w_boelen schreef:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door w_boelen
Allereerst super dat je deze allemaal deelt.
Mag ik vragen hoe je ze omzet naar al die verschillende kaartversies???
Ik ben zaterdag de rit in Spouwen gaan doen.
Een half uur voor afspraak met de collega's, ik m'n inschrijving gaan doen.
De NT versie (zumo) op USB stick gezet.
Terug naar huis om om te zetten naar NON-NT (Quest).
Half uur geprutst, dan opgeladen, crashed m'n Quest
Dan maar old-school op bolleke pijl gereden.
Als ik bovenstaande makkelijker kan doen dan hoor ik het graag.
Omdat ik voor onze motorclub de ritten ontwerp, bezit ik alle ontgrendelde, meest nog gebruikte kaartversie's. Dat is een eerste vereiste.
1) Maak een volledige rit in waypoints (geef nummering 1,2,3,4 enz), waypoints die je op kruiswegen, afslagen of ronde punten plaatst [= later heel handig als je in de verschillende kaartversie's uw 'routepunten' moet plaatsen] (gemakelijke plaatsbepaling in google earth) pas de rit aan naar mooiere of betere wegen door de waypoints te verplaatsen.
2) Maak een vaste copie van de rit in WinGDB3 in een tracklogbestand.
3) Verwijder alle waypoints die de rit NIET doen afwijken van het tracklogbestand.
4) Alle overblijvende minimale waypoints zijn absoluut nodig om de gemaakte rit hetzelfde als het tracklogbestand te laten lopen. Omdat waypoints storend zijn tijdens het rijden, moet deze omgezet worden naar routepunten. Dt gaat echter niet rechtstreeks.
5) Nu worden de overblijvende waypoints in de juist opeenvolgende volgorde met het "potlood" = Knop Track Tekenen aangeduid. Je bekomt nu een Track (rechte verbindingslijnen tussen de verschillende waypoints) van 40 à 50 trackpunten. Alle waypoints worden nu verwijderd, uitgezonderd deze die tijdens de rit moeten vermeld worden, zoals stopplaatsen, tankplaats enz. Deze track is de basis voor het uittekenen van de ritten in de verschillende kaartversie's.
6) Selecteer de kaartversie die geïnstalleerd is in uw GPS. Je hebt nu twee track's in gebruik en nog geen enkele route.
- een tracklogbestand van hoe de rit er zou moeten uitzien.
- een rechtlijnige track die bepaalde punten verbind.
7) Nu ga je de eigenlijke rit tekenen. Wat is belangrijk? Alle "routepunten" die je nu tekend moeten op een weg, kruispunt, afslag, of rondpunt liggen welke kaartversie je ook gebruikt (en dit kan sterk verschillen van kaart tot kaart = uitzoemen naar 20m !).
Zoem in naar 20m. Plaats het eerste (vertrek)routepunt met de ROUTEKNOP zoem telkens uit tot je het volgende trackpunt ziet (rechtlijnige lijn) zoem weer in naar 20m om het tweede routepunt exact te kunnen plaatsen. Vanaf nu word je eerste stuk rit via de weg opgebouwd. Zo doe je verder tot je alle trackpunten hebt gebruikt. Je rit is geboren op het einde is het tracklogbestand helemaal overschreven door een rit die je kan inladen in je GPS. Simpel hé.
Eender welke kaartversie je gebruikt : Alle trackpunten moeten op een berijdbare weg liggen ! ! ! (uitgezonderd resterende waypoints, zoals stopplaatsen e.a. , deze liggen naast de weg om tijdens de rit duidelijk te maken dat je hier van de weg/route moet afslaan naar een stopplaats/café.)
Ik zal de eerstvolgende rit (09-AMC-08. Boban - Dohan) al vrijgeven om zelf te ontwerpen, dit om eerlijk te blijven tegenover onze clubleden.
[klik hier voor het ontwerp] dit is de 'ontwerpfase' van een rit, volledig af, met stopplaatsen en andere belangrijke info, in WAYPOINTS. Deze rit kan al gereden worden maar is erg storend door het veelvuldige komentaar van elke waypoint. Dit ontwerp moet nog omgezet worden naar het grondplan.
[klik hier voor het grondplan] de basis voor elk ontwerp in eender welke kaartversie. (gemaakt in kaartversie CNE v2009). Door alle (rechtlijnige) tracklogpunten met elkaar te verbinden krijg je (binnen 15 min) uiteindelijk een rit in je eigen kaartversie. Deze rit moet volledig samenlopen met het [09-AMC-08 'gdb-track'] tracklogbestand. Veel succes met de opbouw.
Groetjes, Ronald.

...

:s