Garmin GPS60C/CS(x) en 76C/CS(x)

Alle info betreffende de GPS toestellen.

Moderator: Moderators

Berichtdoor beulke » Do Aug 07, 2008 4:17 pm

hey steffz ... thx voor de tip maar de citynav heb ik al ...ik had alles ineens gekocht (alleen de rammount liet op zich wachten ...

mss moet ik die metroguides maar eens bekijken en testen, eens zien wat ik makkelijker vind werken. De instellingen nog eens checken en een dezer nog eens testen ... ben intussen wel al een stukje verder met mijn testen in mapsource ..verschillende routes gemaakt die ik kopieer uit en oude franse atles/kaartenboek: "la france des routes tranquiles ...300 itinéraires" schitterend boek btw. de week van de 20 augustus ga ik mijn kunsten eens gaan testrijden ...(wel met michelinkaarten als back-up op zak ...:u )

was het verschil btw tss metroguide en cutynav? en werken de metrokaarten in mapsource?
tis altijd ombouwtijd ....:s
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stef » Ma Aug 11, 2008 4:34 pm

beulke schreef:hey steffz ... thx voor de tip maar de citynav heb ik al ...ik had alles ineens gekocht (alleen de rammount liet op zich wachten ...

mss moet ik die metroguides maar eens bekijken en testen, eens zien wat ik makkelijker vind werken. De instellingen nog eens checken en een dezer nog eens testen ... ben intussen wel al een stukje verder met mijn testen in mapsource ..verschillende routes gemaakt die ik kopieer uit en oude franse atles/kaartenboek: "la france des routes tranquiles ...300 itinéraires" schitterend boek btw. de week van de 20 augustus ga ik mijn kunsten eens gaan testrijden ...(wel met michelinkaarten als back-up op zak ...:u )

was het verschil btw tss metroguide en cutynav? en werken de metrokaarten in mapsource?

Volgens mij zo goed als geen verschil tss citynav en metroguide => routing zorgt er alleen voor dat bvb op ronde punten niet aangegeven wordt bvb derde afslag rechts maar op rond punt rechts => zou een kostelijke grap zijn he ... Ja de metrokaarten kaarten werken in mapsource want ik gebruik deze... je had jezelf een citynav kunnen besparen als je deze tip wist.

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor beulke » Ma Aug 11, 2008 7:54 pm

steffz1 schreef:Volgens mij zo goed als geen verschil tss citynav en metroguide => routing zorgt er alleen voor dat bvb op ronde punten niet aangegeven wordt bvb derde afslag rechts maar op rond punt rechts => zou een kostelijke grap zijn he ... Ja de metrokaarten kaarten werken in mapsource want ik gebruik deze... je had jezelf een citynav kunnen besparen als je deze tip wist.

mvg

Stef

idd ...ik dacht nogthans dat ik nogal wat research had gedaan voor ik overging tot de aankoop ...

anyway, over routes maken, in mapsource maak ik momenteel routes zonder waypoints (behalve dan de bezienswaardigheden, starts en stops ... dus maw door viapunten te plaatsen waarna mapsource de rouet maakt ...is dit een mogelijkheid om het aantal waypoints te verminderen of breng ik mezelf alleen maar in de problemen?
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor beulke » Wo Aug 20, 2008 6:52 pm

zal mezelf wel beantwoorden: 50 punten zijn 50 punten ...alshet nu routepunten zijn of waypoints ... kom ik natuurlijk achter op dinsdagochtend, op een camping aan de semois .... snel een 8 tal punten gedelete ... met bijhorende gevolgen (route die plots anders is dan wat ik gemaakt had .. maar goed, was met alle omwegen toch dikke fun :moto: .

Wat ik intussen ook leerde: als er staat off-road bedoelen ze ook off road ... dan maar ff gekeken wat de off road capaciteiten zijn van een XB12XT ... ik kan zeggen: valt best mee, zelfs met pirelli super corsa :zwijg: banden ... euhm voor wie dezelfde idioterie wil uithalen: DON'T .. het was bewolk, mistig en klam en een graad of 10 ...beneden aangekomen en na pakweg 10Km off road met vooral steile en gladde afdalingen stond ik in schuim en zweet te dampen ....:u

voor de rest van de rit stuurde de gps me ook steeds het kleinere van de baantjes in ..moet ff uitvogelen hoe dat kwam ....(en met kleinere bedoel ik: baantjes die al zo lang niet meer gebruikt zijn dat er gras in de asfalt groeit, grind ligt verspreid en modderstromen af en toe de doortocht lekker slip and slide maken ...) nu ja, heelhuids thuisgeraakt met alleen geplette ballen, opgepompte onderarmen en bijna ontwrichte heup .... no pain no gain .... pfff

anyway .... blijft leuk zo'n gps ...:duim:
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stef » Wo Aug 20, 2008 8:43 pm

Ik had je vraag niet gelezen maar we gaan dat beantwoorden he ;-)

Uwe mapsource dient ge ook in te stellen bij de voorkeuren : Niet op autostrade en ook niet op de kleinste wegen. Ik zet het meestal op het 3 e streepke van links te beginnen en off-road afzetten. Uwe GPS zet ge om snelste route en op quick calculation.

