GPS en Google Maps

Alle info betreffende de GPS toestellen.

Moderator: Moderators

GPS en Google Maps

Berichtdoor Jakkel » Vr Jun 10, 2011 7:06 am

Hoi,

Dikwijls maak ik routes met Google Maps op m'n PC en probeer die dan zo goed mogelijk te memoriseren. Maar je kan je al inbeelden dat dat in de praktijk niet altijd even goed verloopt natuurlijk. :D
Dus zoek ik een GPS waarop je zelfgemaakte routes (mappen) van google Maps op kunt laden. Bestaan zulke toestellen om op de moto te monteren, eventueel ook voor op de fiets?
Ik ben een complete noob op GPS vlak, dus alle info is welkom! :)

Jan
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jakkel
2fast4u.be pro member

Re: GPS en Google Maps

Berichtdoor DEN EDDY » Vr Jun 10, 2011 7:47 am

Omdat ik geen mapsource hebt, gebruik ik tyre. Het werkt samen met google maps en kan gebruikt worden voor zowel garmin als tomtom. Je zet uw waypoints uit, kiest de juiste extensie en je laadt de route in.
nadelen:
- Je kunt vloeiend door uw route scrollen. Hiervoor gebruik ik google earth.
- Als je bestaande route wilt inlezen (van extensie .gdb), dan zul je via garmin basecamp uw route eerst moeten converteren naar .gpx

Maar voor een gratis product is het top. :duim:

Edit: Als gps gebruik ik een garmin nuvi. Hij is ook waterdicht, maar bezit de onnodige functies van de zumo niet. Enigste minpunt is dat je het herberekenen van de route niet kunt afzetten.
A motorcycle is God's gift to mankind
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor fireblade900 » Vr Jun 10, 2011 1:38 pm

ik heb sinds kort de zumo220 maar de 210 is goedkoper maar alleen wat minder kaarten
de meeste hier hebben garmin zumo 220 of 660
Gebruikers-avatar
fireblade900
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor hubke01 » Vr Jun 10, 2011 5:32 pm

fireblade900 schreef:ik heb sinds kort de zumo220 maar de 210 is goedkoper maar alleen wat minder kaarten
de meeste hier hebben garmin zumo 220 of 660

ik denk nog altijd de 550 :)
hubke01
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jakkel » Za Jun 11, 2011 9:58 am

Bedankt voor de tips alvast!

Ik denk eraan een Zumo 220 te kopen. Kan je op dit toestel zelfgemaakte Google Maps routes laden?
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jakkel
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Imno » Za Jun 11, 2011 10:36 am

Jakkel schreef:Bedankt voor de tips alvast!

Ik denk eraan een Zumo 220 te kopen. Kan je op dit toestel zelfgemaakte Google Maps routes laden?

Als je een Zumo 220 gaat kopen dan zie ik eigenlijk niet goed in waarom je vanuit google maps nog wil werken. Je kan dan mapsource via Garmin.be blank binnen halen. Met de zumo worden je de kaarten mee geleverd en kan je uitbreiden voor Europa. Nu nog enkel je GPS registreren zodat je een account hebt onder mygarmin (http://www.garmin.be). Van daar uit de kaarten op je GPS EN op je pc installeren via de wizzard (opgelet met de wizzard, vierde bolleke, links onder "geavanceerd" aanklikken en aangeven dat je de kaarten in zowel je gps en op je pc wil laden of je mapsource geraakt niet geactiveerd).
Als het je kan helpen kan je wel kml-bestanden van Google Earth (en niet maps) via ITNconv omzetten in Garmin gpx-bestanden (ik spreek nu zeker chinees ? :p)
Met tyre (http://www.janboersma.nl/gett/index.php) werkt het ook wel, maar heb toch ondervonden dat de route dan wat afwijkt omdat de Garmins toch niet zo vrolijk worden van tyrebestanden. Twee jaar geleden ben ik zo aan een spoedcursus mapsource moeten beginnen omdat een aangemaakt beginnersritje met tyre helemaal in de soep draaide op mijn nuvi 510 en nog harder vervelend deed op een zumo.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor DEN EDDY » Za Jun 11, 2011 11:03 am

