Monteren voeding gps

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Monteren voeding gps

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 3:19 pm

Ik heb ff een klein vraagje,

ik ben van zin een voeding te plaatsen voor Kay hare Nuvi 510,
ze heeft bij aankoop al zo'n montagekit incl voeding gekocht

Afbeelding

maar wat ik me nu afvraag, dat mini-usb connectorke dat is onbeschermd als ze haar nuvi er niet op heeft staan, de rest is wel netjes waterdicht.
Maar kan je geen kortsluiting krijgen als dit nat wordt?

Het is 'maar' 5V à 1A gelijkstroom... is dit te laag om te geleiden?
Er zit wel een 1A zekering in, maar dan nog... bekke idioot van die elke keer te moeten vervangen ni? :)

Merci alvast.
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor R1ALAIN » Ma Jun 08, 2009 5:06 pm

Ik heb ook zo'n kit gekocht voor op mijn R1. Als de GPS niet gemonteerd is, maar de steun blijft staan, is er daar zo'n "gleufje" waar je da mini aansluiting kunt inplaatsen. mijn ervaring leert dat dit waterdicht is.
De voeding heb ik afgetapt aan de standlichtjes van mijn R1.
Indien je de NUVI via de auto oplaadt, dan gaat de GPS meer dan 6 uur mee hoor. Garmin claimt 8 uur !
R1 4 EVER , tenzij grotere (overtuigings)krachten
[color=black]since '98 : R1 '98 - R1 '00 - R1'02 (PTT) - R1 '03 - R1 '04 - [/color]R1 '07 - [color=navy]R1 2009[/color]
KTM 525 EXC - sold
before '98: ZZR600 en GSX-R 750
Gebruikers-avatar
R1ALAIN
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Ma Jun 08, 2009 6:09 pm

Dawg schreef:Ik heb ff een klein vraagje,

ik ben van zin een voeding te plaatsen voor Kay hare Nuvi 510,
ze heeft bij aankoop al zo'n montagekit incl voeding gekocht

Afbeelding

maar wat ik me nu afvraag, dat mini-usb connectorke dat is onbeschermd als ze haar nuvi er niet op heeft staan, de rest is wel netjes waterdicht.
Maar kan je geen kortsluiting krijgen als dit nat wordt?

Het is 'maar' 5V à 1A gelijkstroom... is dit te laag om te geleiden?
Er zit wel een 1A zekering in, maar dan nog... bekke idioot van die elke keer te moeten vervangen ni? :)

Merci alvast.

Als je de oplossing hebt dawg let me know...ik zit met hetzelfde probleem. In afwachting zal het dan het vingertopje van een latex handschoen er over worden en vast maken met een snelbinder :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 6:22 pm

R1ALAIN schreef:Ik heb ook zo'n kit gekocht voor op mijn R1. Als de GPS niet gemonteerd is, maar de steun blijft staan, is er daar zo'n "gleufje" waar je da mini aansluiting kunt inplaatsen. mijn ervaring leert dat dit waterdicht is.
De voeding heb ik afgetapt aan de standlichtjes van mijn R1.
Indien je de NUVI via de auto oplaadt, dan gaat de GPS meer dan 6 uur mee hoor. Garmin claimt 8 uur !

een gleufje?? in die 'cradle' ? dat moet ik dan over't hoofd gezien hebben, sebiet es gaan zien...

ik heb't aangesloten op de accu, met een o-ringske en wa krimpkous is da piece of cake.

6 uur haalt die van Kay (miss) nipt, ma als we dan eens een hele dag Ardennen/Eifel/Luxemburg doen, mist ze altijd een stuk, en sowieso voor de vakantie of een weekendje zal dat van pas komen

Imno schreef:Als je de oplossing hebt dawg let me know...ik zit met hetzelfde probleem. In afwachting zal het dan het vingertopje van een latex handschoen er over worden en vast maken met een snelbinder :)

mja, 'kheb daar ook al aan gedacht, ma ik vind het toch ma een bekke raar, ni?
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Ma Jun 08, 2009 6:29 pm

Dawg schreef:een gleufje?? in die 'cradle' ? dat moet ik dan over't hoofd gezien hebben, sebiet es gaan zien...

ik heb't aangesloten op de accu, met een o-ringske en wa krimpkous is da piece of cake.

6 uur haalt die van Kay (miss) nipt, ma als we dan eens een hele dag Ardennen/Eifel/Luxemburg doen, mist ze altijd een stuk, en sowieso voor de vakantie of een weekendje zal dat van pas komen

mja, 'kheb daar ook al aan gedacht, ma ik vind het toch ma een bekke raar, ni?

