Ideale "reisenduro"

Rijervaring, foto's en geschiedenis van off & all road / super motard.

Moderator: Moderators

Ideale "reisenduro"

Berichtdoor Allan » Wo Feb 06, 2008 12:46 pm

Nieuw hier en al dadelijk een vraag....

Na 7 motorloze jaren begint het terug te kriebelen. Een sportmotor moet ik niet meer hebben, nu ben ik meer voor een reisenduro.

Heb al wat gezocht en heb enkele modellen gevonden die ik wel interessant vind. Maar overal is er wel iets waaraan ik twijfel. Bedoeling is om ne moto te kopen waar ik heel het jaar mee kan rijden, zondagse ritjes maken en eventueel eens een motorreis te doen. Denk dan aan de Alpen, Corsica, Noorwegen etc. (dus met koffers en passagier)
Snelheid boeit me niet maar ik wil ook geen moto die constant in ademnood is.

- Honda Transalp 700: mooi uiterlijk, goede prijs, misschien te licht?
- Yamaha Teneré 660: mooi uiterlijk, goede prijs, misschien te licht en te zwak (48pk)
- Honda Varadero 1000: uiterlijk iets minder, wat braver, prijs is me te hoog, zou dan eventueel een jonge tweedehands zoeken.
- BMW GS1200: prachtig uiterlijk, zit als gegoten (autosalon) maar veel te hoge prijs, zelfs een recente tweedehands vind ik nog te veel.
- BMW GS800: eveneens prachtig uiterlijk, 85pk lijkt me ook voldoende, zit als gegoten, prijs is ook te hoog en recente tweedehands zal je nog niet vinden.... (al is dat op zich nog geen probleem aangezien de aankoop ten vroegste na de zomer zal zijn)

Welke keuze denken jullie dat de beste zal zijn, en waarom?
Ik heb het nogal voor Japanse betrouwbaarheid, maar zo'n BMW vind ik dan weer mooier.
Zou zo'n 7000-8000€ willen uitgeven. Dus haalbaar voor een nieuwe Transalp of Teneré en tweedehands Varadero of GS800 (na een tijdje)
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor transalpje » Wo Feb 06, 2008 12:52 pm

Allan,

Ik heb een Transalp 650 gereden, en voor duo + koffers en bergen denk ik dat dat toch wat licht is. Als je op het platte stuk blijft :duim: moto.

Rij nu met het broertje van de F800GS, de F800ST. Deze moto is veel koppelrijker, en schiet zeker vlugger uit de startblokken. Rij alle dagen met koffers en das geen probleem. Met duo heb ik helaas nog niet veel gereden op de BMW. Het feit dat het een ketting is ipv riem of cardan ...zou mij tegenhouden.

Heb de R1200GS proefgereden toen de mijne in de garage stond .... en dit lijkt mij de IDEALE reismotor voor duo, koffers en bergen. Maar inderdaad ....duur.

Lukkep zal zweren bij de Varadero, maar die zit voor mij niet zo makkelijk (te hoog en te breed).
Gebruikers-avatar
transalpje
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Wo Feb 06, 2008 3:10 pm

Ik heb met verschillende modellen gereden gaande van de R1 tot de R1200GS ...

De R1200GS (met cardan) of Varadero zal ongetwijfeld de beste resimotor zijn maar bvb een fazer 1000 of FZ1 uitgerust met koffers ed zal ook wel de max zijn. Een triumph tiger is ook niet mis qua allrounder ;)

Ik heb momenteel 2 motoren in de garage staan en beiden motoren zijn reisgeschikt ... ttz de K1200r en de R1200GS (beide te koop trouwens) jonge motoren van 2006 maar iets boven uw budget ....
De K1200R heeft meer hooligan gehalte en voorovergebogen houding ... motor ligt op de baan alsof op op treinrails rijdt en de R1200GS kenmerkt zich door zijn lekker breed stuur en de zeer comfortabele zithouding :moto:

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor guido » Wo Feb 06, 2008 3:13 pm

steffz1 schreef:Ik heb met verschillende modellen gereden gaande van de R1 tot de R1200GS ...

