Bandendruk

Rijervaring, foto's en geschiedenis van sport/supersport motoren.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Schussboelie » Zo Mei 15, 2005 10:15 pm

beulke schreef:Dqt bedoelde ik dus idd.

@ bartje, ik kan je gedachten volgen en ik wil niet pretenderen dat ik meer weet dan een ander of zo maar om te beginnen denk ik dat, als alle bandenfabrikanten hun Aband harder oppompen dan de V band dan zal dat zijn redenen hebben. hieronder mijn opmerkingen op uw opmerking:

1) je vergeet wel even de warmte die de voorband krijgt door het vele, harde remmen op circuit, je zou versteld staan hoe werm een band daarvan wordt.

2) het luchtvolume in de achterband is 2, mss zelfs 3 keer groter dan in je voorband, dez luchtmassa heeft dus ook meer tijd nodig om op te warmen en door het grotere bandoppervlak zal deze (beetje) sneller afkoelen.

ik sta volledig open voor discutie daar dit toch intressante materie is!!

Interessant!
Ik vraag me wel af hoe de voorband warm wordt tijdens het afremmen, tenzij je hem laat slippen :o ?
'09 KTM 990 SMT
'85 Honda VF1000F-II Bol d'Or
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor guido » Ma Mei 16, 2005 7:37 am

@ bartje, ik kan je gedachten volgen en ik wil niet pretenderen dat ik meer weet dan een ander of zo maar om te beginnen denk ik dat, als alle bandenfabrikanten hun Aband harder oppompen dan de V band dan zal dat zijn redenen hebben. hieronder mijn opmerkingen op uw opmerking:

1) je vergeet wel even de warmte die de voorband krijgt door het vele, harde remmen op circuit, je zou versteld staan hoe werm een band daarvan wordt.

2) het luchtvolume in de achterband is 2, mss zelfs 3 keer groter dan in je voorband, dez luchtmassa heeft dus ook meer tijd nodig om op te warmen en door het grotere bandoppervlak zal deze (beetje) sneller afkoelen.

Ik denk dat door het grotere oppervlak de band ook warmer zal worden,meer rubber dat de grond raakt zou toch meer warmte moeten opbrengen.
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Bartje » Ma Mei 16, 2005 12:47 pm

Zegt 't zelf , meer tijd nodig om op te warmen , maar de tijd heeft hier niets mee te maken hé , had het over de druk op't circuit , daar gaat ge pas door als de band reeds warm is , het eerste rondje rijdt ge op 't gemak , en afkoelen doet ie pas als ge ervan af komt !
Daarom dat ik er vroeger op straat ook meer op de A-band had zitten dan op de voorband ! Want dat is wat de fabrikanten het meeste intersseerd , de meeste banden komen op de openbare weg terecht .
Over dat remmen hebt ge gelijk , maar de achterband zal misschien meer te verwerken krijgen bij optrekken dan de voorband bij 't afremmen ?? En er is het raakoppervlak , zoals Guiodo reeds aanhaalde !
Zijn veronderstellingen hé , lijken me logische verklaringen !;)
You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor KOLDARK » Ma Mei 16, 2005 12:56 pm

Kleine opmerking, vergeet ook niet het samendrukken van de lucht bij het remmen en versnellen in de band.
Okinawa Goyu Ryu

To search for the old is to understand the new.

The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.
Gebruikers-avatar
KOLDARK
2fast4u.be pro member

Berichtdoor The Doctor » Za Mei 21, 2005 12:24 pm

Heb hier eens een vraagje, als jullie van type achterband veranderen houden jullie dan ook nog de voorgeschreven bandendruk aan, want had vroeger ne bt014 opliggen met 2.5bar in, maar nu rij ik met de diablo corsa, zou ik hier ook dezelfde druk in aanhouden?
[url=http://img466.imageshack.us/my.php?image=k510005fb.jpg]
[/url]2004: GSXR 600 K4--2005: GSXR 1000 K5--2006: DR-Z SM--2007: ????
Gebruikers-avatar
The Doctor
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor the devil's own racer » Za Mei 21, 2005 12:39 pm

2.3/2.4 voor en 2.4/2.5 achter

heb graag grip en een meegaande band die niet op elk bultje springt
yzf 1000 RR 'red devil'
Gebruikers-avatar
the devil's own racer
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor tonyke » Za Mei 21, 2005 3:12 pm

ik weet niet of ik er goed aan doe maar bij mij staat onder de gsxr de diablo's zowel voor als achter op 2.5 . dit is wel voor de baan ik doe geen circuit .
Gebruikers-avatar
tonyke
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Bartje » Za Mei 21, 2005 5:02 pm

Ik reed vroeger op straat ook met Diablo's , voor 2.3 achter 2.5 , gelijk Devil al zei ! En zeker als 't een Corsa is , veronderstel dat ge er dan ook sportief rijdt ?

Ze schrijven 2.7 vanvoor en 2.9 achter voor , maar dat is wat te hard , banden nemen een groot deel van de vering op zich hé !
You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor kawabill » Za Mei 21, 2005 5:32 pm

Op ZX9 rijdt ik met 2.4 voor en 2.8 achter. Hangt een beetje af van hoe je vering is ingesteld lijkt me.
Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life.
I'll find as many of these moments as possible.

Ubuntu=I am what I am because of who we all are

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Gebruikers-avatar
kawabill
2fast4u.be expert member

Berichtdoor tonyke » Za Mei 21, 2005 9:06 pm

ik rijd af en toe wel sportief alleen nooit circuit dus enkel voor een beetje zachter zetten dan
Gebruikers-avatar
tonyke
2fast4u.be Newbie

Vorige

Terug naar Sport / Supersport