door VAN BELLE Jean Marc » Zo Dec 18, 2011 7:30 pm
Dit item dateert van 2010, maar is voor mij terug brandend actueel.
1. Reed 320.000 km met Vito 110CDI (korte versie, dubbele cabine) incl. bergaf de 'embregaze' (koppeling) kapotgereden a meer dan 200.000 km bij zwaar remmen op motor na de hoogste Rodelbaan van Andorra te hebben gedaan met kids. Mijn dochter van 10 jaar nu was toen drie jaar en wil per se terug een Vito na een testrit met de nieuwe Blue-versie 6,3 literverbruik, en reed met mij ook in de andere (zie verder)...
2. Ben net over de 200.000 km gegaan met mijn leasing (vechtscheiding) Opel Vivaro H1L2 met dubbele cabine en had daar nagenoeg geen enkele kost aan (behalve als die jaar stilgestaan ook door die vechtscheiding) maar daar kan de Kawasaki 1400GTR net NIET in (en die is maar 2230 mm lang).
Ik zocht dus eerst naar een Vito/Vivaro/Trafic ZONDER dubbele cabine, en verrassend: de Vivaro is officieel niet hoog genoeg (1335 nodig en er is maar 1320 mm aan de ingang bij de deuren, intern wel hoog genoeg), en de Vito lijkt nu nog kleiner omdat die hoger op zijn poten staat.
Nu prijzen. Als veelrijder en als boekhouder met veel klanten, krijg ik zo'n 28% fleetkorting bij Renault en Opel, maar niet bij Mercedes zo. Daar is wel een speciale actie van een A2 model (middellange) zonder dubbele bank, met dezelfde opties maar zonder boordcomputer (continu verbruik wil ik nu wel zien, want met mijn Vivaro duik ik onder de 7 liter - echt waar, maar bij de testrit met een Vito dubbele bank ging ik wel onder de 6,3 liter op autostrade à 110 km/h op cruise control, en ik leerde dat de grootste winst uit het optrekken en uit 105 à 110 km/h komt ipv 130 km/h zoals ik vroeger altijd reed.
Netto prijzen, dus momenteel ofwel nieuwe Vivaro L1H1 zonder dubbele bank meaar met airco en toch redelijk wat opties incl. cruise control 16.000 EUR + BTW (ik ben BTW-plichtige en informatica is mijn hoofdberoep, in combinatie met boekhouding - een combinatie waarvoor ze mij correctioneel aan het vervolgen en bedreigen zijn - gek België, je mag hier niet slim meer zijn), ofwel Trafic ook wit simpel, eentje uit stock die a 15000 EUR + BTW uitkomt (deze met boordcomputertje, geen cruise control, maar met WEL mogelijkheid om via parrot en zonder verlies stuurbediening als nu in m'n oude Vivaro de Ipod van de kids en mezelf te bedienen), dus dat is straf.
Toch blijf ik piekeren want in tegenstelling tot hierboven ben je als chauffeur een totaal andere mens in een Vito. In een Vivaro voel je de baan niet en is de vering en zetel zo zacht, dat ik al meermaals terug kwam uit Limburg naar West-Vlaanderen en een uurtje moest dutten in de platgelegde zetel (kan in dubbele cabine, NIET in de nieuwe waarover ik spreek waar moto in kan), en in een Vito mocht ik doodmoe in kruipen, ik kwam er 'maar' even moe uit, zelfs toen ik die keer naar Zwitserland ging. Natuurlijk weten andere papa's beter dan wie dan ook dat de idee van mijn jongste dochter (maar ook mijn oudste zoon) zeer belangrijk is en die vragen om me meer pijn te doen en naar de Vito te gaan, als het kan toch weer dubbele cabine echter, dus het wordt moeilijk. De prijs daarvan is echter tegen de 19.000 EUR + BTW, maar eerlijk, je krijgt daar dan ook een camionette van heel andere rijgenot (ik reed jaren 30.000 km met de moto en auto's en moto's samen legde ik al 1.250.000 km [!] af) en voor en heel andere uitstraling.
Tot slot natuurlijk hier de motovraag:
Mijn kawasaki had schuin erin gekund, maar de wellicht strafste tourmoto Kawasaki 1400 GTR 2010 (155 PK, topsnelheid weet ik echt niet, ik heb drie kinderen waar ik zielsveel van hou en mijn verantwoordelijkheid daarin) waar ik via ruilhandel in prestaties voor een klant mee rijdt in leasing, weegt bij mij zo'n 340 kg met kofferinhoud en kan met het achterste niet de deuren dicht krijgen (nam hem wel al eens mee zo naar de Provence). Bovendien heb ik een zeer professioneel (en duur) ladensysteem in mijn Vito met zeer veel laden en 220 volt conversie laten plaatsen, en die overgebouwd op de (eigen gemaakte) laadvloer van mijn Vivaro, en die wil ik nu ook naar mijn derde camionette overnemen.
Tot slot: supertofste aan Vivaro, en wellicht iets minder in Vito: er kunnen probleemloos 4 fietsen naast elkaar op zo'n standaard fietsrek van vier achteraan in. Maar dan wel twee volwassenfietsen en twee fietsen van bijv. kinderen van 10 jaar.
Nu wordt mijn probleem dus bank vooraan (i.p.v. superzetels die ik altijd had in combinatie met dubbele bank waardoor je ook op lange tochten in de auto kunt rondlopen van voor naar achteren) met max. 3 plaatsen (overtreding zal af en toe 4 zijn, vrees ik), vandaar dat het topic om de achterste bank volledig te verwijderen en nadien terug te plaatsen mij ZEER HOOG interesseert! Dan heb ik immers ALLES.
Mijn voorkeur naar Vito, maar misschien kan ik die prijs niet aan en wordt het dan toch een Trafic of Vivaro opnieuw.
Ook nog opmerkenswaard: Met Vito 16 inch banden, reed ik 70.000 km, met Vivaro 17 inch, reed ik MEER dan 100.000 km met originelen. Met andere banden wel af en toe trillingsproblemen gehad dan originele (Auto 5, maar vroeg ook goedkopere omwille van ernstige geldproblemen door vechtscheiding).
En dan remvoeringen: Meer dan 100.000 km met alle auto's, maar dat zegt weer meer over mijn rijstijl en dat zag je al aan mijn verbruikscijfers (Vito was toen ook 7 liter, maar Vivaro is iets hoger).
En dan parkings: DE reden uiteindelijk waarom voor mij geen Master, Movano of Master: Ik heb in een parking in Brussel eens niet gemerkt dat er niet de standaard hoogte stond in een hotel en mijn dak van de Vivaro is sindsdien 'geblutst'. Dus Vito is lager dan Vivaro maar Vivaro is het maximum zonder dakdragers waarbij je medepassagier al begint te roepen als je een parking in rijdt.
Groetjes en tot later!
+JMVB
Tot slot nog dit:
Vivaro en Trafic tanken 90 liter, alstublieft, dus dat naar de Provence kon ik meer dan 1200 km met één tank rijden omdat ik traag reed. Dat spreekt ook in het voordeel van de Opel en Renault.
De Vito heeft er 75 Liter.
Dus ofwel moeten we een oud topic hier heropenen, ofwel een nieuw topic starten.
Kan de persoon in kwestie nu eens zijn idee geven?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als je iets negatiefs van je vrouw zegt, vergeet dan niet dat je daarmee je eigen keuze bekritiseert.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.