Linux als waardige vervanger

Moderator: Moderators

Berichtdoor Haides » Do Aug 06, 2009 8:25 am

DaBomb schreef:Das zever, wij hebben zowel windows servers als linux machines draaien, die al jaren niet meer gereboot zijn. Linux servers worden gebruikt voor webserver, maar ook als heavy load database servers. Als database servers voor Oracle zijn ze pakken stabieler dan Windows. System resources worden gewoon veel nuttiger gebruikt.
Dringend tijd dat je eens de tijdmachine neemt en naar 2009 reist.
Elk OS heeft zijn voor en nadelen, de kunst bestaat erin windows en linux te gebruiken voor de dingen waar ze beide goed in zijn.

Gebruiken jullie echt Linux op bedrijfskritische servers? Dat je Unix of BSD varianten gaat gebruiken, daar kan ik nog inkomen, maar Linux. Je gebruikt toch ook geen Xp hiervoor?
misschien toch nog eens de derde speler erbij gooien: Apple.
Je betaald wel een stukje meer voor de hardware, maar het os is toch wel een knap stukje. Heel stabiel (ligt op Unix schil) en o zo makkelijk om mee te werken.
Heb ooit de fout gemaakt om ICT te gaan studeren en hier dan ook nog mijn beroep van te maken. Kom dus alle dagen in aanraking met Unix, Win 2k3, Xp, ...
Wat is het fijn om dan thuis te werken op mijn macje die steeds doet wat ik wil, waar ik geen onderhoud moet aan doen en dat al een 8tal maand aanstaat zonder reboot (uitgezonderd automatisch updates)
Ben geen apple adept en helemaal geen windows hater, maar het is toch een fijn besturingssysteem dat mac os'je:duim:
MacBike => Haides
Haides
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor DaBomb » Do Aug 06, 2009 9:18 am

MacBike schreef:Gebruiken jullie echt Linux op bedrijfskritische servers? Dat je Unix of BSD varianten gaat gebruiken, daar kan ik nog inkomen, maar Linux. Je gebruikt toch ook geen Xp hiervoor?
Je betaald wel een stukje meer voor de hardware, maar het os is toch wel een knap stukje. Heel stabiel (ligt op Unix schil) en o zo makkelijk om mee te werken.
Heb ooit de fout gemaakt om ICT te gaan studeren en hier dan ook nog mijn beroep van te maken. Kom dus alle dagen in aanraking met Unix, Win 2k3, Xp, ...
Wat is het fijn om dan thuis te werken op mijn macje die steeds doet wat ik wil, waar ik geen onderhoud moet aan doen en dat al een 8tal maand aanstaat zonder reboot (uitgezonderd automatisch updates)
Ben geen apple adept en helemaal geen windows hater, maar het is toch een fijn besturingssysteem dat mac os'je:duim:

Wat is er mis met een SLES (SUSE Linux ENTERPRISE server) ?
Nu zou ik graag eens een aantal degelijke argumenten horen en geen voorkeuren.
We hebben daar nooit problemen mee, gans ons logistiek systeem draait er op met meer dan 500 actieve users. We zijn echt geen kleine firma, als het niet goed zou zijn zouden we dagelijks honderd duizenden euro's of meer verliezen.

Oracle DB op Mac, yeah right:s
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Valium » Do Aug 06, 2009 9:42 am

Ik kan als admin van een groot bedrijf beamen dat LINUX op servers best wel draait en nog stabiel ook, wij zitten met een gemengde serveromgeving, dus zowel windows als linux voor een GROOT bedrijf met wereldwijde sites en users.
-= There's only 10 people in the world, those who know binary and those who don't =-
Valium

Berichtdoor Haides » Do Aug 06, 2009 9:48 am

DaBomb schreef:Wat is er mis met een SLES (SUSE Linux ENTERPRISE server) ?
Nu zou ik graag eens een aantal degelijke argumenten horen en geen voorkeuren.
We hebben daar nooit problemen mee, gans ons logistiek systeem draait er op met meer dan 500 actieve users. We zijn echt geen kleine firma, als het niet goed zou zijn zouden we dagelijks honderd duizenden euro's of meer verliezen.

Oracle DB op Mac, yeah right:s

begrijp mij niet verkeerd, heb mij nooit uitgesproken over Mac op bedrijfsniveau. SLES, ok, maar dan spreken we niet meer over community distro's, maar betalende met professionele support.
Je gaat mij hier geen argumenten of voorkeuren horen geven. Ik deel gewoon mijn ervaring mee. Het datacenter hier (100 tal servers, datacenter voor Europa) draait grotendeels op Windows 2003 en een aantal unix servers. Wat is het beste? Beiden... Ze draaien allemaal wel eens in de soep (gelukkiglijk voor ons IT'ers)
Voor thuisgebruik werk ik het liefste met Mac OS, maar ik heb natuurlijk ook een Ubuntu draaien, en een windows, ...
Maar als iemand mij vraagt (iemand zonder veel kennis van computers en software) wat ik heb aanraad: zonder twijfel Mac OS (thuisgebruik).
Ubuntu of andere distro's zijn leuk om te gebruiken, maar vanaf dat er moet getroubleshoot worden... De terminal zal dan wel voor veel mensen onbekend terrein zijn, net zoals de commandline voor windows onbekend terrein aan het worden is.

PS: Oracle draait hier op unix, sql op windows, vraag mij niet waarom, is een erfenis van voorgangers
MacBike => Haides
Haides

Berichtdoor DaBomb » Do Aug 06, 2009 10:00 am

MacBike schreef:begrijp mij niet verkeerd, heb mij nooit uitgesproken over Mac op bedrijfsniveau. SLES, ok, maar dan spreken we niet meer over community distro's, maar betalende met professionele support.
Je gaat mij hier geen argumenten of voorkeuren horen geven. Ik deel gewoon mijn ervaring mee. Het datacenter hier (100 tal servers, datacenter voor Europa) draait grotendeels op Windows 2003 en een aantal unix servers. Wat is het beste? Beiden... Ze draaien allemaal wel eens in de soep (gelukkiglijk voor ons IT'ers)
Voor thuisgebruik werk ik het liefste met Mac OS, maar ik heb natuurlijk ook een Ubuntu draaien, en een windows, ...
Maar als iemand mij vraagt (iemand zonder veel kennis van computers en software) wat ik heb aanraad: zonder twijfel Mac OS (thuisgebruik).
Ubuntu of andere distro's zijn leuk om te gebruiken, maar vanaf dat er moet getroubleshoot worden... De terminal zal dan wel voor veel mensen onbekend terrein zijn, net zoals de commandline voor windows onbekend terrein aan het worden is.

PS: Oracle draait hier op unix, sql op windows, vraag mij niet waarom, is een erfenis van voorgangers

No prob, ik begreep je niet verkeerd
Je vroeg of wij linux gebruiken als bedrijfscritische servers, SLES is linux;)
Gaat hier trouwens over linux als waardig alternatief voor Win en niet enkel voor thuisgebruik ( dacht ik toch :rolleyes:).

Oracle (novel) en unix/linux (ook grotendeels novell) , denk wel dat die mannen weten waar ze mee, dus zou ik Oracle al nie op Windows draaien
Microsoft heeft SQL, deze 2 brave jongens hou je dan ook best bij elkaar

Mac is zeker een waardig alternatief, nu dat je het geïnstalleerd krijgt op intel toestellen (met wat gefoefel :)) , is het zeker een aanrader, voordien vond ik dat ze profiteerden om de hardware zo duur te zetten, is volgens mij ook een van de redenen waarom het nooit echt doorgebroken is voor thuisgebruik
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Do Aug 06, 2009 10:02 am

MacBike schreef:begrijp mij niet verkeerd, heb mij nooit uitgesproken over Mac op bedrijfsniveau. SLES, ok, maar dan spreken we niet meer over community distro's, maar betalende met professionele support.

Wel ik heb hier ook Win, Ubuntu en Mac in huis. De MAC gebruiken we hier enkel omwille van zijn grafische mogelijkheden. Mijn dochter heeft fotografie en video gestudeerd en had de Mac nodig omdat de twee anderen niet tegemoet kwamen. Wat mij aan de Mac enorm irriteert is dat je voor het minste programaatje zwaar loopt te betalen. Iword, Ilife. 't Was steeds flink kluiten neertellen. Toen ik h'm basic kocht stond er gewoon nougatballen echt bruikbaars op en begon het betalen. Als er is iets aan scheelt lopen de kosten ook weer stevig op. 't Is een schoon gadget met heel specifieke mogelijkheden, maar ik gebruik h'm absoluut niet graag. Hij is ook ni echt compatibel met de andere twee desondanks pogingen van Apple om aan die compabiliteit wat te doen. Dat is al een probleem sinds ik ooit gewerkt heb met de MacII.
De goedkoopste machine hier in huis is diegene waar de Ubuntu op draait.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Haides » Do Aug 06, 2009 10:08 am

DaBomb schreef:No prob, ik begreep je niet verkeerd
Je vroeg of wij linux gebruiken als bedrijfscritische servers, SLES is linux;)
Gaat hier trouwens over linux als waardig alternatief voor Win en niet enkel voor thuisgebruik ( dacht ik toch :rolleyes:).

Oracle (novel) en unix/linux (ook grotendeels novell) , denk wel dat die mannen weten waar ze mee, dus zou ik Oracle al nie op Windows draaien
Microsoft heeft SQL, deze 2 brave jongens hou je dan ook best bij elkaar

Mac is zeker een waardig alternatief, nu dat je het geïnstalleerd krijgt op intel toestellen (met wat gefoefel :)) , is het zeker een aanrader, voordien vond ik dat ze profiteerden om de hardware zo duur te zetten, is volgens mij ook een van de redenen waarom het nooit echt doorgebroken is voor thuisgebruik

is idd, maar oracle draait toch ook mooi op windows...

Mac hardware is idd heel duur ten opzichte van de "gewone" PC. Kwaliteit beter? Kan ik mij nog niet over uitspreken.

Alleszins, Linux distro's zouden toch eens wat meer door de mensen moeten geprobeerd worden (live cd, virtual machine, ... eventueel dual boot)
Het geek/freak imago van Linux zal wel wat slijten dan ...

En als het ons allemaal teveel wordt, ister gelukkig nog onzen moto, waar we kunnen op uitwaaien en waar da we alleen ma aan de gaas moeten draaien en uit ons doppen kijken :duim:
MacBike => Haides
Haides

Berichtdoor Haides » Do Aug 06, 2009 10:18 am

Imno schreef:Wel ik heb hier ook Win, Ubuntu en Mac in huis. De MAC gebruiken we hier enkel omwille van zijn grafische mogelijkheden. Mijn dochter heeft fotografie en video gestudeerd en had de Mac nodig omdat de twee anderen niet tegemoet kwamen. Wat mij aan de Mac enorm irriteert is dat je voor het minste programaatje zwaar loopt te betalen. Iword, Ilife. 't Was steeds flink kluiten neertellen. Toen ik h'm basic kocht stond er gewoon nougatballen echt bruikbaars op en begon het betalen. Als er is iets aan scheelt lopen de kosten ook weer stevig op. 't Is een schoon gadget met heel specifieke mogelijkheden, maar ik gebruik h'm absoluut niet graag. Hij is ook ni echt compatibel met de andere twee desondanks pogingen van Apple om aan die compabiliteit wat te doen. Dat is al een probleem sinds ik ooit gewerkt heb met de MacII.
De goedkoopste machine hier in huis is diegene waar de Ubuntu op draait.

Ik heb nochtans nog geen frank aan software voor mac moeten uitgeven :)
ilife stond erop, open office bestaat ook voor mac, photoshop kost evenveel voor mac als voor windows, bestanden zijn uitwisselbaar tussen win en mac (was vroeger wel anders). Netwerk tussen mac en win is ondertussen ook geen prob meer
Elk programmatje dat je nodig hebt, vind je voor mac wel uit de open source. En voor de "gewone" gebruiker (surfen, mailen, tekstje type, rekentabbeletje bijhouden, ...) heb je zelfs geen extra progs nodig op een mac (nu ondertussen voor windows ook niet meer)
Maar goed, ik wil mac helemaal niet promoten, dus ik ga stoppen, want het begint er op te lijken :D
MacBike => Haides
Haides

Berichtdoor DaBomb » Do Aug 06, 2009 10:22 am

MacBike schreef:waar we kunnen op uitwaaien en waar da we alleen ma aan de gaas moeten draaien en uit ons doppen kijken[/B] :duim:

Beginnen ze toch ook wel wat te veel "computers" in te steken naar mijn goesting :D , als dat nog erger wordt weten we allemaal wat dat betekend -> BUGS BUGS BUGS :D:D:D, ongevraagde wheelies , stoppies, met als excuus voor meneer de police wanneer ze u flitsen aan +200 "ik kon er nie aan doen hij bleef hangen"
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Haides » Do Aug 06, 2009 10:28 am

zolang het niet omgekeerd is, geen prob... :duim:
stel u voor da ge aan de speeltuin toekomt en plots uwe digitalen toerenteller nen blue screen of nen circusbal (sorry, kon het niet laten) laat zien... :s
ah ja, twas een linux topic, dus als er linux opstaat kan da ni crashen zeker? :rolleyes:

DaBomb schreef:Beginnen ze toch ook wel wat te veel "computers" in te steken naar mijn goesting :D , als dat nog erger wordt weten we allemaal wat dat betekend -> BUGS BUGS BUGS :D:D:D, ongevraagde wheelies , stoppies, met als excuus voor meneer de police wanneer ze u flitsen aan +200 "ik kon er nie aan doen hij bleef hangen"
MacBike => Haides
Haides

Berichtdoor Imno » Do Aug 06, 2009 11:06 am

DaBomb schreef:Beginnen ze toch ook wel wat te veel "computers" in te steken naar mijn goesting :D , als dat nog erger wordt weten we allemaal wat dat betekend -> BUGS BUGS BUGS :D:D:D, ongevraagde wheelies , stoppies, met als excuus voor meneer de police wanneer ze u flitsen aan +200 "ik kon er nie aan doen hij bleef hangen"

Wishfull thinking bommeke ? ;)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Do Aug 06, 2009 11:09 am

MacBike schreef:zolang het niet omgekeerd is, geen prob... :duim:
stel u voor da ge aan de speeltuin toekomt en plots uwe digitalen toerenteller nen blue screen of nen circusbal (sorry, kon het niet laten) laat zien... :s
ah ja, twas een linux topic, dus als er linux opstaat kan da ni crashen zeker? :rolleyes:

Yups...Linuxmotoren worden bovendien geleverd met airbaigs aan alle kanten en twee uitklapbare vleugels indien ge sneller dan 200 km/u wilt gaan. :D
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor desolation » Do Aug 06, 2009 1:44 pm

MacBike schreef:Gebruiken jullie echt Linux op bedrijfskritische servers? Dat je Unix of BSD varianten gaat gebruiken, daar kan ik nog inkomen, maar Linux. Je gebruikt toch ook geen Xp hiervoor?

Apple is inderdaad zeer mooi, maar in corporate environments wel enkel zinvol als je ook echt enkel Apple client hebt imho.
En idd, echt misison critical appliances hoort zeker geen Linux op thuis, en eigenlijk ook geen standard versie van Windows server.
Qua featureset out of the box komt er sowieso geen enkele Linux versie zelfs maar tot aan de enkels van Windows Server 2008, no way. Daar moogt ge weken zitten voorbereiden, googlen, opzoeken en testen eer ge een third party apps set hebt die al uw noden volbrengt om een vergelijkbare featureset te hebben, en dan ist fingers crossed en hopen dat het allemaal nog onderhouden gaat worden.
Natuurlijk als ge afkomt met "ik heb ooit eens zelf een bricolagebakske gemaakt van e paar 100EUR en daar ne linux op gekwakt voor wa simpele stuff te doen", ja daar is da perfect voor ja. Maar ik wil u met uw bricolage eens een HPC cluster zien opzetten met full redundancy en remote failover op dezelfde tijd als een Windows 2008 Server of een OpenVMS systeem.
En daar zit het hem bij Linux naast de support he, GELD. Linux bespaart u nul niks de botten, Linux kost u veel centen. Want ge moogt alles zelf uitpluizen qua setup, qua onderhoud en qua reparatie. En daar kruipt veel meer tijd en centen in dan een commercieel pakket met een support contract te deployen waar ge zeker van zijt dat het gaat doen wat het moet doen. Hier en daar een paar Linux bakken at the side is niks mis mee, maar daar de core van uw onderneming op laten draaien is bij mij bad management.
desolation
2fast4u.be Lid

Berichtdoor DaBomb » Do Aug 06, 2009 1:56 pm

Imno schreef:Wishfull thinking bommeke ? ;)

idd, als er nu ne keer iemand een progsken kon schrijven om mijne moto wheelies en stoppies te laten uitvoeren zou het mij mss ook lukken hé :D:D
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DaBomb » Do Aug 06, 2009 2:03 pm

desolation schreef:Apple is inderdaad zeer mooi, maar in corporate environments wel enkel zinvol als je ook echt enkel Apple client hebt imho.
En idd, echt misison critical appliances hoort zeker geen Linux op thuis, en eigenlijk ook geen standard versie van Windows server.
Qua featureset out of the box komt er sowieso geen enkele Linux versie zelfs maar tot aan de enkels van Windows Server 2008, no way. Daar moogt ge weken zitten voorbereiden, googlen, opzoeken en testen eer ge een third party apps set hebt die al uw noden volbrengt om een vergelijkbare featureset te hebben, en dan ist fingers crossed en hopen dat het allemaal nog onderhouden gaat worden.
Natuurlijk als ge afkomt met "ik heb ooit eens zelf een bricolagebakske gemaakt van e paar 100EUR en daar ne linux op gekwakt voor wa simpele stuff te doen", ja daar is da perfect voor ja. Maar ik wil u met uw bricolage eens een HPC cluster zien opzetten met full redundancy en remote failover op dezelfde tijd als een Windows 2008 Server of een OpenVMS systeem.
En daar zit het hem bij Linux naast de support he, GELD. Linux bespaart u nul niks de botten, Linux kost u veel centen. Want ge moogt alles zelf uitpluizen qua setup, qua onderhoud en qua reparatie. En daar kruipt veel meer tijd en centen in dan een commercieel pakket met een support contract te deployen waar ge zeker van zijt dat het gaat doen wat het moet doen. Hier en daar een paar Linux bakken at the side is niks mis mee, maar daar de core van uw onderneming op laten draaien is bij mij bad management.

Bij novell kunt ge wel support en onderhoudscontracten krijgen op de SLES versie
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Prakker » Do Aug 06, 2009 8:25 pm

'k heb net BitchX (irc client) en Pidgin (all round messenger toepassing) op den bak gekregen.

Slackware 12.2 hier

BitchX zou wel in KDE mogen draaien maar weet ni of da mogelijk is...
Member of Team Brak Wak
Gebruikers-avatar
Prakker
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Bas » Di Jun 08, 2010 11:30 pm

Wel we moeten hier verder gaan, dus knal ik er meteen in :D

Heb je MC al geprobeerd?
Bas
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Cisse » Do Jun 10, 2010 4:32 pm

Uw opmerking over het handig zijn van MC of NC zonder een muis is wel juist.
Mss dat ik het ooit op een text-based server wel zal draaien..
carpe diem!
insanus sanus est..

Afbeelding

btw, ik rij laag zonder kniekes... :p (ah, nee:sliders ontmaagd met de monobike :D )
Gebruikers-avatar
Cisse
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Bas » Zo Jun 27, 2010 10:34 am

Ik vind het zelf erg handig als je dingen effe rap moet doen waar je anders een hele berg muiskliks voor nodig hebt.
Iets heel simpels als even rap een vette dir met massa's subdirs verplaatsen, met MC doe je dat in 1 beweging.
Met de CLI + MC is het selecteren van bestanden een peuleshil, alsook het verplaatsen van bestanden via een SSH of FTP verbinding.
Gewoon IP ingeven en je bent vertrokken :D
Bas
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Cisse » Zo Jun 27, 2010 12:01 pm

Wanneer ik van mijn gsm via Bluetooth iets wil uploaden naar mijn linux-laptop dan gaat dat niet.
Er staat zelfs geen mogelijkheid tussen zoals 'recieve files from device', wel 'send files to device' en 'browse files on device'. Al is dat browsen ook maar zo en zo want niet alle files worden weergegeven en sommige folders zoals 'external memory' zijn niet toegankelijk.

Van de laptop files sturen naar de gsm lukt wel. Iemand een idee?

Ik gebruik de standaard tool die in Linux Mint zit voor Bluetooth transfers...
carpe diem!
insanus sanus est..

Afbeelding

btw, ik rij laag zonder kniekes... :p (ah, nee:sliders ontmaagd met de monobike :D )
Gebruikers-avatar
Cisse
2fast4u.be pro member

VorigeVolgende

Terug naar Off-Topic