Verzekeringsvraag

Rijervaring, foto's en geschiedenis van choppers.

Moderator: Moderators

Verzekeringsvraag

Berichtdoor biker for life » Ma Sep 14, 2009 2:25 pm

Hello,

Ben al een tijdje lid op het forum maar ik kom er niet toe om berichten te posten. Nu wel, want zaterdagnacht werd mijn moto omvergereden door een slapende automobilist...
Hierbij werd mijn Intruder 1400 enkele meters meegesleurd en die is nu zo goed als compleet naar de zak.
Er zijn papieren ingevuld en het is nu aan de verzekering. Morgen naar de expert bellen voor vaststelling enz. Nu stonden er een aantal custom onderdelen op de moto en was deze nog maar twee maanden geleden volledig ge-airbrushed. Hier heb ik echter geen facturen van.
Heeft iemand van jullie ervaring met wat ik kan verwachten van de verzekering en hoe ze het totale schadebedrag berkenen?

Thx
biker for life
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Visio » Ma Sep 14, 2009 2:35 pm

heb je foto's ervan? je moet een dossier maken dat gebaseerd is op schriftelijke elementen. Een foto van de custom aanpassing kan helpen om het in de schadeclaim op te nemen. Je kan er een prijslijst van airbrushers aan toevoegen van courante prijzen voor gelijkaardige paintjobs .. zolang den expert iets heeft om zich op te baseren zal die redelijk "menselik" zijn. Grootste probleem met die airbrush zonder factuur is dat die niet gaat geloven dat dat nieuw was, en er een % afschrijving van gaat aftrekken
Gebruikers-avatar
Visio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Sw@tLorD » Ma Sep 14, 2009 2:38 pm

Mijn blade had replica kleuren en daar waren ook geen papieren bij. De moto moet teruggebracht worden naar de staat waarin hij verkeerde voor het ongeval. In geval van total loss, wordt er een andere procedure gestart :)
Suzuki RMX50 -> Suzuki GS500E -> Honda CBR900RR + Honda CB 550 F -> Kawasaki ZX10R + Suzuki GSX 750 ESD -> Yamaha FZ1S 2006 + Honda CB550 F 1977
Gebruikers-avatar
Sw@tLorD
2fast4u.be expert member

Berichtdoor biker for life » Ma Sep 14, 2009 2:43 pm

Er zijn foto's met datum van voor en na de airbrush. Een factuur heb ik niet hiervan (omdat die door mezelf aangebracht werd) maar ik kan wel een prijs maken voor deze kosten. Voor de rest kan ik wel catalogusprijzen voorleggen van bijvoorbeeld Highway Hawk voor zaken zoals de koplamp en spatborden en dergelijke.
Ik had ook ergens vernomen dat als het een total loss is, er bij de kostenberekening een soortgelijke moto (merk, type, bj en km stand) betaald moet worden plus de kosten om de moto terug in de staat van de oude te krijgen. Klopt dit?
biker for life
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Visio » Ma Sep 14, 2009 2:47 pm

klopt .. maar jij zal moeten waken dat de staat waarin die gegeven moet worden ok is .. verzekeringen durven al eens vergissingen te maken in hun voordeel als je het niet nakijkt.

als je zelf de airbrus gedaan hebt, geen probleem, maar zet er een offerte bij van de duurste airbrusher die je kent voor een gelijkaardige airbrush.
Gebruikers-avatar
Visio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor biker for life » Ma Sep 14, 2009 2:55 pm

Ok. Alvast bedankt. Nu heb ik toch iets om me voor te bereiden wanneer de expert de schade komt vaststellen.
biker for life
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Dices » Ma Sep 14, 2009 3:09 pm

biker for life schreef:Er zijn foto's met datum van voor en na de airbrush. Een factuur heb ik niet hiervan (omdat die door mezelf aangebracht werd) maar ik kan wel een prijs maken voor deze kosten. Voor de rest kan ik wel catalogusprijzen voorleggen van bijvoorbeeld Highway Hawk voor zaken zoals de koplamp en spatborden en dergelijke.
Ik had ook ergens vernomen dat als het een total loss is, er bij de kostenberekening een soortgelijke moto (merk, type, bj en km stand) betaald moet worden plus de kosten om de moto terug in de staat van de oude te krijgen. Klopt dit?

Klopt helaas niet, hé. De waarde die bepaald wordt, is het bedrag dat de motor net voor het ongeval waard was. Bv 5000 euro. Afhankelijk daarvan wordt dan gezien of hij totaal verlies wordt. In dat laatste geval krijg je een totale som van 5000 euro uitgekeerd. Wil je je wrak zelf verkopen, kan je dat maar dan gaat dat van de totale som af (bedrag hoogste bieder).

