Doen of niet ??

Motorgerelateerde praat

Moderator: Moderators

Doen of niet ??

Berichtdoor stef » Di Jan 10, 2012 6:24 pm

Ik ben jaren met de motor naar het werk gereden en deze ook ingebracht in de belastingsaangifte (woon-werk afstand 50 km * 2 = 100 km per dag) => dag in dag uit ongeacht de weeromstandigheden TOT ik een mail kreeg dat ik recht had op een firmawagen + tankkaart ... De eerste vraag die ik stelde was : en wat krijg ik als je de wagen niet neem ? Niks nada noppes was het antwoord. Mijn reactie daarop was jamaaa ... ik heb pas een motor gekocht en die motor kan ik inbrengen als beroepsonkost net als alle daarbijhorende onkosten => reaktie bleef onveranderd => nope nada niks ... geen financiële compensatie zelfs enkel de tankkaart was niet mogelijk.

Nu zijn we 4 jaren later en wat blijkt ?? Wrslk ook gezien het feit dat Di Rupo zich met de firmawagen zit te moeien ... Je kan de firmawagen weigeren en ze hebben besloten om je hiervoor 300 euro Bruto per maand in de plaats geven ...

Nadelen :

dit lijkt me weinig wanneer de tankkaart wegvalt en ik bijgevolg niet meer mag tanken voor privé en woon-werk (ik denk dat dit zowat 250 net de maand is) ... en verder valt de wagen ook weg met de rest van de voordelen ... ttz onderhoud , verzekering enz ... Risico op ongeval met grotere kans op lichaamsletsel. Ik moet natuurlijk ook elke 3 of 5 jaar een motor aanschaffen om deze in te brengen ... geen 2e wagen niet meer om bvb met de wagen en aanhanger te gaan circuitrijden of MTB ' en ...

Langs de andere kant hebben we wel het geluk dat mijn vrouw ook een firmawagen en tankkaart heeft maw de 2 e wagen is wel wat overkill ..

Voordelen :

+ 300 Bruto erbij op de wedde, dus dit telt ook mee voor het pensioen enz, terug recht op tussenkomst van de vervoersonkosten per maand , + 229 euro die ik elke maand moest betalen als voordeel in nature moet afdokken valt weg (waarop ik eveneens op belast wordt.)

En natuurlijk : terug mogelijk om de motor volledig in te brengen als beroepsonkost, uitoefenen van de hobby terwijl je naar het werk rijdt en minder stress vanwege het feit dat ik in de file sta ;o))

Uiteindelijk weet ik pas wat het beste is als er een goede berekening wordt gemaakt door een fiscalist ...

Mijn gevoel zegt dat die 300 euro wat weinig is ... wat zou jij in deze situatie doen en is het sop de kolen wel waard ??

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Re: Doen of niet ??

Berichtdoor McDaddy » Di Jan 10, 2012 6:35 pm

Mijn mening zegt ook dat die €300 weinig is. Als ge u al uittelt wat een auto u privé zou kosten, komt ge hoger uit. Voor uwe werkgever wordt die €300 bijna €500 als de patronale bijdragen en zo er nog op komen. Daarom dat hij zo weinig geeft. Maar van die €300 blijft u bijna de helft over. Dus €150.

Een firmawagen komt u meestal echt wel voordeliger uit. Echter zit gij met de beroepskost op uwe moto. Dus is even wikken en wegen.

Een firmawagen is een gemak. Als m pere totale is en ge zijt in fout, hupla, ne nieuwe van de baas ;) Als ge er ene privé hebt, moet ge van uwe baas nog veel €300's bruto krijgen om die te kunnen vervangen :D
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Di Jan 10, 2012 6:42 pm

Oh ja en reageren strikt met het financiëel aspect in het achterhoofd => dus niet al motard he ;o))

PS MC Daddy, is idd ook zo maar het is niet alleen die 300 euro he , ik lees net in de VACATURE dat tov vorig jaar bvb er voor een Serie 3 +- 67 euro per maand meer zal moeten betaald worden voor voordeel in natura als tov 2011.

