100% pur sang circuitrijder

Voor alle toog verhalen

Moderator: Moderators

Wat voor motorrijder ben jij ?

100 % baanrijder !
93
31%
Zowel op de baan als op circuit !
150
50%
Pur sang circuitrijder !
56
19%

Aantal stemmen : 299

100% pur sang circuitrijder

Berichtdoor KawaNinja46 » Zo Sep 27, 2009 11:06 pm

Na afgelopen donderdag een 2de onverwachtse financiële klapper te hebben opgelopen en (zowiezo) niet meteen de rijkste van't forum genoemd te kunnen worden heb ik besloten voortaan mijn motorrijden 100% te richten op circuitrijden & mij niet meer op de openbare weg te begeven.

maw: enkel circuitdagen voor mij in 2010.

Dit heeft enkele voordelen:

- kan mij een (goedkopere) circuitmotor kopen zonder papieren etc..
- bespaart me veel geld qua verzekering/benzine/etc/etc (ik reed vele km's op de weg)
- het zou in principe mss iets "veiliger" zijn (hoewel ik begin dit jaar op circuit veel geluk gehad heb bij een ongeluk)

Maar ook nadelen:

- na een lastige/stresserende dag kan ik niet meer even de motor op om te ontstressen
- ik kan überhaupt al niet veel km's meer maken , dus ook geen reisjes of mini-tripjes/weekends etc
- ik kan mijn motor niet goed leren kennen, behalve op circuit zelf dan..

Nu hoor ik graag van jullie of jullie 100% circuitrijder of straatrijder zijn. Of beiden ?
En wat me vooral interesseert zijn de mensen die overgeschakeld zijn naar pur sang circuitrijden. Hoe bevalt deze omschakeling jullie ? Positief / negatief ?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Let me know ;)

Grtz
- Racing is life. Anything before or after.. .. is just waiting -
Gebruikers-avatar
KawaNinja46
2fast4u.be pro member

Berichtdoor stevooo » Ma Sep 28, 2009 12:04 am

ik heb dit jaar ook besloten om alleen nog maar op het circuit te gaan rijden, 1; voor mijn eigen veiligheid, omdat ik mijzelf meer en meer betrapte op zotte dingens doen in het verkeer en 2; nadat ze mij deftig hadden geflitst en daar ook voor heb moeten voorkomen!
ik vind het zelf ook verschrikkelijk om met goed weer die andere te zien of horen rijden, maar als ik dan erover denk ben ik wel blij dat ik slim genoeg was om mijn plaat binnen te sturen en mij gaat uitleven op het circuit!

dus voor mij circuit en geen openbare weg!!!

grtzzz stevooo
Gebruikers-avatar
stevooo
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor SDR » Ma Sep 28, 2009 1:33 am

Ik amuzeer mij nimeer op de openbare weg, veel te gevaarlijk en traag.

Ook kost me het teveel ivg met circuit rijden, van het geld dat je moet betalen als je in aanraking komt met het gerecht kan je al enkele circuitdagjes doen die 10x zo leuk zijn als een dagje vloeken op idiote koekedoos bestuurders.
Als je een keer tegen de vlakte gaat op het circuit kom je er meestal toch beter vanaf dan wanneer je onderuit gaat op de openbare weg met al die stilstaande en bewegende obstakels.
Gebruikers-avatar
SDR
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Imno » Ma Sep 28, 2009 5:14 am

Stom vraag (ik ben dan ook een circuitleek), maar aangezien je dan motor als een sportief object gaat bekijken. Hoe ga je dan eigenlijk zorgen dat je getrained blijft ? Je kan moeilijk (ook haast niet te betalen) je trainingen constant op het circuit doen. Als je niet trained verlies je wel een hoop van je mogelijkheden om je vaardigheden te finetunen. Ik merk het als motard al gewoon bij mezelf. Elke gereden dag word ik dat beetje beter.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor yves_0016 » Ma Sep 28, 2009 6:16 am

Circuit + openbare weg, zonder twijfel.

