Jabra BT3030

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Jabra BT3030

Berichtdoor DME3 » Vr Jul 01, 2011 8:18 am

Aangezien er over dit ding nog geen topic is en het toch wel een handig, vrij goedkope oplossing is om gesproken instructies via BT in j helm te krijgen leek het mij wel handig hier even mijn voorlopige ervaring met de Jabra BT3030 neer te poten.

Gisteren het dingen binnen gekregen. Op internet besteld voor 60 euro. Vond een Scala Rider nl. ietwat te duur.
Direct de oortjes geprobeerd. Er zitten rubbertjes in 3 verschillende maten bij. Ik heb de kleinste erop gestoken en eindelijk heb ik in-ear oortjes die blijven zitten! Heb nogal kleine oren :engel:
De oortjes gaan netjes in je oorgang, waardoor ze allicht ook wat windgeluid tegen houden. Een test zal het moeten uitwijzen.

Ook met het opzetten van de helm blijven ze goed zitten, met het afzetten komen ze wel los. Ze zijn klein genoeg om te verdragen in de helm, ze storen helemaal niet en zorgen ook niet voor een drukkend gevoel.
Ik heb er nog niet mee gereden, maar denk wel dat ze goed blijven zitten als je met je hoofd gaat bewegen en rondkijken.

Het pairen ging vrij makkelijk, zowel op m'n GSM en m'n Zumo 220. Je hebt maar 1 knop nodig. Bereik is vrij ver. GSM lag in de living en had muziek tot in de keuken zonder probleem.
Muziek luisteren gaat fantastisch op de GSM. Las op internet dat het geluid niet zo fantastisch is, maar ik vind het heel goed meevallen. Koop altijd cheap-ass oortjes, en deze zijn duidelijk van betere kwaliteit. Geluid is heel goed en meer dan luid genoeg. Op het luidst is het wat vervormd, maar dat is zo luid dat het niet aan te raden is zo te luisteren.

Met de Zumo komen de instructies er ook heel duidelijk door. En dat zal tijdens het rijden ook wel zo zijn. Je hoort het wel wanneer de Jabra verbinding maakt (van stil naar een soort achtergrondruis). Het lijkt alsof hij enkel verbinding maakt wanneer er instructies komen, daarna wordt het weer muisstil.

Je kunt de Jabra met 2 toestellen tegelijk pairen. Ik luisterde muziek op de GSM en had de Zumo aan. Als een instructie van de Zumo doorkomt, stopt de muziek en komen de instructies door.
Hier zit wel een minpunt. De omschakeling gaat niet altijd vlekkeloos (bv. flitspalen: het geluidje is al geweest voordat de omschakeling gebeurd, waardoor je gewoon even een onderbreking van je muziek hebt). De stem van de Zumo is ook erg verstoord als je nog een toestel gekoppeld hebt.
Misschien komt dit door de GSM die als eerste apparaat gekoppeld was en de Zumo als tweede. Zal het eens omgekeerd proberen, maar ik denk dat de Jabra het best werkt met slechts 1 toestel eraan gekoppeld.

Tot dusver zeer tevreden van m'n aankoop, zeker omdat het geen zo'n grote kost was en het toestel ook nog voor andere zaken gebruikt kan worden :)
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Re: Jabra BT3030

Berichtdoor hubke01 » Vr Jul 01, 2011 2:00 pm

zet uw muziek op de zumo en dan is uw probleem opgelost
telefoon werkt niet goed om dat da ding te ver verstopt is achter uw motokleren
koop andere oortjes er zijn er die veel beter zijn op de markt
ik rijd al met da ding rond toen dat juist uitkwam
ge kunt ook uw telefoon pairen met uwe zumo zodat ge uw telefoon kunt beantwoorden via scherm van de zumo
hubke01
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Vr Jul 01, 2011 2:33 pm

Met een Zumo 220 kun je geen telefoon pairen of muziek luisteren. Maar sowieso heb ik geen muziek nodig op de moto, m'n moto zorgt zelf al voor de nodige muziek :)
't was gewoon ff proberen met die 2 toestellen tesamen, maar zo zullen ze eigenlijk niet worden gebruikt. 1tje met een keer is voor mij voldoende :)
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TomW » Zo Jul 03, 2011 12:56 pm

Ik gebruik de jabra in combinatie met iphone en TomTom rider. Werkt perfect!

enige 'probleempje' is dat het even duurt voordat de TomTom de Jabra uit standby kan halen. Ik mis dus steeds het eerste woordje.
De Rider zegt: 'na 500m rechts afslaan'
ik hoor:'...500m rechts afslaan'

niets onoverkombaar dus.
Gebruikers-avatar
TomW
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Imno » Zo Jul 03, 2011 2:52 pm

Heb h'm ook. Al 2 jaar eigenlijk. Prima ding, maar ik ben het zo gewoon geworden om een GPS te lezen zonder mondelinge instructies dat ik h'm eigenlijk zelf weinig gebruik. Denk dat ik h'm momenteel al meer uitgeleend heb dan zelf gebruikt :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor DME3 » Ma Jul 04, 2011 1:24 pm

Ik heb eigenlijk ook altijd al puur op de kaart gelezen en dat gaat goed.
Maar wou toch eens proberen wat de meerwaarde is van gesproken instructies, maar niet bereid 200 euro neer te leggen voor een BT-headset. Voor die reden: Jabra ideaal!