Moet hij hersteld worden, krijg je het bedrag dat volgens hen nodig is om te herstellen
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor Visio » Ma Sep 14, 2009 3:20 pm

maar de waardebepaling van waarde voor ongeval gaat uit van de waarde van een soortgelijke motor .. en dan een meerprijs voor bijzonderheden zoals die airbrush .. of ze zouden een gelijkaardig voertuig moeten vinden met gelijkaardige airbrush .. in dit geval is er geen serieproduct vernietigd, maar een uniek stuk
Gebruikers-avatar
Visio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Ma Sep 14, 2009 3:35 pm

Visio schreef:maar de waardebepaling van waarde voor ongeval gaat uit van de waarde van een soortgelijke motor .. en dan een meerprijs voor bijzonderheden zoals die airbrush .. of ze zouden een gelijkaardig voertuig moeten vinden met gelijkaardige airbrush .. in dit geval is er geen serieproduct vernietigd, maar een uniek stuk

Ok, maar hij gaat nooit de waardebepaling krijgen om hem terug in die staat te krijgen. In sommige gevallen wordt de waarde zelfs verlaagd door extra's. Want dan gaat men er van uit dat niet iedereen dat nog wil kopen. Meestal krijg je wel iets meer door de extra's maar is het zeker niet de moeite.
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor Racerat » Ma Sep 14, 2009 3:36 pm

Dices schreef:Klopt helaas niet, hé. De waarde die bepaald wordt, is het bedrag dat de motor net voor het ongeval waard was. Bv 5000 euro. Afhankelijk daarvan wordt dan gezien of hij totaal verlies wordt. In dat laatste geval krijg je een totale som van 5000 euro uitgekeerd. Wil je je wrak zelf verkopen, kan je dat maar dan gaat dat van de totale som af (bedrag hoogste bieder).

Moet hij hersteld worden, krijg je het bedrag dat volgens hen nodig is om te herstellen

:agree:
Uw broek scheuren doet ge zowieso bij een ongeval of ge in uw recht bent of niet , en verwacht maar niet teveel voor uw customonderdelen .
Dat is nu eenmaal de spijtige waarheid.
Gebruikers-avatar
Racerat
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Visio » Ma Sep 14, 2009 3:41 pm

't is niet omdat niet iedereen dat wilt kopen dat je zelf in staat bent dat terug te kopen aan die prijs .. onderhandelen met den expert vraagt enige voorbereiding, maar hun taak is dat bedrag zo laag mogelijk te maken, jouw taak is om de expert argumenten te geven dat bedrag zo hoog mogelijk te houden.

je kan altijd weigeren akkoord te gaan met zijn voorstel, in dat geval moeten ze een soortgelijke moter zoeken, en die laten airbrushen volgens het ontwerp van de topicstarter. Als je echter weigert, weet je op voorhand dat je het op de lange baan schuift, maar als je dat geld niet dadelijk nodig hebt, is dat een goede zaak gezien de gerechtelijke intresten.

ik heb ooit na circa 10 jaar een bedrag gekregen waarvan de intrest meer was dan het hoofdbedrag .. intussen zijn de gerechtelijke intresten verlaagd tot circa 7,5%, maar met de intrest die je nu op een spaarboekje krijgt doe je nog steeds een goede zaak, als je dat geld zo lang kan missen
Gebruikers-avatar
Visio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Ma Sep 14, 2009 3:57 pm

Dat kan je idd ook doen. Als je dan je verzekering achter jou hebt staan, geeft dat ook weer meer gewicht. Bij mijn ongeval scheelde dat ook een heel deel.
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor biker for life » Di Sep 15, 2009 11:51 am

De expert zou vandaag of morgen een vaststelling gaan doen. Ik ben er helaas niet bij aanwezig, maar ik vernderstel dat ik eerst een rapport krijg van die vaststelling en dan kan ik mijn argumenten gaan bovenhalen ivm de airbrush en dergelijke. Ik hou jullie zeker wel op de hoogte.
biker for life
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Dices » Di Sep 15, 2009 12:25 pm

biker for life schreef:De expert zou vandaag of morgen een vaststelling gaan doen. Ik ben er helaas niet bij aanwezig, maar ik vernderstel dat ik eerst een rapport krijg van die vaststelling en dan kan ik mijn argumenten gaan bovenhalen ivm de airbrush en dergelijke. Ik hou jullie zeker wel op de hoogte.

Ja, maar het is belangrijk dat je cijfers kunt voorleggen aan de expert of verzekering. Dan ben je ze voor, hé. Dus stel een lijstje samen met bedragen. Dan zijn ze meestal geneigd iets hoger te gaan.:duim:
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor dedjutoch » Di Sep 15, 2009 3:33 pm

Zonder facturen worden die "extra's" naar mijn mening niet terugbetaald!
De expert heeft echter wel een kleine marge (meer of minder dan in zijn boekske) en als ge heel beleefd blijft, willen die paljassen wel eens een kleine extra toekennen! :s
Vanaf je 50ste zijn er nog maar twee dingen belangrijk!!! :rolleyes:
DIKKE TETTEN !!! :D
Gebruikers-avatar
dedjutoch
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Di Sep 15, 2009 3:47 pm

Bwa, dat valt nogal mee. Ik heb toch een aardige som extra gekregen. Maar daarvoor een pluim voor mijn verzekering. Ik heb die expert niet gezien of gesproken. Ik heb alles via mijn verzekering geregeld en die vroegen me zelf of ik daar niet tegen in wou gaan omdat het te ver van mijn raming kwam. En ik had nergens een factuur van.
Gebruikers-avatar
Dices

Terug naar Choppers