Hoe een route maken ?

Tips and tricks algemeen

Moderator: Moderators

Hoe een route maken ?

Berichtdoor Ron@ld » Vr Jul 03, 2009 1:22 pm

w_boelen schreef:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door w_boelen
Allereerst super dat je deze allemaal deelt.
Mag ik vragen hoe je ze omzet naar al die verschillende kaartversies???

Ik ben zaterdag de rit in Spouwen gaan doen.
Een half uur voor afspraak met de collega's, ik m'n inschrijving gaan doen.
De NT versie (zumo) op USB stick gezet.
Terug naar huis om om te zetten naar NON-NT (Quest).
Half uur geprutst, dan opgeladen, crashed m'n Quest
Dan maar old-school op bolleke pijl gereden.

Als ik bovenstaande makkelijker kan doen dan hoor ik het graag.

Omdat ik voor onze motorclub de ritten ontwerp, bezit ik alle ontgrendelde, meest nog gebruikte kaartversie's. Dat is een eerste vereiste.

1) Maak een volledige rit in waypoints (geef nummering 1,2,3,4 enz), waypoints die je op kruiswegen, afslagen of ronde punten plaatst [= later heel handig als je in de verschillende kaartversie's uw 'routepunten' moet plaatsen] (gemakelijke plaatsbepaling in google earth) pas de rit aan naar mooiere of betere wegen door de waypoints te verplaatsen.

2) Maak een vaste copie van de rit in WinGDB3 in een tracklogbestand.

3) Verwijder alle waypoints die de rit NIET doen afwijken van het tracklogbestand.

4) Alle overblijvende minimale waypoints zijn absoluut nodig om de gemaakte rit hetzelfde als het tracklogbestand te laten lopen. Omdat waypoints storend zijn tijdens het rijden, moet deze omgezet worden naar routepunten. Dt gaat echter niet rechtstreeks.

5) Nu worden de overblijvende waypoints in de juist opeenvolgende volgorde met het "potlood" = Knop Track Tekenen aangeduid. Je bekomt nu een Track (rechte verbindingslijnen tussen de verschillende waypoints) van 40 à 50 trackpunten. Alle waypoints worden nu verwijderd, uitgezonderd deze die tijdens de rit moeten vermeld worden, zoals stopplaatsen, tankplaats enz. Deze track is de basis voor het uittekenen van de ritten in de verschillende kaartversie's.

6) Selecteer de kaartversie die geïnstalleerd is in uw GPS. Je hebt nu twee track's in gebruik en nog geen enkele route.
- een tracklogbestand van hoe de rit er zou moeten uitzien.
- een rechtlijnige track die bepaalde punten verbind.

7) Nu ga je de eigenlijke rit tekenen. Wat is belangrijk? Alle "routepunten" die je nu tekend moeten op een weg, kruispunt, afslag, of rondpunt liggen welke kaartversie je ook gebruikt (en dit kan sterk verschillen van kaart tot kaart = uitzoemen naar 20m !).
Zoem in naar 20m. Plaats het eerste (vertrek)routepunt met de ROUTEKNOP zoem telkens uit tot je het volgende trackpunt ziet (rechtlijnige lijn) zoem weer in naar 20m om het tweede routepunt exact te kunnen plaatsen. Vanaf nu word je eerste stuk rit via de weg opgebouwd. Zo doe je verder tot je alle trackpunten hebt gebruikt. Je rit is geboren op het einde is het tracklogbestand helemaal overschreven door een rit die je kan inladen in je GPS. Simpel hé.

Eender welke kaartversie je gebruikt : Alle trackpunten moeten op een berijdbare weg liggen ! ! ! (uitgezonderd resterende waypoints, zoals stopplaatsen e.a. , deze liggen naast de weg om tijdens de rit duidelijk te maken dat je hier van de weg/route moet afslaan naar een stopplaats/café.)

Ik zal de eerstvolgende rit (09-AMC-08. Boban - Dohan) al vrijgeven om zelf te ontwerpen, dit om eerlijk te blijven tegenover onze clubleden.