Ik denk dat ik ne fiscalist onder de arm moet nemen en alles tot op de Eurocent laten uitrekenen ;o))

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor yamamoto » Di Jan 10, 2012 6:43 pm

McDaddy schreef:Mijn mening zegt ook dat die €300 weinig is. Als ge u al uittelt wat een auto u privé zou kosten, komt ge hoger uit. Voor uwe werkgever wordt die €300 bijna €500 als de patronale bijdragen en zo er nog op komen. Daarom dat hij zo weinig geeft. Maar van die €300 blijft u bijna de helft over. Dus €150.

Een firmawagen komt u meestal echt wel voordeliger uit. Echter zit gij met de beroepskost op uwe moto. Dus is even wikken en wegen.

Een firmawagen is een gemak. Als m pere totale is en ge zijt in fout, hupla, ne nieuwe van de baas ;) Als ge er ene privé hebt, moet ge van uwe baas nog veel €300's bruto krijgen om die te kunnen vervangen :D

:agree:
Mij lijkt het ook aan de lage kant.
It's Not the Size of the Dog in the Fight; It's the Size of the Fight in the Dog.
Proud member of team BB - Applications Accepted
Gebruikers-avatar
yamamoto
administrator

Berichtdoor Vortex2 » Di Jan 10, 2012 6:44 pm

Luxe problemen, ik zou voor de firma wagen gaan en moto maar enkel buiten rijden als het goed weer is.
Ik kan je verzekeren elke dag door het weer van de afgelopen weken is echt gestoord.
Dan nog liever sneeuw en ijzel als vorige winter.
My talent outweighs my ambition
Gebruikers-avatar
Vortex2
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Johan-b » Di Jan 10, 2012 6:47 pm

Ken er niets van, dus excuseer als het een domme vraag is.

Maar EN die 300euro extra krijgen EN je motor (+alle onkosten, dus nogmaals benzine) afschrijven via de belasting, mag dat wel?
Komt dat niet neer op 2x hetzelfde en eigenlijk gewoon 300euro opslag/maand en nog eens belastingvoordeel van uw motor?
Gebruikers-avatar
Johan-b
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor LedZep » Di Jan 10, 2012 6:48 pm

Vortex2 schreef:Luxe problemen, ik zou voor de firma wagen gaan en moto maar enkel buiten rijden als het goed weer is.
Ik kan je verzekeren elke dag door het weer van de afgelopen weken is echt gestoord.
Dan nog liever sneeuw en ijzel als vorige winter.

Zo te lezen heeft stef toch wel wat ervaring met rijden buiten het mooi-weer-seizoen om? :p
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Vortex2 » Di Jan 10, 2012 6:55 pm

Ben ook zo'n doorrijder, maar laatste tijd begin me toch echt af te vragen waar ik mee bezig ben, tis precies of ze gratis rijbewijzen uitdelen met een pot confituur.
Heeft het allemaal wel zin voor wat schamele centen je leven elke dag te wagen op de wegen in vlaanderen?
Tis ronduit tristig gesteld en ik zal maar zwijgen over de grotere procentuele pakkans op flitsboetes...want tegenwoordig kennen ze er wat van.
Gelukkig heb ik een smartphone zodat ik via twitter redelijk up to date ben van hun posities.
My talent outweighs my ambition
Gebruikers-avatar
Vortex2
2fast4u.be pro member

Berichtdoor McDaddy » Di Jan 10, 2012 7:01 pm

stef schreef:Oh ja en reageren strikt met het financiëel aspect in het achterhoofd => dus niet al motard he ;o))

Stef

Bij u kan ik de twijfel nog begrijpen. Gij krijgt een firmawagen voor woon-werkverkeer, maar laat die thuis staan om met de moto te gaan werken. Dan is het zeker van belang een fiscalist onder de arm te nemen. Want €300 meer is echt wel weinig. Ik heb de laatste jaren meestal bedragen van €500 horen circuleren. En ge hebt al ne firmawagen thuis, dus kunt ge daar al op brandstof uitsparen.

