GPS Newbie - Zumo 550

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

GPS Newbie - Zumo 550

Berichtdoor Aquila » Di Jul 21, 2009 11:41 am

Hoi allen,

ik ben begonnen met wat routes aan te maken in Mapsource (kga een zumo 550 huren voor mijn vakantie). Ik heb de eerste 3 dagen aangemaakt maar zou eens aan een ervaren routemaker willen vragen of de routes goed zijn aangemaakt...
Ik heb nu telkens een begin en eindpunt opgegeven (waypoints) en dan de route versleept op de plaatsen dat ik een andere weg wou nemen. Maar ik heb het idee dat hij daar ook waypoints van gemaakt heeft... Kan dit problemen opleveren, of bestaat er een betere manier? Ik zou het stom vinden om er nu veel werk in te steken om dan niet deftig bruikbare routes te hebben :)

Hoeveel routes kan je ongeveer inladen op zo'n zumo? Kan ik best extra geheugenkaartjes meenemen of zal dat geen probleem zijn?

tnx!!
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
I don't get even, I get odder!
Gebruikers-avatar
Aquila
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dawg » Di Jul 21, 2009 10:23 pm

weet niet of er (slechts) één 'goede' manier is...
maar als je van A naar B komt via de weg die jij voor ogen had is't toch oké? :D

ik gebruik altijd de route-tool in mapsource Afbeelding

je kan ook best eens wat verder inzoomen, en kijken of de uiteindelijk berekende route ook degene is die je voor ogen had...
Zie hier bvb dat je van een bepaalde weg af gaat, om een miniwegje te pakken, en ff later weer op de grotere te komen?

Afbeelding

voor de rest... oefenen, oefenen, oefenen :) succes :duim:
Kawa ER5 '99 > Kawa ZX-6R '95 > Kawa ZX-6R '00 > Honda CBR1000RR 2005 & Honda CBR600F '95
Gebruikers-avatar
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Aquila » Di Jul 21, 2009 10:36 pm

De juiste weg selecteren is geen probleem, maar aangezien ik geen zumo heb moet ik ervoor zorgen dat mijn routes in orde zijn... ik heb geen tijd om ze te testen :(
I don't get even, I get odder!
Gebruikers-avatar
Aquila
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Cr0sSr0aD » Di Jul 21, 2009 10:38 pm

Ik laad de mijne altijd op geheugenkaartje. Spaart plaats op de zumo.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Cr0sSr0aD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ron@ld » Wo Jul 22, 2009 9:09 am

Aquila schreef:Hoi allen,

ik ben begonnen met wat routes aan te maken in Mapsource (kga een zumo 550 huren voor mijn vakantie). Ik heb de eerste 3 dagen aangemaakt maar zou eens aan een ervaren routemaker willen vragen of de routes goed zijn aangemaakt...
Ik heb nu telkens een begin en eindpunt opgegeven (waypoints) en dan de route versleept op de plaatsen dat ik een andere weg wou nemen. Maar ik heb het idee dat hij daar ook waypoints van gemaakt heeft... Kan dit problemen opleveren, of bestaat er een betere manier? Ik zou het stom vinden om er nu veel werk in te steken om dan niet deftig bruikbare routes te hebben :)

Hoeveel routes kan je ongeveer inladen op zo'n zumo? Kan ik best extra geheugenkaartjes meenemen of zal dat geen probleem zijn?

tnx!!

Je bent goe bezig, geen enkel waypoint is aangemaakt, kan je zien in tabblad "Waypoints".
Gebruik over heel de rit in bergstreken de rode wegen of gele wegen in MapSource = zijn goeie banen. Andere zou ik NIET nemen tezij jezelf dit wenst. Meestal zijn dit wegen die niet zo goed onderhouden zijn.
Zoom voldoende in tot een goed zichbaar verloop van de rit en kijk aandachtig/grondig de hele rit na. Het kan je later tijdens de rit zelf veel kopzorgen besparen.
De heenrit heb ik eens vlug overlopen en stel enkele afwijkingen vast.
- Gemeente ARMES : Phalsbourg D661 ??? is dit een stopplaats ? doelbewust of een ritfout ?
-Opmerking van ( Dawg : zie tekening) afwijking van D44 in Turquestein-blancrupt zou ik ook aanpassen !
- Verder nog enkele, ook aanpassen. Met de 'route-knop' de rit verleggen naar de betere wegen (zie symbool bij Dawg ).
-In gemeente Sondreville neem je een kleinere weg D73 via Sachemont naar Xonrupt-Longemer. Ik zou in gemeente Fraize over D23 naar Le Valtin rijden (ook La Croix-Aux-Mines) naar uiteindelijk eindbestemming Xonrupt-Longemer.

Nog een controletip : sla na elke goed overwogen wijzeging de rit opnieuw op. Zoom in naar een goed zichbare wegenkaart, waar [color="Red"]juist geen kleine [/color]wegen zichbaar worden. Overloop de rit door deze te wissen (ja echt wissen) nu krijg je de echte weg te zien, is dit een weg rood of geel, is de rit juist. Maak dan het wissen ongedaan ! ! ! (door de één stap terugknop). Zie je GEEN weg meer lopen, dan is dit een weg van mindere kwaliteit en zou ik de rit langs dit stuk aanpassen. Sla geen rit op als je de rit gewist hebt, of je zijt ze kwijt hé.

Het is een tijdrovende ondereming maar je kan beter thuis een goede rit voorbreiden, dan onderweg in de knoei te geraken, en km. lang om te moeten rijden omdat er stukken inzitten die eigenlijk niet bereidbaar zijn of tergend lang duren. (te lage snelheid).

Ik dacht dat op een zumo met geheugenkaart meer dan 50 lange ritten beschikbaar zijn (plaats genoeg).
grt ronny
Yam : Diversion 600 / 2001
Yam : XJR 1300 / 2004
Yam : XJR 1300 / 2008 mod.07
‘k maak liever een slipperke dan een schuiverke.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Moshi » Wo Jul 22, 2009 2:53 pm

Overloop je rit ook al eens via Google earth, daar kan je ook al zien welke weggetjes je hebt aangeduid.
Voor de rest ziet het er echt al ok uit :duim:
Try me :D

R.I.P Hellraiser, Dimi, X4 .... Dimi: we missen u maat!!

X4.. you fly safe in heaven now...
Gebruikers-avatar
Moshi
2fast4u.be expert member

Terug naar GPS allerlei