Nieuwe regels motorrijbewijs

Nieuws in het belang van iedere motorrijder

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe regels motorrijbewijs

Berichtdoor Swa » Ma Aug 29, 2011 1:08 pm

Het is al een groot probleem bij examencentra... Zo hebben sommige centra de reputatie dat je nauwelijks kans hebt te slagen tenzij je met de rijschool komt.
Hoe meer mensen ze flessen, hoe meer er moeten terugkomen, hoe meer uren de examinators kunnen kloppen,...

Als je de rijschool evenveel macht geeft, tja, da's een probleem.

PS: niet dat ik zeg dat examinatoren doorgaans slechte mensen zijn, maar er zijn altijd rotte appels.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Schussboelie » Ma Aug 29, 2011 1:17 pm

Niet iedere rijinstructeur of zelfs rijschool is misschien even goed en in sommige regio's zal het verkeer moeilijker zijn maar die link tussen rijschool en examencentra is een bijzonder hardnekkige mythe.
Helaas wordt die op regelmatige gevoed door zelfs de "serieuze" pers zoals de VRT...

Ik zie niet waarom een examencentrum een onderscheid zou maken tussen kandidaten die met vrije begeleiding leren rijden of die via de rijschool komen.
Ik heb er toen ik nog rijles gaf wel verschillende gehad die thuis slecht opgeleerd waren!

Ik heb nooit iemand onterecht weten buizen toen ik bij de rijschool werkte.
Ik heb er een paar zien slagen die ik gebuisd zou hebben en ik heb er verschillende gehad die echt goed waren maar op het examen domme fouten maakten (door de stress?) en dus terecht geflest waren...
'09 KTM 990 SMT
'85 Honda VF1000F-II Bol d'Or
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor De noot » Ma Aug 29, 2011 10:23 pm

die regels over kw zijn inderdaad zwaar overdreven
maar vind nu ook wel dat ze niet iedereen van 18 op een 1000cc moeten zetten..
vind het ook wel niet slecht dat de B rijders toch 4 u lessen moeten nemen, heb ook een vriend die een 125 heeft gekocht, hij verbaasde zich erover dat ik meestal de voorrem gebruik, en hij zetten zen voeten met de hielen op de voetsteun
als iedereen die kleine dingen al weet zouden er al veel crashes kunnen voorkomen worden denk ik
De noot
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Swa » Wo Aug 31, 2011 3:04 pm

Schussboelie schreef:Niet iedere rijinstructeur of zelfs rijschool is misschien even goed en in sommige regio's zal het verkeer moeilijker zijn maar die link tussen rijschool en examencentra is een bijzonder hardnekkige mythe.
Helaas wordt die op regelmatige gevoed door zelfs de "serieuze" pers zoals de VRT...

Ik zie niet waarom een examencentrum een onderscheid zou maken tussen kandidaten die met vrije begeleiding leren rijden of die via de rijschool komen.
Ik heb er toen ik nog rijles gaf wel verschillende gehad die thuis slecht opgeleerd waren!

Ik heb nooit iemand onterecht weten buizen toen ik bij de rijschool werkte.
Ik heb er een paar zien slagen die ik gebuisd zou hebben en ik heb er verschillende gehad die echt goed waren maar op het examen domme fouten maakten (door de stress?) en dus terecht geflest waren...

Ik doel niet op een "link" tussen het examencentrum en de scholen, al zeker niet commerciëel. Wel is het zo dat een ouder of kennis die even mee gaat rijden voor het examen niet dezelfde geloofwaardigheid zal hebben als een leraar van de rijschool bij het aanvechten van een beslissing van de examinator. De kans dat "de rotte appel" examinator dus meer op zijn tellen zal passen is dus aanzienlijk groter.

Empirisch onderzoek is er niet over gedaan, maar Erembodegem heeft een HEEL kwalijke reputatie op dat vlak en die reputatie wordt bevestigd door de ervaringen van vriendenkring en kennissen. Zo ook mijn eigen ervaring voor het B examen. Eerste keer proberen blafte de examinator mij af, fluisterde hij instructies en buisde me uiteindelijk voor iets dat niet praktisch haalbaar had geweest (of zelfs gevaarlijk). Na afloop blaft hij ook nog mijn moeder af die meegereden was en waagde hem in vraag te stellen. Tweede keer gaan proberen en zelfde examinator gehad, hij merkte op dat dit mijn tweede poging was en plots was hij poeslief (heeft toen geen enkele fout meer opgemerkt en merkte op dat ik een perfect parcours gereden had). Toeval? Mogelijk wel ja. Zoals ik zei, empirisch onderzoek is het niet, maar er lijkt wel een haar in de boter te zitten.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor wimwimwim » Di Sep 27, 2011 6:49 pm