[klik hier voor het ontwerp] dit is de 'ontwerpfase' van een rit, volledig af, met stopplaatsen en andere belangrijke info, in WAYPOINTS. Deze rit kan al gereden worden maar is erg storend door het veelvuldige komentaar van elke waypoint. Dit ontwerp moet nog omgezet worden naar het grondplan.
[klik hier voor het grondplan] de basis voor elk ontwerp in eender welke kaartversie. (gemaakt in kaartversie CNE v2009). Door alle (rechtlijnige) tracklogpunten met elkaar te verbinden krijg je (binnen 15 min) uiteindelijk een rit in je eigen kaartversie. Deze rit moet volledig samenlopen met het [09-AMC-08 'gdb-track'] tracklogbestand. Veel succes met de opbouw.

Groetjes, Ronald.
Yam : Diversion 600 / 2001
Yam : XJR 1300 / 2004
Yam : XJR 1300 / 2008 mod.07
‘k maak liever een slipperke dan een schuiverke.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor .:ZeD:. » Vr Jul 03, 2009 2:17 pm

En het zijn verdomme leuke en goei ritjes, dus alvast merciekes voor de files Ronald

Ikzelf heb al de clervaux drie-daagse gedaan en de merenrit van 2007 en daar was niks op aan te merken.

Morgen nog eens eentje uitkiezen.
Лучше несколько хороших друзей чем много так называемых друзей
Ik hoef niet te zwemmen in het geld , pootjebaden is genoeg !
HAPPY WIFE = HAPPY LIFE
Gebruikers-avatar
.:ZeD:.
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor SharpDevil » Vr Jul 03, 2009 3:32 pm

Wauw veel ritjes. Hier ga ik er ook wel eens een paar uitkiezen!!!
Gebruikers-avatar
SharpDevil
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Gravedigger » Zo Jul 05, 2009 2:02 pm

heel leuk
hier ga ik er ook een paar uitpikken

thx:duim:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Gravedigger

Berichtdoor Belgiantriple » Zo Jul 05, 2009 9:53 pm

Ik ga die Eifel ritjes eens onder de loep nemen. 17 18 19 juli naar een hotelletje inTreisKarden (niet ver van Cochem).
Bepaalde bestandjes die je zou aanraden?
Belgiantriple
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ron@ld » Ma Jul 06, 2009 6:24 pm

Belgiantriple schreef:Ik ga die Eifel ritjes eens onder de loep nemen. 17 18 19 juli naar een hotelletje inTreisKarden (niet ver van Cochem).
Bepaalde bestandjes die je zou aanraden?

De rit Mehring am Mossel dag-2 komt door Treis-Karden. Als je van veel bochten, goed berijdbare wegen in bossen en op de top van bergen met enorme verzichten wil genieten is dit een topper. Zeer mooi zijn de kronkelwegen (asfalt) tussen de druiventerassen waar je beneden de moezel ziet stromen.

Als je intesse hebt voor deze rit, kan ik deze op 10min aanpassen met vertrek en aankomst in TREIS-KARDEN want ik bezit van alle ritten nog de tracklogpunten. Gelieve dan wel de juiste kaartversie te geven die je in gebruik hebt.

Voor mij zijn dit echte toppers:
2009-05. Eifel-weekend Altenahr II dag-2. – 265 km. ***** (Eifelgebergte + Nürburgring)
2008-07. Luxemburgen.– 268 km. ***** (Eschweiler, Kautenbach, Wiltz, Mortehan)
2008-05. Mehring am Mossel dag-2.– 281 km. ***** (Bernkastel-Kues, Cochem, Traben-Trarbach, Müden, Beilstein)
2007-09. Merenrit Hervé-Heimbach.– 251 km. ***** (Rurberg, Rürtalsperre, Nideggen, Schleiden)
2007-07. Klein zwitserland II.– 250 km. ***** (Esche-Sur-Sùre, Ettelbrück, Bourscheid, Nassogne)
2007-05. Wirges in Westerwald dag-2. – 210 km. ***** (Weinahr, Bad-Ems, Oberlahnstein, Bendorf)
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor w_boelen » Ma Jul 06, 2009 7:54 pm

Allereerst super dat je deze allemaal deelt.

