BMW F650 CS SCarver: een openbaring!!

Rijervaring, foto's en geschiedenis van tour motoren.

Moderator: Moderators

BMW F650 CS SCarver: een openbaring!!

Berichtdoor Schussboelie » Zo Jun 06, 2010 5:58 pm

Een kleine twee maanden geleden hebben we voor mijn Lief een BMW F650 CS Scarver van 5 jaar oud met slechts 600km (:o) op de teller gekocht.

Tijdens mijn instructeursopleiding hebben we met verschillende motoren gereden en geoefend en toen viel me al op hoe soepel en wendbaar de gewone F650 was.
Ondanks de op dat moment voor mij onwennige zithouding en het brede stuur was ik toen al meteen overtuigd van de fantastische rijeigenschappen ervan.
Na een paar jaar van inactiviteit (bouw and what have you) had mijn Lief (of vrouw) terug goesting om op de moto te kruipen. Woohoo! Feesje!! :)
De SV bleek toch wat te hoog, te zwaar en eigenlijk schakelde dat spel niet zo zuiver meer. De neutraal was een ramp om te vinden.
Ik zag toen bij Geert Van Mol in Melsele een F650GS staan en we zijn naar daar gereden zodat ze er eens op kon gaan zitten.
Die Scarver stond er ook. De volgende dag wij in full battle dress naar daar voor een testrit.
Meteen gekocht en de SV daar achtergelaten. :)

Ik ben er de vrijdag dus op uit getrokken met die Scarver.
Op en af naar 't werk, niet veel meer, wel via de binnenbaantjes natuurlijk. ;)

Komende van mijn KTM SMT was dat een serieuze tegenvaller!
Ik ben 110 (of is het 115?) PK gewoon, en dan valt 50, zonder zever, 50pk, wel efkes tegen. :s
Swat, ik moest langs de BMW dealer dus ik had geen keuze.
Op zich reed dat grasmasjien (want zo klinkt het echt) niet slecht, lekker licht en zeer bestuurbaar.
Toen ik aan het eerste bochtige stukje kwam viel de moto me eigenlijk wel goed mee. 't Zijn daar nogal korte bochten en door het lage gewicht en het zeer lichte stuurgedrag ging dat goed. Wat zeg ik, super zelfs.
Voor ik het wist zat ik met de voetsteuntjes aan de grond! :cool: Toegegeven, de moto is verlaagd dus de grondspeling is wat minder maar toch... :p
Op de terugweg van het werk viel het me nog meer op. GAAAAAAAN met die banaan!!! :moto::moto::moto:
Het verschil aan kracht en koppel compenseer je eigenlijk doordat je, dankzij het lage gewicht (ik val in herhaling, ik weet het) en het zo makkelijk sturen (en nog eens) met een hogere snelheid de bocht kan nemen.
Wat ook bijzonder leuk is, is de geweldig doseerbare gas. Je kan zonder problemen of té brute reacties makkelijk de gas wat dicht, of leuker, open draaien zonder te onverwachte of plotse reacties. :D
Ok, spannend is het niet, maar leuk? En makkelijk? En pure fun? Nou en of!! :D :D :D

Oh ja, vandaag hebben we onze twee moto's eens grondig gepoetst en man, zo'n aandrijfriem is toch wel een pak properder dan een ketting! De enkelzijdige achterbrug maakt het ook een pak makkelijker om het achterwiel te reinigen.
De enkele remschijf aan het voorwiel maakt ook dat een stukje taart om te poetsen maar dat legt meteen ook het voor mij enige echte minpunt bloot.
De remmen hadden wat straffer gemogen. Niet dat het echt gevaarlijk wortd en voor mijn madam zijn ze meer dan performant genoeg.

Hij stuurt zo vlot, het eencilinder blok is zo vlot en die moto is geweldig praktisch, vooral het eerst wat rare opbergvak daar waar je normaal een tank verwacht.
Hij ziet er wat raar uit maar ik moet zeggen, hoe vaker ik hem zie staan in de garage en op den oprit hoe mooier ik hem vind. :duim: (bijna $- maar toch nog niet ;))

Topkoop! Madam content en ikke ook!!!

ps: toen ik gisteren terug op de SMT kroop en op dezelfde manier aan de gas trok als daags tevoren op de Scarver was dat wel effe schrikken! :o
'99 Suzuki TL1000R -- '99 Suzuki TL1000R -- '00 Suzuki SV650N -- '85 Honda VF1000F-II Bol d'Or -- '09 KTM 990 SMT

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Zo Jun 06, 2010 6:12 pm

Dat dat beestig vooruit gaat heb ik al mogen merken toen Scarver met zijn Scarver reed ;o))

Suc6 toegewenst voor 't vrouwke

mvg

Stef
Croix 1-4 done - Mettet 26/5 - Folembray 13-06 - Mettet 11-08 - Mettet 24-08

Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ducatiwitch » Zo Jun 06, 2010 6:38 pm

dat zij dat eens komt demonstreren in september op de Lady's rit :D
I once had 1 American Paint horse between my legs, now... 97 Italian Desmo Stallions

Miss you X4
Gebruikers-avatar
Ducatiwitch
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Schussboelie » Zo Jun 06, 2010 8:59 pm

En dan ben ik het verbruik nog vergeten vermelden!
Tussen de 3,5 en 4,5l/100km!!!!! :o

Echt onvoorstelbaar. :duim:
'99 Suzuki TL1000R -- '99 Suzuki TL1000R -- '00 Suzuki SV650N -- '85 Honda VF1000F-II Bol d'Or -- '09 KTM 990 SMT

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Zo Jun 06, 2010 9:32 pm

less can be more ;)
Highway Hawk - Live to ride. Ride to live.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Zo Jun 06, 2010 9:51 pm

Ik heb mijn examen indertijd afgelegd op een F650 Strada. Ideale tufkes voor manoeuvres.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor depo » Zo Jun 06, 2010 9:55 pm

Ik heb als 2 motor een XTX 660 X gehad met 48 pk en dat was ook een plezier om op kleine baantjes te rijden ,en het verbruik ook ;)
depo
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Spinnekop » Ma Jun 07, 2010 7:42 am

Ketting versus cardan is wikken en wegen tussen gewicht en onderhoud, maar zo'n riem is toch gewoon the best of both worlds? Dat weegt niks en dat vereist geen onderhoud. Dat rekt ook niet zoals een ketting, proper, gaat nog meer kilometers mee. En dat staat op 1200cc V-twins, dus lijkt me ook sterk genoeg :rolleyes:

Dat zo'n dingen niet op alle moto's staan, is mij nog steeds een beetje een raadsel. Het enige dat ik kan bedenken is: ketting is gecontroleerde slijtage en vervangt ge als ze versleten is. Riem is moeilijker te zien en knapt een van de dagen misschien net als ge 100km van huis zijt. Maar als ge aan de riem ook de slijtage op tijd kunt zien, valt dat ook al weg.
Spinnekop
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Kienke » Ma Jun 07, 2010 8:28 am

Geen last van overdreven trillingen en een nogal weke vering? Want daarom reed ik er toch niet graag mee tijdens de rijlessen :u Voor het parcours te doen was het wel ideaal maar op de weg reed ik daar niet graag mee :p
History: ZX6-R '00/ B600S '00 - B1250N '08/ VFR750 '95/ ZX9-R '00
Current: none
Gebruikers-avatar
Kienke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Schussboelie » Ma Jun 07, 2010 10:52 am

Trillingen? Viel goed mee. Het is natuurlijk een eencilinder maar voor de rest...
De vering is inderdaad niet de hardste maar ik heb daar eigenlijk geen last van gehad.

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Ma Jun 07, 2010 11:09 am

Waar blijven die foto's van Scarver's scarver inclusief vlaggetje ?

Verder versta ik ook niet waarom het lijkt alsof iedereen kettingen blijft gebruiken, dat zorgt alleen voor vetzakkerij, en de gemiddelde gebruiker zal het verschil niet merken.
Zoals bvb de F800R van BMW, het verbaasde mij echt dat ze daar plots een ketting opstaken...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kienke » Ma Jun 07, 2010 11:19 am

Schussboelie schreef:Trillingen? Viel goed mee. Het is natuurlijk een eencilinder maar voor de rest...
De vering is inderdaad niet de hardste maar ik heb daar eigenlijk geen last van gehad.

Tja dan zal dat willen zeggen dat ik mijn dieet nog wat strenger ga moeten maken :D

Heb al eens wat opzoek werk gedaan over ketting versus riem en het zou toch vooral met stevigheid te maken hebben en natuurlijk met de kostprijs voor fabricage. Nu kan je tegenwoordig wel op de meeste motoren een riemaandrijving laten plaatsen maar goedkoop is dat niet :s
History: ZX6-R '00/ B600S '00 - B1250N '08/ VFR750 '95/ ZX9-R '00
Current: none
Gebruikers-avatar
Kienke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Swa » Ma Jun 07, 2010 1:55 pm

Ik rij met de grote broer (of zus?), de F800S. Ook een geweldige smijtfiets (maar ik haal er maar 10% uit ofzo).
Bij de volgende Antwerpenrit ofzo mag je er eens een toertje mee rijden als je wilt, Schuss.