Pf ben blij dat ik nu 18 ben, nu nog snel da rijbewijs, en dan ben ik ervan af. Kvind die tussenstap vn 125cc zever, gewoon laten zoals het is maar met veel meer uren praktijkles, die dan wel weer betaalbaar moeten zijn.
Eerste moto : Kawasaki Ninja 250R 2008 :D
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
wimwimwim
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor vieux_bleu » Vr Jan 06, 2012 10:14 am

Nog maar eens bevestigd in de pers:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120106_007

Ik vindt het toch wel vreemd dat het aantal te volgen lesuren steeds maar omhoog gaat, maar dat er geen enkele controle, of zelfs maar richtlijnen zijn van de overheid uit over wat die rijscholen dan precies doen voor hun geld. Of zijn die er wel? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord.
Is weer een mooi voorbeeld van Belgische politiek: als er ergens een probleem is veranderen ze wat cijfertjes (lesuren, maximum snelheden) en denken dat alles daarmee gaat opgelost worden. En dan maar beweren dat politiekers hard werken, yeah right!
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"
Gebruikers-avatar
vieux_bleu
2fast4u.be Lid

Berichtdoor LedZep » Vr Jan 06, 2012 10:22 am

vieux_bleu schreef:Ik vindt het toch wel vreemd dat het aantal te volgen lesuren steeds maar omhoog gaat, maar dat er geen enkele controle, of zelfs maar richtlijnen zijn van de overheid uit over wat die rijscholen dan precies doen voor hun geld. Of zijn die er wel? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord.

Agreed. Mijn instructeur zei het me zelfs duidelijk toen ik er aan begon: 'enigste dat ik je hier kan leren is hoe je op zo kort mogelijke tijd door je examen kan geraken. '
Inclusief de gouden tips:
-Ik kom uit blinde straat, waar'k weet dat er nooit voorrang gegeven wordt ook al had ik er (was immers in mijn thuisgemeente dat we reden), dus ik stop, in m'n oortje "Rij maar door hoor, je hebt hier voorrang van rechts" (ben'k vet mee als'k in m'n kist lig :rolleyes: )
-Noodstop: 'Smijt maar alles toe, examinator ziet toch niet ofdat de ABS aanschiet, gewoon vollenbak in de rem knijpen"

Kheb meer geleerd van 2fast en andere motofora qua technieken dan van mijn opleiding indertijd :duim:
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Schussboelie » Vr Jan 06, 2012 10:27 am

vieux_bleu schreef:Ik vindt het toch wel vreemd dat het aantal te volgen lesuren steeds maar omhoog gaat, maar dat er geen enkele controle, of zelfs maar richtlijnen zijn van de overheid uit over wat die rijscholen dan precies doen voor hun geld. Of zijn die er wel? Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord.

Die zijn er wel hoor, toch op zijn minst die richtlijnen.
Verder moet tegenwoordig iedere instructeur verplicht een aantal uren per jaar bijscholing volgen.
'09 KTM 990 SMT
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Schussboelie » Vr Jan 06, 2012 10:30 am

LedZep schreef:Agreed. Mijn instructeur zei het me zelfs duidelijk toen ik er aan begon: 'enigste dat ik je hier kan leren is hoe je op zo kort mogelijke tijd door je examen kan geraken. '

Niet moeilijk, niemand wil meer dan het minimum verplichte aantal uren rijles volgen maar wil wel van de eerste keer slagen voor het rijexamen, wat verwacht je dan van een instructeur?
Het kleinste kind weet toch dat je op 6 of 8 uur nooit de techniek (en de verkeerswetgeving want daar schort het bij veel kandidaat bestuurders nogal eens aan!) goed onder de knie krijgt?

Vraag maar eens aan Imno, haar instructeur heeft haar wel wat meer geleerd dan enkel slagen voor het examen. Zij heeft het dan ook niet in 6 uur afgehaspeld.
'09 KTM 990 SMT
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor LedZep » Vr Jan 06, 2012 10:39 am

Schussboelie schreef: wat verwacht je dan van een instructeur?

Dat die geen foute technieken aanleert tiens.

