Motor roderen op circuit?

Voor alle toog verhalen

Moderator: Moderators

Berichtdoor WoKe » Do Jan 28, 2010 4:43 pm

stenebrug schreef:Wie was dat dan, diene rappe ?? :D

weer aan het vissen achter complimentjes ofzo :p
gij waart het nie zenne, u kon ik vlotjes bijhouden tijdens rodage :D

tenandere, hoe lukt het nu met uw nieuwe heup? moogt ge al zonder wandelstok de baan op?
Check out : www.trackdays.be :duim:
WoKe
Sponsor

Berichtdoor stenebrug » Do Jan 28, 2010 7:21 pm

WoKe schreef:weer aan het vissen achter complimentjes ofzo :p
gij waart het nie zenne, u kon ik vlotjes bijhouden tijdens rodage :D

tenandere, hoe lukt het nu met uw nieuwe heup? moogt ge al zonder wandelstok de baan op?

stappen gaat al redelijk, van de remork tot aan de moto lukt al aardig, dus ik ben klaar voor het seizoen :duim:
't is wel een heupgewricht in titanium, dus da scheelt weer 300gram op het origineel :D:D

enne, ekhoop het voor u, da ge mij kon bijhouden tijdens de rodage. Kwas daar op dat moment wel met mijne mountainbike aan 't trainen eh :moto:
www.inter-track.be
www.mototech.be
Gebruikers-avatar
stenebrug
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stenebrug » Do Jan 28, 2010 7:28 pm

on topic :

Ben nu aan m'n tweede circuitmoto bezig (honda 600rr, 2007). Beide motoren nieuw bij de dealer met remork afgehaald, thuis alle originele kuipen en andere spullen erafgehaald. Daarna naar 't circuit en zonder roderen (dus met 0,0 kms) 't circuit op en volgas.

De honda heeft nu zo al een kleine 9000 circuit kms, en da beestje spint nog altijd zoals de eerste dag dat ie opgestart werd :duim::duim:

olie(castol half synth) & filter worden elke 1000km vervangen. Niks olie verbruik, jaarlijks op de testbank en nog geen vermogenverlies.
www.inter-track.be
www.mototech.be
Gebruikers-avatar
stenebrug
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor ninja-san » Do Jan 28, 2010 8:32 pm

stenebrug schreef:stappen gaat al redelijk, van de remork tot aan de moto lukt al aardig, dus ik ben klaar voor het seizoen :duim:
't is wel een heupgewricht in titanium, dus da scheelt weer 300gram op het origineel :D:D

enne, ekhoop het voor u, da ge mij kon bijhouden tijdens de rodage. Kwas daar op dat moment wel met mijne mountainbike aan 't trainen eh :moto:

oesje!! Veel beterschap!;)

Ontopic...
Die duc niet roderen op circuit.;)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
ninja-san
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Tjeuke » Do Jan 28, 2010 10:12 pm

ninja-san schreef:Ontopic...
Die duc niet roderen op circuit.;)

Da had ik nu net van u niet verwacht te horen!

Omdat het een duc is of voor welke reden?
Een gemiddeld persoon heeft vriendelijkheidscoëfficiënt 6. Volgens de laatste testen scoor ik -14 .....
Gebruikers-avatar
Tjeuke
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor ninja-san » Do Jan 28, 2010 11:02 pm

Tjeuke schreef:Da had ik nu net van u niet verwacht te horen!

Omdat het een duc is of voor welke reden?

idd omdat het een duc is. Zelfs al wordt ie gerodeerd volgens het boekje, loopt hij nog stuk. Dus zeker niet roderen op circuit want dan haal je geen hele dag:p
Afbeelding
Gebruikers-avatar
ninja-san
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Cactus » Do Jan 28, 2010 11:16 pm

ik weet niet of dit van toepassing is op je duc maar op volgende engelstalige link hebben ze een eigen idee over het roderen
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
2010/2011/2012: CBR 1100 XX 02, 2009/2010/2011/2012: CBR 1100 XX 04, 2008: ZZR 600 99
Cactus

Berichtdoor superbeire » Do Jan 28, 2010 11:47 pm

yves_0016 schreef:Geloof me (en jij weet dat ik weet waarover ik praat) een Duc kan je beter NIET roderen op circuit. Ik wou dit ook doen maar de 2 mensen in België van wie ik dergelijke info met 100% vertrouwen zou aanvaarden hebben mij dit allebei ten stelligste afgeraden. Voor een jap geen probleem, maar een Duc... Nee, niet doen.