Ik zie het louter van het aspect dat ge volgens mij iets veiliger zit met een firmawagen. Eens de garantie om, kan een eigen wagen u een pak geld kosten indien er zich stukken voordoen. Omnium op ne auto kost ook een pak geld en als ge dat niet hebt en ge zijt in fout bij een ongeval, dan is het weer een pak geld. En een ongeval zit in een klein hoekje. Dus misschien dat ge financieel beter uitkomt, zo lang er niets gebeurt, maar 1 x een ongeval en in fout, zijt ge een veelvoud van die winst kwijt. Maar dit is puur gezien als ge die firmawagen nog zou vervangen door een andere wagen voor als de sneeuw ligt en ge niet met de moto kunt gaan werken.

Denk dat ge vooral even moet gaan kijken naar hoeveel uw werkelijke beroepskost hoger is als de forfaitaire beroepskost. Want die ligt al vrij hoog. In mijn geval €2920,46 (laatste aanslag).
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Peejt » Di Jan 10, 2012 9:42 pm

Tel eens uit wat een auto kost als je hem ZELF moet kopen, ZELF verzekeren, ZELF moet onderhouden, ZELF moet tanken, ZELF voor de kosten mag opdraaien als je uw eigen wagen in de frit rijdt,... Ik denk dat een bedrijfswagen + tankkaart ALTIJD voordelig is als je hem krijgt (meebetaald ;) ) van je baas, ondanks de extra koste van Di Rupo! Das MIJN gedacht! Ik zelf en mijn vriendin hebben die mogelijkheid niet (niet in elke job krijg je zulke voordelen én ja, ik zou ook een andere job kunnen zoeken waar ik die wagen OOK krijg) Mijn vriendin staat in het onderwijs -> géén firma wagen. Géén km vergoeding en als de baan ECHT gevaarlijk is (sneeuw...) mag ze zelfs niet thuis blijven (kindjes in de kou laten staan is NOT DONE!). Ze rijdt elke dag een dikke 40km (enkel) -> 80km en daar krijgt ze NIETS voor in de plaats! De auto verslijt, de brandstofprijzen swingen de pan uit, een ongelukje is snel gebeurd...
Uwe moto wél of niet kunnen aftrekken... ten opzichte van ne auto mét tankkaart :S Ik zou weten wat te kiezen ;) Die 300 Euro (bruto) extra (maandelijks neem ik aan) -> daarmee koop je OOK geen nieuwe moto en koop je OOK geen nieuwe auto op 4 a 5 jaar :D
Ik ben wrs niet mee met alles wat fiscaliteit betreft maar ik zou voor de auto kiezen ;) -> een moto heb ik al :D
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Di Jan 10, 2012 9:58 pm

Tis iedereen gegunt zale ... als ik bvb iemand mee kan pakken en hij kan er zijnen diesel mee uitsparen dan doe ik dat met plezier of als ik naar één of andere beurs rij dan doe ik dat ook met plezier , zelfs naar het buitenland rijden met 3 moto's achter aan de wagen ook ;o))
Ge moogt u alleen denk ik niet blindstaren op die 300 euro maar ook de andere zaken in rekening brengen ... Vroeger hadden we gewoon ne 2e hands van minimum 5 jaar oud en nog een klein ottoke voor de korte ritjes om de kids weg te brengen ... wij hebben daar in principe geen behoefte aan ne nieven otto elke x jaar .. Maar ja als ge hem krijgt (meebetaald) neemt ge dat erbij he ...

Ik ga het gewoon eens goed laten uittellen en dan zijn er misschien nog mensen iets mee dan he ;o)

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Peejt » Di Jan 10, 2012 10:05 pm

stef schreef:Tis iedereen gegunt zale ... als ik bvb iemand mee kan pakken en hij kan er zijnen diesel mee uitsparen dan doe ik dat met plezier of als ik naar één of andere beurs rij dan doe ik dat ook met plezier , zelfs naar het buitenland rijden met 3 moto's achter aan de wagen ook ;o))
Ge moogt u alleen denk ik niet blindstaren op die 300 euro maar ook de andere zaken in rekening brengen ... Vroeger hadden we gewoon ne 2e hands van minimum 5 jaar oud en nog een klein ottoke voor de korte ritjes om de kids weg te brengen ... wij hebben daar in principe geen behoefte aan ne nieven otto elke x jaar .. Maar ja als ge hem krijgt (meebetaald) neemt ge dat erbij he ...

