distrbutieketting vervangen??

Problemen, oplossingen, how-to's

Moderator: Moderators

Re: distrbutieketting vervangen??

Berichtdoor Peejt » Di Jan 31, 2012 11:07 pm

Heb hier de indruk da ge iets wilt maken zonder da ge weet waar ge aan begint. Ik heb zelf een diploma automechanica, maar géén garage/uitrusting/gereedschap (zoals mijn motowinkel die heeft). Ik begin zelfs niet aan een DISTRIBUTIE ketting te vervangen :o Tis geen rocket science, maar zelfs mét manual ist NIET simpel. Ik denk zelfs dat het makkelijker (en uiteindelijk goedkoper) is om er een 2dehands blok onder te hangen. Kunde terug bollen en hebt ge ineens ne blok (uwe ouwe) om eens open te prutsen en te "kijken" (leren) wat er allemaal inzit.
Als ge geld wilt uitsparen is zelf aan uwe moto beginnen sleutelen niet de manier om rijk te worden (bij de bank zal het ook ni lukken, tenzij ge ze overvalt) :D
Als ge u ni kunt inhouden, doe gerust. Maar ik denk da ge achteraf nog MEER kosten ga hebben.
Nog één tip: Koop u ne deftige moment-sleutel, kunde toch al de juiste spanning zetten op de bouten die ge weer vast zet ;)
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor wolfrider » Do Feb 02, 2012 1:01 pm

Een distributieketting heeft normaal dezelfde levensduur als het blok.
Heb ooit een distributieketting preventief laten vervangen op 135000 km.
Bleek achteraf gezien nog niet nodig te zijn geweest.
Met dezelfde motor doorgereden tot het dubbele van deze km en nooit problemen gehad....
Zoals al gezegd , check eerst je kettingspanner.
suzuki ac50 ac100 gt550 gs1000s
bmw k100rt k100rs r1150r
suzuki bandit 1250
harley wide glide
Gebruikers-avatar
wolfrider
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor sipke » Vr Feb 03, 2012 9:03 am

wolfrider schreef:Een distributieketting heeft normaal dezelfde levensduur als het blok.

Dat hangt af van 't soort motor en wat er allemaal mee gebeurt is. Een ketting die een tijdje met een slechte spanner heeft gedraaid kan op redelijk korte tijd compleet om zeep zijn, zeker in een motorblok dat hoge toeren draait.

Seg, Pjeet, ge hebt een diploma automechanica maar ge steekt liever een okkazieblok dan een ketting vervangen??? Waarom hebben ze u dan in godsnaam dat diploma gegeven? :s
The Last Privateers
sipke
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor frederik_w » Vr Feb 03, 2012 12:57 pm

sipke schreef:
wolfrider schreef:Een distributieketting heeft normaal dezelfde levensduur als het blok.

Dat hangt af van 't soort motor en wat er allemaal mee gebeurt is. Een ketting die een tijdje met een slechte spanner heeft gedraaid kan op redelijk korte tijd compleet om zeep zijn, zeker in een motorblok dat hoge toeren draait.

Seg, Pjeet, ge hebt een diploma automechanica maar ge steekt liever een okkazieblok dan een ketting vervangen??? Waarom hebben ze u dan in godsnaam dat diploma gegeven? :s

hij zegt het toch, omdat hij thuis ni over da gereedschap beschikt dat hij nodig heeft. en dat de kostprijs van de ketting vervangen vergelijkbaar gaat zijn met dat van een ruilblok en dat ge dan nog een blok op overschot hebt.

ik zou toch ook eerst eens kijken voor die kettingspanner te vervangen. want dat is toch een gekend probleem bij de cbr600f dacht ik.

ofwel hebt ge perongeluk een ducati gekocht ipv een honda, dan is het normaal dat hij wa rammelt :p
Gebruikers-avatar
frederik_w
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor BenjaminDG » Vr Feb 03, 2012 2:33 pm

Valt wel mee, gewoon een doortrek ketting zoeken (met slotje).

Dus geen OEM ketting want dat is een eindloze ketting.

Kunt ge ineens de nokkenassen + klepspeling controleren moest het zijn dat de ketting vervangen dient te worden.
BenjaminDG
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Peejt » Vr Feb 03, 2012 7:56 pm

frederik_w schreef:
sipke schreef:Seg, Pjeet, ge hebt een diploma automechanica maar ge steekt liever een okkazieblok dan een ketting vervangen??? Waarom hebben ze u dan in godsnaam dat diploma gegeven? :s

hij zegt het toch, omdat hij thuis ni over da gereedschap beschikt dat hij nodig heeft.

