Normandië - Picardië

Opmerkingen en commentaar over routes en roadbooks.

Moderator: Moderators

Normandië - Picardië

Berichtdoor Turtle » Wo Jan 04, 2012 1:41 am

Ben al even aan zoeken en vergelijken voor een motoreisje te maken in 2012.

Nu wou ik eens naar Normandië. Het zou +-3uur rijden zijn tot Picardië.
Dit is zeer goed te doen lijkt me, wat gas geven en we zijn er zo :D
Dat valt al beter mee als verwacht.

Heb geen idee hoeveel dagen voldoende zijn om daar wat te rijden?
Dacht weer aan een 5 dagen ;)
Als de racer verkocht is tegen de zomer en er is al een GS 1200 dan mag het altijd langer he :rolleyes:

Nu de vragen :

En welke route hebben jullie dan gedaan?
Hoeveel km's per dag raden jullie aan?
Zeer goede hotels?
Dingen die ik zeker moet gaan bekijken?

Dit zou al op mijn lijstje staan:
Pegasus
Pointe Du Hoc
Le Chaos
Pont de Normandië
Etretat
Honfleur
Sainte Mere Eglise
Arromanches
Fecamp
Colleville Sur Mer

Nu de aller belangrijkste vraag, heeft iemand al toffe routes?
Gebruikers-avatar
Turtle
2fast4u.be Senior Lid

Re: Normandië - Picardië

Berichtdoor guido » Wo Jan 04, 2012 7:40 am

Dat is al een mooi lijstje (ben daar bijna overal al geweest),zet er ook nog de caps bij als je daar toch in de buurt bent (cap griz nez en cap blanc nez). Tijdens een weekvakantie doen wij per dag ongeveer 300km/dag ,tijdens een kortre vakantie loopt dit op tot 400km/dag.
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Sw@tLorD » Wo Jan 04, 2012 9:47 am

Ik heb je Pm goed ontvangen Turtle.

Bij mij was het eerder een spoedvisite Normandië dan een toeristische tocht. Met Philxo van dit forum wouden wij onze bagagemogelijkheden uittesten, daar wij enkele maandan nadien door Europa gingen trekken. Ik had daarvoor een oude GSX750ESD gekocht. Ik vertrok om 8 uur i nde ochtend richting nieuwpoort. In nieuwpoort begon mijn motor te pruttelen (achteraf gezien kwam dit door mijn benzinefilter die slecht werkte door een luchtbel). Ik heb eert de CAPS (Cap Gris Nez & Cap Blanc Nez) bezocht. Daar in de buurt heb je Batterie TODT. Zeker de moeite waard, want daar staat het enigste overgebleven spoorwegkanon alsook een van de grootste geschutsbunkers in de omgeving (Kijk de openinguren na). Rond 15 u vertrok ik via de kustlijn richting Ambletuese (schilderachtig dorp met een kasteel OP het strand!). Daar even mijn boterhammen opgegeten en tegen 16u was ik op weg richting HONFLEUR. Een pittoresk dorp met een mooie binnenhaven (om bij weg te dromen). Ik hab heel de tijd de route nationale genomen die de kustlijn volgt. Daar ontmoette ik Philxo (die was een dag vroeger vertrokken). Daar zijn wij 2x over de PONT DU NORMANDIE overgereden. Deze is gratis voor motoren .De zon was aan het ondergaan en het was er prachtig! (Zoek mij op youtube 'Swatje86', daar heb ik enkele filmpjes van Normandië). We verbleven in een Chambre d'hotes 5 km van omaha beach. voor €22 hadde nwij een 2persoonkamer met badkamer en wc. Alles was enorm netjes en het ontbijt de dag nadien was overheerlijk doch simpel! We vertrokken rond 8 uur richting Omaha Beach. Maar een tweetal km voor het strand was er enorme mist (die kan dus plots opkomen). We hebben van het strand weinig gezien en zijn zo via de kustlijn terug noordwaards gereden. Het Omaha memorial cementry is zeker een bezoek waard alsook de wandeling naar beneden. Le chaos is niet evident om te vinden. Eens daar, dan zie je genoeg tobruks en commandobunkers om in je broek te doen :D . We zijn ook privewegen opgereden die eindigden op de kliffen. Het is gevaarlijk maar je ziet nog veel verloederde bunkers in struiken en op de rand van de kliffen staan (offroad gehalte). Daarna moesten wij terugkeren want om 18u werden wij in Bohan (Ardennen) verwacht voor een BBQ. Helaas voor ons, want wij kwamen daar pas om 22u aan :D Om 16u vertrokken uit Normandië en via payage naar belgië gekrost :)

We hadden niets geplanned
Alle banen in Normandë zijn de moeite waard.
Chambres d'hotes zijn er genoeg (wel op voorhand reserveren) = goedkoper en altijd plaats om je moto veilig op het domein te zetten
Niet vergeten: in raversijde (oostende) heb je nog een groot stuk atlantic wall dat je kan bezoeken (museum)

http://www.bunkers.be/ = vrijwel de beste database voor bunkers.
Suzuki RMX50 -> Suzuki GS500E -> Honda CBR900RR + Honda CB 550 F -> Kawasaki ZX10R + Suzuki GSX 750 ESD -> Yamaha FZ1S 2006 + Honda CB550 F 1977
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor FORDHAM » Wo Jan 04, 2012 4:08 pm

Als U belangstelling toont voor WWII dan moet U 8 dagen in Normandie verblijven, het lijstje zoals door U vermeld is ok.
Afbeelding

Maar dan moet je niet in Picardie uw tijd verliezen.
Religieuse interesse? bezoek Evreux en Lisieux, foto is op die baan:

Afbeelding
U rijdt Calvados binnen... Wilt U stomdronken doorzakken dan drinkt U dat spul maar.
Om te rijden is het saai, plat, velden,... gewoon saai,dus blijf aan de kust of rij vandaar naar Bastogne, waar na de landing the battle of the Bulge plaatsvond = la bataille des Ardennes.

Afbeelding
Fly with the eagle or scratch with the chickens.

Loud pipes NEVER saved a life .
Gebruikers-avatar
FORDHAM
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Nico_VDB » Di Apr 10, 2012 12:23 pm

turtle,

heb je deze trip al gedaan? of nog volop aan t voorbereiden?
ik overweeg enkele dagen dezelfde richting uit te gaan. eventuele tips zijn altijd welkom! :)
Gebruikers-avatar
Nico_VDB
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Kiekeboe » Wo Apr 11, 2012 5:50 pm

volg de D940 en je gaat al iets zien.
.........................Afbeelding...................
Gebruikers-avatar
Kiekeboe
2fast4u.be pro member

Terug naar Routes & Vakanties