autovraagje

Moderator: Moderators

autovraagje

Berichtdoor vanhessche » Ma Dec 21, 2009 7:02 pm

het zit zo, we hebben nu sedert een week problemen met de auto.
tis een peugeot 605, 2.1 turbodiesel

hij wil telkens nie starten, maar demareert wel goe. dus mijn gedacht was, hij krijgt geen mazout.
dan maar eens de mazoutpomp ontlucht en inderdaad, allemaal luchtbelletjes die naar boven komen.
dan nog eens proberen te starten, en na een paar seconden demareren kwam hij toch op gang.
dan eens ritje mee gedaan en hij rijdt zoals tevoren. als je gas geeft dan gaat hij goed in toeren (goeie respons), en qua power geen verschil met normaal.
als je hem stillegt en pakweg een uur later wil starten gaat dit ook nog, heel vlot zelfs.
maar laat hem staan tot de volgende dag en tis weer niks meer.

iemand die ervaring heeft met zulke problemen?
Gebruikers-avatar
vanhessche
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor marc b12 » Ma Dec 21, 2009 7:13 pm

Ofwel loopt uwe diesel af(terugslagklepje stuk) ofwel krijgt hij ergens lucht binnen waardoor hij na verloop van tijd niet meer wil aanslaan. Ik gok op het eerste,maar ik weet niet waar dat klepje zit bij jou auto. Heel waarschijnlijk in de buurt van de mazoutpomp , of anders aan je maoutfilter .
Gebruikers-avatar
marc b12

Berichtdoor Gepard » Ma Dec 21, 2009 7:15 pm

vanhessche schreef:het zit zo, we hebben nu sedert een week problemen met de auto.
tis een peugeot 605, 2.1 turbodiesel

hij wil telkens nie starten, maar demareert wel goe. dus mijn gedacht was, hij krijgt geen mazout.
dan maar eens de mazoutpomp ontlucht en inderdaad, allemaal luchtbelletjes die naar boven komen.
dan nog eens proberen te starten, en na een paar seconden demareren kwam hij toch op gang.
dan eens ritje mee gedaan en hij rijdt zoals tevoren. als je gas geeft dan gaat hij goed in toeren (goeie respons), en qua power geen verschil met normaal.
als je hem stillegt en pakweg een uur later wil starten gaat dit ook nog, heel vlot zelfs.
maar laat hem staan tot de volgende dag en tis weer niks meer.

iemand die ervaring heeft met zulke problemen?

Heb ooit zelf ne 405 1.9 TD gehad. Heb precies hetzelfde gehad. Heb hem dan laten 'onderzoeken' en het was een mankement aan de mazoutpomp. Kon hem laten reviseren en toen konden ze het maar weten hoeveel kosten er waren. Heb hem mooi op de automarkt van Roeselare aan Turken verlapt voor het gigantische bedrag van 1000 Eur, den deal van mijn leven.
-----------------------------------
Honda CB500 (1997), Yamaha Fazer FZ6 (2003), Ducati 848 (2008)
Gebruikers-avatar
Gepard

Berichtdoor vanhessche » Ma Dec 21, 2009 7:16 pm

@marc: er zit ook zo een knijpdingetje op de leiding om mazout door te pompen, daar zit ook een klepje in, hebbek er al eens van tussen gehaald en gecheckt en dat lijkt nog te werken. maar kga nog een checken onderaan zijn filter, daar zit mss ook nog iets.

@gepard: khoop echt dat er niks mis is met onze mazoutpomp, want da zijn kostelijke keren. en auto is echt nog te goed om te verkopen.
maar kvrees er eerlijk gezegd wa voor, want moest in de pomp alles oké zijn zou hij eerst wel moeten starten en pas daarna stilvallen als de lucht van ergens in de leidingen zou in zijn pomp toekomen.

merci voor jullie reacties!
Gebruikers-avatar
vanhessche

Berichtdoor NATAS » Ma Dec 21, 2009 7:22 pm

gloeibougies??

telkens hij nog warm staat start hem zonder probs blijkbaar.........
There are no speed limits on the road to excellence.
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Gepard » Ma Dec 21, 2009 7:31 pm

vanhessche schreef:@marc: er zit ook zo een knijpdingetje op de leiding om mazout door te pompen, daar zit ook een klepje in, hebbek er al eens van tussen gehaald en gecheckt en dat lijkt nog te werken. maar kga nog een checken onderaan zijn filter, daar zit mss ook nog iets.

@gepard: khoop echt dat er niks mis is met onze mazoutpomp, want da zijn kostelijke keren. en auto is echt nog te goed om te verkopen.
maar kvrees er eerlijk gezegd wa voor, want moest in de pomp alles oké zijn zou hij eerst wel moeten starten en pas daarna stilvallen als de lucht van ergens in de leidingen zou in zijn pomp toekomen.

