Met de knie tegen de grond den bocht in.

Rijervaring, foto's en geschiedenis van sport/supersport motoren.

Moderator: Moderators

Met de knie tegen de grond den bocht in.

Berichtdoor Firefighter » Vr Mei 13, 2005 7:21 pm

Heeft er iemand wat tips i.v.m. houding om de grond te raken met het knie'tje?Ik ga tot de rand van mijne band en toch raak ik de grond niet?
:@ Let it BURN!!!:@
Gebruikers-avatar
Firefighter
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Thinluni » Vr Mei 13, 2005 7:28 pm

Plaats je voet maar eens zo op het voetsteuntje alsof je aan het pocketbiken bent(dus op de zijkant van uwe voet) je knie zal op die manier verder naar buiten komen.Wanneer je naast je motor gaat hangen moet je tevens ook een beetje naar je stuur toe gaan.:duim:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Thinluni
2fast4u.be expert member

Berichtdoor iceman » Vr Mei 13, 2005 7:28 pm

bilspleet over de kant
knie naar grond duwen
hoofd naast ruitje
en zien da je wa speling op je broek hebt eh...heb bij mij stuk moeten laten bijzetten me men dikke hepsen :biggrin:
today is a good day to race !
Gebruikers-avatar
iceman
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Bartje » Vr Mei 13, 2005 7:30 pm

Goed tegen de tank zitten , gat volledig naast 't zadel , schuin naar voor kruipen (gewicht naar't voorwiel brengen , niet zomaar opzij gaan hangen) , voet van 't been dat naar buiten gaat naar buiten draaien (dit alles voor ge de bocht insteekt , best niet meer verschuiven op hellingshoek !) en zien dat ge genoeg snelheid hebt !
Kunt in't begin een beetje overdrijven met buitenboord hangen , als ge eenmaal de grond geraakt hebt gaat 't erachter vanzelf !
Inschrijven voor een circuitsessietje helpt ook , gaat daar veel makkelijker !
;)
You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor daytonamike » Vr Mei 13, 2005 9:37 pm

raar maar waar bij mij lukt da ook niet, ik heb alles al geprobeerd, ga veel dieper dan vrienden, zoals jij ook zelf zegt volledig op de rand, op circuit is het ook niet gelukt, ben ten einde raad, wa ik nu doe is vooral op rond puntjes oefenen, voor de juiste houding is het idd gemakkelijker als je naar voor gaat zitten en naast het ruitje kijkt, hoopt dat het tegen de zomer echt gaat lukken,

succes
het is makkelijker gaas te geven dan een kader uit te blutsen:duim:
Gebruikers-avatar
daytonamike
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor TRH13 » Za Mei 14, 2005 5:56 am

Ik vind dat het belangrijk is dat je dit oefent in een lange bocht met een konstante radius zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Stel dat je een goede op- of afrit hebt gevonden naar rechts:
*je rechtervoet met de tip op de steun (zo raak je niet te snel grond met de schoen) en het midden van de linkervoet vol op de steun (goede grip en stabiel)
**Nu ernaast gaan hangen met 1 bil van het zadel zonder de linkervoet aan grip te laten inboeten, en de knie uitsteken natuurlijk. Verder gaan afhangen is nergens voor nodig, lijkt belachelijk en geeft je minder controle. Met je andere knie goed contact houden met de tank.
***Hier begin ik dan meestal een speechke over "het tegensturen" maar ik weet niet of dit al op het forum aan bod is gekomen?
****Remmen voor de bocht en met genoeg snelheid insturen. Als je niet raakt met de knie, rustig versnellen en tegensturen tot je raakt (zolang de bocht en je moed het toelaten). Door gas te geven zal je automatisch platter gaan liggen maar als je durft tegen te sturen gaat het sneller en gecontroleerder. Zolang je er maar niet te ver naast hangt kan je natuurlijk nog proberen om je knie nog verder uit te steken. Net als met wheelies en stoppies krijg je aan boord wel de indruk dat je aan het einde zit wanneer je in realiteit nog veel overschot hebt.

