Nieuwe regels motorrijbewijs

Nieuws in het belang van iedere motorrijder

Moderator: Moderators

Berichtdoor DEN EDDY » Do Aug 25, 2011 7:28 am

Beste leden

De omzetting van de nieuwe Europese Richtlijn (2006/126/EG) over het motorrijbewijs is nu uiteindelijk in de Belgische wetgeving overgenomen en op 4 mei in het Belgisch Staatsblad verschenen. De nieuwe wetgeving treedt in werking vanaf 19 januari 2013. U vindt de tekst door hier te klikken.

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen, die mogelijk een invloed op de markt kunnen hebben: De huidige categorie “A3” (bromfietsen tot 45 km/u) wordt voortaan de categorie “AM” genoemd. De minimum leeftijd blijft 16 jaar.
Categorie A1 = max. 125cc en 11kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,1kW per kg en driewielers tot max. 15kW.
Categorie A2 = max. 35kW en een vermogens/gewichtsverhouding van minder dan 0,2kW per kg (mogen niet afgeleid zijn van voertuigen met meer dan het dubbele vermogen).
Categorie A: alle twee- en driewielers vanaf 15kW.
Wie vanaf 18 jaar zijn motorrijbewijs wil behalen moet voor de categorieën A1, A2 en A een geleidelijke toegang volgen. De kandidaatbestuurder begint met het behalen van een rijbewijs A1 (vanaf 18 jaar), wat rechtstreeks toegankelijk is. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van dit rijbewijs A1 (vanaf 20 jaar), kan hij kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A2 vanaf 22 jaar. Nadat hij ten minste twee jaar houder is van het rijbewijs A2, kan hij ten slotte kandidaat worden voor het behalen van het rijbewijs A (vanaf 22 jaar). De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van min. 4u. Het blijft uiteraard mogelijk voor een kandidaat om rechtstreeks en onmiddellijk toegang te krijgen tot het besturen van voertuigen van de categorie A2 of A.
De rechtstreekse toegang tot het rijbewijs A is pas mogelijk vanaf 24 jaar.
Het blijft mogelijk om een 125cc te besturen met het rijbewijs B, maar enkel na het volgen van een praktische opleiding van 4u. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2011 worden hiervan vrijgesteld.
Om een Trike van meer dan 15kW te besturen, zal het rijbewijs B niet meer volstaan vanaf 2013, maar moet het rijbewijs A behaald worden. Bestuurders die hun rijbewijs B hebben behaald vóór 19 januari 2013 behouden wel hun verworven rechten.

Originele link: http://www.bfov.be/index.php/nl/dossier ... f-19012013
A motorcycle is God's gift to mankind
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Re: Nieuwe regels motorrijbewijs

Berichtdoor Axe » Do Aug 25, 2011 7:57 am

Bedankt voor de update.
Denk dat dit veel mensen ongelukkig zal stemmen (vooral de jongeren), maar ben wel blij met deze nieuwe regeling. Hopelijk heeft het ook zijn effect op het aantal ongevallen/verwondingen/overlijdens onder motards.
\ With great speed comes great responsibility
\\ GSR 600 rider
Gebruikers-avatar
Axe
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DEN EDDY » Do Aug 25, 2011 8:11 am

DEN EDDY schreef:De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van min. 4u.

Hiervan zie ik wel het nut er niet van in.
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Swa » Do Aug 25, 2011 9:28 am

11 kW op 18 jaar? Mijn god, da's een veredeld brommerke!

Na op mijn 16 met brommerkes begonnen te zijn, heb ik op mijn 18j een CB500 op 25kW gekocht. Een onverwoestbaar stalen ros, maar beetje futloos en vond ik het niet aangenaam op de autosnelweg te rijden ermee (zelfs op een vrijgezette met meer dan 40 kW / 55 hp). Reed uiteraard snel genoeg hiervoor, maar éénmaal op "cruise snelheid" had je geen extra fut meer over. Soms moet je immers niet proberen remmen om uit een gevaarlijke situatie te geraken, maar net versnellen om weg te glippen. Daar had de CB500 weinig voor over.