Half uur geprutst, dan opgeladen, crashed m'n Quest |(

Anybody into motorcycles?
Gebruikers-avatar
w_boelen

Berichtdoor Cr0sSr0aD » Ma Jul 06, 2009 8:09 pm

Das een aardig lijstje :o
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Cr0sSr0aD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ryu Shu » Ma Jul 06, 2009 8:25 pm

wow ?!

nice!... en nu voel ik me rot omdat ik ze dl maar geen trug kan geven :(...
Afbeelding Afbeelding

In the World of WoW everything is possible....
Gebruikers-avatar
Ryu Shu

Berichtdoor Ron@ld » Ma Jul 06, 2009 8:59 pm

w_boelen schreef:Allereerst super dat je deze allemaal deelt.

Half uur geprutst, dan opgeladen, crashed m'n Quest |(

Omdat ik voor onze motorclub de ritten ontwerp, bezit ik alle ontgrendelde, meest nog gebruikte kaartversie's. Dat is een eerste vereiste.

1) Maak een volledige rit in waypoints (geef nummering 1,2,3,4 enz), waypoints die je op kruiswegen, afslagen of ronde punten plaatst [= later heel handig als je in de verschillende kaartversie's uw 'routepunten' moet plaatsen] (gemakelijke plaatsbepaling in google earth) pas de rit aan naar mooiere of betere wegen door de waypoints te verplaatsen.

2) Maak een vaste copie van de rit in WinGDB3 in een tracklogbestand.

3) Verwijder alle waypoints die de rit NIET doen afwijken van het tracklogbestand.

4) Alle overblijvende minimale waypoints zijn absoluut nodig om de gemaakte rit hetzelfde als het tracklogbestand te laten lopen. Omdat waypoints storend zijn tijdens het rijden, moet deze omgezet worden naar routepunten. Dt gaat echter niet rechtstreeks.

5) Nu worden de overblijvende waypoints in de juist opeenvolgende volgorde met het "potlood" = Knop Track Tekenen aangeduid. Je bekomt nu een Track (rechte verbindingslijnen tussen de verschillende waypoints) van 40 à 50 trackpunten. Alle waypoints worden nu verwijderd, uitgezonderd deze die tijdens de rit moeten vermeld worden, zoals stopplaatsen, tankplaats enz. Deze track is de basis voor het uittekenen van de ritten in de verschillende kaartversie's.

6) Selecteer de kaartversie die geïnstalleerd is in uw GPS. Je hebt nu twee track's in gebruik en nog geen enkele route.
- een tracklogbestand van hoe de rit er zou moeten uitzien.
- een rechtlijnige track die bepaalde punten verbind.

7) Nu ga je de eigenlijke rit tekenen. Wat is belangrijk? Alle "routepunten" die je nu tekend moeten op een weg, kruispunt, afslag, of rondpunt liggen welke kaartversie je ook gebruikt (en dit kan sterk verschillen van kaart tot kaart = uitzoemen naar 20m !).
Zoem in naar 20m. Plaats het eerste (vertrek)routepunt met de ROUTEKNOP zoem telkens uit tot je het volgende trackpunt ziet (rechtlijnige lijn) zoem weer in naar 20m om het tweede routepunt exact te kunnen plaatsen. Vanaf nu word je eerste stuk rit via de weg opgebouwd. Zo doe je verder tot je alle trackpunten hebt gebruikt. Je rit is geboren op het einde is het tracklogbestand helemaal overschreven door een rit die je kan inladen in je GPS. Simpel hé.

Eender welke kaartversie je gebruikt : Alle trackpunten moeten op een berijdbare weg liggen ! ! ! (uitgezonderd resterende waypoints, zoals stopplaatsen e.a. , deze liggen naast de weg om tijdens de rit duidelijk te maken dat je hier van de weg/route moet afslaan naar een stopplaats/café.)

Ik zal de eerstvolgende rit (09-AMC-08. Boban - Dohan) al vrijgeven om zelf te ontwerpen, dit om eerlijk te blijven tegenover onze clubleden.

[klik hier voor het ontwerp] dit is de 'ontwerpfase' van een rit, volledig af, met stopplaatsen en andere belangrijke info, in WAYPOINTS. Deze rit kan al gereden worden maar is erg storend door het veelvuldige komentaar van elke waypoint. Dit ontwerp moet nog omgezet worden naar het grondplan.
[klik hier voor het grondplan] de basis voor elk ontwerp in eender welke kaartversie. (gemaakt in kaartversie CNE v2009). Door alle (rechtlijnige) tracklogpunten met elkaar te verbinden krijg je (binnen 15 min) uiteindelijk een rit in je eigen kaartversie. Deze rit moet volledig samenlopen met het [09-AMC-08 'gdb-track'] tracklogbestand. Veel succes met de opbouw.