Imno schreef:Met tyre (http://www.janboersma.nl/gett/index.php) werkt het ook wel, maar heb toch ondervonden dat de route dan wat afwijkt omdat de Garmins toch niet zo vrolijk worden van tyrebestanden. Twee jaar geleden ben ik zo aan een spoedcursus mapsource moeten beginnen omdat een aangemaakt beginnersritje met tyre helemaal in de soep draaide op mijn nuvi 510 en nog harder vervelend deed op een zumo.

Wat bedoel je met 'niet zo vrolijk'? Ikzelf heb eigenlijk nog niet veel problemen gehad.
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DEN EDDY » Za Jun 11, 2011 11:08 am

Mijn Nuvi 500 is geregistreerd, maar bij 'kaarten beheren' staat er niets. Kan het zijn dat ik gewoon geen gratis kaarten krijg?
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Za Jun 11, 2011 11:09 am

DEN EDDY schreef:
Imno schreef:Met tyre (http://www.janboersma.nl/gett/index.php) werkt het ook wel, maar heb toch ondervonden dat de route dan wat afwijkt omdat de Garmins toch niet zo vrolijk worden van tyrebestanden. Twee jaar geleden ben ik zo aan een spoedcursus mapsource moeten beginnen omdat een aangemaakt beginnersritje met tyre helemaal in de soep draaide op mijn nuvi 510 en nog harder vervelend deed op een zumo.

Wat bedoel je met 'niet zo vrolijk'? Ikzelf heb eigenlijk nog niet veel problemen gehad.

Als jij je ritje graag alleen rijd dan zal dat niet veel problemen opleveren, maar als je je bestand moet verdelen (bvb een gezamelijke rit) voor andere Garmin-gebruikers dan kan dat wel is behoorlijk vervelend worden.'t Is al een heel gedoe als je met verschillende gebruikers rijd die dan nog is allemaal verschillende kaartversies hebben. Laat staan als je bestand een tyre-bestand is.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor DEN EDDY » Za Jun 11, 2011 11:10 am

Imno schreef:Als jij je ritje graag alleen rijd dan zal dat niet veel problemen opleveren, maar als je je bestand moet verdelen (bvb een gezamelijke rit) voor andere Garmin-gebruikers dan kan dat wel is behoorlijk vervelend worden.'t Is al een heel gedoe als je met verschillende gebruikers rijd die dan nog is allemaal verschillende kaartversies hebben. Laat staan als je bestand een tyre-bestand is.

Ok :duim:
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Za Jun 11, 2011 11:13 am

DEN EDDY schreef:Mijn Nuvi 500 is geregistreerd, maar bij 'kaarten beheren' staat er niets. Kan het zijn dat ik gewoon geen gratis kaarten krijg?

Je zal gratis kaarten gekregen hebben bij aankoop die je dan binnen de 60 dagen na aankoop moet inladen. Nadien stopt het en moet je een onetime of lifetime kopen om nog aan nieuwe of andere kaarten te geraken (of een goeie relatie hebben met je Garminboer). Ik heb zelf een Lifetime. Heel prettig maar al diegenen die geen Lifetime hebben en een oudere versie kunnen de ritjes die ik dan aan maak niet activeren. Moet ik dus die ritjes nog altijd op verouderde kaarten aanmaken (versie 2010.1 hebben de meesten wel).
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor DME3 » Ma Aug 01, 2011 10:53 am

Voor de mensen die routes maken of willen maken in Google Maps, kun je denk ik gewoon van Tyre gebruik maken.
Op de site vond ik dit: "Since version 5.43 Tyre is fully compatible with Garmin devices. That means: if you connect a Garmin device to your computer, Tyre will notice and switch to 'Garmin mode'."

Dan nadien nog even controleren in mapsource of Basecamp :)
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Terug naar GPS Toestellen