Als je graag een paar jaar mixed gebruik van de Duc wil maken (wat de bedoeling is dacht ik) is dit ten stelligste af te raden. Het verhaal is natuurlijk anders met mensen die de moto enkel voor circuit gebruiken en elk seizoen een nieuwe kopen.

Enfin, je kan natuurlijk altijd roderen op circuit, het gaat er niet over waar je rodeert, het gaat er gewoon over dat je de max rev's moet respecteren. De eerste 600 à 800 km moet je hem echt tot max rond de 6K houden. Als jij dat ziet zitten om dat die 3 dagen in Valencia te doen dan zal hij perfect gerodeerd zijn, maar ik zou daarom niet zo ver willen rijden en zoveel geld uitgeven.

Als het weer in feb wat beter wordt en we krijgen één deftig droog week-end met temp boven de 10° moet je op 2 dagen toch wel 600 km op de teller krijgen, dan kan je binnen voor 1e onderhoud en ben je definitief vertrokken. Moest het weer nu echt klote blijven doen: mijn advies --> een paar honder km testbank voor je vertrekt naar Valencia.

Veel plezier en succes ermee.:)

mss dan toch maar roderen want ik wil ni 't zelfde voor hebben als jij hebt voorgehad,en onder de 6000 toeren blijven ga mij mss 2 toeren lukken,maar 'k weet van mezelf da'k mij toch nimeer gaan kunnen inhouden daarna...:D en gij ook succes met uw (druk) seizoen he...;)
ps:die kuipen dat ik van u gekocht heb zijn gespoten,als ze op de moto staan zal 'k er is ne foto van trekken en posten...:duim:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire
official 2fast4u track partner

Berichtdoor superbeire » Do Jan 28, 2010 11:49 pm

An_ schreef:Met de moto naar Valencia!

da'k daar ni zelf opgekomen ben...:D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor superbeire » Do Jan 28, 2010 11:55 pm

ninja-san schreef:idd omdat het een duc is. Zelfs al wordt ie gerodeerd volgens het boekje, loopt hij nog stuk. Dus zeker niet roderen op circuit want dan haal je geen hele dag:p

touché...:rolleyes:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor ninja-san » Za Jan 30, 2010 11:43 am

superbeire schreef:touché...:rolleyes:

bwa geen touché zené ;) Is gewoon mijn eerlijke mening, mijn vaststellingen. ;)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
ninja-san
2fast4u.be pro member

Berichtdoor superbeire » Za Jan 30, 2010 11:56 pm

heb dan toch maar besloten om den duc volgens 't boekske te roderen,vandaag 250 km gebold in de antwerpse haven en omstreken.Meer kilometers zaten der ni in,ik kreeg mijn koppeling nimeer ingetrokken(nee,den duc was ni kapot,maar mijn handen wel..zomerhandschoentjes he:rolleyes:)en ben dan maar terug naar huis getuft met ondertussen nog wa sneeuw op mijn dak ook.Tegen da'k thuis was waren mijn handen al dood en kreeg ik zelfs mijnen helm, mijn pak en mijn botten nimeer uit.Met veel moeite mijn voordeur open gekregen en binnen nog is een poging gedaan om mijnen helm af te krijgen..:s. na 5 minuten kloten heb ik 't opgegeven en ben in de zetel gaan zitten en tv beginnen kijken met als plan mijneigen eerst te laten ontdooien en dan mijn gerief uit te doen,dus donker scherm omhoog en filmke zien...een half uur later komt mijn lief binnen en die zie mij in de zetel zitten met.... helm op,alpinestars nog aan, benen omhoog en botten op 't salontafel, 't kaske van den digibox in mijn hand met(suzuki)handschoen....
ze schudde is met hare kop en zei: dees gaat derover.. dus aan al die mannen da heel de winter blijven doorbollen:respect,ofwel zijde gelle allemaal zo'n mannen zoals in da reclameke van William Lawson's(no rules,great scotch),ofwel rijde gelle ni in ne zomercircuitoverall rond..:D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor superbeire » Zo Jan 31, 2010 12:04 am