Groetjes, Ronald.

Mod: eigenlijk hoort dit niet thuis in deze rubriek.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ryu Shu » Ma Jul 06, 2009 9:09 pm

Ron@ld schreef:Omdat ik voor onze motorclub de ritten ontwerp, bezit ik alle ontgrendelde, meest nog gebruikte kaartversie's. Dat is een eerste vereiste.

....
Groetjes, Ronald.

Mod: eigenlijk hoort dit niet thuis in deze rubriek.

just het gaat over gps O_o en t'is de gps sectie hier O_o
Afbeelding Afbeelding

In the World of WoW everything is possible....
Gebruikers-avatar
Ryu Shu

Berichtdoor w_boelen » Di Jul 07, 2009 5:52 pm

Amai nie, dat is dus niet simpel.
Anybody into motorcycles?
Gebruikers-avatar
w_boelen

Berichtdoor stef » Di Jul 07, 2009 6:43 pm

@Ronald,

heb je al eens van "unflaggen" gehoord ?
Desondanks dat je de viapunten of routepunten uit je route haalt blijft ie gelijk lopen met de track MAAR op voorwaarde dat je GPS niet herberekend en dat je zeker herberekenen kan uitzetten. Herberekend je GPS dan toch een keer dan laad je de route die je aan het rijden was opnieuw in.

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ron@ld » Di Jul 07, 2009 8:43 pm

Gaazzz Sultan schreef:@Ronald,

heb je al eens van "unflaggen" gehoord ?
Desondanks dat je de viapunten of routepunten uit je route haalt blijft ie gelijk lopen met de track MAAR op voorwaarde dat je GPS niet herberekend en dat je zeker herberekenen kan uitzetten. Herberekend je GPS dan toch een keer dan laad je de route die je aan het rijden was opnieuw in.

mvg

Stef

Yes stef, ik bezit dit unflag-programma en heb het reeds geprobeerd.
Alleen heb ik een probleem, als ik de waypoints "unflag" ze ook allemaal weg zijn en sommige (stopplaatsen e.d.) wil ik absoluut behouden in mijn rit. Dit was niet mogelijk en heb dus deze weg niet verder bewandelt of heb ik iets over het hoofd gezien? Moest u voor dit probleem een oplossing hebben, wil ik dit nog eens grondig bekijken. Toch bedankt voor de attentie.

Groeten, Ronald.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Di Jul 07, 2009 8:58 pm

Ron@ld schreef:Yes stef, ik bezit dit unflag-programma en heb het reeds geprobeerd.
Alleen heb ik een probleem, als ik de waypoints "unflag" ze ook allemaal weg zijn en sommige (stopplaatsen e.d.) wil ik absoluut behouden in mijn rit. Dit was niet mogelijk en heb dus deze weg niet verder bewandelt of heb ik iets over het hoofd gezien? Moest u voor dit probleem een oplossing hebben, wil ik dit nog eens grondig bekijken. Toch bedankt voor de attentie.

Groeten, Ronald.

Ik denk dat dit goed op te lossen is. Vooraleer je unflagged copiëer je de belangrijkste die je wil behouden (Dit dienen dan waypoints te zijn) even naar een andere plaats of een nieuwe route zodat ze zeker niet meer in je route zit die je gaat unflaggen. Vervolgens unflag je de route en plaats je gewoon de waypoints terug, die je ergens opzij gezet had, terug in de unflagged route waardoor je in feite je gewenste waypoints terugzet => is te doen niet ?