Moest het de mazoutpomp zijn, zou ik er éne zoeken op een autokerkhof (torhout?).
-----------------------------------
Honda CB500 (1997), Yamaha Fazer FZ6 (2003), Ducati 848 (2008)
Gebruikers-avatar
Gepard

Berichtdoor marc b12 » Ma Dec 21, 2009 7:49 pm

vanhessche schreef:@marc: er zit ook zo een knijpdingetje op de leiding om mazout door te pompen, daar zit ook een klepje in, hebbek er al eens van tussen gehaald en gecheckt en dat lijkt nog te werken. maar kga nog een checken onderaan zijn filter, daar zit mss ook nog iets.

T'is daarom dat ik denk dat de mazout afloopt. Dit gaat langzaam,vandaar dat hij goed start na een uurtje of iets langer stilstand. Na een nacht zit er dus weer lucht in de leidingen en moet je de mazout weer oppompen of ontluchten. Zo een klepje moet er normaal gezien wel ergens opzitten net om dat teruglopen tegen te gaan.
Gebruikers-avatar
marc b12

Berichtdoor CaPsLoCkEr » Ma Dec 21, 2009 7:52 pm

95% zeker gloeibougies :) vervang ze maar alle 4 en en tzal opgelost zijn.
Ben mekanieker voor Peugeot.;)
Kawasaki ZX6-R 636 Ninja 2004 :moto:
Aprilia ETV1000 Caponord Rally Raid 2003:moto:
Gebruikers-avatar
CaPsLoCkEr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor CaPsLoCkEr » Ma Dec 21, 2009 7:56 pm

marc b12 schreef:T'is daarom dat ik denk dat de mazout afloopt. Dit gaat langzaam,vandaar dat hij goed start na een uurtje of iets langer stilstand. Na een nacht zit er dus weer lucht in de leidingen en moet je de mazout weer oppompen of ontluchten. Zo een klepje moet er normaal gezien wel ergens opzitten net om dat teruglopen tegen te gaan.

Als het aan de mazoutpomp ligt zou je tijdens het rijden ook last hebben.
Gebruikers-avatar
CaPsLoCkEr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor marc b12 » Ma Dec 21, 2009 8:02 pm

CaPsLoCkEr schreef:Als het aan de mazoutpomp ligt zou je tijdens het rijden ook last hebben.

Ik dacht ook niet aan de mazoutpomp zelf . Maar er zit soms een klepje tussen de leidingen, of aan de mazoutfilter dat voorkomt dat bij stilstand de mazout kan teruglopen. Als dat stuk is,en niet afsluit dan loopt de mazout af en moet je telkens ontluchten als hij langere tijd stil staat.
Gebruikers-avatar
marc b12

Berichtdoor Sylvester » Ma Dec 21, 2009 8:29 pm

Sandman heeft hetzelfde probleem met zijn Landrover... je kunt hem eens pm'en weet niet of hij het ondertussen gevonden heeft.
Gebruikers-avatar
Sylvester
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Ma Dec 21, 2009 8:30 pm

Kijk ook eens of hij geen lucht trekt aan de mazoutfilter. Zet een doorzichtige leiding tussen de filter en de pomp en laat hem draaien. Dan weet je het direct. Maar kijk eerst je gloeiers een na. Want idd komt dit vaker voor. Krijg je geen melding?
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor Jean Blade » Ma Dec 21, 2009 9:19 pm

Uwe mazout bevriest mss?
Gebruikers-avatar
Jean Blade
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Racerat » Ma Dec 21, 2009 9:30 pm

Heb hetzelfde probleem gehad met mijne , bij mij werd lucht getrokken door een verduurde mazout retourlijn , als het de gloeiers zijn zou er eigenlijk een foutmelding moeten binnenkomen , nog een vraagje , als hij start komt er dan heel veel rook uit ?
Gebruikers-avatar
Racerat

Berichtdoor kawasutra » Ma Dec 21, 2009 11:06 pm

Racerat schreef:Heb hetzelfde probleem gehad met mijne , bij mij werd lucht getrokken door een verduurde mazout retourlijn , als het de gloeiers zijn zou er eigenlijk een foutmelding moeten binnenkomen , nog een vraagje , als hij start komt er dan heel veel rook uit ?

Dat was mijn eerste gedacht ook. Ik heb het zelf ook twee maal voor gehad
[SIGPIC][/SIGPIC]
Gebruikers-avatar
kawasutra

Berichtdoor vanhessche » Di Dec 22, 2009 12:39 pm

@capslocker: ik trek je capaciteiten als mekanieker zeker niet in twijfel, maar volgens mij kunnen het echt de gloeibougies niet zijn. voor ontluchten mag ik zoveel demareren als ik wil, hij start nie.. maar na ontluchten komt hij dan wel op gang, dus volgens mij toch zeker een probleem met de mazout..

ik krijg ook geen melding van defecte gloeikaarsen, maar een auto van 11 jaar oud, geeft die al meldingen? :)

@dices: het zijn standaard al doorzichtige leidingen. en na pas starten (na ontluchten) dan zie ik inderdaad nog wel wat luchtbellen passeren. maar gisteren na een heel eind te rijden, dan zag ik dit niet meer. dus waarschijnlijk zijn het luchtbellen die nog in de leiding zitte naar zijn tank ofzo dat ik zie passeren.