Het essentiële, daar waar het over gaat, waarvoor ik het doe is natuurlijk circuit rijden. Daar haal ik ook 90% van het plezier van motorrijden.

Motorrijden op de openbare weg is voor mij meer een "practische noodzaak" om het zo maar te noemen. Files, parkeerproblemen,... allemaal een non-issue als je met de moto bent. Bij mij in Oostduinkerke kan je tijdens de zomermaanden sowieso al nergens naartoe met de auto gezien je nergens kan parkeren, moto is dus gewoon het allerbeste. Ik ga binnen een paar maand ook verhuizen en dan echt 50/50 in Oostduinkerke en A'pen wonen. De moto's gaan mee naar A'pen, dan kan ik de dagen dat ik naar Brussel naar kantoor moet (en het weer het toelaat...) ook met de moto gaan. Gedaan met om 06.00 uur opstaan om voor de filles de zijn!:) Je moet je natuurlijk wel "normaal" gedragen. Ik heb mijn snelheid op de openbare weg aangepast aan "min of meer" legaal, dat moet je er bij pakken, maar dat neem ik er graag bij. Als ik bvb. naar Brugge wil en ik moet rekening houden met filles, rode lichten en parkeerproblemen dan ben ik nog ruim een kwartier gemakkelijker af met de moto, zelfs met inachtnemen van de snelheidlimieten.

Circuit = waar het om gaat; openbare weg = gewoon simpelweg praktisch!!:duim:
Gebruikers-avatar
yves_0016
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor brino » Ma Sep 28, 2009 8:03 am

Ik heb zelf de keuze nog niet durven maken. Ik heb dit jaar denk ik een kleine 1000km op't straat gereden én 1000 op het circuit.
Ik heb wel 2 moto's eentje ingeschrevenen en verzekerd en eentje enkel voor 't circuit.

Ik heb al 10 keer gedacht dat ik de voor op't straat zou wegdoen. Maar ...
Ik durf niet. Ik denk dat ik het me ga beklagen.

Als je niet veel km's doet op't straat kost het ook niet veel om hem te houden. In de winter zet ik de verzekering op hold. Voor een maand of 4. Dus dat kost me +/- 250 euro om het gewoon te houden. (taks en verzekering)

Ik weet het dus nog niet maar ik denk er ook over na (heb voorlopig dus circuit en straat aangevinkt)
http://www.bikeshop-online.be/

I once prayed to god for a bike, but quickly found out he didnt work that way...so I stole a bike and prayed for his forgiveness
Gebruikers-avatar
brino
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRX » Ma Sep 28, 2009 8:33 am

Imno schreef:Stom vraag (ik ben dan ook een circuitleek), maar aangezien je dan motor als een sportief object gaat bekijken. Hoe ga je dan eigenlijk zorgen dat je getrained blijft ? Je kan moeilijk (ook haast niet te betalen) je trainingen constant op het circuit doen. Als je niet trained verlies je wel een hoop van je mogelijkheden om je vaardigheden te finetunen. Ik merk het als motard al gewoon bij mezelf. Elke gereden dag word ik dat beetje beter.

Geloof me.... circuitrijden is zoooooooo veel intenser en zo anders dat het straatrijden je daar weinig of nix mee helpt of toch zeker niet als je een iet of wat normale sportieve rijstijl hebt op de openbare weg.
En na de 'winterstop' (sommige gaan wel eens in Spanje gaan rijden in de winter) zijn de eerste sessies van de eerste circuitdag natuurlijk terug wat aanpassen maar na een halve dag zit je normaal gezien al terug volledig in je ritme.

