 06, 2011 2:01 pm

Natuurlijk moet je goed kunnen remmen... en natuurlijk is een rijopleiding meer dan zinvol...

MAAR als je dat gaat combineren met ABS kan je toch weer een stukje veiliger de baan op.
In principe ga je de ABS zelfs niet voelen als je goed remt, je blokkeert toch je wielen niet? Maar die ene keer dat bomma je niet ziet en met haar Saxootje net voor je neus de baan op draait zal het mss het verschil zijn tussen crashen en rechtblijven.

Ik heb er ondertussen 250.000km opzitten met de moto en mezelf op straat nog nooit onderuit geremd, dus zou ik ook kunnen besluiten dat ABS nutteloos is.
Heb ook nog remproeven gedaan op natte ondergrond, kon toen zelfs stoppie doen op gewone baanbanden (Metzeler Z6 roadtec). Das dan wel in gecontroleerde omstandigheden waar je mooi de remdruk opbouwt tot zowat dezelfde remkracht als op droog wegdek. Das niet te vergelijken met een noodistuatie.

Dat je verwijst naar die K-reeks is zever é, das een oud systeem dat idd niet goed werkt, de hedendaagse ABS-systemen werken veel beter. Lees maar eens de testen ivm dat ABS op de Honda CBR (blade en 600rr).

Tja, het wordt een verplichting, vind dat ook niet echt nodig maar van zo'n dingen lig ik echt niet wakker zunne. Er zijn andere verplichtingen en wetten die net iets meer impact hebben op 'ons'.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor DME3 » Di Dec 06, 2011 2:22 pm

Dat van die K-reeks was bedoeld als verwijzing naar het verwachten dat je ABS hebt, remt en dan vast stelt dat het ABS er niet is en je boem doet omdat je gewoon vol in je rem knijpt.

Het heeft idd z'n nut, maar waarom weer verplichten...

En voor mij mag rijopleiding uitgebreider en duurder, zal nog altijd minder kosten dan ABS :D
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor wreckah » Di Dec 06, 2011 3:57 pm

ik ben ook helemaal niet tegen ABS,

wel tegen de verplichting ervan ;) ...eigenlijk tegen de verplichting van bijna alle dingen :D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
wreckah
Sponsor

Berichtdoor Swa » Di Dec 06, 2011 5:30 pm

Ik koos op mijn eerste motor expliciet geen ABS te hebben, om goed te leren remmen toen ik begon te leren rijden.

Nu al een paar motoren verder heb ik wel ABS en vind ik het een must voor het soort woon-werk dat ik doe. De keren dat het nuttig is gebleken zijn op één hand te tellen, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of ik nog had rechtgestaan zonder.

Persoonlijk vind ik echter dat ABS voor een zekere luiheid/laksheid zorgt. Sta jezelf & je voorwiel recht? Ja, dan kan je gewoon vol in de remmen gaan zonder na te denken. Dit leidt uiteindelijk tot minder oplettendheid op de baan en minder 'gevoel'.

Ik kan me goed inbeelden dat vele motards voorkeur geven aan geen geld uit te geven aan ABS (because face it, 't is altijd een pakje geld erbij!) en ook volkomen veilig rijden. Deze verplichting is weer vadertje staat (of europa, whatever) die het weer beter weet... Het lijkt futiel, maar onze 'vrijheden' slinken zienderogen...

Wat mij betreft is een alternatief systeem beter. Bijvoorbeeld kan je de verzekeringskost lager maken als je ABS hebt? Of kan je zeggen dat de mutualiteit niet zal mee helpen opdraaien voor kosten ter behandeling van een val waarbij je geen beschermende kledij aan had.
Dit vind ik minder tegen de borst stotend dan al deze 'verplichtingen'.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor McDaddy » Di Dec 06, 2011 6:13 pm

Mss gaatvEuropa de automobilisten verplichten omnrekening te houden met de moto's :p
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Di Dec 06, 2011 6:17 pm

Als de ABS wegvalt bij de K viel de rembekrachtiging ook weg maw ge mocht zo hard knijpen als ge wilt ge had toch zo goed als geen rem meer ... laten blokkeren lukte zelfs niet => en ja ik spreek uit ervaring ;o))

Het enige dat me stoort, ze verplichten het en de klant zal de meerprijs verplicht moeten dragen ;)

mvg

Stef

DME3 schreef:Dat van die K-reeks was bedoeld als verwijzing naar het verwachten dat je ABS hebt, remt en dan vast stelt dat het ABS er niet is en je boem doet omdat je gewoon vol in je rem knijpt.

Het heeft idd z'n nut, maar waarom weer verplichten...