't Gaat er mij om dat er foute technieken aangeleerd worden (of toch bij mij, kan niet spreken voor iemand anders), en dat mij door het examen krijgen de enigste zorg van de instructeur was. Of'k de week nadien al in m'n kist ging liggen boeide niet ;)

Maar soit, dat was zoals gezegd in mijn geval, er zullen genoeg andere voorbeelden zijn van hoe het wel moet :)
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Circuit Maniac » Vr Jan 06, 2012 10:49 am

LedZep schreef:

Agreed. Mijn instructeur zei het me zelfs duidelijk toen ik er aan begon: 'enigste dat ik je hier kan leren is hoe je op zo kort mogelijke tijd door je examen kan geraken. '
Inclusief de gouden tips:
-Ik kom uit blinde straat, waar'k weet dat er nooit voorrang gegeven wordt ook al had ik er (was immers in mijn thuisgemeente dat we reden), dus ik stop, in m'n oortje "Rij maar door hoor, je hebt hier voorrang van rechts" (ben'k vet mee als'k in m'n kist lig :rolleyes: )
-Noodstop: 'Smijt maar alles toe, examinator ziet toch niet ofdat de ABS aanschiet, gewoon vollenbak in de rem knijpen"

Kheb meer geleerd van 2fast en andere motofora qua technieken dan van mijn opleiding indertijd :duim:

bij mij ook, achtjes lukten voor geen kloten
tot ik las van dat motor platgooien en zelf rechtop blijven zitten, wow dan ging dat ineens simpel
wat goed van de instructeur dat hij mij daar niets over had gezegd |(
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor sus » Vr Jan 06, 2012 11:04 am

Ze moesten het promoten om met de moto te rijden,minder file's en minder uitstoot.
:moto:
Yamaha xs400 (91-94 sold)
Honda Shadow vt 1100 (94-2006 sold)
Honda cbr 600f (2006-
Gebruikers-avatar
sus
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor timverhoeven » Ma Jan 09, 2012 10:51 pm

Mmm, maar hoe zit de overgang tussen deze twee regelingen nu. Ik zit met volgende situatie. Ik heb al een volwaardig A rijbewijs een gewone ER6f, dus meer dan 25 en 35 kW. Maar mijn vriendin wil binnenkort ook haar motorrijbewijs halen maar is nog geen 21 (2013 pas).

Dus ze kan nu haar rijbewijs halen maar dan is ze dus beperkt tot 25 kW (oude regeling). Onze eerste vraag is dus hoelang ze dan beperkt is tot 25kW, tot haar 21 of pas na 2 jaar na het slagen op het praktijkexamen. Ik heb daar al wat voor aan't rondsurfen geweest, maar echt een duidelijk antwoord heb ik niet zo direct gevonden.

En dan wat gebeurd dan vanaf 19 januari 2013 mocht ze nog gelimiteerd zijn tot 25kW. Valt ze dan in het tot 24j en max 35kW regime of blijft het oude systeem van kracht omdat ze haar examen heeft afgelegd voor 19 januari 2013?

Kan iemand me helpen of me doorverwijzen naar een site waar ik meer uitleg kan vinden ?

Bedankt,
Tim
Kawasaki ER6-f 2008
timverhoeven
2fast4u.be Lid

Berichtdoor LedZep » Di Jan 10, 2012 10:06 am

Als u vriendin haar examen nu gaat gaan doen(allé, voor 2013 dus) dan valt ze binnen de 25kw regeling zodus:
2 jaar met 25kw rijden
Na die 2 jaar heeft ze haar volwaardig A rijbewijs.

Oude systeem blijft van kracht ;)
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Carlito » Di Jan 10, 2012 5:40 pm

LedZep schreef:Als u vriendin haar examen nu gaat gaan doen(allé, voor 2013 dus) dan valt ze binnen de 25kw regeling zodus:
2 jaar met 25kw rijden

ik zal heel content zijn als da zo is :D

zal 2 jaar vast (25kw) hebben in Juni 2013 :s
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Carlito
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor LedZep » Di Jan 10, 2012 6:16 pm

Carlito schreef:
LedZep schreef:Als u vriendin haar examen nu gaat gaan doen(allé, voor 2013 dus) dan valt ze binnen de 25kw regeling zodus:
2 jaar met 25kw rijden

ik zal heel content zijn als da zo is :D

zal 2 jaar vast (25kw) hebben in Juni 2013 :s

Hier nog tot 4 januari 2013, het aftellen is al begonnen :D
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Vorige

Terug naar Nieuws