Bwa ..beter een noodmiddeltje dan heel de zwik naar de vaantjes. In afwachting dan maar zoeken naar een kapke dat vergelijkbaar is met 't kapke dat op die zekering zit. Past er ongeveer op.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 6:36 pm

Imno schreef:Bwa ..beter een noodmiddeltje dan heel de zwik naar de vaantjes. In afwachting dan maar zoeken naar een kapke dat vergelijkbaar is met 't kapke dat op die zekering zit. Past er ongeveer op.

dermee da'k de vraag ook stel hé :)

ik kan me voorstellen dat je met zo'n lage spanning & stroomsterkte geen kortsluiting kunt krijgen.... ma da weet ik dus ni zeker, een AA batterij kan toch ook gewoon nat worden :P alleen da's 1.5V gelijkstroom
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Ma Jun 08, 2009 6:38 pm

Dawg schreef:dermee da'k de vraag ook stel hé :)

ik kan me voorstellen dat je met zo'n lage spanning & stroomsterkte geen kortsluiting kunt krijgen.... ma da weet ik dus ni zeker, een AA batterij kan toch ook gewoon nat worden :P alleen da's 1.5V gelijkstroom

Ben ook wel ni van plan om het onbedekt te laten. Bekke dom dat ze dat er niet bijgeleverd hebben in die kit.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Hunter Guy » Ma Jun 08, 2009 8:16 pm

Imno schreef:Ben ook wel ni van plan om het onbedekt te laten. Bekke dom dat ze dat er niet bijgeleverd hebben in die kit.

Beetje surfen leert dat deze aansluiting op een Honda Valkyrie staat gemonteerd : maar niet te vinden in de handel denk zelf made

Afbeelding

Afbeeldinghttp://ddrak.wbs.cz/fotogalerie/66/velke/Slovensko_200872.jpg
Gebruikers-avatar
Hunter Guy
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor stevie » Ma Jun 08, 2009 8:25 pm

kep deze houder ook en mijn moto staat alty buiten dus 1 keer hebk ik em er niet in gestoken (in dat gleufje) en gevolg platte batterij en lader kapot.was 2 maand oud dus in garantie een nieuwe gekregen nu steek ik em er alty in en geen probleem nimmer gehad maar je moet em deftig in da gleufje steken!!
Gebruikers-avatar
stevie

Berichtdoor HoDa » Ma Jun 08, 2009 8:33 pm

die van de Zumo laat ik zo zweven. Nog geen last mee gehad. heb wel al overwogen om d'r met een tie-wrap een beetje velcro aan vast te trekken, zodat ik 'm ergens onder het stuur kan vastmaken, dan krijgt het ding toch wat beschutting.

Die van mij gaat ook rechtstreeks naar de batterij, dus mocht het ooit kortsluiting gegeven hebben was de zekering er zeker aan. Heb er nu al een 8000 Km opzitten en nog geen last mee gehad.

Als je ergens een stuk stof van een duikerspak kan bemachtigen maak je weerom met wat velcro ook snel iets waar je die connector makkelijk kan instoppen... Mocht je een duiker willen vangen voor wat stof: gewoon uwe vinger in 't buiske stoppen, dan komen ze wel bovendrijven :D
HoDa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 8:34 pm

Hunter Guy schreef:Beetje surfen leert dat deze aansluiting op een Honda Valkyrie staat gemonteerd : maar niet te vinden in de handel denk zelf made

ehm.... het prbleem is helemaal niet of/hoe stroom te krijgen... want dat hebben we... 't gaat over het waterdicht ervan te maken.

op mijne blade heb ik op mijn optimate-aansluiting een optimate-sigarettenaansteker met daarin een usb-kabelke naar mijne Nuvi 755. Maar daar is niks waterdicht van, dus dat haal ik er dan ook af bij regen...
maar 't gaat er over het waterdicht maken van iets dat er voor zou moeten gemaakt zijn :D
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 8:38 pm

HoDa schreef:die van de Zumo laat ik zo zweven. Nog geen last mee gehad. heb wel al overwogen om d'r met een tie-wrap een beetje velcro aan vast te trekken, zodat ik 'm ergens onder het stuur kan vastmaken, dan krijgt het ding toch wat beschutting.

Die van mij gaat ook rechtstreeks naar de batterij, dus mocht het ooit kortsluiting gegeven hebben was de zekering er zeker aan. Heb er nu al een 8000 Km opzitten en nog geen last mee gehad.

Als je ergens een stuk stof van een duikerspak kan bemachtigen maak je weerom met wat velcro ook snel iets waar je die connector makkelijk kan instoppen... Mocht je een duiker willen vangen voor wat stof: gewoon uwe vinger in 't buiske stoppen, dan komen ze wel bovendrijven :D

kortsluiting, batt, zekering.... ja maar de zekering zit nà het 12V => 5V converter-kaske... en als er kortsluiting is gaat da eerst kapot peisk, en dan pas de zekering.

