Bestekkosten verhalen op tegenpartij

Moderator: Moderators

Bestekkosten verhalen op tegenpartij

Berichtdoor eVenflow » Do Jan 07, 2010 4:36 am

Even een saai vraagje over verzekeringen.
Ergens in november 2008 werd ik recht in de poep aangereden door een barbiepop, met als gevolg een lichtjes krom kader van mijn hornet.

Schade aan de moto werd snel betaald, en heb ervoor gekozen die niet te laten herstellen.

Nu meer dan een jaar na datum informeer ik bij euromex,( mijn rechtsbijstandverzekering,) hoe het zit met mijn morele schadevergoeding, andere kosten (kledij, kapotte gsm...) en de bestekkosten die ik moeten betalen heb aan mijn garagist (man kan het ook niet voor niks doen...
Antwoord van euromex;

Deze worden normaliter niet ten laste genomen van de aansprakelijke. Deze kosten worden normaal gesproken in mindering gebracht van de uiteindelijke herstelfactuur zodat dit geen kost blijft.

Ze hebben de eis wel overgemaakt aan de tegenpartij, maar zeggen erbij dat ze die bestekkosten niet zullen betalen.
Ombudsman van verzekeringen zegt dat ze dit wel moeten betalen, maar is niet helemaal zeker van zijn zaak.

Vind ik bull**** , ik kies er toch zelf voor of ik mijn moto laat herstellen of niet. Zelfs al laat ik het herstellen, blijft toch garagist zijn zaak of ie al dan nog bestekkosten aanrekent.
Vroeg me af of dit zomaar kan en of ik beter nog wat tegenspartel.
Aangerichte schade moet imho toch vergoed worden ?
Gebruikers-avatar
eVenflow
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor edd » Do Jan 07, 2010 7:26 am

oei ,Euromex......helaas geen goede ervaring mee :mad:
bloemen verwelken schepen vergaan, maar heel af en toe wil ik gewoon eens keihard op iemand zijn bakkes slaan
edd

Berichtdoor Jeroen! » Do Jan 07, 2010 12:58 pm

De bestekkosten krijgt ge uiteraard niet terug, omdat dat eigenlijk ook geen echte kosten zijn, dat is meer een voorschot dat uw garagist vraagt voor de uiteindelijke herstelling. Indien je ervoor had gekozen om te herstellen had je deze idd in mindering gekregen.

Morele schadevergoeding zal je rechtsbijstand voor moeten knokken, want daar zijn voor zover ik weet geen regels voor. Pak, helm ea (eventueel gsm zoals je zegt) werden bij mijn eigen accident meteen meegenomen in het bestek (ik heb de facturen ed hiervan meteen voorgelegd), en werden ook terugbetaald door de tegenpartij (weliswaar slechts 90%, omdat ze reeds een half jaar gebruikt waren).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Road_devil » Do Jan 07, 2010 1:06 pm

nogal logisch dat je uw bestekkosten niet terugkrijgt. Jij kiest voor niet te laten herstellen waardoor uw garagist u de bestekkosten doorrekent. Bij mij was het straffer die wilden zelfs niet mijn volledige schade betalen omdat ik het niet liet herstellen.
Gebruikers-avatar
Road_devil
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ward » Do Jan 07, 2010 9:34 pm

Ge hebt toch rechtbijstand bij uw verzekering? Laat die advocaten ook maar ne keer werken voor uw centen! Dat kost u toch niets.:rolleyes:
All u need @ http://www.bikeshop-online.be
Sponser 2fast4u
Gebruikers-avatar
Ward
Sponsor

Berichtdoor eVenflow » Vr Jan 08, 2010 2:45 pm

Ward schreef:Ge hebt toch rechtbijstand bij uw verzekering? Laat die advocaten ook maar ne keer werken voor uw centen! Dat kost u toch niets.:rolleyes:

Het zijn juist die van mijn rechtsbijstandverzekering die zo lastig doen.
Ze hebben er meer dan een jaar over gedaan om alle info te verzamelen
(makelaar heeft blijkbaar niks doorgestuurd)
en de eis aan de tegenpartij over te maken.
Ze moeten de PV zelfs nog opvragen....:mad:
Gebruikers-avatar
eVenflow

Berichtdoor Dices » Za Jan 09, 2010 8:21 pm

Ik vind het wel gek dat je pas na een jaar eens gaat horen. Wat de bestekkosten betreft, die zitten idd in de herstellingskost verrekend. Moest je nu bovenop je herstellingsfaktuur nog eens bestekkosten moeten betalen, dan betaalt de tegenpartij dat zonder problemen terug. Wat je overige kosten betreft, dat heb je toch moeten aangeven bij de opstart van het dossier. Als je nu na een jaar er mee afkomt, ga je bot vangen vrees ik. Morele schadevergoeding moet worden vastgesteld door een rechtbank maar moet ook ingediend worden.

Maar dit is weer een mooi voorbeeld hoe belangrijk eengoede makelaar is. Als ik zoiets voorheb, stuurt mijn makelaar me een lijst waar ik moet op letten en wat ik moet indienen.
Gebruikers-avatar
Dices

Terug naar Off-Topic