De ultieme circuitdoop

wie gaat waar rijden

Moderator: Moderators

Re: De ultieme circuitdoop

Berichtdoor podo » Za Jan 28, 2012 1:54 pm

chris ik doe 7 tot 8 circuitdagen met nen achterband, zonder bandenwarmers en rij op mettet toch ook 1.14
podo
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor chris_lbr » Za Jan 28, 2012 5:29 pm

:o 36 a 48 heating cycles achteraan ! Waar haal je op 't laatste nog die grip vandaan ? Of zit jij de hele tijd soms te driften... :D
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Kiekeboe » Za Jan 28, 2012 6:25 pm

chris_lbr schreef:
Peejt schreef:Volledig mee eens :agree:
Rij zelf al enkele jaren circuit en ik gebruik ook géén banden warmers (zou niet kunnen btw, heb geen vervoer voor de moto dus rijdt ik telkens met de moto naart circuit). Voor ne doop enzo zijn bandenwarmers absoluut niet nodig. In de NBC rijdt men OOK zonder :D Zelfs als je sneller wordt heb je ze niet echt nodig (enkel om de levensduur van de banden te vergroten en voor de veiligheid van de ongeduldigen zijn die dingen goed).
Bandenspanning is trouwens ook een belangrijk punt :) Een meterke is niet groot (en kost niet veel) :D
Grtz

mmmmmm.... hier wil ik toch ff opmerken dat je beter een goed (en niet te goedkoop) meterke gebruikt om je bandenspanning te controleren. Ik spreek uit mijn ervaring in de kart-competitie. Daar gebruikte ik in 't begin ook zo'n meterke zoals je er 10 in elke shop vindt... en dat trok dus op niks. Ik heb me daarna een deftige meter aangeschaft die elke 50g aangeeft. Gaat tot 2.5 en is heel nauwkeurig. Ik kan die meter nog amper missen, zowel op als naast ciruit.
Inzake bandenwarmers (die ik trouwens ook gebruik) is het vooral interessant om de banden zo weinig mogelijk heating cycles te bezorgen. Ik rij met een achterband momenteel 5 a 6 circuitdagen (zit aan 1 '49 - 1'50 op Zolder) en met een voorband zelfs 2 seizoenen. Als ik geen gebruik zou maken van bandenwarmers dan zou ik wel veel sneller nieuw rubber moeten steken, niet omwille van de slijtage maar omdat ze te hard zouden beginnen te worden.
Inzake dit topic (circuitdoop) is het i.i.g. niet nodig om bandenwarmers te gebruiken gezien je banden door de trage snelheid zelfs zullen afkoelen. Das echt verloren moeite en kosten.

maar jij hoort dan ook bij de groep expert waar details wel belangrijk zijn,op mettet kon ik je 1 ronde volgen en reed je toch ook van mij weg...
op 11.50 zit je achter me en kom je even later langs...
http://www.youtube.com/watch?v=nUfYV254cTg
heel vlotte en relaxe rijstijl... :duim:
.........................Afbeelding...................
Gebruikers-avatar
Kiekeboe
2fast4u.be pro member

Berichtdoor chris_lbr » Zo Jan 29, 2012 6:50 am

wel wel wel, da filmke had ik nog ni gezien. :)

Plezante commentaren... :D
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TiponiDP » Zo Jan 29, 2012 9:15 pm

Na het niet zo denderend circuitdebuut vorige zomer met MSSZ, me hiervoor ingeschreven.
Hoop dat het rustiger is, want zoals vermeld: voor onervaren circuitrijders gaat het toch enorm hard met MSSZ
TiponiDP = Jurgen

Foto's:http://s1047.photobucket.com/albums/b475/Tiponi/

CBR600RR 2008 HANNSPREE
Drive just as fast as your guardian angel can fly
Gebruikers-avatar
TiponiDP
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor brino » Zo Jan 29, 2012 10:07 pm

Xsaartje schreef:ik twijfel toch nog.... er is amper informatie en zoals ik van enkelen ook hoorde, zou het wel eens dik tegen kunnen vallen wat betreft het 'leren'..

dilemma....

Als je al kan moto rijden leer je op een niv1 dag niks.
http://www.bikeshop-online.be/

I once prayed to god for a bike, but quickly found out he didnt work that way...so I stole a bike and prayed for his forgiveness
Gebruikers-avatar
brino
2fast4u.be pro member

Berichtdoor chris_lbr » Zo Jan 29, 2012 10:27 pm

brino schreef:Als je al kan moto rijden leer je op een niv1 dag niks.