Niet te snel resultaat willen forceren. Bij mijzelf heeft het lang geduurd voor ik het kon in vergelijking met anderen. Maar deze "anderen" hebben ondertussen bijna allemaal eens in het stof gebeten door overmoed. Terwijl ik nu in goede omstandigheden (droog, juiste bandenspanning, goede vering en goed uitgeslapen) er zeker van ben dat ik niet ga vallen, zelfs met iemand achterop.

Hou ook rekening met het feit dat je met al dit oefenen wel eens de steuntjes aan de grond zou kunnen rijden. Wees hierop voorbereid en begin niet in de bocht te remmen, want dan zet je machine zich resoluut rechtop.

Practice makes perfect.:cool:
Ride it 'till the wheels fall off !!!:duim:
Gebruikers-avatar
TRH13
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Niekes & Gitte » Za Mei 14, 2005 6:09 am

zou niet slecht zijn dat ze hier eens een cursus over geven want der zijn der nog veel die dat niet kunnen maar wel willen:(
Gebruikers-avatar
Niekes & Gitte
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRH13 » Za Mei 14, 2005 6:18 am

Niekes & Gitte schreef:zou niet slecht zijn dat ze hier eens een cursus over geven want der zijn der nog veel die dat niet kunnen maar wel willen:(

Daar moeten de ervaren leden toch wel voor kunnen zorgen zeker?:duim:
Gewoon een beetje uitleg en eens achter iemand rijden om te zien waar ze in de fout gaan doet al wonderen.
Gebruikers-avatar
TRH13

Berichtdoor iceman » Za Mei 14, 2005 7:35 am

zullen is effe in leuven toerke doen alst nog is goe weer is eh...herinner me er ma is aan :duim:
today is a good day to race !
Gebruikers-avatar
iceman
2fast4u.be pro member

Berichtdoor seninho » Za Mei 14, 2005 7:56 am

toch op de ring (grote) hoop ik, want met al die nestkastjes daar!!:D :tongue:
Senna'swords ; Racing is in my blood!!:duim:
Gebruikers-avatar
seninho
2fast4u.be Senior Lid

Meer uitleg over tegensturen is altijd welkom

Berichtdoor punica78 » Za Mei 14, 2005 8:09 am

TRH13 schreef:Ik vind dat het belangrijk is dat je dit oefent in een lange bocht met een konstante radius zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Stel dat je een goede op- of afrit hebt gevonden naar rechts:
*je rechtervoet met de tip op de steun (zo raak je niet te snel grond met de schoen) en het midden van de linkervoet vol op de steun (goede grip en stabiel)
**Nu ernaast gaan hangen met 1 bil van het zadel zonder de linkervoet aan grip te laten inboeten, en de knie uitsteken natuurlijk. Verder gaan afhangen is nergens voor nodig, lijkt belachelijk en geeft je minder controle. Met je andere knie goed contact houden met de tank.
***Hier begin ik dan meestal een speechke over "het tegensturen" maar ik weet niet of dit al op het forum aan bod is gekomen?

****Remmen voor de bocht en met genoeg snelheid insturen. Als je niet raakt met de knie, rustig versnellen en tegensturen tot je raakt (zolang de bocht en je moed het toelaten). Door gas te geven zal je automatisch platter gaan liggen maar als je durft tegen te sturen gaat het sneller en gecontroleerder. Zolang je er maar niet te ver naast hangt kan je natuurlijk nog proberen om je knie nog verder uit te steken. Net als met wheelies en stoppies krijg je aan boord wel de indruk dat je aan het einde zit wanneer je in realiteit nog veel overschot hebt.

