Linux als waardige vervanger

Moderator: Moderators

Berichtdoor ggfh666 » Vr Feb 13, 2009 8:10 pm

Je kan Ubuntu (of Suse of een andere) eerst uitproberen via een zgn live cd, voor je echt iets installeert.

Voor een echte installatie heb je wel een vrije partitie nodig. Dan kan die zonder problemen naast windows. Stelt het zelf voor tijdens install.
http://www.balozi.be

lokale gids Malindi, Kenia
ggfh666
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Imno » Vr Feb 13, 2009 9:42 pm

1DRR schreef:@topicstarter: als ge linux neemt, pakt dan geen iedereen-gebruikt-mij ubuntu, maar Linux Mint of Opensuse.
Het verschil ? Keuze. :D

Niet akkoord. Er zijn idd een hoop distri's, maar Ubuntu (eventueel Kubuntu) is echt wel de interessanste als je pas met Linux leert omgaan. Als je het onder de knie hebt dan kan je al is wat verder in de vijver vissen. Soit we dwalen af :) We zullen is een Linuxtopicsken moeten opstarten :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Vr Feb 13, 2009 9:46 pm

Zowel opensuse als mint installeren minstens even makkelijk als ubuntu, waarbij mint niet vies is van programma's als flash en dergelijke, die op ubuntu als ik me niet vergis niet beschikbaar zijn tenzij je het zelf uitvlooit.
Nu, voor iemand die geen goesting heeft om dat allemaal uit te vlooien zou ik gewoon XP of Vista installeren of iemand zoeken die het voor u komt doen, maar dan moet ge achteraf ook niet teveel speciale dingen willen doen of die mens gaat veel kunnen terugkomen. :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Vr Feb 13, 2009 9:58 pm

Toemme DDR. Nu moet ik weer reageren. Ambetante mens ;) Dat uitvlooien valt best mee hoor en als je Linux beethebt dan is dat juist het plezantste onderdeel van 't spel ;) Ik gebruik Ubuntu met even veel gemak dan mijn XP en voor alles is er een alternatief dat Windowslike is. Gans 't net staat vol en de adreskes zijn perfect legaal. Maxxi gaat niet eens moeten brullen dat we niet den illegale toer op mogen gaan :D
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor brian » Za Feb 14, 2009 2:06 pm

Ik gebruik nu ook een 2tal jaar ubuntu. kheb enkele andere linuxen geprobeerd maar ubuntu werkt toch het best bij mij zonder dat ik er al te veel moet aan foefelen. kheb het wel nogal naar mijn hand gezet en tis dat wat ik er leuk aan vind. en ook dat alles gewoon overzichtelijk is en snel werkt. als je het eens wil uitproberen kun je het op een apparte partitie installeren en zal windows nog in uw opstartscherm (grub) te kiezen zijn.
Gebruikers-avatar
brian
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Imno » Za Feb 14, 2009 4:10 pm

brian schreef:Ik gebruik nu ook een 2tal jaar ubuntu. kheb enkele andere linuxen geprobeerd maar ubuntu werkt toch het best bij mij zonder dat ik er al te veel moet aan foefelen. kheb het wel nogal naar mijn hand gezet en tis dat wat ik er leuk aan vind. en ook dat alles gewoon overzichtelijk is en snel werkt. als je het eens wil uitproberen kun je het op een apparte partitie installeren en zal windows nog in uw opstartscherm (grub) te kiezen zijn.

Is hier ook. Op 't opstartscherm kan ik gewoon kiezen. Hier is 1 laptop XP, mijn PC dualboot XP/Ubuntu en de tweede pc is een MAC (voor de grafische verwerkingen die m'n dochter voor school moet doen). Met Linux werken is idd handig omdat je dat OS echt helemaal naar je hand kan zetten. In dat opzicht vind ik Windows nogal rigide.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Zo Feb 15, 2009 9:20 pm

Heeft een van al die linuxfanaten hier toevallig een mediaserver draaien ?
Heeft een van die adepten als een een programma geinstalleerd dat niet te verkrijgen was via de software manager?
Zonder handleiding ?
Op den tijd dat ge dat uitvist op Linux, heb ik Vista volledig geinstalleerd en naar mijn hand gezet ...
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Zo Feb 15, 2009 10:05 pm

1DRR schreef:Heeft een van al die linuxfanaten hier toevallig een mediaserver draaien ?
Heeft een van die adepten als een een programma geinstalleerd dat niet te verkrijgen was via de software manager?
Zonder handleiding ?
Op den tijd dat ge dat uitvist op Linux, heb ik Vista volledig geinstalleerd en naar mijn hand gezet ...