De R1200GS (met cardan) of Varadero zal ongetwijfeld de beste resimotor zijn maar bvb een fazer 1000 of FZ1 uitgerust met koffers ed zal ook wel de max zijn. Een triumph tiger is ook niet mis qua allrounder ]meer hooligan gehalte[/b] en voorovergebogen houding ... motor ligt op de baan alsof op op treinrails rijdt en de R1200GS kenmerkt zich door zijn lekker breed stuur en de zeer comfortabele zithouding :moto:

mvg

Stef

Nochtans doe je met de Gs meer wheelies nu :)
On topic:een Pan 1100,misschien zelfs een 1300 kan je wel vinden aan die prijs.Is de ideale reismoto.
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Allan » Wo Feb 06, 2008 4:41 pm

Voor alle duidelijkheid, een Pan, Fazer en dergelijke motoren zijn niet de bedoeling.

Hoe meer het uiterlijk van een Enduro hoe beter, vind zelfs de Varadero te braaf uitzien.
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Allan » Wo Feb 06, 2008 5:53 pm

steffz1 schreef: Ik heb momenteel 2 motoren in de garage staan en beiden motoren zijn reisgeschikt ... ttz de K1200r en de R1200GS (beide te koop trouwens) jonge motoren van 2006 maar iets boven uw budget ....

Heb jouw GS gezien in het "te koop" gedeelte. Zeer mooi, maar boven budget.
Ik moet ergens een grens trekken. En na een nieuwbouw en met een dure hobby moet ik keuzes maken natuurlijk....

Denk dat ik max rond de 7500€ ga uitgeven..

Volgens mij moet ik daar een GS800 voor kunnen kopen van een jaar oud, niet?

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van BMW motoren? Ik heb nog nooit iets anders gehad dan Japans... (auto en moto) en ben daar eigenlijk best tevreden van.
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor maniakske » Wo Feb 06, 2008 5:55 pm

Je kan de varadero uitrusten met tal van opties (touratech..enzo...)
dan gaat hij er in 1 keer veel beter uitzien:duim: .
Ik haat Belgie!
Ellendige files, overal werken...en altijd maar proberen de werkende mens armer te krijgen:@
Gebruikers-avatar
maniakske
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jeroen! » Wo Feb 06, 2008 6:08 pm

Ne F800GS van een jaar oud gaat ge niet kunnen strikken, dat is een nieuw model. Dan valt mss eerder een wat oudere 1200GS te overwegen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor transalpje » Wo Feb 06, 2008 6:20 pm

inderdaad de eerste F800GS'en worden pas in maart geleverd in nederland, en België.

Een 800S of ST kan je wel al vinden van 1 jaar oud, maar dat zijn dan weer geen enduro's :D
Gebruikers-avatar
transalpje
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Allan » Wo Feb 06, 2008 6:24 pm

Aankoop is ook pas voorzien ten vroegste na de zomer (ben gewoon wat vroeg aan het vergelijken), 't is misschien snel voor zo'n GS800, maar toch...

Ga zowieso een testrit met die motor doen denk ik, net als de Transalp en de Teneré.
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor guido » Wo Feb 06, 2008 7:03 pm

Allan schreef:Heb jouw GS gezien in het "te koop" gedeelte. Zeer mooi, maar boven budget.
Ik moet ergens een grens trekken. En na een nieuwbouw en met een dure hobby moet ik keuzes maken natuurlijk....

Denk dat ik max rond de 7500€ ga uitgeven..

Volgens mij moet ik daar een GS800 voor kunnen kopen van een jaar oud, niet?

Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van BMW motoren? Ik heb nog nooit iets anders gehad dan Japans... (auto en moto) en ben daar eigenlijk best tevreden van.

Kwaliteit is goed,maar ik persoonlijk vind de kwaliteit van Honda toch net iets beter.
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor ASTRO » Wo Feb 06, 2008 7:16 pm

Al eens een 1150 gs overwogen. Moeten naar het schjnt van betere kwaliteit zijn dan de nieuwere 1200 gs
Afbeelding

HEAVEN doesn`t need me,

HELL`s afraid i might take over
Gebruikers-avatar
ASTRO
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor W650 » Wo Feb 06, 2008 8:14 pm

Past de Soes DL V-Strom niet in uw lijstje? Maat van mij heeft de 1000cc versie. Reed vroeger met racers, wilt nu niks anders meer dan zijne V-Strom. Is zeer tevreden over het comfort (hebben we vorig jaar gemerkt tijdens ons ritje naar Spanje), power en baanvastheid.
Als je geen tijd hebt voor je passie, is het dan wel je passie?

[size=75]
[/SIZE]
Foto's :Navarra 2008-
Bezoek mijn website : http://www.everyoneweb.com/motoravonturen/
Gebruikers-avatar
W650
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Allan » Wo Feb 06, 2008 8:28 pm

De BMW GS1150 kan me niet bekoren, vind ik echt geen mooie moto.
Zo'n Suz DL moet ik eens bekijken, maar op het eerste zicht staat me die ook niet echt aan.
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor BugBoy » Do Feb 07, 2008 12:05 am

Allan schreef:De BMW GS1150 kan me niet bekoren, vind ik echt geen mooie moto.
Zo'n Suz DL moet ik eens bekijken, maar op het eerste zicht staat me die ook niet echt aan.

Mischien is dit de oplossing .. van prijs weet ik niets af sorry ;)

PDF file hieronder
Afbeelding

Wisdom is what's left after we've run out of road ;)
Gebruikers-avatar
BugBoy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Do Feb 07, 2008 1:13 am

guido schreef:Kwaliteit is goed,maar ik persoonlijk vind de kwaliteit van Honda toch net iets beter.
Wrm hebt ge dan gene varadinges ?
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Do Feb 07, 2008 1:17 am

Stond laatst een test in Motorrijder.

KTM 990 adventure vs BMS R1200GS Adventure vs Benelli Tre-K Amazonas.

Conclusie was iets als KTM voor puur onverhard, BMW voor allround, Benelli voor posers.
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor BiemeRT » Do Feb 07, 2008 8:45 am

"Ik wil een heel goede, stoere, knappe motor voor weinig geld" :duim:

Al eens gehoord van "contradictio in terminis" :rolleyes:

De énige die een klein beetje in die richting gaat is dan een 2de-handse Varadero. :moto:
Of all the things I've lost, I miss my mind the most !

But once on my beemer, I don't give a shit !

Afbeelding
Gebruikers-avatar
BiemeRT
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor guido » Do Feb 07, 2008 9:15 am

1DRR schreef:Wrm hebt ge dan gene varadinges ?

Heeft geen kardan en ik heb al 6 Honda's gehad.
@BiemeRT:een stoere motor kan je ook vinden voor €7000,zoals hij zelf al zij een Gs800 van 1jaar oud (moet hij wel nog 1 jaar wachten).Of een Ktm Adventure.
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Allan » Vr Feb 08, 2008 1:50 pm

BiemeRT schreef:"Ik wil een heel goede, stoere, knappe motor voor weinig geld" :duim:

Al eens gehoord van "contradictio in terminis" :rolleyes:

Spijtig genoeg heb ik geen latijn gevolgd dus ... |( help me out.. al kan ik me lichtjes voorstellen wat je met bovenstaande post wil duidelijk maken :rolleyes:

Ik ben anders toch van mening dat ik mijn goesting in mijn prijsklasse zal vinden, en ik persoonlijk vind 7500€ niet "weinig". Ik heb pas een nieuwbouw rechtgezet die ik nog volledig aan het afwerken ben, ik moet nog een garage metsen om die motor in te stallen, dus mij moet je niet vertellen wat veel of weinig euro's zijn.;)
Ook zal die motor niet mijn enige hobby zijn dus dien ik ook nog rekening te houden met enkele MTB's die ik ook graag om de paar jaar vervang, en geloof me, goedkoop zijn die dingen ook niet.
Ook mijn vrouw zou volgende zomer haar eerste moto willen kopen, dus die kost komt er ook nog eens bij...

Een tweedehands Varadero is goed te doen binnen vooropgesteld budget, een tweedehands GS800 lijkt me ook haalbaar. (jonge okkazie of directie) Zelfs een GS1200 komt al in de buurt...

Zo'n nieuwe Teneré of Transalp zijn nieuw zelfs haalbaar.

Heb gisteren op 't werk nog eens een motormagazine gelezen waarin de nieuwe Transalp gestest werd, samen met de Kawa Versys en Suz DL650 en de Honda kwam er verrassend als laatste uit.

Misschien toch eens die Suz van naderbij gaan bekijken.

Zo'n 1200 hoeft voor mij niet perse, maar ik vrees dat zo'n 650-700 toch wat te licht gaat zijn, ga daar toch eens werk van maken om die dingen te testen.

Ideaal is misschien zo'n Varadero of Suz DL... (en misschien de GS800)
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar Off & All Road / SM