Alles wat met GPS te maken heeft ...

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Nuvi 510

Berichtdoor Sw@tLorD » Di Jul 07, 2009 9:48 am

Zo, mijn Nuvi 510 is aangekomen.

Ik heb vrijwel meteen de update (Garmin_rmu_cneunt2010.exe) gedownload. Het extracteren duurt nu al bijna 15 minuten en ik zit nogmaal aan 32 % :s (is dit normaal?)
Nu staat erbij, vervaldatum: 5 sept 2009? Zal ik tegen dan een volledige kaartenset moeten kopen?
Ik had graag alle landen van de EU gehad (vooral Frankrijk, Duitsland en Polen). Kan ik die gewoon van hun website halen? Is er nog iets dat ik moet weten?

Mvg,

Swatje
Suzuki RMX50 -> Suzuki GS500E -> Honda CBR900RR + Honda CB 550 F -> Kawasaki ZX10R + Suzuki GSX 750 ESD -> Yamaha FZ1S 2006 + Honda CB550 F 1977
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Di Jul 07, 2009 10:20 am

Sw@tLorD schreef:Zo, mijn Nuvi 510 is aangekomen.

Ik heb vrijwel meteen de update (Garmin_rmu_cneunt2010.exe) gedownload. Het extracteren duurt nu al bijna 15 minuten en ik zit nogmaal aan 32 % :s (is dit normaal?)
Nu staat erbij, vervaldatum: 5 sept 2009? Zal ik tegen dan een volledige kaartenset moeten kopen?
Ik had graag alle landen van de EU gehad (vooral Frankrijk, Duitsland en Polen). Kan ik die gewoon van hun website halen? Is er nog iets dat ik moet weten?

Mvg,

Swatje

Met de Nuvi 510 is het niet zo simpel...

hetgeen je aan het downloaden/extracten bent is eigenlijk de kaartset voor heel Europa. Je moet in mapsource alle kaartdelen selecteren en verzenden naar je gps. Je moet alleen wel een SD-kaartje erin steken, en je SD-kaartje selecteren om te verzenden in mapsource. Interne geheugen van de gps is niet groot genoeg voor alle kaartdelen.

die vervaldatum... is dat niet dat je tot dan (kaart)updates kan downloaden? de kaarten blijven wel gewoon werken, lijkt me :)
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sw@tLorD » Di Jul 07, 2009 10:29 am

Dawg schreef:Met de Nuvi 510 is het niet zo simpel...

hetgeen je aan het downloaden/extracten bent is eigenlijk de kaartset voor heel Europa. Je moet in mapsource alle kaartdelen selecteren en verzenden naar je gps. Je moet alleen wel een SD-kaartje erin steken, en je SD-kaartje selecteren om te verzenden in mapsource. Interne geheugen van de gps is niet groot genoeg voor alle kaartdelen.

die vervaldatum... is dat niet dat je tot dan (kaart)updates kan downloaden? de kaarten blijven wel gewoon werken, lijkt me :)

Bangelijk ... ik zal meteen een microsd kaart gaan kopen. 8gb lijkt me genoeg , niet?
Suzuki RMX50 -> Suzuki GS500E -> Honda CBR900RR + Honda CB 550 F -> Kawasaki ZX10R + Suzuki GSX 750 ESD -> Yamaha FZ1S 2006 + Honda CB550 F 1977
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor depo » Di Jul 07, 2009 11:05 am

Dawg schreef:

lijkt me ook dat dit zo is :duim:
depo
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Di Jul 07, 2009 11:13 am

Sw@tLorD schreef:Bangelijk ... ik zal meteen een microsd kaart gaan kopen. 8gb lijkt me genoeg , niet?

8gb is meer dan genoeg, dacht dat Kay ene van 1 of 2 gb had :)

edit: maar weet het niet zeker meer... dus voor die paar eurotjes miss ene pakken die groot genoeg is :)
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sw@tLorD » Di Jul 07, 2009 11:14 am

Ik zie het al. De update was mapsource etc. Via Mapinstall kan ik de regio's die ik will installeren op de garmin! Handig :D
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sw@tLorD » Di Jul 07, 2009 1:27 pm

[SIZE="1"]Hmm weer een opmerking:

Ik ben net een SanDisk micro SD kaartje van 4gb gaan halen. Ik steek het erin, gan naar MapInstall ... en die zegt dat ik geen vrij ruimte meer over heb.

Een Oplossing?
[/SIZE]
*EDIT* Oplossing: ipv het garmin toestel selecteren, gewoon de micro sd kaart selecteren als opnametoestel :D

Nu heb ik een andere vraag, toen ik daarnet even naar Mortsel en terug reed, dan was het icoontje (auto) nooit op de weg zelf te zien, maar altijd een cm ernaast. De rijrichting leek mij ook heel onduidelijk.
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Di Jul 07, 2009 1:58 pm

Sw@tLorD schreef:Hmm weer een opmerking:

Ik ben net een SanDisk micro SD kaartje van 4gb gaan halen. Ik steek het erin, gan naar MapInstall ... en die zegt dat ik geen vrij ruimte meer over heb.