En voor mij mag rijopleiding uitgebreider en duurder, zal nog altijd minder kosten dan ABS :D
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Peejt » Di Dec 06, 2011 8:28 pm

Verplicht of niet verplicht... evolutie is gewoon goed! Tegenwoordig zijn die systemen gewoon TOP! Heb zelf al een keer of 3 mijn voorwiel geblokkeerd (staat zelfs nog een mooi remspoor van ne meter of 4 op de ring van Herentals voorbij de McDonalds van mij. Net niet op mijn smoel gegaan toen er ne bestelwagen met aanhanger die stapvoets reed doodleuk van het rechter naar het linkervak veranderde zonder te kijken én zonder richtingsaanwijzer! Ik beweer hier nu zeker niet dat ik geweldig veel talent heb, wél dat ik al zeker 2 keer pokke véél geluk heb gehad de moto recht te houden en de remdruk (uit reflex of verschieten van ne piepende voorband) te verminderen. Eén keer is het al eens misgelopen toen een auto vlak voor mijn neus vol in de remmen ging en ik hetzelfde probeerde en mezelf onderuit trok! Ik ben er 100% zeker van dat ik met ABS in die situatie was recht gebleven! Voor mij is het duidelijk! Op mijn volgende moto WIL IK ABS!!! Ik heb enkele maanden terug de Boucles de Theux 2011 meegereden op een BMW F800R mét ABS. Heb met dat machientje zitten raggen (zeker op de gesloten proeven, bijna zoals op circuit) en heb het ABS maar één keer voelen opspringen én daar ben ik blij om! Want dat was op een plek waar kiezel lag in een remzone! Als ik daar zonder ABS even hard in de remmen was gegaan... de gevolgen kunt ge al raden!
Verplichten is mss een stap te ver, maar voor 95% van de rijders zal het écht wel veiliger en beter zijn! Voor de overige 5% die het niet nodig hebben... helaas :engel:
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Mopper » Wo Dec 07, 2011 6:01 am

Zolang de heren en dames constructeurs hun ABS (makkelijk) uitschakelbaar maken heb ik er ook helemaal geen problemen mee. Mensen die willen offroaden, driften of stoppies doen, moeten dat van mij nog steeds kunnen.
Terzijde: op de rijschool had ik ook een moto met ABS, maar die van mij heeft dat niet. Ik heb toen speciaal zitten oefenen om de noodstop in alle omstandigheden te doen zonder dat de ABS in actie schoot. En op mijn eigen moto oefen ik nog regelmatig. Volgend jaar ga ik toch nog een extra opleiding volgen om het remmen in bochten en remmend uitwijken beter onder controle te krijgen.
Nog steeds voor mezelf gesproken, moest ik mijn woon-werkverkeer met ABS doen, zou ik bij nat weer toch een vals veiligheidsgevoel hebben, nu ben ik een pak voorzichtiger (vooral omdat 2/3e van mijn valpartijen door blokkerende rem op nat wegdek waren :D )
“I fear the man who drinks water and so remembers this morning what the rest of us said last night.”
Aprilia RS125 2000
Vespa PX125 2006
KTM 690 Duke 2010
Gebruikers-avatar
Mopper
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Cowboy » Wo Dec 07, 2011 7:30 am

Verplicht of niet verplicht maakt voor mij weinig uit.
Mogelijkheid om de boel aan en uit te zetten moet er volgens mij wel zijn, al zou ik ABS wel altijd laten aanstaan.
Vals veiligheidsgevoel lijkt me op zich een raar punt. In de auto heb ik ABS en ik rij daardoor niet speciaal "anders" of sportiever dan wanneer ik geen ABS zou hebben.
Mijn huidige motor heeft (helaas) geen ABS, maar ik had voor mezelf al uitgemaakt dat de volgende (ooit) zeker wel ABS diende te hebben.
Spijtig is wel dat ze met al hun regelgevingen de vrije keuze van iedereen serieus beginnen beperken ten koste van de consument :( .
GSX-F 750 ==> RF 900 R ==> R1 ==> V-Max ==> CBR 1100 XX ==> ZZR 1400 ==> Tiger Explorer
Gebruikers-avatar
Cowboy
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Wo Dec 07, 2011 11:12 am

Mopper schreef:Nog steeds voor mezelf gesproken, moest ik mijn woon-werkverkeer met ABS doen, zou ik bij nat weer toch een vals veiligheidsgevoel hebben, nu ben ik een pak voorzichtiger (vooral omdat 2/3e van mijn valpartijen door blokkerende rem op nat wegdek waren :D )

Huh, je beseft toch hoe onnozel je uitspraak klinkt ? Je zegt enerzijds dat het je een VALS veiligheidsgevoel zou geven en anderzijds geef je toe dat je al 2 maal gevallen bent door een blokkerende rem op het nat wegdek = waarschijnlijk vermeden als je ABS gehad zou hebben.

Ik vind dat tegenargument van 'dat geeft je een vals veiligheidsgevoel' zo'n nonsens....
Net alsof iedereen die een ABS-motorfiets onder zich heeft opeens verandert in een debiel zonder verstand :rolleyes: .
Afbeelding

Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Volgende

Terug naar Nieuws