Ik ga het gewoon eens goed laten uittellen en dan zijn er misschien nog mensen iets mee dan he ;o)

mvg

Stef

Tellen is idd de boodschap ;) Als ik er zelf genoeg van af wist zou ik het ook doen ;)
Ik (of mijn vriendin) kopen ook NIET elke x jaar ne nieuwe otto. Onze huidige is ondertussen 14 jaar en zo goed als aan vervanging toe :D Mijne moto is er ook al 10 : :cool: Ik spaar al 5 jaar voor ne andere :D Ma elke keer komt er wel iets tussen (craske ofzo |( ). Achja, we zien wel. Ik denk gewoon dat een wagen (aan voordelige voorwaarden tenopzichte van ne particuliere aankoop) altijd mooi meegenomen is ;)
Succes ermee :)
Ride like a devil,... Feel like a God!
Ride it like you stole it!
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peejt
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Maxxi » Di Jan 10, 2012 11:20 pm

Met een tankkaart alleen zou ik ook al content zijn moest daar ook nog een extra opslag aan vasthangen maar denk dan eerder aan een €500 ipv 300. Zo heb ik indertijd ook een firma auto links laten liggen omdat ik liever met een automaat reed om uren lang in de file te staan naar Brussel of de moto te nemen als ik er zin in heb.
Nu gaat dat niet meer omdat ik op 5km van m'n deur werk en geregeld de auto volgepropt heb met pc's, laptops & servers.

Het is altijd wel veel uittellen en afwegen in zo een gevallen en dit is voor iedereen wel verschillend.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor Retr0 » Wo Jan 11, 2012 12:24 am

stef, niet vergeten, 100 km per dag EXTRA km vergoeding he, want die valt nu ook weg ivm de auto...

als je met u auto weinig km's maakt buiten het ww- verkeer zou ik het toch overwegen. ge kunt u nog altijd 'n berlingo'ke kope voor een duizend of 2 voor de hobbie e ;)

Bij mij is er geen denken aan: 1 auto, 20 km per dag ww en 40 000 km / jaar prive, geen moto in te brengen, en
Take care upstairs Joeri!!!!
Gebruikers-avatar
Retr0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dawg » Wo Jan 11, 2012 8:22 am

het financiële aspect kan je best eens laten uittellen, want er komt meer bij kijken dan enkel die €300. Zoals je zelf al aangeeft: inbrengen van moto + kleding, pensioen, indexaties, ...

Ik heb er tot nu toe altijd al voor gekozen om een bedrijfswagen te hebben, dat is een bewuste keuze. Ik had al best ergens intern kunnen gaan werken zonder lease, maar ik vind een lease zo'n gemak! De afgelopen jaren doe ik +/-52k km per jaar, alleen al aan diesel zou dat (grof geschat) €416/mnd zijn, daar zit onderhoud/banden/aanschaf/verzekering/... nog niet bij in. Als ik een privé wagen zou hebben zou ik bèst een stuk minder rijden, maar het is het gemak hé.

Ben er ook niet blij mee dat we dankzij de nieuwe regeltjes weer wat meer mogen afstaan, maar hé we gaan aan alle kanten gen**kt worden, en niet alleen op leasewagens :zwijg: (bvb de banken die alles integraal doorrekenen).

Ook al zou die €300 opgetrokken worden naar €500... zou het voor mij nog geen optie zijn. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, ik haal er totaal geen fun uit om woon-werk met de motor te doen.
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Retr0 » Wo Jan 11, 2012 8:46 am

ik volg u volledig Dawg...

Maar heb gister de discussie hier gehad met een collega, en bleek dat die +-0.22 / km kreeg als onkostenvergoeding voor woonwerkk km's... Dat op 100 km / dag, +300 € bruto, + eigen inbreng....