Viapunten zijn de zwarte blokjes die je ziet verschijnen als je een route maakt met Mapsource. Waypoints zijn bvb bezienswaardigheden die je toevoegd aan een route en een waypoint kan je een icoontje bijplaats (bvb een bankje als je ergens gaat rusten)

Uw viapunten zijn de punten die je cruciaal moet plaatsen bvb net na het inrijden van een straat die je absoluut wil inrijden.

Ik zal je eens een route naar de Eifel doorsturen en dan kan je je beter een idee vormen ;-)

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor beulke » Wo Aug 20, 2008 9:16 pm

[quote="steffz1"]Ik had je vraag niet gelezen maar we gaan dat beantwoorden he ]

Thx voor de uitleg (again...)
ik had idd al gemerkt dat hij soms wel en soms niet aan een kruising aangaf waar ik heenmoest ...dus viapuntje net na een turn zetten is ideaal?

verder veranderde hij plots de routing en stuurde ie me de peage op (gelukkig volg ik nooit blindelings een gps en heb ik toch de grootste punten in mijn hoofd ...gevolg van jarenlang op kaart te rijden he ...)
trouwens, door wat zoeken vond ik wel een optie om de automatische herberekening uit te zetten? mss een nieuwigheidje op de csx?

over de waypoints: zo had ik er ook zo een paar gebruikt. uitzichtpunt was cameraatje, grafsteen voor oorlogsmonument, tentje voor camping enz enz ...

nu eerst maar eens de instellingen van de uwe overnemen en herproberen ... (off-road had ik er zelf wel ingestopt met het idee: als het op een kaart staat zal het wel allemaal meevallen ... uiteraard mag je boven niet van gedacht veranderen en je gps de route laten herberekenen omdat je geen zin hebt (te koppig bent) om dezelfde route terug te nemen .. het off road vond ik trouwens best wel leuk hoor maar vooral scarry en spannend ...shit momenten bij de vleet en bijhorende adrenaline shots als het ergste weer maar eens voorbij was ..

anyway, 50 via of routepunten zijn dan idd een beetje weinig, gelukkig kan je en hoop routes opslaan en heb je snel gewisseld (desnods koppel ik er elke keer een plaspauze aan vast ... ik maak wel eens een printscreen van mijn off-road trajectje met bijhorend origineel .... altijd grappig om naar het gesukkel van een ander te kijken nietwaar ...
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stef » Wo Aug 20, 2008 9:24 pm

Tell me where want dat uitzetten automatisch berekenen interesseert me wel ... ps bekijk mijn via mail doorgestuurde route eens :duim:

En heel belangrijk is het gebruik maken van een track van de route !!

mvg

Stef

beulke schreef:Thx voor de uitleg (again...)
ik had idd al gemerkt dat hij soms wel en soms niet aan een kruising aangaf waar ik heenmoest ...dus viapuntje net na een turn zetten is ideaal?

verder veranderde hij plots de routing en stuurde ie me de peage op (gelukkig volg ik nooit blindelings een gps en heb ik toch de grootste punten in mijn hoofd ...gevolg van jarenlang op kaart te rijden he ...)
trouwens, door wat zoeken vond ik wel een optie om de automatische herberekening uit te zetten? mss een nieuwigheidje op de csx?

over de waypoints: zo had ik er ook zo een paar gebruikt. uitzichtpunt was cameraatje, grafsteen voor oorlogsmonument, tentje voor camping enz enz ...

nu eerst maar eens de instellingen van de uwe overnemen en herproberen ... (off-road had ik er zelf wel ingestopt met het idee: als het op een kaart staat zal het wel allemaal meevallen ... uiteraard mag je boven niet van gedacht veranderen en je gps de route laten herberekenen omdat je geen zin hebt (te koppig bent) om dezelfde route terug te nemen .. het off road vond ik trouwens best wel leuk hoor maar vooral scarry en spannend ...shit momenten bij de vleet en bijhorende adrenaline shots als het ergste weer maar eens voorbij was ..

anyway, 50 via of routepunten zijn dan idd een beetje weinig, gelukkig kan je en hoop routes opslaan en heb je snel gewisseld (desnods koppel ik er elke keer een plaspauze aan vast ... ik maak wel eens een printscreen van mijn off-road trajectje met bijhorend origineel .... altijd grappig om naar het gesukkel van een ander te kijken nietwaar ...
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Wo Aug 20, 2008 9:27 pm

Hier haal je een zeer punt aan. GPS rijden vraagt nog steeds (kaart)inzicht en zonoriëntatie bvb :duim:

mvg

Stef

beulke schreef:Thx voor de uitleg (again...)