Zumo aansluiting, heeft da ni een andere vorm dan een mini-USB? is da ni ietwa beter waterdicht?
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Dawg » Ma Jun 08, 2009 9:24 pm

daarstraks zag ik in Wheelie thijs z'n verkooptopic van de Thunderace toevallig het 'gleufke', en d'r is idd een uitsparing voor het connectorke van de kabel. Ik weet niet 100% zeker of da altijd waterdicht is/blijft... maar voorlopig zal't z'n dienst wel doen denk'k :)

Afbeelding
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor R1ALAIN » Di Jun 09, 2009 6:50 am

Voila dat is het. Bij mij is het ook zo !
Waterdicht hoor. Ik heb zo al gereden (in de gietende regen) en op de parking heeft hem ook al zo gestaan in de gietende regen. No prob's !
Alain
[color=black]since '98 : R1 '98 - R1 '00 - R1'02 (PTT) - R1 '03 - R1 '04 - [/color]R1 '07 - [color=navy]R1 2009[/color]
KTM 525 EXC - sold
Gebruikers-avatar
R1ALAIN
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dawg » Di Jun 09, 2009 10:50 am

R1ALAIN schreef:Voila dat is het. Bij mij is het ook zo !
Waterdicht hoor. Ik heb zo al gereden (in de gietende regen) en op de parking heeft hem ook al zo gestaan in de gietende regen. No prob's !
Alain

çava :) problem solved :p
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stevie » Di Jun 09, 2009 3:32 pm

Dawg schreef:daarstraks zag ik in Wheelie thijs z'n verkooptopic van de Thunderace toevallig het 'gleufke', en d'r is idd een uitsparing voor het connectorke van de kabel. Ik weet niet 100% zeker of da altijd waterdicht is/blijft... maar voorlopig zal't z'n dienst wel doen denk'k :)

Afbeelding

das mijne moto mo had gistre geen goesting om de foto's te zette en nu heeft den wheeliethijs da vr mij gedaan bedankt ghunter :p mo tis dus da dak wou bedoelen e want als ge da er ni insteekt dan krijgde kortsluiting en ist bakje eerst kapot en dan de zekering want kemt uitgemeten.dit is men tweede draad geruild onder garantie! maar ik heb den nuvi550 en dit is werkelijk de beste.
Gebruikers-avatar
stevie

Berichtdoor kay » Di Jun 09, 2009 6:51 pm

ik ga effie zelf moeilijk doen :D, maar waar moet je dat kabeltje steken als je dat houdertje er niet op hebt? (heb ik weer de helft nie gelezen? lollll)
Gebruikers-avatar
kay
2fast4u.be expert member

Berichtdoor R1ALAIN » Di Jun 09, 2009 7:02 pm

Dit is een mooie voorzet om eens goed te reageren, maar ik ben nogal deftig opgevoed, dus ik laat het hierbij :D.
Zonder die houder zou ik het niet weten hoor. Het is de bedoeling dat die houder erop blijft staan, zodat je die mini USB aansluiting in die voorziene "gleuf" kan stoppen.
kay schreef:ik ga effie zelf moeilijk doen :D, maar waar moet je dat kabeltje steken als je dat houdertje er niet op hebt? (heb ik weer de helft nie gelezen? lollll)
KTM 525 EXC - sold
Gebruikers-avatar
R1ALAIN
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Di Jun 09, 2009 7:03 pm

kay schreef:ik ga effie zelf moeilijk doen :D, maar waar moet je dat kabeltje steken als je dat houdertje er niet op hebt? (heb ik weer de helft nie gelezen? lollll)

Ik haal heel de zwik van mijn stuur elke keer ik weg ben van de shadow (enkel de kogel die gemonteerd is op mijn stuur blijft zitten). Ik kan die usb-stekker dus niet in die uitsparing van de houder steken. Blijf dus met het probleem zitten :) Zijn we met twee die moeilijk doen se ;) (die vrouwen toch he ! :D)
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Jean Blade » Di Jun 09, 2009 7:32 pm

Imno schreef:Ik haal heel de zwik van mijn stuur elke keer ik weg ben van de shadow (enkel de kogel die gemonteerd is op mijn stuur blijft zitten). Ik kan die usb-stekker dus niet in die uitsparing van de houder steken. Blijf dus met het probleem zitten :) Zijn we met twee die moeilijk doen se ;) (die vrouwen toch he ! :D)

Voorzie u dan van ne waterdichte sigaretten-aansteker. (zo ongeveer als op diene sjopper hierboven.
Dan kunt ge uwe lader er ook ineens mee afhalen.
Zo doe ik dat ook met mijn gps'ke.
Gebruikers-avatar
Jean Blade
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar GPS allerlei