Voordelen van een on/off road in zand/grint?

Rijervaring, foto's en geschiedenis van off & all road / super motard.

Moderator: Moderators

Voordelen van een on/off road in zand/grint?

Berichtdoor HoDa » Do Mei 21, 2009 11:07 am

Je ziet hier regelmatig trotse eigenaars bijkomen van toch zware machines (900-1000 cc) met de banaming on/off. Erg mooie toestellen, maar ze lijken - behalve de hogere grondspeling - toch erg op zware nakeds. (als ik hiermee mensen tegen het hoofd stoot tel dan afhankelijk van temperaent eerst tot 10/1 miljard en leg het mij nadien rustig uit eh :D)

Kan je daar ook effectief mee 'off-road'? Nu niet door de modderpoel, maar heeft zo'n on/off op zand en grintpaadjes ook effectief meer grip? 'k Zou dat eigenlijk wel eens willen proberen...

Ik heb hier in Halen al eens een 'surprise' gehad door een toertje uit te stippelen met MapSource en bij het rijden ervan er opeens achter te komen dat op één van de wegen precies opeens de betonmolen leeg was. Als je met 'n VFR opeens van beton naar een soort grint/zandbaantje gaat - uiteraard na een bocht zodat je 't niet van te voren ziet aankomen - is het toch ff zelfbeheersing gebruiken en niet aan hendeltjes gaan trekken. :D

Alvast 1 moment waar de 'when in doubt gas it' ook niet zo super zou afgelopen zijn. :)

Heb je dan meer aan een on/off of heeft die - behalve meer grondspeling - op zo'n wegdek niet meer voor/nadelen dan bvb. een VFR?
HoDa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Maxxi » Do Mei 21, 2009 12:02 pm

Als ik bv mijn 999 vergelijk met een bmw 1200gs kan ik zeggen dat die bmw 10x beter presteert qua grip,controle en snelheid op zowel offroad als slecht wegdek.
Nu heb ik het rijklaar gewicht van beide machines nog eens opgezocht en dat scheelt tot mijn verbazing niet zo heel veel. 199Kg voor de 999 tegenover 225Kg voor de GS.

Daar waar de 999 op bv slechte betonbanen in de bocht naar buiten springt over die overgangen geef ik met de GS nog een scheut gas bij :D Die neemt het er gewoon bij.
Semi- tot full offroad is met de 999 bijna niet te doen. Beetje logisch eigenlijk ;) Met de GS is het gewoon pure fun tot je hem neerlegt natuurlijk. Niet zo evident om die terug op z'n poten te heffen maar de schade gaat sowiezo al veel minder zijn dan bij de 999 :zwijg:

Voor dagelijks gebruik zou ik zelfs zeggen dat de GS een pak leuker en comfortabeler is dan de 999 en je moet niet terugdraaien wanneer de GPS eens beslist om je over die kasseien of onverharde wegen te sturen :moto:
Eens de wegen opentrekken en het asfalt beter wordt kan je met de GS dan wel enkel toezien hoe de racemachientjes verder en verder wegrijden. Zelfs een 600'tje rijdt je volledig los op een recht stuk.

Bij ritjes ga je dus automatisch de banen opzoeken die je machientje het beste liggen :)
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor HoDa » Do Mei 21, 2009 2:54 pm

Vreemd eigenlijk, hoe komen die aan die extra grip? Andere banden? Vering? Ik kan begrijpen dat bvb. zachtere banden beter aan asfalt 'kleven' (en dat er soms effectief wat band blijft kleven :D) maar hoe kan het dat een motor meer grip kan hebben op een losse ondergrond? Ook al heeft hij dat zand of die steentjes heel stevig vast, die liggen zelf toch los? Zeker op zand lijkt me dat zeer zeer instabiel. Maar als je dan bvb. naar Parijs-Dakar kijkt rijden die mannen precies alsof ze op asfat rijden...

Kan je ergens zo'n motor huren? Ik zou dat zelf eens (voorzichtig :) ) willen proberen. Ik denk dat je door in zulke omstandigheden te rijden wel beter leert je motor onder controle houden als het eens mis gaat....
HoDa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DaDog » Do Mei 21, 2009 3:47 pm

ff opgezocht voor je

( gotta love google :duim: )

voorbeeld :

R1200GS

Afbeelding

[size=-1]1 dag[/size][size=-1]2 dagen[/size][size=-1]Weekend[/size][size=-1]3 dagen[/size][size=-1]Week[/size][size=-1]Waarborg[/size]
[size=-1]€ 160[/size][size=-1]€ 325[/size][size=-1]€ 355[/size][size=-1]€ 420[/size][size=-1]€ 650[/size][size=-1]€ 1.250[/size]

voorwaarden

Algemene voorwaarden

* Onze huurmotorfietsen zijn BA verzekerd.
* Inbegrepen kilometers : 400 per dag, 800 per weekend, 2000 per week.
* Toeslag extra kilometers : € 0,25 per kilometer.
* Waarborg motorfiets : € 1250,-
* Waarborg kledij : som van de gehuurde artikelen.
* Voorschot bij reservering: € 25,-. Dag: € 50,-. Weekend: € 100,-.
* Tijdens de winterperiode (oktober tot€“ februari) beperkte beschikbaarheid.
* Weekend : van vrijdagavond 17.00 tot dinsdagmorgen 10.00.
* Minimum Leeftijd : 30 jaar.
* Reiniging Motorfiets : € 25,- indien niet gepoetst binnengebracht.
* Volle benzinetank ten laste van de klant.