De grootste zwakte is de voorvering, maar die gaat waarschijnlijk tegen dan al vervangen zijn door een progressieve. Nuja, hij gaat niet tegen je SMT op kunnen, maar misschien wel eens leuk om te vergelijken met de Scarver?
(de tank ligt onder de zitting en de luchtfilter + accu zit in de fake tank achter men stuur ;) maakt het ook weer een beetje speciaal)

Spinnekop schreef:Ketting versus cardan is wikken en wegen tussen gewicht en onderhoud, maar zo'n riem is toch gewoon the best of both worlds? Dat weegt niks en dat vereist geen onderhoud.

De prijs is wel aanzienlijk.

Spinnekop schreef:Dat rekt ook niet zoals een ketting, proper, gaat nog meer kilometers mee.

Zit wel lineaire vertraging op ipv 'levend' te zijn zoals een ketting, maar da's voorzien in het ontwerp ntl.

Spinnekop schreef:Dat zo'n dingen niet op alle moto's staan, is mij nog steeds een beetje een raadsel. Het enige dat ik kan bedenken is: ketting is gecontroleerde slijtage en vervangt ge als ze versleten is. Riem is moeilijker te zien en knapt een van de dagen misschien net als ge 100km van huis zijt. Maar als ge aan de riem ook de slijtage op tijd kunt zien, valt dat ook al weg.

De riemen op BMWs zijn te vervangen om de 40.000km. Dat er breken is eerder een uitzondering.

Als je dat bekijkt tov Buells... ;)

Jeroen! schreef:Verder versta ik ook niet waarom het lijkt alsof iedereen kettingen blijft gebruiken, dat zorgt alleen voor vetzakkerij, en de gemiddelde gebruiker zal het verschil niet merken.
Zoals bvb de F800R van BMW, het verbaasde mij echt dat ze daar plots een ketting opstaken...

De reden simpel: prijs.

Het had geen zin een F800R te maken met een riem, want dan had je gewoon een F800S/F800ST zonder fairing. Nee, ze zochten een goedkopere F800R om in de wat lagere prijscategorie door te breken en iets meer hooligan gehalte in de serie te brengen.

Een riem kost pakken meer dan een ketting. Maar de initiele kost van een cardan is ntl nog veel groter (maar die moet je niet vervangen ;) ).

De riem was een doorslaggevende factor voor mijn aankoop van de F800S. Ik doe 500 km woon-werk per week, en al dat gezever me de olie, het aanspannen van de ketting, het vuil op de garagevloer,... Een riem heb je geen omkijken naar. :moto:
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jeroen! » Ma Jun 07, 2010 2:03 pm

Swa schreef:De reden simpel: prijs.

Het had geen zin een F800R te maken met een riem, want dan had je gewoon een F800S/F800ST zonder fairing. Nee, ze zochten een goedkopere F800R om in de wat lagere prijscategorie door te breken en iets meer hooligan gehalte in de serie te brengen.

Een riem kost pakken meer dan een ketting. Maar de initiele kost van een cardan is ntl nog veel groter (maar die moet je niet vervangen ;) ).

De riem was een doorslaggevende factor voor mijn aankoop van de F800S. Ik doe 500 km woon-werk per week, en al dat gezever me de olie, het aanspannen van de ketting, het vuil op de garagevloer,... Een riem heb je geen omkijken naar. :moto:
Welk 'pak' zal die riem duurder zijn vraag ik me dan af, want ik vind de F800R niet echt goedkoop, wss zelfs een van de duurste uit zijn klasse...
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Spinnekop » Ma Jun 07, 2010 2:06 pm

Het wordt nu natuurlijk zwaar off-topic :u:engel:, maar hoeveel kost een riem? Zelfs als dat dubbel zo veel is als een ketting en tandwielen (moet je in een riemset trouwens ook een tandwiel-equivalent vervangen elke keer?), dan is het per kilometer nog steeds hetzelfde, want een ketting gaat eerder 20k km mee dan 40k. Bovendien niet naar omkijken, geen vetzakkerij en geen bijkomende producten in de garage, dus: voordeel riem!

*Houdt bokshandschoen riem in de lucht* :rolleyes::D
Spinnekop
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Swa » Ma Jun 07, 2010 2:15 pm

Jeroen! schreef:Welk 'pak' zal die riem duurder zijn vraag ik me dan af, want ik vind de F800R niet echt goedkoop

Het vervangen van de riem (incl andere onderdelen) bij 40.000km was dacht ik ergens naar de 500 euro toe?
(dacht 400 ofzo voor de stukken, ik kan het eens opzoeken)

Jeroen! schreef:wss zelfs een van de duurste uit zijn klasse...

Mja, vergelijk met de rest van de familie (die trouwens al bij de goedkopere Beemer klasse zitten), he. :)

Voor catalogusprijzen Model 2010 (zonder enige extras zoals ABS etc)
F800R: 8200 euro
F800S: 9300 euro
F800ST: 10200 euro
F800GS: 10400 euro
F800GS special edition (30 years GS): 10955 euro

De F800R is zelfs goedkoper dan de F650GS! Die is 8500 euro of 8995 euro voor de special edition.