Een Oplossing?

*EDIT* Oplossing: ipv het garmin toestel selecteren, gewoon de micro sd kaart selecteren als opnametoestel :D

Nu heb ik een andere vraag, toen ik daarnet even naar Mortsel en terug reed, dan was het icoontje (auto) nooit op de weg zelf te zien, maar altijd een cm ernaast. De rijrichting leek mij ook heel onduidelijk.

had ik niet iets gezegd dat je je SD moest selecteren :engel::D;)
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sw@tLorD » Di Jul 07, 2009 11:24 pm

Right,

De GPS mag hersteld worden. Hij blijft niet langer dan 10 seconden werken. Haal ik de SD kaart eruit, dan krijg ik een witte streep en valt ie weer uit na 10 seconden. Morgen rij ik een tot in Paal.
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Di Jul 07, 2009 11:32 pm

Sw@tLorD schreef:Right,

De GPS mag hersteld worden. Hij blijft niet langer dan 10 seconden werken. Haal ik de SD kaart eruit, dan krijg ik een witte streep en valt ie weer uit na 10 seconden. Morgen rij ik een tot in Paal.

:rolleyes: ni hersteld gekregen?
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sw@tLorD » Zo Jul 19, 2009 1:29 pm

Ik heb de route 'Namen & Vallei gedownload' coor mijn Nuvi 510. Ik heb CNE NT 2010.1 kaartversie op mijn gps staan.

In mapsource wordt de rit weergegeven met 224 km. Als ik op 'overbrengen naar apparaat' klik dan selecteer ik Track Waypoints en Route. Ik laat ze overbrengen.
Als ik vervolgens naar mijn gps toestel ga, dan vind ik enkel de waypoints bij mijn favorieten. Vervolgens maak ik een aangepaste route aan met de waypoints die ik in mijn favorieten heb staan (in de jusite volgorde). Als de gps alles berekent, dan krijg ik slecht 172 km op de route :(

Kan iemand mij vertellen hoe ik de exacte route correct vanuit mapsource op mijn gps zet?
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Nico_VDB » Zo Jul 19, 2009 10:12 pm

Sw@tLorD schreef:...
Kan iemand mij vertellen hoe ik de exacte route correct vanuit mapsource op mijn gps zet?

ik denk dat je het mapsource gedeelte foutloos gedaan hebt.

je moet enkel in de GPS de route nog importeren.

Dit via:
hoofdscherm > extra > mijn gegevens (eerst pijl naar onder in extra) > importeer route uit bestand

Als je route uit mapsource goed overgezet is zou je deze hier moeten terugvinden (na ff kort wachten)

route aanvinken en op importeer drukken

Dan kan je de route laden:
vanuit het hoofdscherm: Waarheen > aangepaste route (2x naar onder in Waarheen) > route kiezen > Ga!

als je wil wordt je naar begin route gestuurd.
Bij aankomst beginpunt start automatisch de route

enkele opmerkingen:

* als je gegevens verzend uit mapsource worden alle vorige ritten gewist (in het deel te importeren routes). De geïmporteerde ritten blijven wel staan.

* je kan maximaal 10 ritten in aangepaste routes hebben staan. Deze zijn te wissen in het scherm "mijn gegevens". Aantal te importeren routes is alleen afhankelijk van vrije geheugen GPS of SD-kaart

* tracks versturen naar de Nuvi 510 heeft geen zin. Deze zijn niet te laden

* (EDIT) waypoints die in een route gebruikt zijn als via-punt, worden automatisch opgeladen bij opladen route naar GPS. Alle opgeladen waypoints komen in favorieten en dit kan al snel veel worden als frituurkes en andere info van sommige ritten blijven opstapelen... (is wel te wissen onder favorieten)

hoop dat je ermee geholpen bent.

ik heb ook een nuvi 510 en :duim: content van :)
Gebruikers-avatar
Nico_VDB
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Sw@tLorD » Zo Jul 19, 2009 10:18 pm

Nico_VDB schreef:ik denk dat je het mapsource gedeelte foutloos gedaan hebt.

je moet enkel in de GPS de route nog importeren.

Dit via:
hoofdscherm > extra > mijn gegevens (eerst pijl naar onder in extra) > importeer route uit bestand

Als je route uit mapsource goed overgezet is zou je deze hier moeten terugvinden (na ff kort wachten)

route aanvinken en op importeer drukken

Dan kan je de route laden:
vanuit het hoofdscherm: Waarheen > aangepaste route (2x naar onder in Waarheen) > route kiezen > Ga!

als je wil wordt je naar begin route gestuurd.
Bij aankomst beginpunt start automatisch de route

enkele opmerkingen:

* als je gegevens verzend uit mapsource worden alle vorige ritten gewist (in het deel te importeren routes). De geïmporteerde ritten blijven wel staan.

