Hoe een route maken ?

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Berichtdoor Aquila » Ma Jul 20, 2009 7:13 pm

transalpje schreef:Zo doe ik het ... ik laat de gps een route berekenen van begin tot eindpunt.
Daarna zoek ik via CTRL+F de dorpjes op en maak daar waypoints van. Dan voeg je gewoon de waypoints in de route bij ... en laat herberekenen en klaar is kees. Als je niet wil tot de kerk in dat dorp rijden dan je de route nog even verslepen. als het moet.

Perfect! Dit moest ik toevallig juist weten :duim:
Ga mij een zumo huren voor een trip eind augustus, ik had de software al maar wist nog niet hoe ik best een route aanmaakte! tnx! :)
I don't get even, I get odder!
Gebruikers-avatar
Aquila
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ron@ld » Ma Jul 20, 2009 11:19 pm

ric schreef:ben een volledige leek en het ziet er niet simpel uit precies...
van hier tot paar dorpen verder lukt wel maar als ik heel die kaart moet doorscrollen terwijl ik de dorpjes niet eens vind op de kaart is het onbegonnen werk :?:s

google maps kan je hierbij miss wel helpen
dat is een site waar je een beeld krijgt vanuit de ruimte en kan je inzoomen tot het kleinste straatje met straatnaam (en of dorpen ) die pagina half open zetten als ook het prog waar je de routes mee maakt
zo doe ik het soms toch kan je simpel in en uitzoomen en zoeken naar dorpen en steden waar je ook een werkelijk beeld van krijgt .
hopelijk kan dit je een beetje helpen[/QUOTE]

Juist, een goede manier om een duidelijk beeld te krijgen, langswaar je route gaat (intresante, nuttige plaatsen e.a. maar ook plaatsen die je best kan vermijden !!!)
Yam : Diversion 600 / 2001
Yam : XJR 1300 / 2004
Yam : XJR 1300 / 2008 mod.07
‘k maak liever een slipperke dan een schuiverke.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ron@ld » Ma Jul 20, 2009 11:32 pm

Aquila schreef:Perfect! Dit moest ik toevallig juist weten :duim:
Ga mij een zumo huren voor een trip eind augustus, ik had de software al maar wist nog niet hoe ik best een route aanmaakte! tnx! :)

Als je begin en eindpunt geplaatst hebt, kan je de berekende route ook actief maken (rit selekteren in tabblad 'route' zodat deze GEEL wordt).
Als dit gebeurd is kan je door op de gele lijn te kliken, een routepunt ergens gaan bijplaatsen (gemeente, dorp, of weg langswaar je wil rijden).
Dit werkt evengoed als een waypoint bij te plaatsen, alleen veel minder storend. Waypoint plaats ik enkel bij speciale dingen waar ik zeker moet op letten, tankstation, stopplaatsen, aankomst enz. Voor alle andere belangrijke plaatsen langswaar de rit zou moeten lopen plaats ik "routepunten".
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor transalpje » Di Jul 21, 2009 8:30 am

Ronald je hebt 100% gelijk, maar ik wou een eenvoudige methode uitleggen voor iemand die nog niet de finesse heeft van het verschil van waypoints en routepunten. en als hij 1 keer om de 20km een waypoint geeft dan vind ik dat niet storend hoor ;-)
Gebruikers-avatar
transalpje
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Aquila » Di Jul 21, 2009 9:47 am

krijg je bij waypoints een signaal dat storend is? Enkel audio of ook op het beeld?
I don't get even, I get odder!
Gebruikers-avatar
Aquila
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ron@ld » Di Jul 21, 2009 7:36 pm

Aquila schreef:krijg je bij waypoints een signaal dat storend is? Enkel audio of ook op het beeld?

Op alle punten die je op een route tegenkomt waar de weg links, rechts, schuin, of een 90° bocht ook al volg je gewoon de weg krijg je audio en visueel een melding.
Voor een afslag van de gewone weg is dit zeer nuttig, maar als je gewoon de weg moet volgen is dit al storend.
Elk waypoint dat je plaatst op de route wordt nog eens extra vermeld als audio ==> "tussenpunt" bla bla bla .... en visueel weergegeven (visueel is natuurlijk niet storend, je hoeft er niet naar te kijken) ook al heb je dit waypoint op een rechte baan geplaatst omdat jij wou om langs deze gekozen weg de rit te laten lopen. (omdat het hier juist een mooi stuk rijden is bv.)
Heb je nu 50 of 60 waypoints geplaatst in een route, dan heb je veel 50 of meer nuteloze kommentaar gekregen, wat dan storend is, niet?
Dit heb je natuurlijk niet als je enkel een vertrekpunt en een eindpunt 200 km verder ingeeft en de GPS zelf een rit laat berekenen, wat meestal gebeurd, maar dan heb je geen persoonlijke rit hé.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Gravedigger » Di Jul 21, 2009 8:27 pm

dat is idd zo
maar ook hier is weer een oplossing voor

op deze site staat een progje wat je gebruikt NA de rit is gemaakt
je kan er alles op aanpassen naar believen zodat je alleen de waypoints hebt die je nodig hebt
geen storende commentaar meer alleen wat nodig is

is echt een aanrader (ik gebruik het zelf en werkt perfect)

http://www.sackman.info/
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Gravedigger
2fast4u.be Regelmatig Lid

Vorige

Terug naar GPS allerlei