:agree: :duim: Ik zeg toch niet dat ik het NIET kan :D Btw: ik heb een diploma AUTO-mechanica (en niet moto-mechanica) :D -> de meeste auto's hebben een distributie-RIEM (aan de buitenzijde van het blok) ipv een ketting (aan de binnenkant -> BMW, Mercedes,...->moto's) :cool: Los van het feit dat er tegenwoordig veel diplomas worden weg gegeven bij een doos waspoeder heb IK er wél eentje :duim: :p
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor sipke » Vr Feb 03, 2012 10:20 pm

Peejt schreef:Los van het feit dat er tegenwoordig veel diplomas worden weg gegeven bij een doos waspoeder heb IK er wél eentje :duim: :p

:rolleyes:
The Last Privateers
sipke
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor janbros » Vr Feb 03, 2012 11:36 pm

frederik_w schreef:hij zegt het toch, omdat hij thuis ni over da gereedschap beschikt dat hij nodig heeft. en dat de kostprijs van de ketting vervangen vergelijkbaar gaat zijn met dat van een ruilblok en dat ge dan nog een blok op overschot hebt.

iemand met een diploma automechanica die geen set doppensleutels en steek/ringsleutels in huis heeft ?

MAAR ALLEE :D

verder weet je niet of dat okkazieblok wel goed gaat zijn. Op den duur heb je een berg blokonderdelen die je nooit gaat gebruiken, en een tekort aan datgene wat je steeds nodig hebt. Als je me niet geloofd, kom je maar op mijne zolder kijken :p
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor sipke » Za Feb 04, 2012 12:16 am

't is een ketting hé Jan, gene riem. Da's een heel ander principe waarschijnlijk :D
The Last Privateers
sipke
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Peejt » Za Feb 04, 2012 6:20 pm

janbros schreef:
frederik_w schreef:hij zegt het toch, omdat hij thuis ni over da gereedschap beschikt dat hij nodig heeft.

iemand met een diploma automechanica die geen set doppensleutels en steek/ringsleutels in huis heeft ?
Op den duur heb je een berg blokonderdelen die je nooit gaat gebruiken, en een tekort aan datgene wat je steeds nodig hebt. Als je me niet geloofd, kom je maar op mijne zolder kijken :p

- Wie zegt dat ik geen dopsleutels en steek/ringsleutels heb?
- Allé, ge hebt dan toch OOK al dikwijls gedaan wat ik hierboven heb gezegd :D als ge zo ne hoop rommel op uwe zolder hebt :cool:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor frederik_w » Za Feb 04, 2012 7:08 pm

Peejt schreef:[b]Heb hier de indruk da ge iets wilt maken zonder da ge weet waar ge aan begint. Ik heb zelf een diploma automechanica, maar géén garage/uitrusting/gereedschap (zoals mijn motowinkel die heeft).[/b] Ik begin zelfs niet aan een DISTRIBUTIE ketting te vervangen :o Tis geen rocket science, maar zelfs mét manual ist NIET simpel. Ik denk zelfs dat het makkelijker (en uiteindelijk goedkoper) is om er een 2dehands blok onder te hangen. Kunde terug bollen en hebt ge ineens ne blok (uwe ouwe) om eens open te prutsen en te "kijken" (leren) wat er allemaal inzit.
Als ge geld wilt uitsparen is zelf aan uwe moto beginnen sleutelen niet de manier om rijk te worden (bij de bank zal het ook ni lukken, tenzij ge ze overvalt) :D
Als ge u ni kunt inhouden, doe gerust. Maar ik denk da ge achteraf nog MEER kosten ga hebben.
Nog één tip: Koop u ne deftige moment-sleutel, kunde toch al de juiste spanning zetten op de bouten die ge weer vast zet ;)
Gebruikers-avatar
frederik_w
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor janbros » Za Feb 04, 2012 7:50 pm

Peejt schreef:- Wie zegt dat ik geen dopsleutels en steek/ringsleutels heb?

'k weet niet, ge zegt zelf dat ge er niet voor uitgerust zijt :?

Peejt schreef:- Allé, ge hebt dan toch OOK al dikwijls gedaan wat ik hierboven heb gezegd :D als ge zo ne hoop rommel op uwe zolder hebt :cool:

yep, dat is zo met 2-takten : 't zijn altijd dezelfde onderdelen die kapot vliegen. Gelukkig heb ik een diploma automechanica en kan ik alles zelf doen ... :cool:
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Peejt » Za Feb 04, 2012 10:04 pm

janbros schreef:
Peejt schreef:- Wie zegt dat ik geen dopsleutels en steek/ringsleutels heb?

'k weet niet, ge zegt zelf dat ge er niet voor uitgerust zijt :?

Ach wat... Waarom zou ik btw mijn distributieketting vervangen als dat niet nodig is? :o Neen, heb het nog nooit gedaan bij een moto. In mijn opleiding 2 maal (op een automotor met riem). Zou ik daarom onbekwaam zijn?... Ik denk zelf van niet, ik werk NIET in de auto of moto sector. Dit is (voor mij althans) een zinloze discusie.
Tging erom dat iemand hier opt forum zijn distributie ketting wilt vervangen (zonder kennis van zaken). Help die persoon of geef hem raad. -> Door tegen mij te lopen melken of mijn garage geschikt of ongeschikt zou zijn... Of ikzelf instaat ben of niet... Wat doet DAT terzaken? :zwijg:
Adios Peejt ;)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor janbros » Za Feb 04, 2012 11:17 pm

Peejt schreef:Wat doet DAT terzaken?

niets, als we maar kunnen zeveren :D ;)
Gebruikers-avatar