Compressor

Problemen, oplossingen, how-to's

Moderator: Moderators

Compressor

Berichtdoor Swa » Do Jan 05, 2012 9:26 am

Ik heb het zowat gehad met de slechte installatie om banden op te pompen aan het tankstation bij ons in de buurt. (nuja, je mag niet klagen, het ding is gratis)

Ik vroeg me dus af wat voor compressor ik kon kopen om dit thuis makkelijk te kunnen doen. Liefst niet te groot om makkelijk te stallen, maar ook niet zo'n kleine pruts dat oververhit & de rubbers van gaan barsten.

Waar moet ik op letten? Wat moet ik zeker niet kopen? Heeft iemand suggesties?

Thanks! ;)
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Re: Compressor

Berichtdoor Jurgens » Do Jan 05, 2012 9:51 am

Als het enkel maar is om wat lucht in je banden te blazen, heb je dan wel een compressor nodig? Hoe vaak moet je dat trouwens doen?
Jurgens
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor black-devil » Do Jan 05, 2012 10:30 am

Hangt ervan af hoeveel je er wil aan uitgeven want je vind ze in alle prijsklasse.
Ik heb er een met een tankinhoud van 8 tal liter en pompcapaciteit van circa 150l/m
en daar blaas ik zonder problemen mijn banden van auto en moto mee op.
Maar zou bij een volgende aankoop toch opteren voor een grotere tankinhoud ( 24l )
Mss heb je hier iets aan om wat vergelijkingen te doen http://www.gereedschaptotaal.nl/compressor
:moto: I feel the need 4 the speed :moto:
speedtriple 2008 + r6 '99
Gebruikers-avatar
black-devil
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Jean Blade » Do Jan 05, 2012 12:20 pm

Heb me vorig jaar den deze gekocht in de Hubo, was wel in promotie toen.
Doet goed zijn werk.
Ik controleer zeer regelmating de bandenspannning, bijna om de 2 a 3 weken, en soms nog sneller als er veel temperatuursverschil is tov mijn vorige rit...
Het zijn de banden die u grip geven hé :-)

http://www.powerplusshop.be/main.asp?ni ... POW%205521
Gebruikers-avatar
Jean Blade
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Swa » Do Jan 05, 2012 5:35 pm

black-devil schreef:Hangt ervan af hoeveel je er wil aan uitgeven want je vind ze in alle prijsklasse.
Ik heb er een met een tankinhoud van 8 tal liter en pompcapaciteit van circa 150l/m
en daar blaas ik zonder problemen mijn banden van auto en moto mee op.
Maar zou bij een volgende aankoop toch opteren voor een grotere tankinhoud ( 24l )
Mss heb je hier iets aan om wat vergelijkingen te doen http://www.gereedschaptotaal.nl/compressor

Waarom is 8 liter te weinig voor licht gebruik? Of doe je er nog vanalle andere dingen mee?

Jean Blade schreef:Heb me vorig jaar den deze gekocht in de Hubo, was wel in promotie toen.
Doet goed zijn werk.
Ik controleer zeer regelmating de bandenspannning, bijna om de 2 a 3 weken, en soms nog sneller als er veel temperatuursverschil is tov mijn vorige rit...
Het zijn de banden die u grip geven hé :-)

http://www.powerplusshop.be/main.asp?ni ... POW%205521

Dat treft... Ik had vorig jaar (of was het het jaar ervoor) ook dit ding op het oog, maar toen waren ze plots nergens meer te vinden. Zitten bellen naar de winkels in de wijde omtrek, maar noppes. Uiteindelijk opgegeven & gewoon blijven de gratis luchtpomp te gebruiken.