Niet te snel resultaat willen forceren. Bij mijzelf heeft het lang geduurd voor ik het kon in vergelijking met anderen. Maar deze "anderen" hebben ondertussen bijna allemaal eens in het stof gebeten door overmoed. Terwijl ik nu in goede omstandigheden (droog, juiste bandenspanning, goede vering en goed uitgeslapen) er zeker van ben dat ik niet ga vallen, zelfs met iemand achterop.

Hou ook rekening met het feit dat je met al dit oefenen wel eens de steuntjes aan de grond zou kunnen rijden. Wees hierop voorbereid en begin niet in de bocht te remmen, want dan zet je machine zich resoluut rechtop.

Practice makes perfect.:cool:

Niet dat ik weet maar ik heb dat eens uitgeprobeerd op basis van wat ze mij hebben verteld ( of wijsgemaakt?!). Ik heb het gevoel dat het wel werkte maar meer uitleg is altijd welkom!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

A-gang Member
Gebruikers-avatar
punica78
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Bartje » Za Mei 14, 2005 11:19 am

punica78 schreef:
Niet dat ik weet maar ik heb dat eens uitgeprobeerd op basis van wat ze mij hebben verteld ( of wijsgemaakt?!). Ik heb het gevoel dat het wel werkte maar meer uitleg is altijd welkom!

Met tegensturen bedoelen ze duwen tegen 't binnenste handvat , als ge naar rechts draait moet ge duwen op uw rechtse handvat (motor naar beneden duwen bij wijze van spreken) !
Werkt ook héél goed als ge (denkt) dat ge te snel de bocht zijt ingestoken , als ge denkt dat ge te rap rijdt , niet gas lossen , maar duwen tegen 't handvat en ge zult er komen , als ge remt en de motor richt zich op zult ge controle verliezen en uit de bocht vliegen !

En weet niet of 't al gezegd is ,maar kijktechniek is hier héél belangrijk ! Kijken naar waar ge naartoe moet (waar ge de bocht wilt uitkomen) en niet naar de grond voor u (en al zeker niet naar uw knie) , en als 't kan al doorkijken naar waar ge de volgende bocht in moet steken (om te weten waar ge eruit moet , snappie :rolleyes: ) !

;)

Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRH13 » Za Mei 14, 2005 7:53 pm

punica78 schreef:

Het is zoals Bartje hierboven uitlegt. Je moet op een leeg stuk autostrade maar eens proberen om met 1 hand te sturen. Wil je snel van het ene vak naar het andere, dan moet je wel tegensturen. als je uiterst recht rijdt, dan moet je met je rechter hand aan je stuur trekken om naar links te gaan (let wel op: dit is slechts een beetje hè) en eens op het andere vak duw je lichtelijk het stuur naar voor tot je weer gewoon rechtuit gaat. En van daaruit ga je verder tot het een automatisme wordt.
Sinds ik zo'n aantal boekskes ben beginnen lezen over het betere stuurwerk, een 10 tal jaar geleden, zou ik ni meer weten hoe ik ervoor (zonder tegensturen) door de bocht geraakte. Het hindert mij zelfs in zeer trage bochten (rond punt, straat indraaien, enz) waar verschillende gasten veel sneller zullen zijn tot er eens een snel bochtje of een panieksituatie aankomt (steen op de weg).

Iedereen stuurt tegen bewust of onbewust. Maar als je het beseft en ermee in je gedachten bezig bent, kan je veel sneller en nauwkeuriger sturen of ontwijken.:duim:

En zoals hierboven beschreven: Kijken waar je naartoe wil en niet vlak voor je. Dan doen je hersens al de helft van het stuurwerk.:moto:
Gebruikers-avatar
TRH13

Berichtdoor beulke » Zo Mei 15, 2005 9:32 pm

mm, op croix mijn voetsteuntjes links en rechts tegen de grond, incl schakelpookje:o. Knie was nog ver weg, das dus de volgende oefening al heb ik me laten vetellen dat het met de ene motor wel makkelijker is dan met de andere.
tis altijd ombouwtijd ....:s
Gebruikers-avatar
beulke
2fast4u.be pro member