OW ! Da zou ik ni zeggen. Niv1 is lijnen leren rijden. Er zijn veel mensen die denken dat ze op circuit kunnen rijden maar waar je van ziet dat ze in het begin hopeloos verkeerde lijnen rijden.
Ik heb zelf ook ooit niv 1 gedaan. Ging idd heel traag maar toch heb ik er die dag 1 of 2 de grindbak in zien sukkelen.
Ik kom tijdens het vrij rijden, bij snel dan nog, er genoeg tegen van wie ik denk dat ze toch eens eerst zouden een kursuske volgen... :rolleyes: Er zijn veel die denken dat ze het allemaal wel kunnen...
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Peejt » Zo Jan 29, 2012 10:29 pm

TiponiDP schreef:Na het niet zo denderend circuitdebuut vorige zomer met MSSZ, me hiervoor ingeschreven.
Hoop dat het rustiger is, want zoals vermeld: voor onervaren circuitrijders gaat het toch enorm hard met MSSZ

Das de bedoeling van op een circuit te rijden he :D
Zal wel meevallen met dieje doop hier ;)
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Retr0 » Zo Jan 29, 2012 10:33 pm

ik heb voor dit jaar 2 keer niv 1+ geboekt op zolder... eerste keer zolder, beetje ervaring met mettet...

'k zal wel zien als ik mss de 2de keer nog verzet naar een minder snel of zo
Take care upstairs Joeri!!!!
Gebruikers-avatar
Retr0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor brino » Zo Jan 29, 2012 10:40 pm

chris_lbr schreef:
brino schreef:Als je al kan moto rijden leer je op een niv1 dag niks.

OW ! Da zou ik ni zeggen. Niv1 is lijnen leren rijden. Er zijn veel mensen die denken dat ze op circuit kunnen rijden maar waar je van ziet dat ze in het begin hopeloos verkeerde lijnen rijden.
Ik heb zelf ook ooit niv 1 gedaan. Ging idd heel traag maar toch heb ik er die dag 1 of 2 de grindbak in zien sukkelen.
Ik kom tijdens het vrij rijden, bij snel dan nog, er genoeg tegen van wie ik denk dat ze toch eens eerst zouden een kursuske volgen... :rolleyes: Er zijn veel die denken dat ze het allemaal wel kunnen...

Een lijn hangt al wreed af met wat voor ding je rond rijdt 1000 of 600? En als je echt wil lijnen rijden neem je beter een maat mee die het kan. Is goedkoper en daar ga je meer aan hebben.

I once prayed to god for a bike, but quickly found out he didnt work that way...so I stole a bike and prayed for his forgiveness
Gebruikers-avatar
brino
2fast4u.be pro member

Berichtdoor chris_lbr » Zo Jan 29, 2012 10:55 pm

Dan is het wel duidelijk dat er heel veel zijn die niet zo'n maat hebben om er van te leren. Ik zie bij 'Snel' nog dikwijls gasten die door de bochten sukkelen. Tijdens vrij rijden achter iemand gaan hangen om zo lijnen te leren rijden lijkt mij trouwens niet zo'n goed idee gezien andere rijders hierdoor wel eens verrast kunnen worden. Lijnen leren rijden moet je aan rustig tempo doen. En daar is puur vrij rijden m.i. toch al wat te rap voor.
B.t.w. dat je nu met een 250, een 600 of een 1000 rijdt maakt trouwens niks uit. De correcte rijlijn is voor iedereen hetzelfde.
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Zo Jan 29, 2012 11:07 pm

Bwaaah, laten we zeggen dat er iets bestaat als een goeie basislijn die tot aan een bepaald tempo goed voldoet voor alle soorten moto's. Een veilige lijn.... Das ook diegene die ik toon als ik voorrij.

Maar eens je goed rondgaat (op Zolder al dik onder de 2min) moet je hier en daar, afhankelijk van type moto (600 of 1000 bv) al eens een bocht anders nemen. Met 1000 ga je hier en daar een hairpin (denk dan aan Croix en Folembray) als eens doorschieten, kappen en vol op de gas terwijl je met 600 em mss wel vloeiend zal nemen.
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRX » Zo Jan 29, 2012 11:10 pm

Op Croix zie ik bij de snelle mannen voor zowel de eerste rechtse, de eerste linkse, de dubbele rechtse als de laatste hairpin toch verschillende lijnen zunne.
Tot een paar jaar geleden namen ze de eerste linkse bv heel breed om dan aan de apex te komen bijna op het einde van de curbs. Tegenwoordig zie ik meer en meer snelle mannen vroeg insteken en de ganse bocht aan de binnenkant blijven. Wat is er beter ? Hetgene waar jij je goed bijvoelt zeker ?
Wat toon ik als ik voorrij ? De brede variant... waarom ? Als je die toont met vlug insteken en binnen blijven komen ze gegarandeerd veel te breed uit, als je toon dat ze laat moeten insteken is die kans veel kleiner.
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Peejt » Zo Jan 29, 2012 11:22 pm