Ik probeer echt minstens maandelijks de bandenspanning te meten, maar ik rij dan ook dagelijks. Meestal voel ik het wel als het wat te laag aan het worden is. Natuurlijk met de wind momenteel kan je meestal niet zeggen of de bandendruk nog ok is. ;)
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor janbros » Do Jan 05, 2012 6:20 pm

HET belangrijkste van een compressor is het debiet aan lucht dat eruit komt.
de rest is van ondergeschikt belang.
- hoe groter het vat, hoe minder snel hij weer op springt.
- druk : iedere kompressor haalt wel 7-8 bar, en er zijn niet veel tools die meer nodig hebben.

is het enkel voor banden op te pompen, is elke kompressor goed die pakweg 3bar haalt-ook al duurt het dan wat langer.
ben je van plan ook pneumatisch gereedschap te gebruiken, heb je meer nodig. Een groot vat helpt dan, maar als het debiet te klein is moet je steeds wachten tot het vat weer vol is voor je weer effe kan verder werken. Heeft je kompressor genoeg debiet (rond de 400l/min) heb je voor het meeste gereedschap zelfs geen van nodig (tenzij je ook wil spuiten)
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor chris_lbr » Do Jan 05, 2012 6:25 pm

Eigenlijk heb je alleen maar om je banden op spanning te brengen toch geen compressor nodig. Een goede elektrische luchtpomp op 12V werkt ook. Ik gebruik een luchtpomp die standaard bij een Porsche geleverd wordt. Werkt perfect, tot zelfs 4 bar druk.
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Do Jan 05, 2012 6:27 pm

Dienen van den Aldi levert 8 bar en ik ben daar kontent van ... buiten motobanden pomp ik daar ook fietsbanden op mee die 8 bar mogen hebben ... Goed gerief en geen problemen mee ;o))

mvg

Stef

janbros schreef:HET belangrijkste van een compressor is het debiet aan lucht dat eruit komt.
de rest is van ondergeschikt belang.
- hoe groter het vat, hoe minder snel hij weer op springt.
- druk : iedere kompressor haalt wel 7-8 bar, en er zijn niet veel tools die meer nodig hebben.

is het enkel voor banden op te pompen, is elke kompressor goed die pakweg 3bar haalt-ook al duurt het dan wat langer.
ben je van plan ook pneumatisch gereedschap te gebruiken, heb je meer nodig. Een groot vat helpt dan, maar als het debiet te klein is moet je steeds wachten tot het vat weer vol is voor je weer effe kan verder werken. Heeft je kompressor genoeg debiet (rond de 400l/min) heb je voor het meeste gereedschap zelfs geen van nodig (tenzij je ook wil spuiten)
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor McDaddy » Do Jan 05, 2012 6:30 pm

Voor enkel uw banden, moet dat niet duur zijn. Gewoon zorgen dat hij meer bar geeft van uw banden moeten hebben. Hetgeen stef aanhaalt van 8 bar uit de Aldi is meer dan uitstekend.
Laatst gewijzigd door McDaddy op Do Jan 05, 2012 7:16 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor sherrif » Do Jan 05, 2012 7:11 pm

chris_lbr schreef:Eigenlijk heb je alleen maar om je banden op spanning te brengen toch geen compressor nodig. Een goede elektrische luchtpomp op 12V werkt ook. Ik gebruik een luchtpomp die standaard bij een Porsche geleverd wordt. Werkt perfect, tot zelfs 4 bar druk.

Tja maar wat doet ge dan met die Porsche he ... als die ook nog in de garage moet staan hebt ge geen plaats meer voor uwe moto en die compressor... :D
Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special
Gebruikers-avatar
sherrif
Moderator

Berichtdoor Ralph » Do Jan 05, 2012 7:13 pm

Ik heb wel nen compressor om de banden te blazen, maar ik vertrouw die meter niet helemaal.
Heb er namelijk 2 en ze geven beide een andere waarde als ik eens controleer...

