Motor roderen op circuit?

Voor alle toog verhalen

Moderator: Moderators

Motor roderen op circuit?

Berichtdoor superbeire » Wo Jan 27, 2010 11:42 pm

hallo iedereen,
Ik heb sinds eind oktober een nieuwe moto in mijn garage staan en heb hem begin januari ingeschreven.Ik begin dit jaar mijn circuitseizoen iets vroeger met een 3-daagse op het circuit van Valencia,begin maart.Mijn vorige nieuwe moto's heb ik altijd op de baan ingereden volgens de fabrieksinstructies,maar aangezien ik ni veel goesting heb om met dit weer mijn motor 1000km gaan in te rijden('k weet 't ,'k ben een watje:D) was mijn vraag of ik dit ook op circuit kan doen zonder mijn circuitpret te bederven en mijne moteur in frut te rijden :p.De meesten zeggen van ni,maar ne mecanicien van ducati zei dat 1 van hun beste motoren op circuit gerodeerd is.Heeft er hier iemand ervaring mee en waar moet ik dan op letten?alle tips zijn welkom...:duim:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire
official 2fast4u track partner

Berichtdoor sankaman » Do Jan 28, 2010 12:28 am

nen duc ni roderen ???? ai ai ai wa gaat da geven ? dit ga ik opvolgen

mijne kameraad zijnen 1000 gsx-r op de testbank 10 x open getrokken in 3de dit 3 x heraald met telkens een afkoelpauze,motor terug warm gedraaid en hopla weer open in zijn 3 .... en toen zei de man " en nouw istie ok.." was ook nieuw vanuit de toonzaal naar de werkplaats

succes ermee

grtz Tom

ps ge wilt ni weten hoe ze in de fabriek worden getest en nog koud ook ...

BMEC - SPRINTWEDSTRIJDEN - VRIJE DAGEN...
Gebruikers-avatar
sankaman
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor NATAS » Do Jan 28, 2010 1:17 am

geef hier dien duc bert, 1 a 2 dagen en ingereden zenne:D

neenee serieus, van de week mike d'hollander nog in aktie gezien.
na blueprint, een 20 a 30 min testbank en voor hem was die ingereden!
(noot, 't was een moto voor de baan, geen circuit)
zo slecht als de horrorverhalen die rondgaan zal dat dus echt niet zijn.
There are no speed limits on the road to excellence.
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Wickedman » Do Jan 28, 2010 5:23 am

sankaman schreef:nen duc ni roderen ???? ai ai ai wa gaat da geven ? dit ga ik opvolgen

mijne kameraad zijnen 1000 gsx-r op de testbank 10 x open getrokken in 3de dit 3 x heraald met telkens een afkoelpauze,motor terug warm gedraaid en hopla weer open in zijn 3 .... en toen zei de man " en nouw istie ok.." was ook nieuw vanuit de toonzaal naar de werkplaats

succes ermee

grtz Tom

ps ge wilt ni weten hoe ze in de fabriek worden getest en nog koud ook ...

:o:o:o
......We do these things not to escape life. But to prevent life escaping from us........
Gebruikers-avatar
Wickedman
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor yves_0016 » Do Jan 28, 2010 8:21 am

superbeire schreef:hallo iedereen,
Ik heb sinds eind oktober een nieuwe moto in mijn garage staan en heb hem begin januari ingeschreven.Ik begin dit jaar mijn circuitseizoen iets vroeger met een 3-daagse op het circuit van Valencia,begin maart.Mijn vorige nieuwe moto's heb ik altijd op de baan ingereden volgens de fabrieksinstructies,maar aangezien ik ni veel goesting heb om met dit weer mijn motor 1000km gaan in te rijden('k weet 't ,'k ben een watje:D) was mijn vraag of ik dit ook op circuit kan doen zonder mijn circuitpret te bederven en mijne moteur in frut te rijden :p.De meesten zeggen van ni,maar ne mecanicien van ducati zei dat 1 van hun beste motoren op circuit gerodeerd is.Heeft er hier iemand ervaring mee en waar moet ik dan op letten?alle tips zijn welkom...:duim:

Geloof me (en jij weet dat ik weet waarover ik praat) een Duc kan je beter NIET roderen op circuit. Ik wou dit ook doen maar de 2 mensen in België van wie ik dergelijke info met 100% vertrouwen zou aanvaarden hebben mij dit allebei ten stelligste afgeraden. Voor een jap geen probleem, maar een Duc... Nee, niet doen.

Als je graag een paar jaar mixed gebruik van de Duc wil maken (wat de bedoeling is dacht ik) is dit ten stelligste af te raden. Het verhaal is natuurlijk anders met mensen die de moto enkel voor circuit gebruiken en elk seizoen een nieuwe kopen.

Enfin, je kan natuurlijk altijd roderen op circuit, het gaat er niet over waar je rodeert, het gaat er gewoon over dat je de max rev's moet respecteren. De eerste 600 à 800 km moet je hem echt tot max rond de 6K houden. Als jij dat ziet zitten om dat die 3 dagen in Valencia te doen dan zal hij perfect gerodeerd zijn, maar ik zou daarom niet zo ver willen rijden en zoveel geld uitgeven.