11 kW op 18j oud is halve zelfmoord op de autosnelweg wat mij betreft... De tussenstap naar 35 kW (minder dan 50 hp) is nog zo'n belachelijke zaak...
Ik heb nooit een eigen auto gehad. Mijn motor was/is mijn 'primair' vervoersmiddel, weer of geen weer. Mocht ik op mijn 18de beperkt geweest zijn tot 11 kW had ik dit wellicht niet kunnen doen.

De A1/A2 categorie werd gecreëerd door Europa voor VANAF 16 JAAR OUD gebruikt te worden, NIET vanaf 18 / 20 jaar oud... Moeten de belgische politici hier weer een schepje bovenop gaan doen...

Er zijn maar 3 partijen die van deze belachelijke maatregel nut zullen ondervinden:
1) de motorijscholen die wat extra lessen gaan mogen geven,
2) de examencentra die één of twee examens extra mogen afnemen,
3) de motogarages want je kan -niet- legaal een motor van lager vermogen inschrijven op vol vermogen na het vrijzetten.

Zullen we misschien ook even het vermogen van autos beperken per leeftijdscategorie terwijl we toch bezig zijn?
Laatst gewijzigd door Swa op Vr Aug 26, 2011 8:44 am, in totaal 1 keer gewijzigd.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor vieux_bleu » Do Aug 25, 2011 10:43 am

Swa schreef:Er zijn maar 3 partijen die van deze belachelijke maatregel nut zullen ondervinden:
1) de motorijscholen die wat extra lessen gaan mogen geven,
2) de examencentra die één of twee examens extra mogen afnemen,
3) de motogarages want je kan legaal een motor van lager vermogen inschrijven op vol vermogen na het vrijzetten.

Zullen we misschien ook even het vermogen van autos beperken per leeftijdscategorie terwijl we toch bezig zijn?

:agree:
't Is weer pure commerce verpakt in "veiligheids-sausje". Iemand die een "normale", >35kW, motor wil rijden moet dus eerst een brommerke kopen, 4u rijles volgen, 2 jaar wachten, 250'ke kopen, weer 4u les, weer 2 jaar wachten en dan eindelijk de motor kopen die hij/zij eigenlijk wou. Reken maar es uit hoe veel het u gaat kosten tegen dat ge zo ver zijt. Ongeloofelijk!
Maar intussen mag iemand van 17 jaar wel met gelijk welk koekenblik rijden, al heeft het 500kW! En terwijl motorongelukken meestal alleen de motorrijder zelf duur te staan komen gaat die 17 jarige in zijn (of papa's) koekenblik hoogst waarschijnlijk nog ander weggebruiker mee de vernieling in rijden. Ze mogen mij de logica eens komen uitleggen ze.
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a well preserved body, but rather to skid in broadside in a cloud of smoke, thoroughly used up and loudly proclaiming "Wow! What a Ride!"
Gebruikers-avatar
vieux_bleu
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Circuit Maniac » Do Aug 25, 2011 11:20 am

ze wille gewoon motorrijden ontmoedigen volgens mij, heeft niets me veiligheid te maken
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Schussboelie » Do Aug 25, 2011 12:06 pm

Ik denk niet dat er een bewuste "ontmoedigings-" of "commerciële" strategie achter zit ze.
Ik denk wel dat het politiek correcte establishment, en een groot deel van het kiesvee het momenteel niet zal aanvaarden als ge al vanaf 16 jaar met een "moto" zou mogen rijden, ook al is het verschil tussen een 50cc en 125cc véél kleiner dan tussen en 125cc en een 1000cc.
Die termen "moto" en "brommer" zitten ons daar wat in de weg.
Belgen, en daar bedoel ik niet alleen de politici mee maar ook een groot deel van de burgerbevolking, zijn nu eenmaal schijtlaarzen en geweldig onkundig als het op verkeer aankomt.
'09 KTM 990 SMT
'85 Honda VF1000F-II Bol d'Or
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor NATAS » Do Aug 25, 2011 12:26 pm

en waar blijven ze dan nu met het gebruikelijk antwoord " het is een europese richtlijn " ??