Voor een goed uitgeruste F800R moet je 9500 euro neertellen. Voor een goed uitgeruste F800S mag je 10250 euro neertellen. Dus ja, de F800R is weldegelijk de "goedkope" telg van de familie. :)
Het is het Beemer entry-level model.

(Er is ook een Chris Pfeiffer F800R editie, die is +1090 euro)
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Schussboelie » Ma Jun 07, 2010 2:22 pm

Ik denk dat de meerkost van een riem vooral in de intiële productiekost van de motor zit en niet zozeer bij de vervangonderdelen.

En ik denk, zoals Swa ook aangeeft, dat je de prijzen van een BMW vooral met een andere BMW moet vergelijken. ;)

@Swa:
Ben inderdaad wel eens curieus naar die Beemer van jou!

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Swa » Ma Jun 07, 2010 2:30 pm

Schussboelie schreef:Ik denk dat de meerkost van een riem vooral in de intiële productiekost van de motor zit en niet zozeer bij de vervangonderdelen.

Ik keek het even na.

De riem zelfs, poelies, schokbrekers, etc komt samen op iets van een 380 euro.

De riem alleen zou volgens wat ik lees tussen 250-300 euro liggen zonder de andere te wisselen onderdelen op 40k km bij te rekenen.

(zelf nog geen moeten vervangen, da's voor volgend jaar)
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jeroen! » Ma Jun 07, 2010 2:32 pm

Swa schreef:Het vervangen van de riem (incl andere onderdelen) bij 40.000km was dacht ik ergens naar de 500 euro toe?
(dacht 400 ofzo voor de stukken, ik kan het eens opzoeken)

Mja, vergelijk met de rest van de familie (die trouwens al bij de goedkopere Beemer klasse zitten), he. :)

Voor catalogusprijzen Model 2010 (zonder enige extras zoals ABS etc)
F800R: 8200 euro
F800S: 9300 euro
F800ST: 10200 euro
F800GS: 10400 euro
F800GS special edition (30 years GS): 10955 euro

De F800R is zelfs goedkoper dan de F650GS! Die is 8500 euro of 8995 euro voor de special edition.

Voor een goed uitgeruste F800R moet je 9500 euro neertellen. Voor een goed uitgeruste F800S mag je 10250 euro neertellen. Dus ja, de F800R is weldegelijk de "goedkope" telg van de familie. :)
Het is het Beemer entry-level model.

(Er is ook een Chris Pfeiffer F800R editie, die is +1090 euro)

Prijs is dus dubbel zo duur als de ketting, tenzij je erbij telt dat de massaproductie hiervan de prijs nog wat zal drukken, en dat de prijs die jij noemt die van BMW is. Bij een ander merk scheelt dat wss al 100€. :p
Zal op een nieuwe moto niet veel verschil maken qua prijs denk ik dan.

Ivm de prijsvergelijking: Ik vind niet dat je die met andere bmw's moet vergelijken, maar met zijn concurrenten.
Zet daar eens de modellen van de andere merken naast qua prijs, ik vermoed dat alleen de yamaha fz800 & monster 796 meer zullen kosten. De 696 is dan weer wat goedkoper, de street triple komt op 7500 als ik me niet vergis, de kawa z750, suzuki bandit & gladius en de cbf600 duiken daar nog onder, en dat is in de laatste gevallen soms zelfs mét abs, wat je bij de BMW waarschijnlijk nog apart moet betalen.
Die bmw-badges zijn van puur goud ?
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Schussboelie » Ma Jun 07, 2010 2:54 pm

Jeroen! schreef:Prijs is dus dubbel zo duur als de ketting, tenzij je erbij telt dat de massaproductie hiervan de prijs nog wat zal drukken, en dat de prijs die jij noemt die van BMW is. Bij een ander merk scheelt dat wss al 100€. :p
Zal op een nieuwe moto niet veel verschil maken qua prijs denk ik dan.
Misschien is de constructie gewoon moeilijker en duurder.
Een ketting en tandwielen moneteren en vervangen is poepsimpel en tandwielen zijn echt wel goedkoop.

Jeroen! schreef:Ivm de prijsvergelijking: Ik vind niet dat je die met andere bmw's moet vergelijken, maar met zijn concurrenten.

Als je een nieuwe moto wil gaan kopen heb je uiteraard gelijk maar wat Swa volgens mij wou aantonen is dat het monteren van een ketting ipv een riem de moto goedkoper in aankoop (en dus allicht ook in productie) maakt. En dat kan je best wel vergelijken met andere modellen in de range van dezelfde constructeur.
Kijken naar het prijsverschil en zoeken naar redenen daarvoor. In dit geval dus de ketting versus riem.

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Volgende

Terug naar Tour motoren