En on-topic....
Heb het al overwogen om enkel nog op circuit te rijden. Zou me 1 moto schelen (+ tax en verzekering) en plaats in de garage.
Maar dan zou ik ook die mooie reizen missen, 't is zo plezant om door de bergen rijden, soms op plekken te komen waar je anders met de wagen niet zou komen, nu zeker met den adventure, mag al eens serieus off-road zijn.
En de schaarse daguitstappen zijn ook altijd ferm de moeite. Ik betrap mezelf er wel op dat ik hem (de moto dus) zelden nog gebruik voor korte ritten (halve dag of minder). Als ik ga rijden op de baan moet het de moeite zijn, minstens een dag / 300 à 400km of een weekendje.
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kawasanski » Ma Sep 28, 2009 8:54 am

KawaNinja46 schreef:- bespaart me veel geld qua verzekering/benzine/etc/etc (ik reed vele km's op de weg)

Klopt, want circuitrijden is nu ook weer niet zo duur. :p :D

Met het geld dat je betaalt aan verzekering doe je hoop en al twee circuitdagen.
Gebruikers-avatar
Kawasanski
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Wiseco » Ma Sep 28, 2009 8:58 am

ik heb gene baanmoto, dus enkel circuit...
NIEUW NIEUW IRC Components NIEUW NIEUW
bandenwarmers - quickshifters - tractie controle

www.luytenimport.be: laptimers - kuipwerk - remschakel setjes - clip ons - uitlaten - remleidingen - ruitjes etc allerhande motortoebehoren

www.wiseco.be: zuigers - pakkingen - koppelingsklokken etc
Wiseco
Sponsor

Berichtdoor vienna » Ma Sep 28, 2009 9:00 am

ik denk dat dit heel persoonlijk is , als je op de openbare weg rijdt , moet je jezelf in dicipline kunnen houden , zowel voor jezelf als voor andere niet in gevaar te brengen.
je weet zo al dat er vgevaar schuilt op de openbare weg dan moet je daar ook rekening mee houden om je voor en nadelen daarvan te kunnen benutten zoals of werk trajecten maar ook uitstappen.
ken je je niet vinden tussen al die trage rijders en obstakels kan ik je aanraden enkel circuit te doen , anders zal je de ongemakken, en lage snelheden erbij moeten nemen om veilig door het verkeer te kunnen
groeten vienna
good girls , are just bad girls that dont get caught
Gebruikers-avatar
vienna
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor KawaNinja46 » Ma Sep 28, 2009 9:05 am

alvast bedankt iedereen voor de reactie's.

Kawasanski schreef:Klopt, want circuitrijden is nu ook weer niet zo duur. :p :D
Met het geld dat je betaalt aan verzekering doe je hoop en al twee circuitdagen.

Je onderschat de kost van het rijden op openbare weg.
Op een weekendje bvb rij ik makkelijk 120€ (of 1 circuitdag) aan benzine op.
Uiteraard op circuit verbruik je ook een aanzienelijke hoeveelheid benzine, dat ga ik niet ontkennen. Maar zeker niet meer dan een weekendje "cruizen". Toch niet in mijn geval als je wat km's doet.

Imno schreef:Stom vraag (ik ben dan ook een circuitleek), maar aangezien je dan motor als een sportief object gaat bekijken. Hoe ga je dan eigenlijk zorgen dat je getrained blijft ? Je kan moeilijk (ook haast niet te betalen) je trainingen constant op het circuit doen. Als je niet trained verlies je wel een hoop van je mogelijkheden om je vaardigheden te finetunen. Ik merk het als motard al gewoon bij mezelf. Elke gereden dag word ik dat beetje beter.

Idd Imno. Dit is ook één van de punten waar ik aan twijfel. Ik hoop hier wat reactie's op te ontvangen.
Ik ben er 100% van overtuigd als je tijdens het jaar pakweg 20.000km rijdt dat je zowiezo in élk geval een betere circuitrijder bent. Je bent meer onderhouden , leert meer, etc..
Hoe lang duurt het eer je je terug "als vanouds" voelt als je enkel circuit rijdt ? TRX zegt een 3-tal sessie's. Iemand hierover een andere mening ?

yves_0016 schreef:
Circuit = waar het om gaat; openbare weg = gewoon simpelweg praktisch!!