superbeire schreef:heb dan toch maar besloten om den duc volgens 't boekske te roderen,vandaag 250 km gebold in de antwerpse haven en omstreken.Meer kilometers zaten der ni in,ik kreeg mijn koppeling nimeer ingetrokken(nee,den duc was ni kapot,maar mijn handen wel..zomerhandschoentjes he:rolleyes:)en ben dan maar terug naar huis getuft met ondertussen nog wa sneeuw op mijn dak ook.Tegen da'k thuis was waren mijn handen al dood en kreeg ik zelfs mijnen helm, mijn pak en mijn botten nimeer uit.Met veel moeite mijn voordeur open gekregen en binnen nog is een poging gedaan om mijnen helm af te krijgen..:s. na 5 minuten kloten heb ik 't opgegeven en ben in de zetel gaan zitten en tv beginnen kijken met als plan mijneigen eerst te laten ontdooien en dan mijn gerief uit te doen,dus donker scherm omhoog en filmke zien...een half uur later komt mijn lief binnen en die zie mij in de zetel zitten met.... helm op,alpinestars nog aan, benen omhoog en botten op 't salontafel, 't kaske van den digibox in mijn hand met(suzuki)handschoen....
ze schudde is met hare kop en zei: dees gaat derover.. dus aan al die mannen da heel de winter blijven doorbollen:respect,ofwel zijde gelle allemaal zo'n mannen zoals in da reclameke van William Lawson's(no rules,great scotch),ofwel rijde gelle ni in ne zomercircuitoverall rond..:D

met over die great scotch te beginnen heb 'k dorst gekregen....zal is een pintje gaan drinken se,'k heb 't verdiend(en ik gaan met den auto,chauffage op vollen bak...:D)
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor superbeire » Zo Jan 31, 2010 9:31 am

pff,wou vandaag nog wa gaan roderen,maar dan moet 'k den duc eerst nog ombouwen naar sneeuwscooter...:(
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor ninja-san » Zo Jan 31, 2010 11:49 am

superbeire schreef: in de zetel gaan zitten en tv beginnen kijken, donker scherm omhoog en filmke zien...een half uur later komt mijn lief binnen en die zie mij in de zetel zitten met.... helm op,alpinestars nog aan, benen omhoog en botten op 't salontafel, 't kaske van den digibox in mijn hand met(suzuki)handschoen....
ze schudde is met hare kop en zei: dees gaat derover....:D

lolll veiligheid voor alles hé:D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
ninja-san
2fast4u.be pro member

Berichtdoor peter » Zo Jan 31, 2010 12:15 pm

Hangt er volgens mij vanaf hoe lang ge met uw motor wilt rijden. Wat me opvalt aan diegenen die niet roderen is dat ze wel alle 1000 km de olie vervangen. Dus voor een circuitmotor maakt die rodage mogelijk minder uit, daar komen nooit echt veel kms op én die worden practisch na elke circuitdag "gereviseerd" zou ik bijna durven zeggen.

Voor een straatmotor (met occassionele circuitdag erbij) zou ik altijd roderen volgens het boekje. Mijne maat zijne eerste Blade (1992 dus) was volgens het boekje gerodeerd en had op zijn laatst (werd kort hierna van de baan gepegeld door enkele idioten in een auto) nog altijd 124 awpks (was wat "geupgraded" door D'hollander) en had toen 80.000 km op de teller. Dit zijn volgens mij veel betere en betrouwbaardere cijfers. Iemand die elk jaar een andere motor koopt en die in dat jaar enkel circuit gezien heeft (dus elke keer het onderste uit de kan gehaald) tja, dat die niet rodeert versta ik wel. Een motor met scherp 9000 kms (of iets van die strekking) is niet echt een referentie naar levensduur/onderhoudskosten en whatever. Maar als het de bedoeling is om jaren met die motor te rijden en liefst zonder elke 14dagen olie te moeten bijkappen; roderen zonder twijfel. Dat een niet gerodeerde motor betere prestaties voorlegt dat wil ik ook gerust aannemen.

