Moderator: Moderators
transalpje schreef:Vrees ervoor Sanka, dacht wel dat aan die super goedkope aanbieding een reukje zat. Geen navigatie op de kleinere banen mogelijk zonder automotive kit. Je kan dan wel de gps de richting laten aangeven, maar niet baantjes laten volgeen. Op het land met een moto of auto ben je weinig met enkel een basemap, is goed om te wandelen but that's it.
Vroger was er city select (nam minder geheugen in ) en citynavigator, nu is er alleen nog city navigator die verder zal geupdate worden.
Sanka schreef:De gps die ik besteld heb kan met ALLE kaarten werken, zowel metroguide (wandelen, fietsen) als city select/navigator (select bestaat niet meer, vanaf versie 8 heet het pakket navigator) als Bluechart (marine) en zelfs de TOPOMAP Belgium.
Dit is het toestel dat ik besteld heb: http://www.gpscenter.be/html/gpsmap_60csx.html
Maar niet via deze site, via een Amerikaanse verdeler op ebay. Ik heb 388 euro (!) betaald voor dit toestel, US basemap voorgeinstalleerd, Metroguide Europa bijgeleverd!
En de goedkoopste in europa heb ik in Duitsland gevonden: 640 euro, met Navigator 820 euro...
Het heeft als grote voordeel dat ik met micro-SD kaartjes kan werken (1GB kost 69 euro), daar gaat half europa Navigator op.
Dus ik moet enkel de navigator zien op de kop te tikken, via gpscenter kost mij dit 172 euro, wat gezien de prijzen op andere sites nog niet zo'n slechte prijs is in België.
Greetzzz
Sanka
transalpje schreef:Sanka versta me niet verkeerd he, is één van de gevoeligste toestellen qua ontvangst, heel goed toestel. Zal veel minder ontvangst verliezen als de mijne. Wel kleiner scherm, en meen gelezen te hebben dat het combineren van een amerikaanse basemap met europese citynavigator niet (vlot) werkt ... Maar ik hoop dat ik ongelijk heb, en wens je proficiat met je aankoop.

transalpje schreef:Even opgezocht: hier kan je het hele verhaal lezen. http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=6457&highlight=amerikaanse+basemap
Kort samengevat:Nadelen:
- een europese detailkaart (citynavigator) kan je op een amerikaans model zeten.
- een Europese basemap kan je NIET op een amerikaans model zetten.
Voordelen:
- bij uitzomen ga je op een bepaald punt van detailmap naar basemap, indien je geen europese basemap hebt krijg je een bijna blanco scherm. (bv. als je volledige rit van hier naar zuid frankrijk wil zien).
- Het vinden van plaatsen op basemap (sneller zoeken) is zo goed als onmogelijk (antwerpen staat bv. niet in amerikaanse basemap), je kan wel zoeken op detailmap.
- Bij verlies van ontvangst is de kans groot dat hij terug gaat naar amerikaanse vasteland ... nogal ambetant als je een track aan het opslaan bent.
- Herstellingen zullen wellicht in Amerika moeten gebeuren.
- prijs! amerikaanse basemap wordt eigenlijk door amerikaanse overheid zo goed als gratis ter beschikking gesteld.