In mijn geval heb ik de moto helemaal niet nodig praktisch gezien. Enkel voor plezier. Dat vergemakkelijkt de keuze uiteraard richting 100% circuitrijden.
Gebruikers-avatar
KawaNinja46
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRX » Ma Sep 28, 2009 9:14 am

Maar de kost aan banden (en remblokken) is op circuit toch wel veel hoger zunne ;).
Plus dat er voor velen ook nog eens verplaatsingskosten bij komen hé. Als je heen en terug naar circuit 300km rijdt (of dikwijls nog meer).

Enne.... 120€ aan naft op 1 weekend ? Das 90l naft en dus voor velen is dat al 1200 à 1600km rijden, wat veel is op een weekend :o (veronderstel 2 dagen é).

Enne, ik denk dat je nog 1 detail vergeet.... uw inschrijving voor een circuitdag. Gaat van 65€ tot 165€, je kan dus al eens ergens blijven slapen als je een weekendje gaat rijden met de baan moto.

En dan ben je wel 2 dagen weg terwijl het maar 1 dag circuit is ;).

Als je per gereden kilometer zou rekenen is circuitrijden zeker 4x zo duur maar door de intensiteit van het circuitrijden mag je die rekening maken, is het zelfs een belachelijk vergelijk :zwijg:.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Smoetz » Ma Sep 28, 2009 9:21 am

KawaNinja46 schreef:
Dit heeft enkele voordelen:

- kan mij een (goedkopere) circuitmotor kopen zonder papieren etc..
- bespaart me veel geld qua verzekering/benzine/etc/etc (ik reed vele km's op de weg)
- het zou in principe mss iets "veiliger" zijn (hoewel ik begin dit jaar op circuit veel geluk gehad heb bij een ongeluk)

Maar ook nadelen:

- na een lastige/stresserende dag kan ik niet meer even de motor op om te ontstressen
- ik kan überhaupt al niet veel km's meer maken , dus ook geen reisjes of mini-tripjes/weekends etc
- ik kan mijn motor niet goed leren kennen, behalve op circuit zelf dan..

Ik betaal 150€ verzekering op een jaar, dus daar kan ik 1dagje Zolder mee boeken. Diesel om daar te geraken inbegrepen dan.
Ben opt circuit 2keer gevallen, op de baan nog niet. Dus dat gaat voor mij ook niet op ;)
Ik had me vorige winter ook een nieuwe moto gekocht, geraakte niet op tijd ingeschreven dus de eerste kennismaking was opt circuit. Ik zou dat NOOIT meer doen. Moto eerst leren kennen, en ik kan dat dus niet op 3sessies. Aangezien er zoveel geklaagd wordt over verkeerde mensen in een verkeerde groep, als je de moto leert kennen ga je trager rijden, dingen testen etc. Dus dat wordt dan inschrijven in een andere groep, waar je dan eigenlijk ook niet thuishoort, ...

Daarentegen, mijn broer is 100% circuitrijder. Vindt het super zo, mist de baan ook helemaal niet. (heeft 5jaar al zijn vervoer gedaan met de moto).
Hij kan er wel mee om dat hij dingen moet testen op het circuit, als het misgaat dan kan het zijn dat hij een hele dag moet sleutelen om het op te lossen.
Gebruikers-avatar
Smoetz
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Ma Sep 28, 2009 9:26 am

Smoetz schreef:Ik betaal 150€ verzekering op een jaar, dus daar kan ik 1dagje Zolder mee boeken. Diesel om daar te geraken inbegrepen dan.
Ben opt circuit 2keer gevallen, op de baan nog niet. Dus dat gaat voor mij ook niet op ;)
Ik had me vorige winter ook een nieuwe moto gekocht, geraakte niet op tijd ingeschreven dus de eerste kennismaking was opt circuit. Ik zou dat NOOIT meer doen. Moto eerst leren kennen, en ik kan dat dus niet op 3sessies. Aangezien er zoveel geklaagd wordt over verkeerde mensen in een verkeerde groep, als je de moto leert kennen ga je trager rijden, dingen testen etc. Dus dat wordt dan inschrijven in een andere groep, waar je dan eigenlijk ook niet thuishoort, ...