Maar dan moet ge idd wel genoeg kunnen afschrijven ivm woonwerk km's met de moto, en kosten maken om er voordeel aan te hebben... (of fictieve kosten, maar das een ander verhaal natuurlijk)
Gebruikers-avatar
Retr0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor FORDHAM » Wo Jan 11, 2012 8:49 am

vers van de pers
Tienduizenden gebruikers van een bedrijfsauto zullen dit jaar hun wagen inruilen. Dat stellen fiscalisten, die koortsachtig op zoek zijn naar achterpoortjes om hogere belastingen op bedrijfswagens te omzeilen. De verwachte extra inkomsten voor de overheid, circa 200 miljoen, dreigen zo te verdampen, schrijft De Morgen vandaag.

Koen Van Duyse, verloningsfiscalist bij het advocatenkantoor Tyberghien, voorspelt in de krant dat veel werknemers die vandaag nog in het bezit zijn van een bedrijfswagen, op een privéwagen zullen overschakelen. Vanaf 20.000 kilometer per jaar immers wordt de kilometervergoeding zowel voor werkgever als werknemer financieel interessanter, zegt de topfiscalist.

De Tijd wijst er dan weer op dat de autosector zich razendsnel aanpast aan de extra belastingen op bedrijfswagens. De luxewagenmerken bieden speciale, goedkopere series aan om de impact van de nieuwe belasting voor de bestuurders te verminderen.
Werknemers zullen minder dure auto's kiezen en afzien van dure opties."Dat zal tot heel wat minder omzet leiden, én dus tot lagere btw-ontvangsten voor de overheid", zegt Christian Lambert, de verkoopdirecteur van BMW Belux, in de krant. De extra belasting op bedrijfswagens zou dus voor een groot deel tenietgedaan worden door minder btw-inkomsten. Volgens Lambert kan dat oplopen tot meer dan 100 miljoen euro. (belga/adv)
Fly with the eagle or scratch with the chickens.

Loud pipes NEVER saved a life .
Gebruikers-avatar
FORDHAM
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Retr0 » Wo Jan 11, 2012 9:26 am

"Vanaf 20.000 kilometer per jaar immers wordt de kilometervergoeding zowel voor werkgever als werknemer financieel interessanter, zegt de topfiscalist. "

Wat een vaag statement...

Want volgens mij geld dit voor woon-werk km's, en niet voor prive km's...
Gebruikers-avatar
Retr0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Stijn14 » Wo Jan 11, 2012 10:18 am

Niet om me populair te maken, maar ...
Eigenlijk een mooi voorbeeld van misbruik van firmawagen om werknemers te belonen .... als je niet naar klanten moet rondrijden hoor je eigenlijk geen firmawagen te hebben.
Net daardoor steekt dit de ogen uit bij andere die dit niet hebben en bij de regering om weer wat inkomsten te vinden.
OPGELET: Jij kan daar niets aan doen hoor, als werknemer begrijp ik wel dat je dit wil ...
Je werkgever is eigenlijk de persoon die het systeem misbruikt.

Eerlijk zou zijn om de compensatie te aanvaarden...aan je fiscalist om te kijken hoe dit voor jou het best opgelost kan worden.
Vooral aan jezelf om te zien wat je wil.

just my 2 cents
Is life real or just a dream? :duim:
Yamaha R1 '08
Zolder 16/4 - Mettet 15/5 - ? - Zolder 23/8 - ? - ...
Gebruikers-avatar
Stijn14
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Schussboelie » Wo Jan 11, 2012 10:34 am

Retr0 schreef:"Vanaf 20.000 kilometer per jaar immers wordt de kilometervergoeding zowel voor werkgever als werknemer financieel interessanter, zegt de topfiscalist. "

Wat een vaag statement...

Want volgens mij geld dit voor woon-werk km's, en niet voor prive km's...

Dat is inderdaad dikke zever, zeker als het om geen alte dure auto's met een relatief lage CO2-uitstoot gaat.
'09 KTM 990 SMT
'85 Honda VF1000F-II Bol d'Or
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Volgende

Terug naar Algemene Motorpraat