Sanka schreef:dit nadeel kende ik nog niet, maar ik laat zeker hier weten of ik er last van ga hebben of niet.
En misschien is daar toch nog een mouw aan te passen, ik ken enkele serieuze krakken in elektronica. Waarschijnlijk zit de basemap opgeslagen in een Eprom, en die is via via misschien wel aan te passen.
Greetzzz
sanka
ps: Alvast bedankt voor jullie hulp!
Sanka schreef:Effe update:
Gisterenmiddag mijn Garmin Gpsmap 60 CSX ontvangen en al een aantal dingen kunnen uittesten.
- Geen problemen met de US-basemap!! Als dit het enige is wat je tegenhoudt om eentje uit Amerika te laten overkomen, niet twijfelen. In die "US-basemap" zit evengoed een Europese plattegrond met de belangrijkste steden. Dus de kaart springt nooit naar een plattegrond van de US.
- Ik kreeg Mapsource Metroguide V6 meegeleverd. Dit is geen automotive software maar wél een zeer gedetailleerde kaart. Enorm veel points of interest, zelfs boswegen, spoorwegen, rivieren enz. Alles wat maar interessant voor de wandelaar of fietser kan zijn. Ook heb je de mogelijkheid om de kaart te "locken" op roads only, als je de software op de weg gebruikt gaat hij altijd mooi overeenkomen met de wegen op de kaart.
- Je kan evengoed een gereden route opslaan.
Volgende tests: kijken of ik ook evengoed een route kan inladen en rijden op basis van de metroguide kaarten. En evengoed City Navigator aanschaffen om van deur tot deur te kunnen navigeren.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Greetzzz
Sanka
Sanka schreef:yo, nieuwe bevindingen van dit toestel:
Ik heb de gps 3 dagen aan 1 stuk kunnen testen, zowel autonavigatie als wandelgps. Met de wagen naar het Mullerthal in GHD Luxemburg gereden en een 15km lange wandeling in Klein Zwitserland gemaakt, met behulp van kaart en gps.
- De navigatiesoftware is niet goedkoop, de prijzen hier liggen rond de 300 euro voor het automotive pakket, dwz: Navigator V8 DVD, beanbag, gps-houder en stroomkabel voor de auto. Nu heb ik deze software via ebay.de voor 230 euro kunnen kopen, 248 met verzendkosten incluis. Het is nog steeds 10.000 oude belgische ballen maar al 50 euro minder als de prijzen hier...
- Van de week bij optiek Mertens nog wat goodies gehaald: oa musketon draagriem, fietsbeugel (past ook op het stuur van een naked bike) en beschermfolie voor het scherm... ni goedkoop!!! (weeral 83 euro armer).
Ik moet nog een adapter maken om de fietsbeugel ook op clip-ons te gebruiken.
- Nu het gebruik: voorlopig gebruik ik de 64 MD micro SDkaart die erbij zat want mijn nieuw bestelde 1GB kaart is defect, moet dus nog een nieuwe krijgen. De autonavigatie werkt zeer goed en duidelijk. Dit toestel heeft geen spraakbegeleiding maar maakt dmv biepjes een richtingsverandering duidelijk. Ook heb ik geen enkel conflict gehad tussen de autonavigatie en de (amerikaanse) basemap. Ook bij optiek Mertens wilden ze mij zo'n verhaaltje op de mouw spelden... Er kan 1 ding misgaan: namelijk dat je je op een weg bevindt dat buiten je map ligt die je hebt opgeladen in de gps. In dat geval gaat de gps terug naar de amerikaanse basemap, maar dus niet op het Amerikaanse vasteland!!!! Je blijft steeds de Europese kaart zien, alleen staan hier geen wegen op, enkel een paar stadsaanduidingen.
Dit probleem is dus op te lossen: je koopt een geheugenkaart groot genoeg om de meeste maps op te slaan die je nodig hebt, zo zal je dus NOOIT de basemap nodig hebben.
Ook het gebruik als wandelgps was zeer aangenaam. Enkel liet de odometer en snelheidsmeter het afweten, dit blijkt een probleem te zijn bij alle toestellen en er wordt aan een softwareopmossing hiervoor gewerkt.
De Track bijhouden daarentegen werkte zonder fout. Het hele traject is bijgehouden, zelfs mét aanduiding van de hoogte op die positie.
Ik ga de trackfile doorsturen aan enkele andere garmin gebruikers en eens kijken of ze de track kunnen uploaden in hun gps.
Over de houdbaarheid van de batterijen kan ik nog niet alles zeggen. Na zo'n 8 uren heb ik de batterijen preventief verwisseld (om nieuwe batterijen te gebruiken voor de dagwandeling). Na die 8 uren gaf de gps nog steeds halfvolle batterijen aan. Dus ik denk dat 15 à 16 uren op 2 AA-batterijen wel haalbaar is.
Ook alle andere features van de gps werkten uitstekend, hoogtemeter, elektronisch kompas, opzoeken van adressen, opzoeken van POI's...
Dus enkel de odometer liet het wat afweten tijdens de wandeling.
Moraal van het verhaal: De Belgische Garminverkopers hebben gedeeltelijk gelijk. Nl: Als je een gps 2610 of aanverwante in Amerika koopt, kom je bescheten uit. De kaart zit intern en voor de Amerikaanse versie zit er enkel een Amerikaanse kaart in. Maar indien je vb een GPSMAP 60 CX of CsX koopt, kan je het geheugen uitbreiden dmv grotere micro SD kaarten, en kan je de Europese navigatiesoftware apart kopen en hierdoor ettelijke honderden euro's uitsparen. Maar ook hier opgelet: goodies koop je ook best via internet want je betaalt je blauw in Belgie aan Garmin goodies.
Moest je geinteresseerd zijn in de wandeltrack van 15km, stuur maar een pm.
Hopelijk heb ik hiermee enkelen onder jullie kunnen helpen.
Greetzzz
Sanka