(*) Maximaal 150 km heen en terug. Meerprijs per kilometer : € 0,25 per kilometer.
(**) Aanbod qua modellen kan in de loop van het seizoen aan wijzigingen onderhevig zijn.

Nu ik zie dat je van Halen bent dus ik denk Hasselt niet te ver is voor je
Deze tuffer heb ik gevonden bij

Motorhuis HasseltHerkenrodesingel 35
3500 Hasselt Onthaal011/85.12.74Werkplaats011/85.12.75Fax011/85.12.76E-Mail[email="info@motorhuishasselt.be"]info@motorhuishasselt.be[/email]

http://www.motorhuishasselt.be/index.php?item=verhuur
Gebruikers-avatar
DaDog
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor HoDa » Do Mei 21, 2009 4:35 pm

Zelf natuurlijk ook op zoek gegaan: http://www.dockx.be/nl/verhuur/motor-huren.html

En ze hebben daar ook scheurijzers met een dakske. Voor als het regent... :D

Motorhuis Hasselt is idd niet ver. Ook eens mijn hoofd binnensteken...
HoDa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jeroen! » Do Mei 21, 2009 8:30 pm

Zolang het niet té vettig wordt is dat met ne naked ook goed te doen, maar als het wat slijkerig ligt is dat toch geen aanrader zenne !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Allan » Ma Mei 25, 2009 4:05 pm

Waarom huren als je zo ook kan testrijden?

Bij BMW Hasselt ben ik vorig jaar een F800GS gaan testen. Je krijgt die moto een halve dag mee, enkel de naft moet je betalen...
Gebruikers-avatar
Allan
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Monsterman » Ma Mei 25, 2009 8:19 pm

HoDa schreef:Vreemd eigenlijk, hoe komen die aan die extra grip? Andere banden? Vering? Ik kan begrijpen dat bvb. zachtere banden beter aan asfalt 'kleven' (en dat er soms effectief wat band blijft kleven :D) maar hoe kan het dat een motor meer grip kan hebben op een losse ondergrond?

Ander bandenprofiel: all roaders hebben vaak banden met grote groeven zodat ze meer grip hebben op onverhard terrein.
Langere veerweg en zachtere vering om oneffenheden in de ondergrond beter op te vangen
Grotere grondspeling zodat ze niet te snel met het motorblok de grond raken.
Waar een wil is is een weg en waar de weg ophoudt gebruik je de V-Strom
Gebruikers-avatar
Monsterman
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Di Mei 26, 2009 6:27 pm

Ik bekijk het zo...

Je kan met bijna iedere kuiploze moto (buiten sjoppers) lichte off-road wegen berijden.
Maar het voordeel van een all-road (GS, Africa Twin, KTM adv, varadero, ....) is dat als het dan eens moeilijk wordt (grote stenen, afwateringsgeulen, ...) je er mits wat moeite toch door raakt ;) . Carterplaat en grondspeling zijn dan soms wel belangrijk. De spaakwielen zijn ook een voordeel, zijn steviger en makkelijker herstelbaar. Bovendien heb je dan een binnenband wat in principe ook beter herstelbaar is in de middle of nowhere....

De all-road banden hebben echter ook hun (grote) beperkingen hoor ;). Zolang het droog is valt dat mee, maar in modder...

Indertijd reed ik ook af en toe 'off-road' met mijn TDM900. Tot ik op een dag een scheurtje in mijn carter had (door afwateringsgeul gereden en op een steen gestoten). Was mijn eerst dag van een 2-weken-verlof in de Alpen. Sindsdien ben ik toch wat voorzichtiger.
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor HoDa » Di Mei 26, 2009 7:25 pm

Echt 'zwaar' offroad werk kom ik hier ook niet tegen, maar modder helaas wel. Vanmorgen weer, hier in de buurt zijn ze 'n kweekvijver voor vissen aan't aanleggen (aan de Rotemse Molen). Toen ik vnamorgen naar het werk wou waren ze net een graafmachine aan't lossen, op een wegje dat eigenlijk net iets breder is dan een auto.

Ze doen teken da'k er links nog langs kan, dus ikke enthousiast langs daar. Maar gezien de regenval was dat nogal slijkerig... Ze hebben met 2 man helpen duwen om 'm er door te krijgen. :)

Die grote groeven zouden dan idd wel helpen, dat weet ik nog van de jeep vroeger. Maar met een motor - zelfs on/off heb je maar 1 aandrijfwiel, dus in echte modder is dat wel genoeg?

Ook dat veergebeuren moet ik eens goed doorgronden, vaak merk ik dat dat toch een beetje vaag is. Ik begrijp de concepten allemaal, demping, veerweg, ... maar het komt toch niet allemaal 'logisch' uit in mijn denkwereld. De puzzelstukjes liggen op tafel maar ik zie het prentje nog niet. Ik snap dat de vering ervoor moet zorgen dat de banden optimaal contact met het wegdek houden. Maar dat bijvoorbeeld je achtervering uitzet as je gas geeft ipv inveert... why o why? :D

Als iemand een goede uitleg ergens weet staan, laat maar komen!
HoDa
2fast4u.be Senior Lid

Terug naar Off & All Road / SM