Proficiat ! :) Alleen ben ik geen linuxfanaat, maar een gewone linuxgebruiker. Het nerdy en geekgehalte van Linuxers is ferm naar beneden gegaan. Nu kan God en klein pierke met sommige distro's werken en best wel op eenvoudige manier naar hun hand zetten zonder daarvoor nen halve IT'er te moeten zijn. Waarom die weg niet kiezen ? 't Is helemaal gratis en je hebt een hele hoop vrijwilligers die je maar al te graag op weg helpen. Er gaan er nog meer binnen vallen die in de problemen komen met XP-Windowsupdates en dat zijn meestal mensen die niet zo vaardig zijn met computers .
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Zo Feb 15, 2009 10:15 pm

1DRR schreef:Heeft een van al die linuxfanaten hier toevallig een mediaserver draaien ?
Zonder handleiding ?

ja maar met geselecteerde hardware compatibel met Linux
ja maar heb hulp van een pro moeten inroepen(distro eigen probleem)
nee
volledig mee akkoord :D

Heb daarstraks die allmighty Ubuntu eens geinstalleerd(full install) op mijn perfect draaiende 6 jaar oude P4.
Dat was eigenlijk wel een tegenvaller. De video drivers hebben een probleem met m'n Geforce Ti500 videokaart. De refreshrate is daar max 51Hz mee wat dus een barslecht beeld geeft op m'n Samsung TFT. De nieuwere drivers moeten niets hebben van die kaart(x-server crashed dan bij het afloggen) maar bon... ik heb beeld.
Dan is er nog een vervelende bug met de flashplayer die weigerd om geluid te produceren terwijl alle andere programma's die geluid produceren wel werken. Het is een gekend probleem heb ik gelezen op het Ubuntu forum. Om het op te lossen moet je met de console commando's verschillende config bestanden bijwerken met een kleine kans op succes. Remedie als het niet werkt: Wachten op een update of alle beschikbare browsers installeren tot er eentje toch geluid kan produceren bij flash filmpjes.
Dan is er nog het codec probleem. De meeste WMV filpjes hebben dan weer geen beeld. De benodigde codecs zitten niet in de package manager en moet je dus manueel bijvoegen....

XP blijft dus toch nog wel effie het meest geschikte OS voor die PC. ;)
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor Imno » Zo Feb 15, 2009 10:53 pm

't Is idd soms wat zoeken naar drivers alhoewel de linuxcommunity ruim voorziet. Veel fabrikanten leveren bij hardware een Windowsdriver, eventueel een MAC-driver, maar linux niet. Dus beetje zoeken. Als dat van de baan is werkt door de band bekeken alles. Hier toch.
Ik ben er ook ooit aan begonnen met iemand die goed bekend was met Linux en zijn weg daarin goed kende. Was zelf echt een totale leek. Er is een vrijwilligerslijst beschikbaar van Linuxhelpers doorheen gans vlaanderen voor wie de stap wil maken.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Ma Feb 16, 2009 12:48 am

't Is een besturingssysteem, dat moet gewoon intiutief werken, zonder dat ik daarvoor op zoek moet gaan naar mogelijks compatibele hardware, niet-originele drivers, ingewikkelde tutorials of een 'Linuxhelper'.
Geen linuxadept ? Daarom dat je op een motorforum mensen probeert te overtuigen van linux zeker ? Als mijn pc alleen diende voor internet, mail en worddocumentjes lezen zou linux een alternatief zijn, maar in mijn huidige geval dus absoluut niet. Leuke is ook dat jullie ervan uit lijken te gaan dat critici nog nooit linux geprobeerd hebben, terwijl dat dikwijls wel het geval is.
@maxxi: mediaserver op linux is me dus nog nooit gelukt, met welk programma doe jij dat ? Ik wil mijn video's streamen van mijn pc naar mijn ps3, maar dat lukt me dus niet. De PS3 zal wss wel compatibel zijn met linux, vermits je er ook linux op kan laten draaien, maar verder...
Ik dacht dat dat met VLC wel moest lukken, maar dan moet ik precies op voorhand op de pc zeggen wat er gestreamd moet worden, en dat is niet de bedoeling.
WMP is op dat vlak toch stukken makkelijker, in 3 kliks is mijn mediaserver actief én word hij herkend op de PS3.
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Ma Feb 16, 2009 6:23 am

1DRR schreef:'t Is een besturingssysteem, dat moet gewoon intiutief werken, zonder dat ik daarvoor op zoek moet gaan naar mogelijks compatibele hardware, niet-originele drivers, ingewikkelde tutorials of een 'Linuxhelper'.
Geen linuxadept ? Daarom dat je op een motorforum mensen probeert te overtuigen van linux zeker ? Als mijn pc alleen diende voor internet, mail en worddocumentjes lezen zou linux een alternatief zijn, maar in mijn huidige geval dus absoluut niet. Leuke is ook dat jullie ervan uit lijken te gaan dat critici nog nooit linux geprobeerd hebben, terwijl dat dikwijls wel het geval is.

Ik was zo'n criticus DDR. Na meer dan 15 jaar Windows. Linux was voor geeks en in 1995 was dat vooral heel veel commando's intikken om een triestig zwart scherm te hebben met scrollende zwarte letterkes. Dat back to MS/DOS-like hoefde echt niet. Maar goed. Ik ben op zich geen pc-gebruiker met een doorgedreven computerkennis. Voor mij moet dat opstarten en werken, niet te veel gezever met vanalles intikken eer je er eindelijk bent en als het kan toch grafisch een beetje mooi beeld. Ik heb het er samen met een die hard op gewaagd en ik ben heel gelukkig met de keuze die ik gemaakt heb. Linux is ondertussen een OS voor gebruikers (geen computerfanaten dus) zoals ik. Dat is het gros van de pc-gebruikers. Ik ga er trouwens niet van uit dat computerexperten Linux nog nooit zouden uitgeprobeerd hebben. Zou me trouwens verbazen als ze het eerder nog niet geprobeerd hebben. Een aantal overheidsdiensten zijn btw op Linux overgestapt omdat het een heel stabiel OS is. Ik mag er van uit gaan dat hun netwerkbeheerders die keuze met reden gemaakt hebben.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jeroen! » Ma Feb 16, 2009 8:33 am

Wss vooral omdat de gebruiker er minder makkelijk vanalles mee kan mispeuteren, hoewel dat met een goeie corporate policy op xp/vista ook praktisch onmogelijk is.
Verder zou ik mijnen baas dat ook aanraden moest alle software daarop draaien, om de simpele reden dat de hardware dan nog een paar jaren meekan. :D
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Ma Feb 16, 2009 6:48 pm

1DRR schreef:@maxxi: mediaserver op linux is me dus nog nooit gelukt, met welk programma doe jij dat ? Ik wil mijn video's streamen van mijn pc naar mijn ps3, maar dat lukt me dus niet. De PS3 zal wss wel compatibel zijn met linux, vermits je er ook linux op kan laten draaien, maar verder...
Ik dacht dat dat met VLC wel moest lukken, maar dan moet ik precies op voorhand op de pc zeggen wat er gestreamd moet worden, en dat is niet de bedoeling.
WMP is op dat vlak toch stukken makkelijker, in 3 kliks is mijn mediaserver actief én word hij herkend op de PS3.

VLC zou in principe toch moeten werken maar kijk eens op: http://www.jinzora.org/
Kruipt wel wat tijd in om Apache, MySQL, Samba etc op te zetten.
Ik ben nog effie aan het zoeken naar wat wij indertijd gebruikten voor mediaserver.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor BugBoy » Ma Feb 16, 2009 6:54 pm

Afbeelding

Wisdom is what's left after we've run out of road ;)
Gebruikers-avatar
BugBoy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Ma Feb 16, 2009 6:56 pm

Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor BugBoy » Di Feb 17, 2009 12:25 am

Afbeelding

Wisdom is what's left after we've run out of road ;)
Gebruikers-avatar
BugBoy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor kawabill » Zo Feb 22, 2009 2:51 pm

Ben zelf al een tijdje aan het stoeien met Linux, ooit begonnen met Red Hat, naar Mandriva, Suse een tijdje geprobeerd en nu op Ubuntu.

Alle 5 pc's (2 desktops en 3 notebooks) als dual boot ingericht, 1 dual boot met Vista (ik zal er geen letters aan wijden, zie maar beneden), 1 Gateway laptop, een MSI laptop en 1 Dell laptop. Baal ervan dat ik usb Webcams nog niet helemaal aan de praat heb, maar de laatste Trust die ik heb doet het op XP ook gewoon niet.... :/

Voor media spul misschien eens deze vergelijking bekijken:
http://www.rbgrn.net/blog/2007/08/how-to-choose-dlna-media-server-software-in-windows-mac-os-x-or-linux.html

Heb MythTV een tijdlang aan de praat gehad op een oude pc icm Mandriva maar heb nu een TVixje staan beneden.

Afbeelding
Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life.
I'll find as many of these moments as possible.

Ubuntu=I am what I am because of who we all are

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Gebruikers-avatar
kawabill
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Zo Feb 22, 2009 4:50 pm

Zonder versleten te willen worden voor Linuxfanaat, geek, nerd en weirdo. Sinds ik in dualboot werk met Linux Ubuntu (sinds release 7.4) heb ik nog nooit ook maar een probleem gehad met de werking van mijn computer. Het is wel ooit anders geweest.
Ik heb in een ander forum beweerd dat Microsoft een weg op gaat dat de gewone user nog enkel gaat mogen doen wat Microsoft zegt dat h'm mag doen. Je computervrijheid als kleine gebruiker gaat met de dag meer aan dingelen. Meer een meer kleine gebruikers merken dat updates hun systeem in de knoei helpen. Je krijgt belachelijke berichten dat je systeem illegaal is en daar sta je dan. Dan maar niet meer updaten met de kans dat je de veiligheidsupdates ook mist. Microsoft heeft maar 1 doel. Zoveel mogelijk kluiten uit je zakken halen en teren op die 95 % gebruikers die net zoals ik niet zo IT-begaafd zijn.
Linux is open source. Er zijn commerciële versies beschikbaar, maar de geest van heel die OS en de opzet van Linus Torvalt is dat je software en updates geheel gratis krijgt. Hopelijk krijgen we met deze topic een paar 2fasters over de brug om de stap te zetten die ik in 2007 gezet heb :)
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Zo Feb 22, 2009 5:39 pm

De linux discussie in dit topic kunnen jullie hier dus verderzetten ;)
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Volgende

Terug naar Off-Topic