Tiger schreef:En toch koop ik liever in België.
Hoeveel zal het schelen in prijs tussen jouw toestel + alle aparte dingen die je moest kopen en zeg maar een quest 1 ? NIET VEEL
Sanka schreef:Dat klopt tiger. Maar een quest was niet genoeg voor mij. Ik wilde een toestel dat ik overal kan gebruiken en met eender welke map (navigator, metroguide, TOPOMAP, bluechart)
hier de prijsvergelijking die steff gevraagd heeft:
toestel Garmin GPSMAP 60 CSX:
gekocht via internet: toestel: 386 euro (verzending incluis)
Mapsource metroguide: gratis
garmin navigatiepakket: 248 euro (verzending incluis)
1GB microSDkaart: 63 euro (verzending incluis)
komt dus neer op: 697 euro.
toestel indien in Belgie gekocht:
toestel: 679 euro (goedkoopste prijs in belgie te vinden)
Mapsource Metroguide: 172 euro (wordt NIET meegeteld, enkel ter info)
Garmin navigatiepakket: 303 euro
1GB microsdkaart: 63 euro (verzending incluis)
komt dus neer op: 1045 euro
de goodies kosste mij 83 euro, in Belgie gekocht. die heb ik dus niet meegeteld. Ook niet het feit dat ik bij de Amerikaanse versie Mapsource Metroguide Europe gratis erbij kreeg, en als ik het toestel hier koop moet ik die software apart kopen (172 euro!!!)
Ieder betaalt zijn rekening, maar ik dus de mijne, 350 euro is voor mij nog steeds een pak geld...
En ja er bestaan goedkopere toestellen van Garmin, maar die hebben niet zoveel mogelijkheden als bovengenoemd toestel.
Greetzzz
Sanka
Hoeveel zal het schelen in prijs tussen jouw toestel + alle aparte dingen die je moest kopen en zeg maar een quest 1 ? NIET VEEL en de quest werkt op een oplaadbaar batterij, waterdicht, heeft meer gegeugen etc...
Maar ieder kiest voor zichzelf.
Ik wacht nu op het nieuwste toestel die in juni moet uitkomen, 2820, waterdicht, gans europa erin (2gb) draadloos bellen, draadloos MP3 speler, straatnamen worden in je oor gefluisterd, flitspalen worden gemeld door truus, enkel een kop koffie maken kan het toestel nog niet maar wie weet in de toekomst![]()
En op 9 juli naar Lutgarde in de vogezen ermee.
GPSmap 60 CSX kost 679 euro
Quest 1 kost 599 euro
Sp 2820 kost ongeveer 1130 euro + 100 euro ongeveer voor kabel en motorsteun

Hoeveel zal het schelen in prijs tussen jouw toestel + alle aparte dingen die je moest kopen en zeg maar een quest 1 ? NIET VEEL en de quest werkt op een oplaadbaar batterij, waterdicht, heeft meer gegeugen etc...
Maar ieder kiest voor zichzelf.
Ik wacht nu op het nieuwste toestel die in juni moet uitkomen, 2820, waterdicht, gans europa erin (2gb) draadloos bellen, draadloos MP3 speler, straatnamen worden in je oor gefluisterd, flitspalen worden gemeld door truus, enkel een kop koffie maken kan het toestel nog niet maar wie weet in de toekomst![]()
En op 9 juli naar Lutgarde in de vogezen ermee.
GPSmap 60 CSX kost 679 euro
Quest 1 kost 599 euro
Sp 2820 kost ongeveer 1130 euro + 100 euro ongeveer voor kabel en motorsteun

Tiger schreef:Net gelezen bij waypoint.
Toestel met serie nummer 51406915 gekocht bij Waypoint op 29 Juli 2005]
[color=royalblue]weinig gebruikt, naganoeg nagelnieuw.
Wordt verkocht in originele verpakking met software City Select v.7 + Mapsource + Waypointmanager en USB kabel; uiteraard met alle handleidingen.
Verkoop wegens aankoop nieuw GPS toestel.
Prijs: 380 Euro
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten