Supermoto in gedachten

Rijervaring, foto's en geschiedenis van off & all road / super motard.

Moderator: Moderators

Supermoto in gedachten

Berichtdoor Cisse » Di Mrt 24, 2009 1:28 am

Ik zie hier nog niet veel berichten staan , dus post ik zelf maar een nieuw.

Ben al een tijdje aan 't denken om een supermoto aan te schaffen (tegen dat het budget mee wil).
Maar buiten de SuperDukers/Streets is hier precies niet veel vertegenwoordigt op 't forum.

Zijn er mensen die wat meer info hebben over merken/modellen supermoto's?

Thx
carpe diem!
insanus sanus est..

Afbeelding

btw, ik rij laag zonder kniekes... :p (ah, nee:sliders ontmaagd met de monobike :D )
Gebruikers-avatar
Cisse
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Jeroen! » Di Mrt 24, 2009 7:26 am

Buiten hetgeen op de KTM website staat kan ik u niet veel zeggen. Is geloof ik ook het enige merk dat ze officieel kant en klaar levert en ook op die leest bouwt, terwijl het bij de andere merken steeds aangepaste crossers zijn (wat daarom niet per se beter/slechter hoeft te zijn).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor SuperDuker » Di Mrt 24, 2009 7:48 am

A dog is for life... and beyond.

...Of Wolf and Me...

What we do in life... echoes in eternity...
Gebruikers-avatar
SuperDuker
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Take - it - easy » Di Mrt 24, 2009 8:12 am

ヤマハは永遠に
ik supporter voor www.teamgreen.be
Gebruikers-avatar
Take - it - easy
2fast4u.be pro member

Berichtdoor SuperDuker » Di Mrt 24, 2009 8:51 am

Is niet goedkoop en ik weet ook niet hoe het zit met de onderhoudskosten. Heb er op Lezennes ene met zo een 510 zien rondgaan. Dikke fun in pure supermotardstijl :duim:
A dog is for life... and beyond.

...Of Wolf and Me...

What we do in life... echoes in eternity...
Gebruikers-avatar
SuperDuker
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Krikke TST » Di Mrt 24, 2009 12:21 pm

Er zijn 2 soorten supermoto's. Ge hebt de, zoals eerder vermeld, de van crossers afgeleide echte supermoto's, meestal tot zo'n 500, 600 cc en dan heb je de zwaardere die tegenwoordig erg populair worden zoals de ktm's 690 duke, 990 sm, ducati hypermotard, BMW HP2 Megamoto, Aprilia Dorsoduro, ... Die laatste zijn toch iets comfortabeler en breder inzetbaar dan de lichtere "hardcore" supermoto's. Hangt ervan af wat je er mee van plan bent he.
Rij niet sneller dan je engelbewaarder kan vliegen, maar geef hem wel een uitdaging!

[align=center] [SIGPIC][/SIGPIC]

[/align]
Gebruikers-avatar
Krikke TST
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor McDaddy » Di Mrt 24, 2009 12:39 pm

Krikke TST schreef:Er zijn 2 soorten supermoto's. Ge hebt de, zoals eerder vermeld, de van crossers afgeleide echte supermoto's, meestal tot zo'n 500, 600 cc en dan heb je de zwaardere die tegenwoordig erg populair worden zoals de ktm's 690 duke, 990 sm, ducati hypermotard, BMW HP2 Megamoto, Aprilia Dorsoduro, ... Die laatste zijn toch iets comfortabeler en breder inzetbaar dan de lichtere "hardcore" supermoto's. Hangt ervan af wat je er mee van plan bent he.

Inderdaad.

Ik denk zelfs dat Cisse wat wazig is in zijn vraag. Supermoto/Supermotard is in principe ne omgebouwde crossmoto (ééncylinder) voor op de baan. De meeste merken hebben op deze markt-trend ingepikt en zelf die crossers al omgebouwd voor op de baan, met licht en al. Want licht was vaak een probleem op die machines,...