:?
Circuit rijden gaat erom dat je jezelf amuseerd (in de best mogelijke en veilige omstandigheden). Ik vind gewoon dat je als beginnend circuit rijden voor jezelf moet uitmaken en weten WAAR je aan begint (inschrijven bij de lagere niveaus...) Heb ook al mannen gezien die ECHT niet thuis horen bij "Snel" of "Gevorderde"! Ik vind dat de organisator dan MOET ingrijpen en die persoon verplicht in een lager niveau laten rijden! Een goede parameter is de ronde tijd! Als er iemand met ne 2min 10sec (op Zolder) mee rijdt met de groep "snel" is dat gewoon GEVAARLIJK voor de andere (én ook voor die persoon zelf!) De mensen van den "TOREN" kunnen die tijden perfect zien (Transponder voor de geluidsmeting (zelfde als bij de NBC...) kunnen ook de tijden weergeven)! Ze hebben ook op wel 25 plaatsen (mss zelfs meer) camera's in Zolder, m.a.w. kunnen de rijlijnen enzo OOK gezien worden! En dan zijn er nog de "vlagge-mannen/vrouwen" die gevaarlijke situaties kunnen melden via Walkie... en instructeurs die kunnen briefen.
Voor de circuitdoop zullen er géén echt snelle mannen meedoen denk ik (hou die eer voor een andere dag waar je de minder ervaren rijders niet de stuipen op het lijf jaagt als je ze nog ff binnedoor pakt).
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TiponiDP » Ma Jan 30, 2012 8:37 am

Daar heb ik dus het meeste 'schrik' voor. Voor die snelle mannen die er mss ook gaan zijn.
Voor mij is het belangrijk dat ik op den doop wat meer werk aan parcourskennis én kijkpunten (wat dan weer goed komt voor op andere dagen ;-)
TiponiDP = Jurgen

CBR600RR 2008 HANNSPREE
Gebruikers-avatar
TiponiDP
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor MBC666 » Ma Jan 30, 2012 9:06 am

TRX schreef:Op Croix zie ik bij de snelle mannen voor zowel de eerste rechtse, de eerste linkse, de dubbele rechtse als de laatste hairpin toch verschillende lijnen zunne.
Tot een paar jaar geleden namen ze de eerste linkse bv heel breed om dan aan de apex te komen bijna op het einde van de curbs. Tegenwoordig zie ik meer en meer snelle mannen vroeg insteken en de ganse bocht aan de binnenkant blijven. Wat is er beter ? Hetgene waar jij je goed bijvoelt zeker ?
Wat toon ik als ik voorrij ? De brede variant... waarom ? Als je die toont met vlug insteken en binnen blijven komen ze gegarandeerd veel te breed uit, als je toon dat ze laat moeten insteken is die kans veel kleiner.

idd, probeer daar ook zoveel mogelijk de binnenkant te houden, met nen 1000 is da al wa gemakkelijker dan met nen 600 (of je moet serieus prutsen met tandwielverhouding)
binnenkant houden is natuurlijk ook een beetje om je 'lijn" te verdedigen, ma das voor in de koers
Gebruikers-avatar
MBC666

Berichtdoor brino » Ma Jan 30, 2012 10:35 am

TiponiDP schreef:Daar heb ik dus het meeste 'schrik' voor. Voor die snelle mannen die er mss ook gaan zijn.
Voor mij is het belangrijk dat ik op den doop wat meer werk aan parcourskennis én kijkpunten (wat dan weer goed komt voor op andere dagen ;-)

Er gaan geen snelle mannen zijn :D

Snel is trouwens relatief...

Gebruikers-avatar
brino
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TiponiDP » Ma Jan 30, 2012 10:43 am

Akkoord;-)
maar wat voor nen beginnen als ik snel is, is voor nen gevorderde/expert filerijden e :p
TiponiDP = Jurgen

CBR600RR 2008 HANNSPREE
Gebruikers-avatar
TiponiDP
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Z146 » Ma Jan 30, 2012 10:52 am

TiponiDP schreef:Daar heb ik dus het meeste 'schrik' voor. Voor die snelle mannen die er mss ook gaan zijn.

Je moet meer schrik hebben van de minder snelle mannen, de snelle mannen die weten waar ze mee bezig zijn. Het is vooral in de lagere groepen waar men zich al eens meer durft miskijken op een bocht of andere deelnemer.
Gebruikers-avatar
Z146
2fast4u.be pro member

Berichtdoor podo » Ma Jan 30, 2012 11:49 am

chris_lbr schreef:Dan is het wel duidelijk dat er heel veel zijn die niet zo'n maat hebben om er van te leren. Ik zie bij 'Snel' nog dikwijls gasten die door de bochten sukkelen. Tijdens vrij rijden achter iemand gaan hangen om zo lijnen te leren rijden lijkt mij trouwens niet zo'n goed idee gezien andere rijders hierdoor wel eens verrast kunnen worden. Lijnen leren rijden moet je aan rustig tempo doen. En daar is puur vrij rijden m.i. toch al wat te rap voor.
B.t.w. dat je nu met een 250, een 600 of een 1000 rijdt maakt trouwens niks uit. De correcte rijlijn is voor iedereen hetzelfde.

dus als ik naar een circuit ga waar ik nog niet geweest ben, moet ik me maar bij de beginers inschrijven en de rijlijnen leren van mensen die ze ook ni kennen :?
podo

VorigeVolgende

Terug naar Circuitdagen