Greets
Triumph Bonneville T100
ONLY THE GOOD DIE YOUNG!
Gebruikers-avatar
Ralph
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor sherrif » Do Jan 05, 2012 7:14 pm

Denk dat ge daar wel in moet investeren ne goeie manometer want anders mag je nog een dure compressor hebben dan weet je nog niet hoeveel druk er op uw banden staat he ...
Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special
Gebruikers-avatar
sherrif
Moderator

Berichtdoor chris_lbr » Do Jan 05, 2012 7:16 pm

sherrif schreef:Tja maar wat doet ge dan met die Porsche he ... als die ook nog in de garage moet staan hebt ge geen plaats meer voor uwe moto en die compressor... :D

Allé jong, das wel maar een kompresseurke van 15x25cm ze. Da laat toch nog plaats genoeg voor die Porsche :D

sherrif schreef:Denk dat ge daar wel in moet investeren ne goeie manometer want anders mag je nog een dure compressor hebben dan weet je nog niet hoeveel druk er op uw banden staat he ...

Das idd juist. Daarvoor gebruik ik mijne goeie manometer die ik indertijd heb gebruikt in de karting. :)
Laatst gewijzigd door chris_lbr op Do Jan 05, 2012 7:18 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor McDaddy » Do Jan 05, 2012 7:18 pm

Ralph schreef:Ik heb wel nen compressor om de banden te blazen, maar ik vertrouw die meter niet helemaal.

Greets

Degene die bij mijne compressor destijds geleverd was, kreeg ik zelfs mijn banden niet op druk. Dus maar ergens in de autostock nen andere gehaald en werkte perfect. Maar ook die twijfel. Ik heb ook nog een digitaal metertje van michelin voor de spanning te meten. En op 0.05 bar na, komen ze overeen. Denk dat da meterke destijds €5 kostte.

Nu zou het wel kunnen zijn dat ze beiden mis zijn hé :D :D :D
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Peejt » Do Jan 05, 2012 9:19 pm

Ralph schreef:Ik heb wel nen compressor om de banden te blazen, maar ik vertrouw die meter niet helemaal.

Greets

Uw banden moet ge ALTIJD controleren met een bandendruk metertje ;) Zelfs als je aan het tankstation (van die digitale bullen) hebt gecheckt kan er méér of minder druk in je banden zitten dan de display aangeeft!
Zeker als ik het circuit opga, checken met mijn eigen bandendruk metertje ;) (en dan maar hopen dat MIJN meter correct is :D Maar dan is er toch al één variabele uitgeschakeld he, als je cte hetzelfde toestel gebruikt)
Grtz
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Z146 » Do Jan 05, 2012 9:29 pm

En wat is het verschil dan tussen een bandendrukmeter en die meter aan het tankstation ?
Gebruikers-avatar
Z146
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stenebrug » Do Jan 05, 2012 9:47 pm

Gebruik al enkele jaren flaig bandendrukmeter. Kost enkele euro's meer, maar deze zijn dan wel geijkte toestelletjes.

http://www.toolcom.nl/page-Flaig-banden ... rs_44.aspx
www.inter-track.be
www.mototech.be
Gebruikers-avatar
stenebrug
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jean Blade » Do Jan 05, 2012 10:09 pm

Hiermee meet ik mijn bandenspanning:

http://www.rad.eu/nl/c/p/31437-moto-det ... smeter.htm
Gebruikers-avatar
Jean Blade
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ralph » Do Jan 05, 2012 10:46 pm

Jean Blade schreef:Hiermee meet ik mijn bandenspanning:

en, content van?
we verkopen die niet super vaak.

greets
Triumph Bonneville T100
ONLY THE GOOD DIE YOUNG!
Gebruikers-avatar
Ralph
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Do Jan 05, 2012 10:52 pm

Jean Blade schreef:Hiermee meet ik mijn bandenspanning:

Op Mettet was er iemand met die flaig en met deze hier en er zat wel een paar tienden verschil op beide toestellen voor dezelfde band ... maw welk is nu de juste :D

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Volgende

Terug naar Sleutelhoek