in hun eigen voordeel blijken ze dat wel te verstaan dat het een richtlijn is, als het niet uitkomt is het een verplichting :s
There are no speed limits on the road to excellence.
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Stockie » Do Aug 25, 2011 4:05 pm

Circuit Maniac schreef:ze wille gewoon motorrijden ontmoedigen volgens mij, heeft niets me veiligheid te maken

:agree:
Gebruikers-avatar
Stockie
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Michy » Vr Aug 26, 2011 7:19 am

Maar de verplichte 4u rijschool voor nen 125cc vind ik dan weer geen slechte zaak.
Ik rij Sooooeeeezzzoooeeeekiiieeee :moto:
Gebruikers-avatar
Michy
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor HendrikZx6r » Vr Aug 26, 2011 7:54 am

Akkoord, zo klein beetje les voor 125cc is nie de slechtste zaak van de wereld.

Ma bon, ik zou eens een kostensimulatie willen zien van een jong van 18 die stapsgewijs opklimt naar volledige A...
Gebruikers-avatar
HendrikZx6r
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Swa » Vr Aug 26, 2011 8:48 am

NATAS schreef:en waar blijven ze dan nu met het gebruikelijk antwoord " het is een europese richtlijn " ??

De aangehaalde leeftijden in de richtlijn zijn anders wel met 2 en 4 jaar opgeschoven. De verlaagde vermogens zijn gericht naar minderjarigen in de richtlijn, niet naar 18+. :(

HendrikZx6r schreef:Ma bon, ik zou eens een kostensimulatie willen zien van een jong van 18 die stapsgewijs opklimt naar volledige A...

Zelfs als je met tweedehandse motoren de eerste 2 stappen doet kost het inderdaad handen vol geld...

Ikzelf had zo nooit kunnen starten, denk ik.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DEN EDDY » Vr Aug 26, 2011 9:14 am

Je kan ook nog altijd wachten tot je 24 jaar bent.
Gebruikers-avatar
DEN EDDY
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor niko » Vr Aug 26, 2011 9:19 am

Volgens mij zullen enige motorzaken niet echt opgezet zijn met deze regeling.
OK er zullen der zijn die gaan beginnen met een 125cc maar geloof toch dat er veel zullen afhaken en zullen wachten tot 24 jaar en er dan niet meer aan denken om nog met de moto te gaan rijden of kunnen/willen kopen (wegens kindje ,vrouwke, huiske...).
Dus voor de gene die echt vroeg willen rijden zit er maar 1 dng op en das circuit gaan rijden .
Is eigenlijk goed gezien van onze regering met meerdere inkomsten om de 2 jaar , daar zijn ze wel goed in hier in het belgenland.
Gebruikers-avatar
niko
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Vr Aug 26, 2011 10:20 am

niko schreef:Volgens mij zullen enige motorzaken niet echt opgezet zijn met deze regeling.
OK er zullen der zijn die gaan beginnen met een 125cc maar geloof toch dat er veel zullen afhaken en zullen wachten tot 24 jaar en er dan niet meer aan denken om nog met de moto te gaan rijden of kunnen/willen kopen (wegens kindje ,vrouwke, huiske...).
Dus voor de gene die echt vroeg willen rijden zit er maar 1 dng op en das circuit gaan rijden .
Is eigenlijk goed gezien van onze regering met meerdere inkomsten om de 2 jaar , daar zijn ze wel goed in hier in het belgenland.

Idd, om de 2 jaar een andere moto moeten inschrijven...
En euhm, 11kw vanaf 18 jaar... dan kun je evengoed met uwe brommer blijven rijden :s Die dingen halen nog maar met moeite 120 per uur.
Denk dat een RS125 met 11kw op papier wel populair wordt. En die lekker gaan opfokken, 2stroke power :D
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Swa » Vr Aug 26, 2011 12:34 pm

DEN EDDY schreef:Je kan ook nog altijd wachten tot je 24 jaar bent.