En oortjes werken toch ook een beetje als oordopjes. Als ik die in heb (zonder muziek) babbel ik bijna even luid als met m'n oordopjes in zegt m'n vriendin :engel:
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Phil_ » Ma Jul 04, 2011 3:09 pm

Heb die van Imno is mogen testen

Werkt goed , standaard oortjes ervan zijn ook ni slecht

Alleen als oordop werkt het ni 100% (maar dempt genoeg voor mij)
Gebruikers-avatar
Phil_
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Di Jul 05, 2011 8:11 am

Mocht het te erg zijn qua windgeruis, kan ik nog altijd met 1 oortje rijden (toch mono geluid) en in de andere een oordopje. Heb ik later toch nog 1 oor waar ze in kunnen roepen :p

Of natuurlijk van die speakers kopen die je met velcro binnen in je helm kunt kleven.
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor tazzbe » Vr Aug 12, 2011 9:09 pm

Heb zonet Zumo210 besteld en deze set voor bluetooth :)

Ben benieuwd...mercikes voor de tip
Gebruikers-avatar
tazzbe
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Preve » Wo Sep 14, 2011 4:02 pm

Ik heb den Jabra clipper. Komt op hetzelfde neer als de 3030 blijkbaar. Ik gebruik de oortjes ook als oordoppen. Voordeel is dat die oordoppen ook instructie's doorgeven van de GPS. Heb er al serieus wat KM's mee gedaan (3-tal keer Eifel en terug) en dat ding stoort mij helemaal niet. Als je de GPS eerst aanzet en dan den Jabra dan ziet de GPS deze direct en kan ik onmiddelijk vertrekken.
Als ik ga tanken en zet de gps af dan staat de jabra nog klaar om bij het vertrekken terug te pairen met de gps. Ook al gebruikt met de gsm om naar muziek te luisteren als ik niet onderweg was en dat was ook direct in orde. Voor de 38 euro dat dit gekost heeft tov 300 euro voor een BT-kit voor de Noolan.....ik ben er tevreden over en kan het maar aanraden als alternatief voor die nogal prijzige BT-kits.
Laatst gewijzigd door Preve op Wo Sep 14, 2011 6:56 pm, in totaal 1 keer gewijzigd.
Dec 2009 Yamaha XT660X.
QUOTE: Trouwens kuipen zijn voor mietjes die bang zijn voor de wind ... hahaha ©Speedofiel
http://www.pandavre.be
Gebruikers-avatar
Preve
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Wo Sep 14, 2011 4:34 pm

Plezante aan die Jabra is dat h'm snel tevreden is en zo goed als elk toestel feilloos weet te vinden. Die van mij heeft al serieus geholpen op momenten dat tijdens een rit er wel een gps was maar geen rammount. Jabraatje koppelen, GPS in een tanktasje of zelfs een jaszak en hups weg. Dat ding is zo klein dat je het overal kwijt kan. Tijdens ritten heb ik h'm meestal wel ergens zitten :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor pnobels » Za Okt 29, 2011 6:30 pm

Ik heb eigenlijk icm een Zumo 210 hetzelfde probleem als TomH. De eerste woorden van een zin zijn dikwijls weg. Zo hoor ik ipv 'rechts afslaan' alleen maar 'afslaan'. Vrij vervelend. Zijn er nog die dit probleem hebben?
pnobels
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor tazzbe » Za Okt 29, 2011 9:36 pm

Heb de Zumo ook en geen probleem, ben DME3 dankbaar voor de tip...toch wat euro's kunnen uitsparen hiermee, en werkt zeer degelijk (heb geen probleem dat ik woorden mis).

Enkel als je echt wil gaan communiceren met de passagier moet je naar iets anders op zoek, maar puur voor GPS en muziek via bluetooth :duim: Ik zet em gewoon rond men nek...1 oortje voor instructies...andere kant oortje voor gehoorbescherming...werkt perfect voor me. Met beide oortjes in spant het soms toch wat, maar er zouden nog andere headsets bestaan die nog iets platter zijn dan de standaard van Jabra.
Gebruikers-avatar
tazzbe
2fast4u.be Regelmatig Lid

Terug naar GPS allerlei