@racerat: tijdens demareren komt er inderdaad wel tamelijk veel rook uit.

en heb eigenlijk nog een vraagje. als er inderdaad een terugslagklepje kapot is, en de mazout kan terug lopen, langs waar kan er dan eigenlijk lucht in het circuit komen? normaal als alles goed dicht is kan er toch nergens lucht in komen..?

Allesinds bedankt voor de vele reacties! kga het vanmiddag nog eens allemaal bekijken.
Gebruikers-avatar
vanhessche

Berichtdoor Racerat » Di Dec 22, 2009 4:01 pm

Die vele rook duid bijna zeker op een probleem met valse lucht , dat komt omdat tijdens de eerste momenten uw lucht/diesel mengsel niet optimaal is.
Gebruikers-avatar
Racerat

Berichtdoor janbros » Di Dec 22, 2009 9:06 pm

Racerat schreef:Die vele rook duid bijna zeker op een probleem met valse lucht , dat komt omdat tijdens de eerste momenten uw lucht/diesel mengsel niet optimaal is.

er bestaat niet zoiets als een lucht/dieselmengsel ! (tegenover benzine/luchtmengsel, wat wel bestaat)

een dieselmotor zuigt zichzelf vol lucht, en achteraf wordt gewoon een hoeveelheid diesel ingespoten, afhankelijk van hoe snel je wil dat de motor draait. Spuit je maar 1 molecule diesel in, zal die ook ontbranden. de dieselmolecullen "nemen" gewoon de benodigde molecullen (weet niet juist meer hoeveel) lucht en samen branden ze dan.

het probleem hier : 99% zeker dat het mazoutfilter leeg loopt. gewoon de komplete mozoutfilterhouder vervangen en probleem zal wel opgelost zijn.
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor CaPsLoCkEr » Wo Dec 23, 2009 6:45 pm

vanhessche schreef:@capslocker: ik trek je capaciteiten als mekanieker zeker niet in twijfel, maar volgens mij kunnen het echt de gloeibougies niet zijn. voor ontluchten mag ik zoveel demareren als ik wil, hij start nie.. maar na ontluchten komt hij dan wel op gang, dus volgens mij toch zeker een probleem met de mazout..

ik krijg ook geen melding van defecte gloeikaarsen, maar een auto van 11 jaar oud, geeft die al meldingen? :)

@dices: het zijn standaard al doorzichtige leidingen. en na pas starten (na ontluchten) dan zie ik inderdaad nog wel wat luchtbellen passeren. maar gisteren na een heel eind te rijden, dan zag ik dit niet meer. dus waarschijnlijk zijn het luchtbellen die nog in de leiding zitte naar zijn tank ofzo dat ik zie passeren.

@racerat: tijdens demareren komt er inderdaad wel tamelijk veel rook uit.

en heb eigenlijk nog een vraagje. als er inderdaad een terugslagklepje kapot is, en de mazout kan terug lopen, langs waar kan er dan eigenlijk lucht in het circuit komen? normaal als alles goed dicht is kan er toch nergens lucht in komen..?

Allesinds bedankt voor de vele reacties! kga het vanmiddag nog eens allemaal bekijken.

Op afstand kan ik een auto zeker niet maken :) maar zoals je het hier beschrijft leek het mij op het eerste zicht gloeibougies.
Dit kan je gemakkelijk zelf testen:
maak het draadje dat aan elke bougie zit los en pak een kabel en zet die vast op uwe + en ga dan over elke gloeibougie is over. Als ge een goeie vonk krijgt is het ok. Geen vonk of echt heel slappe vonk = vervangen.

Mijn ervaringen bij peugeot is dat er meestal GEEN melding wordt gegeven als er 1 defect is. MAW uwe voorgloeilampje blijft niet branden of pinken als er 1 kapot is.

En volgens mij kan daar geen lucht inkomen als je nergens geen lek hebt hoor. Het kan wel altijd zijn dat de leidingen miniem verduurd zijn waardoor ze gewoon wat "zweten". Maar dan zou je normaal wel mazoutgeur moeten hebben binnen.

Post je hier wel wat uiteindelijk het probleem was? :)
Dan worden we wat slimmer he.
Succes
Gebruikers-avatar
CaPsLoCkEr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Wo Dec 23, 2009 8:18 pm

janbros schreef:er bestaat niet zoiets als een lucht/dieselmengsel ! (tegenover benzine/luchtmengsel, wat wel bestaat)

een dieselmotor zuigt zichzelf vol lucht, en achteraf wordt gewoon een hoeveelheid diesel ingespoten, afhankelijk van hoe snel je wil dat de motor draait. Spuit je maar 1 molecule diesel in, zal die ook ontbranden. de dieselmolecullen "nemen" gewoon de benodigde molecullen (weet niet juist meer hoeveel) lucht en samen branden ze dan.

het probleem hier : 99% zeker dat het mazoutfilter leeg loopt. gewoon de komplete mozoutfilterhouder vervangen en probleem zal wel opgelost zijn.

:agree:

Een alles in bedrijf is, is de druk hoog genoeg om te blijven draaien. Maar als hij stilstaat komt er langs daar voglens mij lucht in.
Gebruikers-avatar
Dices

Volgende

Terug naar Off-Topic