Ik rodeer altijd volgens het boekje (het zijn begot de enige kalme kms die die motors doen in hun carriere :p) en ik wil gerust motoren roderen ze voor zij die het niet graag doen :D
KTM SM-T 990
:-)
peter
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor superbeire » Zo Jan 31, 2010 1:43 pm

peter schreef:Hangt er volgens mij vanaf hoe lang ge met uw motor wilt rijden. Wat me opvalt aan diegenen die niet roderen is dat ze wel alle 1000 km de olie vervangen. Dus voor een circuitmotor maakt die rodage mogelijk minder uit, daar komen nooit echt veel kms op én die worden practisch na elke circuitdag "gereviseerd" zou ik bijna durven zeggen.

Voor een straatmotor (met occassionele circuitdag erbij) zou ik altijd roderen volgens het boekje. Mijne maat zijne eerste Blade (1992 dus) was volgens het boekje gerodeerd en had op zijn laatst (werd kort hierna van de baan gepegeld door enkele idioten in een auto) nog altijd 124 awpks (was wat "geupgraded" door D'hollander) en had toen 80.000 km op de teller. Dit zijn volgens mij veel betere en betrouwbaardere cijfers. Iemand die elk jaar een andere motor koopt en die in dat jaar enkel circuit gezien heeft (dus elke keer het onderste uit de kan gehaald) tja, dat die niet rodeert versta ik wel. Een motor met scherp 9000 kms (of iets van die strekking) is niet echt een referentie naar levensduur/onderhoudskosten en whatever. Maar als het de bedoeling is om jaren met die motor te rijden en liefst zonder elke 14dagen olie te moeten bijkappen; roderen zonder twijfel. Dat een niet gerodeerde motor betere prestaties voorlegt dat wil ik ook gerust aannemen.

Ik rodeer altijd volgens het boekje (het zijn begot de enige kalme kms die die motors doen in hun carriere :p) en ik wil gerust motoren roderen ze voor zij die het niet graag doen :D
ik zoek hopelijk wel een paar jaar met die moto te rijden,zowel straat als circuit.Dus heb beslist om em toch maar volgens 't boekske te roderen..Als sewes de baan niet te glad is gaan 'k weeral bollen se,want moet binnen 2 weken gerodeerd zijn en ik heb enkel 's zondags tijd...:rolleyes:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor superbeire » Zo Feb 21, 2010 12:22 am

en voila...hij is gerodeerd :D nu nog de koerskuipen en al den andere rommel derop en Valencia,here I come...:moto:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Berichtdoor le_taureau » Zo Feb 21, 2010 2:37 pm

wat een goei vooruitzichten seg $-
15 april : Zolder SNEL 30 april : Mettet SNEL 20 mei : Zolder SNEL 10 juni : Francorchamps SNEL 23 juni : Croix ADVANCED 3 juni : Folembray GEVORDERD 22 juli : Zolder SNEL 5 augustus : Zolder SNEL 2 september : Zolder SNEL 16 september : Zolder SNEL
Gebruikers-avatar
le_taureau

Berichtdoor superbeire » Zo Feb 21, 2010 7:20 pm

le_taureau schreef:wat een goei vooruitzichten seg $-

die van u zijn anders ook ni slecht aan uw onderschrift te zien en ik zie dat je den 23e juni ook op croix zit met Inter-Track..,ik moet daar de beginners gaan instructeren ,komde maar is ne goeiendag zeggen he,zal een pintje (of ne cola) koudzetten...:D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire

Vorige

Terug naar Arena