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Ron@ld » Do Jul 09, 2009 9:37 pm

Gaazzz Sultan schreef:Ik denk dat dit goed op te lossen is. Vooraleer je unflagged copiëer je de belangrijkste die je wil behouden (Dit dienen dan waypoints te zijn) even naar een andere plaats of een nieuwe route zodat ze zeker niet meer in je route zit die je gaat unflaggen. Vervolgens unflag je de route en plaats je gewoon de waypoints terug, die je ergens opzij gezet had, terug in de unflagged route waardoor je in feite je gewenste waypoints terugzet => is te doen niet ?

mvg

Stef

Is inderdaad te doen, nadeel is dat alle waypoints worden omgezet naar routepunten, zodat ik nadien er nog een pak moet verwijderen. Ik spaar echter wel een tussenstap uit. (track tekenen met potlood). Volgende route die ik ga maken, ga ik met de nieuwe werkwijze is proberen. Zo heb ik weeral iets bijgeleerd.
Groeten, Ronald.
Gebruikers-avatar
Ron@ld
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Do Jul 09, 2009 9:49 pm

Ron@ld schreef:Is inderdaad te doen, nadeel is dat alle waypoints worden omgezet naar routepunten, zodat ik nadien er nog een pak moet verwijderen. Ik spaar echter wel een tussenstap uit. (track tekenen met potlood). Volgende route die ik ga maken, ga ik met de nieuwe werkwijze is proberen. Zo heb ik weeral iets bijgeleerd.
Groeten, Ronald.

Ik heb de unflagged routes gebruikt in Italië .... zalig ... ge hoort de tussenpunten niet meer :duim:

Je moet dan wel met 1 ding goed opletten. Desondanks dat het herberekenen afstaat durft de zumo herberekenen en dan berekend hij een unflagged route tot het eindpunt. We hadden dit voor op de snelle bochtige bergwegen. Als dit toch voorvalt de unflagged route opnieuw inladen en hopla je bent terug vertrokken om JOUW uitgestippelde route te volgen :duim:

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor drunkengenius » Ma Jul 20, 2009 9:09 am

hoe kan ik het beste een route maken van belgie naar de sustenpas in zwitserland?

ik heb gewoon een heel deel dorpen tussenin waar we langs rijden dus geen staatnamen ofzo.
kan ik gewoon mijn vertrek ik leuven zetten en dan met zoeken alle plaatsen zoeken en met die route cursor alle dorpen aanklikken?

ben een volledige leek en het ziet er niet simpel uit precies...
van hier tot paar dorpen verder lukt wel maar als ik heel die kaart moet doorscrollen terwijl ik de dorpjes niet eens vind op de kaart is het onbegonnen werk :?:s
drunkengenius

Berichtdoor ric » Ma Jul 20, 2009 4:19 pm

van hier tot paar dorpen verder lukt wel maar als ik heel die kaart moet doorscrollen terwijl ik de dorpjes niet eens vind op de kaart is het onbegonnen werk :?:s[/QUOTE]

google maps kan je hierbij miss wel helpen
dat is een site waar je een beeld krijgt vanuit de ruimte en kan je inzoomen tot het kleinste straatje met straatnaam (en of dorpen ) die pagina half open zetten als ook het prog waar je de routes mee maakt
zo doe ik het soms toch kan je simpel in en uitzoomen en zoeken naar dorpen en steden waar je ook een werkelijk beeld van krijgt .
hopelijk kan dit je een beetje helpen
Gebruikers-avatar
ric
2fast4u.be Lid

Berichtdoor transalpje » Ma Jul 20, 2009 7:09 pm

drunkengenius schreef:hoe kan ik het beste een route maken van belgie naar de sustenpas in zwitserland?

ik heb gewoon een heel deel dorpen tussenin waar we langs rijden dus geen staatnamen ofzo.
kan ik gewoon mijn vertrek ik leuven zetten en dan met zoeken alle plaatsen zoeken en met die route cursor alle dorpen aanklikken?

van hier tot paar dorpen verder lukt wel maar als ik heel die kaart moet doorscrollen terwijl ik de dorpjes niet eens vind op de kaart is het onbegonnen werk :?:s

Zo doe ik het ... ik laat de gps een route berekenen van begin tot eindpunt.
Daarna zoek ik via CTRL+F de dorpjes op en maak daar waypoints van. Dan voeg je gewoon de waypoints in de route bij ... en laat herberekenen en klaar is kees. Als je niet wil tot de kerk in dat dorp rijden dan je de route nog even verslepen. als het moet.
Gebruikers-avatar
transalpje
2fast4u.be expert member

Volgende

Terug naar GPS allerlei