Berichtdoor daytonamike » Ma Mei 16, 2005 2:43 pm

ik heb op verschillende beelden (video en foto) het bewijs dak wel ver genoeg gaan, maar ik rij er echt niets af, mijn vriendin is mijn gezaag zo beu da ze heel dikke kneesliders ga halen en mij op pad ga sturen:duim:

nu nog wa verder testen en laat jullie wel iet weten

ps het bewijs, sorry voor de foto, met de gsm getrokken

Afbeelding
het is makkelijker gaas te geven dan een kader uit te blutsen:duim:
Gebruikers-avatar
daytonamike
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor The Antverpian Pirate » Di Mei 17, 2005 10:02 am

in het begin heeft het bij mij ook even geduurd voor het lukte maar nadat ik eens een keer ben gaan monobiken ben ik ervan verschoten hoe diep je kon gaan hangen met die dingen en derna toen ik terug op mijn eigen moto zat ben ik serieus begonnen met oefenen en na een paar keer was het geen probleem meer maar in het begin moet je er vooral op letten dat je zithouding echt extreem is je moet echt zo ver mogelijk naast je moto gaan zitten en je knie verder blijven uitsteken tot je je lies voelt rekken en dan geraak je wel aan de grond en derna word het alleen maar makelijker en je moet niet denken aan al de andere motorijders die naar je kijken van alle wat probeert die acrobaat nu gewoon oefenen ze zijn allemaal zo begonnen :duim:
rs 250 driver = The Antverpian Pirate
Gebruikers-avatar
The Antverpian Pirate
2fast4u.be Senior Lid

wat doe ik fout??

Berichtdoor kawapeet » Zo Mei 22, 2005 10:03 am

Snap er niets van, splinternieuwe bt014 op da kawa gezet en superrrrr grip.Band tot aan de rand gereden al na 100 km dus das ook te gek, maar nu:Ik ga een paar rondjes rijden en kom wat gasten tegen en ga er een beetje achteraan jagen, die kerels iedere bocht met de knie aan de grond en ik niet terwijl ik bijna elke keer gas moet terugnemen omdat ik er anders bovenop knal omdat mijn bochtensnelheid groter is.WAT IS ER MIS MET MIJN KNIEEEN??HAHAHAHAHA iemand nog tips??????
:)
kawapeet
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Bartje » Zo Mei 22, 2005 1:25 pm

Dikkere sliders steken !:biggrin: :biggrin:

Neen , probeer eens gewoon wat harder er naast te gaan hangen (minstens 1 bil volledig naast 't zadel , desnoods wat overdrijven) en goed tegen de tank kruipen (gewicht naar 't voorwiel brengen) , echt de grond gaan opzoeken . Als ge één keer contact gehad hebt gaat de rest vanzelf !
;)

Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor streetracer » Di Mei 24, 2005 11:23 pm

heb nu een maand men ducati en men rijbewijs en het lukt al aardig had tijdens een rondrit ne mooie bocht gezien en ben er op een dag in de week als iedereen werken is naartoe gegaan en na die 2 keer te hebben gepakt gleed ik al met de sliders over de grond nu 2 weken verder doe ik het in iedere bocht en op elk rondpunt doe ik een rondje extra met het knietje tegen de grond gewoon genoeg snelheid hebben en u knie gebruiken als 3de steunpunt. zie ook wel dat de band goed warmgereden is en dat je ni bij de eerste bocht 100m voorbij je thuis al gaat proberen.:D ps mijn foto wat je ziet is getrokken op een rondpunt
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Made by Thinluni®
Gebruikers-avatar
streetracer

Berichtdoor The Mickel » Di Mei 24, 2005 11:35 pm

Bij mij inde buurt is er onlangs een test-cirquit geopend:duim:

raar dat jullie dat niet wisten:rolleyes:

daar kan je á volenté oefenen:moto:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
The Mickel