...
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor beulke » Do Aug 21, 2008 5:24 pm

steffz1 schreef:Tell me where want dat uitzetten automatisch berekenen interesseert me wel ... ps bekijk mijn via mail doorgestuurde route eens :duim:

En heel belangrijk is het gebruik maken van een track van de route !!

mvg

Stef

tracks gebruik ik idd heel vaak met de mtb (eigenlijk altijd) van alle routes die ik rij hou ik tracks bij om te hergebruiken. ik heb hier via mapsource al een paar tracks aan elkaar geplakt, alleen moet je tijdens het rijden wel overschakelen van de ene naar de volgende ... maar al bij al handig idd ...

uitzetten vond ik op:

instellingen(sleuteltje) > routering (3e icoontje links van boven te tellen) > volge de weg opties (helemaal onderaan, dat kotteke)> van route herberekening (1e kotteke) keuze uit: UIT / OP VERZOEK / HERBEREKENEN

Ik ben niet 100% overtuigd of UIT idd wel UIT betekend ... bij mij heeft hij de route wel gewijzigd maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik enkele routepunten had weggenomen en enkele keren zelf had gevraagd naar een herberekening ....
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor beulke » Do Aug 21, 2008 5:27 pm

steffz1 schreef:Hier haal je een zeer punt aan. GPS rijden vraagt nog steeds (kaart)inzicht en zonoriëntatie bvb :duim:

mvg

Stef

tjah ... alsik ga wandelen heb ik zelfs een old fashion kompas mee ...
zeg nooit nooit maar ik zal toch nooit in de krant staan als een randdebiel die een trapje in toscane naar beneden reed met de auto ...

(dat ik off-road stukjes verkeerd heb beoordeeld op de kaart ...tjah ... dat verkomt nu de beste kaartlezer wel eens ...)

fotookes:
Afbeelding
Afbeelding
:D dees waren op een kalm stukske ... was de enige plaats waar ik de moto kon zetten in versnelling en ik eraf kon via de berm om foto's te pakken ... kijk maar naar pootje ...staat niet echt koosjer ...:s
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stef » Do Aug 21, 2008 5:54 pm

Had ik nog nooit opgemerkt ... ik heb er toch wel eens iets over gelezen op www.gpsforum.nl dus we zlln het eens moeten uittesten ;) om te zien wat het werkelijk betekend.

mvg

Stef

beulke schreef:tracks gebruik ik idd heel vaak met de mtb (eigenlijk altijd) van alle routes die ik rij hou ik tracks bij om te hergebruiken. ik heb hier via mapsource al een paar tracks aan elkaar geplakt, alleen moet je tijdens het rijden wel overschakelen van de ene naar de volgende ... maar al bij al handig idd ...

uitzetten vond ik op:

instellingen(sleuteltje) > routering (3e icoontje links van boven te tellen) > volge de weg opties (helemaal onderaan, dat kotteke)> van route herberekening (1e kotteke) keuze uit: UIT / OP VERZOEK / HERBEREKENEN

Ik ben niet 100% overtuigd of UIT idd wel UIT betekend ... bij mij heeft hij de route wel gewijzigd maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik enkele routepunten had weggenomen en enkele keren zelf had gevraagd naar een herberekening ....
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Do Aug 21, 2008 6:06 pm

@Beulke,

dat is tenminste spannend motorrijden hahaha... vooral als ge de bilspanning er op moet houden om je van een eventuele valpartij te behoeden haha :p

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor beulke » Do Aug 21, 2008 10:59 pm

zeg stef...zie net je onderschrift ... spreek je ook russies?? if so, ik heb hier dan wel een stukje liggen om te vertalen ...zelf raak ik er niet uit ...

(mijn russisch is beperkt tot het alfabet..wat op zich al een prestatie is me dunkt ...)
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stef » Do Aug 21, 2008 11:41 pm

beulke schreef:zeg stef...zie net je onderschrift ... spreek je ook russies?? if so, ik heb hier dan wel een stukje liggen om te vertalen ...zelf raak ik er niet uit ...

(mijn russisch is beperkt tot het alfabet..wat op zich al een prestatie is me dunkt ...)