Daarentegen, mijn broer is 100% circuitrijder. Vind het super zo, mist de baan ook helemaal niet. (heeft 5jaar al zijn vervoer gedaan met de moto).
Hij kan er wel mee om dat hij dingen moet testen op het circuit, als het misgaat dan kan het zijn dat hij een hele dag moet sleutelen om het op te lossen.

Denk toch dat er veel mensen zijn die op baan en op circuit rijden met 2 moto's zunne ;). Ik zelf heb er ook verschillende en de eerste keer dat ik reed met mijn Tcat was op circuit (en dan nog in de regen :D).
Wennen aan een nieuwe moto duurt toch niet zo lang ? Zeker als je bv in het zelfde segment blijft (als je bv overstapt van een 1.000cc 2 cilinder naar een 600cc 4 cilinder zal het wat meer aanpassing vergen, das just).

En vergelijken qua valpartijen is onzin é. Ben al veel meer gevallen op baan dan op circuit, met zwaardere kosten dus zo voor mij het baanrijden duurder zijn op dat vlak. Maar als ik vrijdag mijn Tcat volledig in snot rij zou de balans al overhellen in de andere richting.
Afbeelding

Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor KawaNinja46 » Ma Sep 28, 2009 9:27 am

per gereden km is circuitrijden zeker 4x zo duur. Dat ontken ik niet.

Je hebt trouwens gelijk TRX , 120€ is overdreven op een weekend. Vrijdagavond, zaterdag , zondag zal het maximum 100€ zijn.

per jaar is circuitrijden niet duurder dan baanrijden. Voor mij persoonlijk is dat toch.

Mensen die 1000 of 5000km super relax rijden per jaar op de baan zullen uiteraard veel minder betalen (totaal kost) dan Shriky met 50 circuitdagen per jaar nationaal/internationaal met eigen vervoer.

Mensen die 25.000km of meer zeer sportief op de baan rijden zullen een pak meer betalen (totaal kost) dan iemand die 5 circuitdagen per jaar doet op Croix-en-ternois met gratis vervoer.

Deze kwestie hangt volgens mij af van vele persoonlijke kenmerken.

Ikzelf rij sportief tot zéér sportief op de openbare weg. Ik rij 20.000 of meer km's per jaar. Ik heb steeds een gratis bestelwagen + benzine ter beschikking om mij te verplaatsten naar de circuits. Ik doe circuits zoals Zolder/Spa/Assen/Magny Cours/etc etc
Jerez/Estoril etc is mij voorlopig nog wat te ver naar mijn goesting.
Ik heb nog maar 1 jaar circuitervaring maar dat zijn zo'n 8 circuitdagen.

Voor mijzelf heb ik reeds de rekening gemaakt kosten openbare weg/circuit en ik betaal voor het openbare weg rijden zeker niet minder dan voor m'n circuitrijden. Maar nogmaals. Dit hangt volgens mij echt af van persoon tot persoon. :)
Gebruikers-avatar
KawaNinja46
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Endja » Ma Sep 28, 2009 9:29 am

Normaal zou ik zeggen 100% baanrijden maar men heeft mij geleerd altijd in de toekomst te kijken, volgend jaar ga ik zowiezo circuitdagen meepakken als het kan een stuk of 7. Dus voor mij graag circuitrijden en baanrijden.

Ik zou het bijna niet over mijn hart krijgen om iedereen op de baan te zien rijden terwijl ik het niet meer zou doen.
Endja

Berichtdoor TRX » Ma Sep 28, 2009 9:31 am

Tja, gij zijt op beide vlakken een beetje 'anders'....