Maar Cisse praat over Superduker en Street Triple en dat zijn in pricipe geen SM's.

Dus Cisse, wilt ge nu ne naked of ne SM?

Afbeelding
Dat is ne, reeds door fabrikant, geleverde SM.

Afbeelding

En dit zijn zelf omgebouwde SM's
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor pieter » Di Mrt 24, 2009 3:52 pm

Afbeelding

Koopt u ne hypermotard, das ne supermotard met veel vermogen en hoog fungehalte.
Gebruikers-avatar
pieter
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor pieter » Di Mrt 24, 2009 3:54 pm

pieter schreef:Afbeelding

Koopt u ne hypermotard, das ne supermotard met veel vermogen en hoog fungehalte.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
pieter
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor de Langen » Do Apr 02, 2009 2:05 pm

meeste fabrikanten ktm, husqvarna, husaberg, honda kawa, leveren straatlegale supermotards
je kan ook gemakkelijk eene ombouwen maar het nadeel is dan wel dat je begint met een enduro model waar je dan andere velgen, banden, remmen en vering voor moet gaan kopen en dan is het niet meer zo goedkoop!! waar je ook moet op letten is dat vele sm's meer competitie modellen zijn waarvan de blokken veel onderhouds gevoeliger zijn dan meer straatgerichte modellen bv een huqvarna 610sm heeft maar om de 5000km onderhoud nodig tegen een 510smr waar je om de 500km olie moet wisselen
de Langen
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor desp0 » Wo Apr 15, 2009 11:36 am

te beginnen met u er eens op zetten

idd, zet er u keer op. ik wou ook enen hebben ... tot ik er mij keer op zette (die positie geez) ;)
desp0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor bregt14 » Wo Apr 15, 2009 12:25 pm

supermotard.be ;)
Vive cotidie ut cras non erit
:cool:I'm not mean. You're just a sissy..:cool:
Project Hayabusa
Gebruikers-avatar
bregt14
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dawg » Wo Apr 15, 2009 12:31 pm

de Langen schreef:meeste fabrikanten ktm, husqvarna, husaberg, honda kawa, leveren straatlegale supermotards
je kan ook gemakkelijk eene ombouwen maar het nadeel is dan wel dat je begint met een enduro model waar je dan andere velgen, banden, remmen en vering voor moet gaan kopen en dan is het niet meer zo goedkoop!! waar je ook moet op letten is dat vele sm's meer competitie modellen zijn waarvan de blokken veel onderhouds gevoeliger zijn dan meer straatgerichte modellen bv een huqvarna 610sm heeft maar om de 5000km onderhoud nodig tegen een 510smr waar je om de 500km olie moet wisselen

ik ken iemand die eerst een 610 had, maar heeft die ff later ingeruild tegen een 510. Enige nadeel: veel & vaak onderhoud omdat die minder straatgericht is. Naar't schijnt super dingskes voor mee te spelen, maar minder om veel kilometers mee af te leggen.
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor McDaddy » Wo Apr 15, 2009 12:56 pm

desp0 schreef:te beginnen met u er eens op zetten

idd, zet er u keer op. ik wou ook enen hebben ... tot ik er mij keer op zette (die positie geez) ;)

Hier hetzelfde. Ne maat van mij bouwde zelf eentje om tot SM en ik was toen ook aan het uitzien daarnaar. Maar nadat ik een uurke op zijne had rondgereden, wist ik meteen al dat het niets voor mij was. Zithouding viel mee, maar op de openbare weg voelde ik mij daar totaal niet veilig op. Na een paar ritjes in de Ardennen heeft hij hem verkocht en ne SV1000 gekocht vermits zo ne SM leuk is voor rond de kerk, maar ook niet verder. Ondertussen staat de SV weer te koop voor ne Husqie te kunnen kopen :D
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Terror Factor » Wo Apr 15, 2009 10:14 pm

Ge moet idd een onderscheid maken, redelijk ruw gezegd kunt ge alles da minder is dan 550 cc als redelijk competitiemateriaal beschouwen. Let wel, da's heel ruw he :D

Nu, ge hebt enkele merken die kant en klare (échte) sm's afleveren:
KTM(SMR-reeks, maar dat is niet gehomologeerd competitiemateriaal)
Husqvarna
Husaberg(die maken ferm snelle dingen, bvb de FS650. Een bigbore blok, in een moto die niet veel meer weegt dan een 450, dus fun verzekerd:D)
Suzuki
Aprilia
en mogelijk nog enkele andere merken die hier niet zo common zijn(VOR, nog een ander italiaans merk, gasgas, een brits merk waarvan ik de naam niet meer weet, ...)

Husqvarna is een van de meest voorkomende merken met kant en klare sm's. Ktm komt ook redelijk veel voor, omdat die zelf een kit aanbieden om hun enduro's om te bouwen tot supermotards. Voor de rest kunt ge alle bekende enduromerken ook gebruiken als basis, maar dan ga je dus andere velgen enz moeten kopen.

Dan hebt ge de meer straatgerichte sm's, die nog redelijk als sm te beschouwen zijn:
ktm lc4 serie(690 sm(c/r), de vroegere 620/640/660), de husqvarna 610, suzuki DR(Z?)400SM.
Een voorbeeld van een enduro die braver is en minder onderhoud nodig heeft: Honda XR650R.

Dan hebt ge nog zo een paar van die sm-would-be dingen, zoals een honda fmx, en die ene yamaha. Die moto's wegen een PAK meer, en hebben over het algemeen weinig vermogen, en komen in de verste verte niet in de buurt van een échte sm.

En dan hebt ge de hypermotards, iets tussen een naked en een sm in. Hun gewicht wordt gecompenseerd door hun vermogen en betere dagelijkse bruikbaarheid.
Bvb de ducati hypermotard, de ktm 950 sm, en nog enkele anderen.

De echte sm's zijn heel onderhoudsgevoelig, veel competitiemodellen zijn gewoon omgebouwde crossers. die dingen hebben om de 500-1000 km nieuwe olie nodig, bij de volgende olieverversing ook nieuwe oliefilters, en na 2,5k km een klein onderhoud enz enz. 'k ben niet meer heel zeker van de precieze getallen, maar da zijn dus echte speelmachines, en da kan duur oplopen als ge veel rijdt, maar niet veel zelf kunt.

De bravere sm's(ktm 690's enz) hebben om de 2500 km andere olie nodig, om de 5000km een klein onderhoud.(ongeveer, 'k ben er niet meer heel zeker van, het is al een hele tijd geleden dat 'k al die research heb gedaan:p)

De would-be's(honda fmx enz) weet ik niet juist, maar die dingen zijn redelijk bulletproof, en hebben niet veel onderhoud nodig.

De hypermotards zijn ook meer zoals klassieke moto's.

'k ben zelf voor zo een braver model gegaan, namelijk de 660 smc. Dat was de meest competitieve van de brave modellen. Maar zelfs die moto heeft imo nog veel onderhoud nodig.
Hardcore.
Gebruikers-avatar
Terror Factor
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor stef » Do Apr 16, 2009 8:26 pm

De 990 SMT versie moet trouwens om de 7500 km binnen ... in het zomerseizoen kan ik dat begrijpen want dan wordt er meeerrrrr Gaaaaazzzz gegeven :D

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Cisse » Vr Apr 17, 2009 12:40 pm

Veel toffe reactie en info, dank jullie!

Om te beginnen ga ik die van KTM eens testen op de Orangedays bij Motocare (als ze mij erop willen laten rijden natuurlijk).
Dacht dat dat de 690 of 660 SMR is die daar staat.

Maar nu heb ik in elk geval al een gedacht wat ik moet gaan zoeken om testritjes te gaan doen :duim:

En het idee erachter is wel degelijk zo supermoto mogelijk te gaan (in de topictitel staat toch duidelijk Supermoto en niet Naked), om vooral heel veel te spelen, en niet om grote toeren te gaan maken.
't Is te begrijpen dat er dan beter gekozen wordt voor de meer straatgerichte uitgebrachte hypermoto's of vb. Superduke enz.
carpe diem!
insanus sanus est..

Afbeelding

btw, ik rij laag zonder kniekes... :p (ah, nee:sliders ontmaagd met de monobike :D )
Gebruikers-avatar
Cisse
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Terror Factor » Vr Apr 17, 2009 2:14 pm

Cisse schreef:Veel toffe reactie en info, dank jullie!

Om te beginnen ga ik die van KTM eens testen op de Orangedays bij Motocare (als ze mij erop willen laten rijden natuurlijk).
Dacht dat dat de 690 of 660 SMR is die daar staat.

Maar nu heb ik in elk geval al een gedacht wat ik moet gaan zoeken om testritjes te gaan doen :duim:

En het idee erachter is wel degelijk zo supermoto mogelijk te gaan (in de topictitel staat toch duidelijk Supermoto en niet Naked), om vooral heel veel te spelen, en niet om grote toeren te gaan maken.
't Is te begrijpen dat er dan beter gekozen wordt voor de meer straatgerichte uitgebrachte hypermoto's of vb. Superduke enz.

Weet je juist wanneer die orangedays zijn? 'k wil ook eens met een deel moto's testritten doen:p

Zo sm mogelijk: omgebouwde enduro's, dus de exc-reeks van ktm, husqvarna, husaberg, omgebouwde honda/yamaha/kawasaki's, suzuki rmz450(is dacht ik standaard ook in sm te krijgen).
Hou u dan wel klaar voor heel frequente oliewissels enz:p

Het beste compromis is imo de 690 smc van ktm. heeft toch een stuk minder onderhoud nodig, maar zou heel licht en wendbaar aanvoelen. 'k rij met z'n voorganger (660 smc), en daar kunt ge zeker veel fun mee hebben :D
Hardcore.
Gebruikers-avatar
Terror Factor
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Maxxi » Vr Apr 17, 2009 3:51 pm

Terror Factor schreef:Weet je juist wanneer die orangedays zijn? 'k wil ook eens met een deel moto's testritten doen:p

Zo sm mogelijk: omgebouwde enduro's, dus de exc-reeks van ktm, husqvarna, husaberg, omgebouwde honda/yamaha/kawasaki's, suzuki rmz450(is dacht ik standaard ook in sm te krijgen).
Hou u dan wel klaar voor heel frequente oliewissels enz:p

Het beste compromis is imo de 690 smc van ktm. heeft toch een stuk minder onderhoud nodig, maar zou heel licht en wendbaar aanvoelen. 'k rij met z'n voorganger (660 smc), en daar kunt ge zeker veel fun mee hebben :D

Orange Days: 25 & 26 april Er zijn mooie dagen in zicht. Een nieuw motorfietsseizoen komt dichterbij en de jacht naar een nieuw scheurijzer kan beginnen.
De uitgelezen kans om eens langs te gaan bij de plaatselijke KTM-dealer, want die houden zoals elk jaar hun KTM-opendeurdagen, beter gekend als de "Orange Days".
Tijdens die Orange Days krijgt iedereen de mogelijkheid om KTM's nieuwste baanmotorfietsen, zoals de 990 SM T, de 990 Super Duke, de 690 Duke en de vernieuwde 990 Adventure, van naderbij te bestuderen en natuurlijk ook te testrijden.
Deelnemende KTM-dealers:
  • Motorshop Desmet - Waregem
  • Moto's Hautekiet - Ruddervoorde
  • FMX4EVER - Zelzate
  • DD Bikes - Dendermonde
  • Racing Center - Deurne
  • Dam Racing - Hoeselt
  • Motocare - Diest
  • Moto's Deschouwer - Eppegem
  • Warrant Motos - Bousval
  • Ride & Race - Grez-Doiceau
  • The Good Bike - Brussel