Toen ik 2 weken geleden een klein brandje in de wagen beleefde dacht ik dat het nu toch wel echt tijd geworden was om de bekabeling van onze sportwagen eens onder handen te nemen. Voorkomen is beter dan genezen!
I plande om de gehele voorste bedradingslus te herbouwen, alsook de zekeringskast, en een algehele inspectie van alles wat zich in en onder het dashboard afspeelt.
Zoals het met vele van onze projectjes verloopt, begon alles nu ook weer met een mini zijprojectje: ons VDO klokje heeft nog nooit continu gewerkt sinds we de wagen kochten, en dus besloot ik van dit eventjes te onderzoeken. Een artikel op Pelican parts wees me in de goede richting: in 40 jaar tijd kan er veel vuil en stof in het mechanisme kruipen, waardoor dit blokkeert.
Ik deed het klokje open, en vond daar een fantastisch voorbeeld van jaren '60 engineering: ik zag een kluwen van minuscule wieltjes en veertjes, en ik deed er dan ook een tijdje over om de werking ervan te begrijpen. Om de paar minuten krijgt het klokje een stroomstoot, en daarbij wordt een veer gespannen, die een radartje doet bewegen. Dit radartje tikt lekker door, tot de veer helemaal ontspannen is, en er een contact sluit, waarbij er opnieuw een stroomstoot komt, en de hele cyclus opnieuw begint.
In ons klokje was er zodanig veel vuil en stof dat deze cyclus niet volledig volbracht werd: het klokje stopte ergens halverwege. Ik maakte het minuscule mechanisme schoon door er een halve bus contact-spray op te spuiten, alles te laten uitdruipen, en alles netjes droog te blazen. De cyclus werd nu volledig doorlopen, en maw. het klokje is gerepareerd!
Een tweede zijprojectje was het installeren van onze herstelde CDI doos in het motorcompartiment. In Engeland had ik een zekere Tim Bennet ontmoet, en deze man is zeer ervaren in het herstellen van deze ontstekings-eenheden. Hij verving een kapotte thrystor in onze eenheid, en liet het hele boeltje enkele uren draaien op de testbank. Dit deed hij allemaal gratis voor niets, op voorwaarde dat wij hem rapporteren hoe de nieuwe specificatie thrystor werkt. Dank u wel, Tim!!
Ik sloot de CDI aan, tesamen met een andere hoogspanningsbobijn (een speciaal model voor werking met CDI), en maakte tot slot het gehele motorcompartiment proper: alle kabels netjes in een kabelgoot, en met tie-raps vastgebonden aan het chassis. De motor startte na de eerste omwenteling van de startmotor, en draaide veel soepeler en mooier dan voorheen met de originele Kettering otnsteking, dus het zat snor! Geen tijd voor een echte testrit, want het volgende project diende zich reeds aan.
Ik begon met knikkende knieën aan de ontmanteling van de bedrading in de kofferruimte vooraan. Het was letterlijk en figuurlijk een nest! Overal hingen er losse kabels, met blootliggend metaal, met gesmolten isolatie...het moge een wonder zijn dat de wagen nog reed, laat staan dat hij niet in brand gevlogen is!
Ik demonteerde alle kabels, en noteerde alles netjes in een bedradingsschema, en vergeleek dit met het originele schema van onze wagen. Alles bleek warempel te kloppen, dus we hadden wel degelijk te maken met een volledig originele, 40-jaar oude bekabeling! En je kon dit het beste zien aan de voorste lus, dewelke de koplampen en richtingaanwijzers bedient. Deze was in een belabberde staat, en ik besloot om deze volledig te herbouwen, welliswaar met gebruik van de originele ronde connectors. Ik soldeerde en crimpte alle verbindingen, en werkte het geheel af met krimpgéne. Achteraf testte ik elke kabel op weerstand. Op de foto kan je het eindresultaat zien, ik ben alleszins zeer tevreden!
Op naar de zekeringskast dan: ik had gehoopt om deze te kunnen vervangen door een modernere doos met steekzekeringen, maar de kastjes die ik hiervoor kocht waren niet goed genoeg en ik belsoot het over een andere boeg te gooien: na wat opzoekingswerk had ik gezien dat de zekeringskast van een middenjaren-911 perfect past in een oud elfje. Ik ging bij één van onze grootste sponsors langs ( FG Porsche ) om zulk een kastje te zoeken, en Filip gaf me er prompt eentje cadeau! Dank u wel Filip!
De installatie ging vrij vlot: ik knipte alle kabels enkele centimeters korter - om zo een mooi blinkend stukje koper te vinden - soldeerde de uiteinden, en verbond alles in de nieuwe zekeringskast. Ik voegde nog een extra relais toe voor de bediening van onze mistlampen, dewelke wij binnenkort zullen monteren. De laatse zekering was ongebruikt, dus besloot ik om een nieuw circuit aan te leggen om al onze gadgets op aan te sluiten, zoals GPS, alarm, laptop, GSM, etc...
Ondertussen had ik ook reeds de versleten batterijkabel vervangen, samen met de 2 positieve batterijpool-connectors. Ik moet wel nog dringend op zoek naar een meer duurzame oplossing voor de bescherming van de positieve polen: deze komen gevaarlijk dicht bij het chassis, en een kortsluiting is dan ook zeer rap gebeurd. De huidige stukjes binnenband en ductape voldoen niet :-)
Ik was klaar voor de grote test: ik draaide de sleutel, en ik verwachtte enkele gesprongen zekeringen en een verbrand geurtje hier en daar, maar tot mijn grote verbazing had ik het hele werkje goed uitgevoerd en startte de motor mettéén, en werkten alle elektrishce toestellen perfect.
Tot binnenkort voor deel 2 van 'Restauratie Elektriciteit'. :-)