* je kan maximaal 10 ritten in aangepaste routes hebben staan. Deze zijn te wissen in het scherm "mijn gegevens". Aantal te importeren routes is alleen afhankelijk van vrije geheugen GPS of SD-kaart

* tracks versturen naar de Nuvi 510 heeft geen zin. Deze zijn niet te laden

* (EDIT) waypoints die in een route gebruikt zijn als via-punt, worden automatisch opgeladen bij opladen route naar GPS. Alle opgeladen waypoints komen in favorieten en dit kan al snel veel worden als frituurkes en andere info van sommige ritten blijven opstapelen... (is wel te wissen onder favorieten)

hoop dat je ermee geholpen bent.

ik heb ook een nuvi 510 en :duim: content van :)

Net wat ik wou weten! Dank je! Denk je dat hij het 5 uur zal trekken zonder aangesloten te zijn?
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Nico_VDB » Zo Jul 19, 2009 10:29 pm

hmmm,

5u is op het randje denk ik. volgens t boekje zou tot 8 u moeten lukken. Maar da s natuurlijk in beste omstandigheden...
ik heb er zonder voeding nooit zo een lange rit mee gedaan.
zet de achtergrondverlichting minder dan 50%, spaart de batterij wat en is bij mijne toch nog redelijk goed leesbaar

veel plezier ermee en als ge nog vragen hebt, vuur maar af.

ik check morgenvroeg nog eens, en dan is t een week Vogezen :moto: :D
Gebruikers-avatar
Nico_VDB
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Sw@tLorD » Zo Jul 19, 2009 11:17 pm

Nico_VDB schreef:hmmm,

5u is op het randje denk ik. volgens t boekje zou tot 8 u moeten lukken. Maar da s natuurlijk in beste omstandigheden...
ik heb er zonder voeding nooit zo een lange rit mee gedaan.
zet de achtergrondverlichting minder dan 50%, spaart de batterij wat en is bij mijne toch nog redelijk goed leesbaar

veel plezier ermee en als ge nog vragen hebt, vuur maar af.

ik check morgenvroeg nog eens, en dan is t een week Vogezen :moto: :D

Ik zal de route ook laten simuleren, dat spaart blijkbaar ook wat stroom. Ik rijd morgen naar Leuven, daar begint het ritje en van daaruit is het 250 km. Als we er 180 doen met de GPS dan is dat ook goed :)

Fijn verlof!
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Rebel73 » Di Jul 21, 2009 12:09 pm

Low budget moto GPS:

Afbeelding

De Car trek 600 gekocht incl kaarten van Benelux, cradle met spandbandjes bevestigd op de motor, is stevig en betrouwbaar. Batterij houdt het 2 uur uit.
Kostprijs: 70€

In-ear oortjes gekocht.
Kostprijs: 40€

Extra geheugenkaartje gekocht van 4GB en daarop de gratis software gezet die ik van het net haalde zoals Europa in detail, flitspalen en mogelijkheid tot maken van routes
Hier kan TomTom, Mio, Igo, gps tacho, sygic en eigenlijk alles wat je kan vinden op gebruikt worden.
Kostprijs: 12€

Waterdichte Sigarettenaanstekerplug met bevestigingsvleugeltjes, zekering, bevestigings oogjes voor de batterij en een eindje electriciteitsdraad zorgen voor constante voeding.
Kostprijs: 10€

Totaalkost: 132€ en een klein uurtje werk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Honda CBR292RR Fireblade
Gebruikers-avatar
Rebel73
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kaelixke » Zo Sep 13, 2009 2:31 pm

Zeg maar "zelf borduren" ipv breien! :)

Keep the good times rollllllllllll ! :moto: :moto: :moto:
Enjoy maxiscootering., but ride safe ! :moto:
Kaelixke
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor realnuts » Di Okt 27, 2009 9:10 pm

ik zou mij ne zumo 550 willen aanschaffen..
iemand die zegt: wacht, der is ondertussen iets beter, of zoiets? suggesties? of gewoon doen? :)
realnuts is the realsloef of team trash talk

"Perfection is in the mind that makes mistakes" - Dr. Tenma in "Pluto" from Urazawa x Tezuka
Gebruikers-avatar
realnuts
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Jeroen! » Wo Okt 28, 2009 1:26 am

Der is de zumo 660, hoewel die nog niet 100% oke is, heb ik er voorlopig nog niet al te veel problemen mee.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor realnuts » Vr Nov 06, 2009 1:24 pm

heb mij dan ne zumo 660 gekocht
heel tevreden van!

mss onnozele of rare vraag, maar kan je die ook niet gebruiken op circuit als laptimer? :D
realnuts is the realsloef of team trash talk

"Perfection is in the mind that makes mistakes" - Dr. Tenma in "Pluto" from Urazawa x Tezuka
Gebruikers-avatar
realnuts
2fast4u.be pro member

Vorige

Terug naar GPS allerlei