Het heeft geen enkel legitiem nut om deze extreme beperkingen in te voeren. Een motor is een VOLWAARDIG VERVOERMIDDEL. Geen hobby of bijkomstigheid!
Door deze 11 kW in te voeren voor beginnende motards zorg je ervoor dat een motor niet langer een volwaardig vervoermiddel kan zijn... Ik ben begonnen met 25 kW, zoals wellicht de meesten onder ons. Er is geen reden dit te veranderen. Ik zou zelf stellen dat 11 kW aanzienlijk gevaarlijker is dan een 25 kW om je mee op de openbare weg te begeven.

Natuurlijk zullen er nu minder ongevallen zijn, doordat er gewoon minder motards zullen zijn. Met deze statistieken zullen ze hun regeltjes vindiceren en hun eigen gelijk halen.

Dit is belachelijke regelneverij en keer op keer nemen ze ons meer vrijheden af. Op den duur mogen we NIETS meer behalve belastingen betalen. :@

DME3 schreef:Denk dat een RS125 met 11kw op papier wel populair wordt. En die lekker gaan opfokken, 2stroke power :D

Zal inderdaad de enige haalbare oplossing zijn voor iemand die zich ook in de spits etc zal willen begeven.

Die KTM 125 Duke begrijp ik nu ook aanzienlijk beter nu dat ik lees dat in de meeste EU landen 11 kW mag vanaf 16 jaar...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor LedZep » Vr Aug 26, 2011 1:17 pm

DEN EDDY schreef:Je kan ook nog altijd wachten tot je 24 jaar bent.

Jep, en dan direct een R1 kopen, eens zien hoe de statistieken dan beinvloed worden :duim: ;)
Mijn mening was 1 jaar 25kw voor iedereen(ongeacht de ouderdom) gewoonweg een betere regelgeving geweest.
Niet dat een stem uit de bevolking er nog toe doet in deze 'democratie' :)

EDIT: no offence aan de mannen die begonnen zijn op een R1 ;) :D
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Walking » Ma Aug 29, 2011 11:21 am

Goh, ik vind dit een moeilijke discussie hoor. Ik ben ervan overtuigd dat het in België te makkelijk is om je rijbewijs voor de motor te halen. Na 6u mag je al alleen op de weg??? Sorry, maar dat is gewoon belachelijk. Waarom voor een wagen 18u? Ikzelf heb natuurlijk ook maar de 6u moeten doen (heb er wel voor gekozen om er 10 te doen). Ik vind dat het beter allemaal zou zijn zoals in Nederland, maar bon... Ik denk dus wel dat het goed is dat ze de regels willen verstrengen, maar deze regels zijn ronduit belachelijk hoor... En over de scooters met rijbewijs B die tussen de files vlammen op de autosnelweg... ja, zolang ze hun B haalden voor 2011... aub zeg! Maar de quads worden wel van de weg gehaald??? Logica = nul!

Misschien moeten ze eens kijken naar andere landen en daar ideeën op doen...

Walking.
Eerst kwam de A en dan de B...
Gebruikers-avatar
Walking
2fast4u.be Lid

Berichtdoor HendrikZx6r » Ma Aug 29, 2011 11:41 am

Ja en nee,
rijscholen moeten een grotere verantwoordelijkheid krijgen naar mijn mening en ze moeten zelf kunnen beslissen hoeveel les iemand nodig heeft.

Ik ken gasten die cross rijden sinds ze kunnen wandelen (bij manier van spreken) en al jaren op afgesloten terrein met vanalles rijden.

Die gasten meer dan 6u rijles doen nemen is geldklopperij...
Gebruikers-avatar
HendrikZx6r
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Cowboy » Ma Aug 29, 2011 12:08 pm

HendrikZx6r schreef:Ja en nee,
rijscholen moeten een grotere verantwoordelijkheid krijgen naar mijn mening en ze moeten zelf kunnen beslissen hoeveel les iemand nodig heeft.

Daar zit enige logica in maar........... dan ga je weer veel macht geven aan een deel van het systeem die geacht worden om dat objectief te beoordelen terwijl ze er alle profijt bij hebben om iedereen zo veel mogelijk lessen te laten volgen als mogelijk.
GSX-F 750 ==> RF 900 R ==> R1 ==> V-Max ==> CBR 1100 XX ==> ZZR 1400 ==> Tiger Explorer
Gebruikers-avatar
Cowboy
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar Nieuws