Je rijdt (reed) veel straatkilometers aan hoog tempo, dus idd duur.
Aan de andere kant heb je niet veel circuitdagen gedaan en dat gratis busje + benzine is ook maar weinig mensen gegeven é ;).

De meeste rijden meer op circuit per jaar, rijden niet voor niets tot ginder en veel straatrijders halen niet zoveel kilometers é.

Maar idd, zal al veel verschillen van persoon tot persoon.
Ken circuitrijders die 7 of 8 circuitdagen doen met ene achterband, das dus ook gene grote kost.
Kostprijs van circuit rijden is omgekeerd evenredig met de tijden die je rijdt :D (buiten valpartijen dan).
Afbeelding

Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kiekeboe » Ma Sep 28, 2009 9:39 am

ik rij zowel zomer als winter , en ben dit jaar met circuit rijden begonnen
wat dikke fun is , voor 3 dagen circuit rij ik een heel jaar op de baan
dus dat geef ik zeker niet op .
ik verkies dan liever een paar dagen minder op het circuit .

maarja ben dan ook niet de braafste op de baan en in het weekend vergeet ik soms wel dat ik op de baan zit en niet op het circuit...
.........................Afbeelding...................
Gebruikers-avatar
Kiekeboe
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Cupke » Ma Sep 28, 2009 9:39 am

Ik ben er ook al even aan aan het denken om men plaat binnen te sturen, maar durf ook de stap niet te zetten.
Ik heb ook bang dat ik er spijt van ga krijgen zogauw het mooi weer is en ik ze overal tegen kom.
Ik heb zo een vermoeden dat het duurt tot ze me eens onnozel flitsen en het me een pak geld gaat kosten. Al da ik goed besef dat het maar een kwestie van tijd is... :u
SUZUKI GSXR 750 srad '99
12 aug '10: vrij rijden minder snel 2f4u circuitdag!
Gebruikers-avatar
Cupke

Berichtdoor Endja » Ma Sep 28, 2009 9:40 am

KawaNinja46 schreef:per gereden km is circuitrijden zeker 4x zo duur. Dat ontken ik niet.

per jaar is circuitrijden niet duurder dan baanrijden. Voor mij persoonlijk is dat toch.

Mensen die 1000 of 5000km super relax rijden per jaar op de baan zullen uiteraard veel minder betalen (totaal kost) dan Shriky met 50 circuitdagen per jaar nationaal/internationaal met eigen vervoer.

Mensen die 25.000km of meer zeer sportief op de baan rijden zullen een pak meer betalen (totaal kost) dan iemand die 5 circuitdagen per jaar doet op Croix-en-ternois met gratis vervoer.

Deze kwestie ligt volgens mij af van vele persoonlijke kenmerken.

Ikzelf rij sportief tot zéér sportief op de openbare weg. Ik rij 20.000 of meer km's per jaar. Ik steeds een gratis bestelwagen + benzine ter beschikking om mij te verplaatsten naar de circuits. Ik doe circuits zoals Zolder/Spa/Assen/Magny Cours/etc etc
Jerez/Estoril etc is mij voorlopig nog wat te ver naar mijn goesting.
Ik heb nog maar 1 dik jaar circuitervaring maar dat zijn zo'n 8 circuitdagen per jaar.

Voor mijzelf heb ik reeds de rekening gemaakt kosten openbare weg/circuit en ik betaal voor het openbare weg rijden zeker niet minder dan voor m'n circuitrijden. Maar nogmaals. Dit hangt volgens mij echt af van persoon tot persoon. :)

Zoals je het vermeld kan het wel. Ik geloof wel dat de mensen die hier op het forum zitten toch meer dan 5000km per jaar bollen, daar ik er op 1 maand 5000 doe. Maar meer nog, hoeveel je km je rijdt, hangt af van persoon tot persoon.

Volgend jaar voor mij: circuit en baan
Endja

Volgende

Terug naar Arena