Aansluiten USB charging cable op R6 2004

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Aansluiten USB charging cable op R6 2004

Berichtdoor klenste » Za Jul 09, 2011 11:22 am

Beste,

Ik vroeg mij af of ik tom tom USB charging cable (http://www.tomtom.com/en_gb/products/accessories/chargers-connect-cables/usb-charging-cable/) op mijn R6 van 2004 zou kunnen installeren? Ik heb namelijk een tom tom one voor de auto en ik zou deze willen monteren op mijn R6. Het monteren zelf is geen probleem, maar voor de voeding naar mijn GPS te krijgen is wat anders. Kan iemand mij hier iets over uitleggen? Of een anders voorstel doen hoe ik de juiste voeding kan leggen naar mijn tom tom? Of een link geven waar ik het verder kan uitdokteren?

Met vriendelijke groeten,

Sven ( Nieuw hier )
klenste
2fast4u.be Newbie

Re: Aansluiten USB charging cable op R6 2004

Berichtdoor Maxxi » Za Jul 09, 2011 12:21 pm

Je kan een aansluiting plaatsen(type sigarettenaansteker) en gewoon de auto-adapter daar inpluggen van je GPS.
Als je er geen hebt zijn er universele te vinden bij bv auto5 e.d. voor een paar €.

Op m'n 999 heb ik die nog steeds zitten. Die is rechtstreeks op de batterij aangesloten met een zekering tussen.

[edit] Net even die link nagekeken. Duur spul van Tomtom :o
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor klenste » Za Jul 09, 2011 12:37 pm

Beste,

Hoe zit het dan met vochtbestendigheid? Waar zou ik dan deze aansluiting best plaatsen? En dat van tom tom is idd best duur dus andere oplossingen zijn welgekomen :).
klenste
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Maxxi » Za Jul 09, 2011 12:55 pm

Een auto-GPS is niet waterbestendig en moet dus afgeschermd worden als het nat is. Er zijn verschillende opties. Huishoudfolie, diepvrieszakjes, steek de GPS in tankzak etc...
Voor nog geen 10€ heb je bv een 12V opbouw sigarettenaansteker of iets duurder die je bv op het stuur of frame kan monteren.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor klenste » Za Jul 09, 2011 1:05 pm

Mja,
Ik ben in die richting nu meer aan het denken. Kan ik mss die sigaretteaansteker verstoppen onder mijn zadel en dan vandaar de voedingskabel van mijn gps naar mijn stuur brengen. Ik ga dat morgen eens bekijken.

Al bedankt voor de reactie!
klenste
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor TomW » Za Jul 09, 2011 3:47 pm

Dat ding van TomTom is inderdaad veel te duur voor wat het is. Ik heb het opgelost met een beetje handigheid en een euro of 10.

Picjes:
Dubbele 12 volt aansluiting onder het zadel. Een simpele 'splitter' van de auto 5 is hiervoor perfect.
Afbeelding

dan nog de TomTom een beetje aanpassen:
Afbeelding
Afbeelding

Het klepje heb ik bewerkt zodat het verwijderbaar is. In geval van regen kan ik het toestel dus nog steeds gebruiken. Verder kan ik nu gewoon de TomTom laten laden terwijl ik aan het rijden ben.
Gebruikers-avatar
TomW
2fast4u.be Lid

Berichtdoor klenste » Zo Jul 10, 2011 3:39 pm

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga mijn materiaal eens bestellen en het uitvoeren. Als ik alles erop zet zal ik hier wat foto's komen posten.

Nogmaals bedankt!

Groeten,

Sven
klenste
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor TomW » Zo Jul 10, 2011 6:47 pm

Ohja, google alvast maar een keer op 'stroomdieven'. Die zijn ideaal om stroom af te tappen bij één of ander licht dat mee achter het contact staat.

PS: Niet iedereen vind dit een goede oplossing maar ik geloof er in dat ze meer dan deugdelijk zijn. Mijn bedoeling is NIET om nogmaals deze discusie op gang te trekken. De TS zal tijdens zijn google-toch toch zelf de voor en nadelen wel ontdekken en beslissen of hij deze wil gebruiken of niet :duim:
Gebruikers-avatar
TomW
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Ziax » Zo Jul 10, 2011 7:32 pm

Het kan nog veel simpeler:

Je gaat naar RAD en koopt daar een 12V waterdichte 12V plug zoals in de auto en een kabel die je rechtstreeks aansluit op de batterij die je waterdicht kan afsluiten. Die sluit je rechtstreekt op je batterij aan (je batterij loopt niet leeg of dergelijke doordat je er niks op aansluit en die waterdicht kan afsgesloten worden). Deze plug wordt geleverd met een zekering tussen.

Je monteert de plug dmv een spanband tussen een bout ergens op je moto en je frame.
ALS je nu je gps wilt aansluiten hoef je simpelweg zoals bij de auto je autolader in te pluggen én de connectie te maken tussen je 12V plug en je tussenkabeltje.

Dat dinge'tje kost 16 euro ofzoiets.
Daarbij is het tussenkabeltje erg handig omdat je er een druppellader kan op inpluggen in de winter ;)

Als je graag foto's hebt zoals ik het heb gedaan stuur me een pm met je email adres ;)
Gebruikers-avatar
Ziax
2fast4u.be Regelmatig Lid

Terug naar GPS allerlei