Enduro challange (f650 vs kle500 vs xl 600 v transalp)

Rijervaring, foto's en geschiedenis van off & all road / super motard.

Moderator: Moderators

Enduro challange (f650 vs kle500 vs xl 600 v transalp)

Berichtdoor michielbangels » Ma Jan 09, 2012 10:02 am

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Welke geniet jullie voorkeur en waarom ?
De bmw f650 ( niet de gs, maar de vroegere ééncilinder), de kwasaki Kle500 of de Honda xl 600 v transalp.

Wil namelijk in de zomer leren moto rijden en ben nu al wat opzoekingswerk bezig. Heb altijd al een zwak gehad voor enduro's en later wil ik er ook af en toe wat onverhard mee verkennen.

Dus hou er dus enigzins rekening mee dat ik hierop moet leren moto rijden.

2de vraag: Is het uberhaupt slim om op een enduro te leren rijden, of toch beter eerst op een naked bike ?

bedankt voor jullie commentaren :D
michielbangels
2fast4u.be Newbie

Re: Enduro challange (f650 vs kle500 vs xl 600 v transalp)

Berichtdoor sherrif » Ma Jan 09, 2012 12:02 pm

Ik heb (vele :rolleyes: ) jaren geleden mijn rijschool gedaan met een F650 (funduro zoals hij genoemd werd) Dat was een leuk ding om mee te leren rijden. De zithouding was recht en je had een goed overzicht over je motor en de baan. Mijn ervaring heeft zich wel beperkt tot 8 uurtjes en het exaam dus veel km zijn dat niet geweest. Daarna overgestapt op een naked en daar ook geen spijt van gehad. BMW zijn uiteraard goede motoren maar je spreekt toch al over een oud motootje.. dus sowieso goed uitzien wat je koopt.... Over beide andere modellen kan ik niet veel zeggen maar er zijn eigenlijk geen slechte motoren meer !!! Als je een enduro wil koop dan een enduro ... Niets zo gek als tegen je zin op een type motorfiets te moeten kruipen. Hou wel rekening met je beperkt budget dat je ook nog Kledij, helm, botten moet kopen !! Daar mag je niet op besparen en dat vergeten veel mensen als ze hun budget uitrekenen !!!
Motorcycle history : '91 Suzuki GS 500E ,crashed and sold '98 HD Sportster, sold '01 Buell X1, sold Aprillia RS 125 sold '09 Buell 1125R Carbon Special
Gebruikers-avatar
sherrif
Moderator

Berichtdoor michielbangels » Wo Jan 11, 2012 7:56 am

@sherif: jaja met die extra kost hou ik rekening ;D

iemand nog persoonlijke verslagen van de bovengenoemde fietsen ?
michielbangels
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Ralph » Do Jan 12, 2012 12:00 am

ik heb vroeger met de F650 leren rijden in de rijschool, en vandaag de dag krijg ik soms zo ene mee van het werk.
Leuke smijtfietsen, maar dat heeft niets van power...

Greets
Triumph Bonneville T100
ONLY THE GOOD DIE YOUNG!
Gebruikers-avatar
Ralph
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor sipke » Do Jan 12, 2012 5:33 pm

Als ik eens rondkijk wat ik offroad tegenkom lijkt de F650 mij de beste keuze. Vooral om offroadrijden te leren is die interessant door zijn handelbaarheid. De oude transalp was vroeger een populaire keuze voor mensen die marokko-trips enzo deden maar standaard is het geen gemakkelijke motor om mee te gaan offroaden. De KLE heeft qua motor niet de beste reputatie dus die zou ik vermijden.
Als ge nen moto zoekt die handig is op de baan en waarmee ge toch eens door nen veldweg kunt rijden zonder het risico op veel kosten als ge eens in een spoor onderuitgaat ; Kawa KLR650, Honda Dominator, Suzuki DR650, Yamaha XT (mijn favoriet) en XTZ, MUZ Baghira . Allemaal in redelijk goeie staat met minder dan 40-50000km te vinden tussen 1000 en 1500 euro.

En ja het heeft zin om enduro (ok, offroad, enduro is nog wel iets anders) te gaan rijden van in het begin. Offroad is de basis van alles en bijna alle circuitpiloten zijn daarmee begonnen en doen het nog als training.
The Last Privateers
sipke
2fast4u.be Senior Lid

Terug naar Off & All Road / SM