Stuur maar door ;o)) we knn dat altijd eens proberen he :duim:

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor celsa » Vr Aug 22, 2008 6:13 pm

Ik wist zelfs niet dat je het kon instellen, Ik heb niets veranderd op mijn 60gsx, en hij herberekend nooit?

als je de keuze hebt is dat beter

Nu heb ik ook een vraagje, :?
kan je instellen dat hij altijd op een bepaalde inzoom terugkeerd, bv. als ik de map inzoom op 300m dan blijft dat wel zo tot dat hij een afslag of routepunt laat zien automatisch ingezoomd op bv 50m, maar keerd dan niet terug naar 300m, maar naar bv. 20km???
je kan dat dan zo wel laten want tijdens het navigeren bij een volgend punt zoomt hij wel terug naar die 50m, ik zou liever hebben dat ik zoals bij mijn andere garmin gewoon de ganse route kan volgen op mijn instelling bv.300m

Moeilijke uitleg maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!
De Marcel met zijn KLE'ke

Afbeelding

The Faster the speed
The Bigger the mess
Gebruikers-avatar
celsa
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor beulke » Za Aug 23, 2008 8:15 am

celsa schreef:Ik wist zelfs niet dat je het kon instellen, Ik heb niets veranderd op mijn 60gsx, en hij herberekend nooit?

kan je instellen dat hij altijd op een bepaalde inzoom terugkeerd, bv. als ik de map inzoom op 300m dan blijft dat wel zo tot dat hij een afslag of routepunt laat zien automatisch ingezoomd op bv 50m, maar keerd dan niet terug naar 300m, maar naar bv. 20km???
je kan dat dan zo wel laten want tijdens het navigeren bij een volgend punt zoomt hij wel terug naar die 50m, ik zou liever hebben dat ik zoals bij mijn andere garmin gewoon de ganse route kan volgen op mijn instelling bv.300m

snap perfect wat je bedoeld en vraag me hetzelfde af ...ben nog niet zover dat ik daarvoor een instelling gevonden heb? STefz mss wel?
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor celsa » Za Aug 23, 2008 8:50 am

Ik gebruik de Map60CSx hem op het moment op mijn motor samen met mijn SPIII, om te vergelijken. Meestal zijn ze gelijk maar omdat het twee verschillende kaartversies zijn nemen ze soms toch een andere route (klein verschil hoor) Ik maak daarom ook altijd eerst een tracklog van een bestaande route alvorens ik aan herberekenen doe, waarna ik de route terug op de tracklog sleep waar nodig. Voor de CSx moet ik meestal de routes terug opnieuw maken via de tracklog om zo de routes te kunnen splitsen (50 viapunten) Toch gebeurd het dat ik ze soms niet 100% hetzelfde krijg, maar dat heeft dan weer te maken met die verschillende kaartversies denk ik. Verder gebruik ik de CSx op de fiets en om te wandellen, tof ding om mee te spelen! Ik hoop dat wanneer ik nog wat vragen heb, dat ik die hier dan kwijt kan.
De Marcel met zijn KLE'ke

Afbeelding

The Faster the speed
The Bigger the mess
Gebruikers-avatar
celsa
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor stef » Za Aug 23, 2008 10:57 am

Dan heb je toch een vreemde CSX want dat is het eerste wat hij doet is de route berekenen en de route berekenen wil zeggen dat het meestal "een beetje" anders is als bvb de eerste maal de route NIET zou berekend worden.
Ik fiets en wandel inderdaad ook met dit toestel en in de herfst ga ik beginnen met GEOcaching :duim:

mvg

Stef

celsa schreef:Ik wist zelfs niet dat je het kon instellen, Ik heb niets veranderd op mijn 60gsx, en hij herberekend nooit?

Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Za Aug 23, 2008 11:03 am

Probeer eens in SETUP - MAP (kaart bij jou ?) ->

Ik heb volgende opties :

Orientation : Track UP
Below : 5km
Auto Zoom : OFF => deze optie kan je wel helpen, ik rij met de moto meestal op schaal 300 meter.
Detail : More
Lock on road : ON

mvg

Stef

Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Sanka » Za Aug 23, 2008 11:27 am

steffz1 schreef:Probeer eens in SETUP - MAP (kaart bij jou ?) ->

Ik heb volgende opties :

Orientation : Track UP
Below : 5km
Auto Zoom : OFF => deze optie kan je wel helpen, ik rij met de moto meestal op schaal 300 meter.
Detail : More
Lock on road : ON

mvg

Stef

:agree:

Met het verschil dat ik de schaal op 120 of 200m instel, voor de rest idem.

Sanka

ps: @ Beulke ik denk een reden te kennen waarom de 60csx je nogal snel over (zeer) kleine wegen (lees karresporen) stuurt, omdat de kaartsoftware waarschijnlijk meer uitgebreid is dan voor een gewoon (vb Zumo) navigatiesysteem. En omdat het toestel in de eerste plaats een uitgebreid wandeltoestel is zodat zelfs het kleinste spoor aangeduid staat als begaanbaar.
Ik HAAT mensen die hun zin nooit

http://sankaspictures.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Sanka
2fast4u.be pro member

VorigeVolgende

Terug naar GPS Toestellen