Als het weer in feb wat beter wordt en we krijgen één deftig droog week-end met temp boven de 10° moet je op 2 dagen toch wel 600 km op de teller krijgen, dan kan je binnen voor 1e onderhoud en ben je definitief vertrokken. Moest het weer nu echt klote blijven doen: mijn advies --> een paar honder km testbank voor je vertrekt naar Valencia.

Veel plezier en succes ermee.:)
Gebruikers-avatar
yves_0016
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor An_ » Do Jan 28, 2010 9:13 am

Met de moto naar Valencia!
Gebruikers-avatar
An_
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Enzof » Do Jan 28, 2010 9:43 am

An_ schreef:Met de moto naar Valencia!

Had hetzelfde gedacht :D

Misschien nog beste oplossing
Gebruikers-avatar
Enzof
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor yves_0016 » Do Jan 28, 2010 9:47 am

Enzof schreef:Had hetzelfde gedacht :D

Misschien nog beste oplossing

Moto roderen op de autosnelweg is al even slecht als op circuit, en dat geldt voor zowel een japanner als een Duc.
Gebruikers-avatar
yves_0016
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor An_ » Do Jan 28, 2010 9:52 am

Naar Valencia via secundaire wegen!
Gebruikers-avatar
An_
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Enzof » Do Jan 28, 2010 9:57 am

An_ schreef:Naar Valencia via secundaire wegen!

Wij zitten hier op dezelfde golflengte ;)
Probleem opgelost :p
Gebruikers-avatar
Enzof

Berichtdoor An_ » Do Jan 28, 2010 10:01 am

Blij dat ik kon helpen :D
Gebruikers-avatar
An_
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DME3 » Do Jan 28, 2010 10:41 am

Beste optie: de boel laten blue-printen en alle oneffenheden en gietfoutjes laten weghalen. Dit verkort het inrijden toch al aanzienlijk. Inrijden is gewoon een proces van onderdelen die wat op elkaar afgestemd moeten worden omwille van 'foutjes' in de productie.
Inrijden kan gewoon op de testbank, wordt vaak gedaan.
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor WoKe » Do Jan 28, 2010 12:30 pm

Ondertussen al 2 moto's ingereden op circuit.
In 2008 de nieuwe GSX-R750 op Zolder, 0 km op de teller, gestart en een rondje of 5 à 6 voorgereden in de beginnersgroep (dus ongeveer 20 km).
Tegen dan was de moto opgewarmd, en dan direct in de volgende groep aan een deftig tempo meegereden, en toen em 40 km op de teller had hem opengetrokken.

Met de R6 vorig seizoen iets minder geduld gehad ... op Folembray een sessie rustig gereden (ongeveer 20 km), en toen kwam er ne rappe voorbij en kon ik mij weer nie houden :D
Check out : www.trackdays.be :duim:
WoKe
Sponsor

Berichtdoor Tjeuke » Do Jan 28, 2010 12:39 pm

WoKe schreef:Ondertussen al 2 moto's ingereden op circuit.
In 2008 de nieuwe GSX-R750 op Zolder, 0 km op de teller, gestart en een rondje of 5 à 6 voorgereden in de beginnersgroep (dus ongeveer 20 km).
Tegen dan was de moto opgewarmd, en dan direct in de volgende groep aan een deftig tempo meegereden, en toen em 40 km op de teller had hem opengetrokken.

Met de R6 vorig seizoen iets minder geduld gehad ... op Folembray een sessie rustig gereden (ongeveer 20 km), en toen kwam er ne rappe voorbij en kon ik mij weer nie houden :D

Maar hoelang hou jij uw moto's? En hoeveel km's hebben ze als je ze weg doet?

Op korte termijn kan da allemaal geen kwaad, maar als je de motor echt lang wil houden, dan zal je het wel snel beginnen merken...

Bij mijn vorige honda dealer 2 blokken naast elkaar open zien liggen. Een CB900 blok dat op staat in gereden was, af en toe eens circuit deed enerzijds en anderzijds een blade 900 blok dat ingereden was op circuit, dat regelmatig circuit deed en dat half zoveel km had als het CB blok.

Blade blok lag open voor rivisie (olie verbruik) en had een kleine 30.000 km op de teller. Het was frapant om te zien hoe veel "strepen" er in de cilinders afgetekend stonden. Bij de CB was dat allemaal veel egaler.
(CB lag open aangezien de versnellingsbak in gort was ge-wheelie-d)

Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het altijd zo is, maar toen ik da zag was het voor mij toch wel duidelijk dat ik in de toekomst mijn motoren altijd met de nodige omzichtigheid zal inrijden, kwestie van op laaaaaaange termijn nog steeds een gezond blok te kunnen behouden.
Een gemiddeld persoon heeft vriendelijkheidscoëfficiënt 6. Volgens de laatste testen scoor ik -14 .....
Gebruikers-avatar
Tjeuke

Berichtdoor WoKe » Do Jan 28, 2010 12:48 pm

Tjeuke schreef:Maar hoelang hou jij uw moto's? En hoeveel km's hebben ze als je ze weg doet?

Mijn oude R6 had ik 4 jaar (20.000 km) en die heeft minstens even hard op zijn kl**en gekregen. Nooit problemen mee gehad. Op 15.000 km paar tandwielen in de boite vervangen da's alles.

't Is gewoon belangrijk van hem warm te rijden en variable belasting te doen.

Tjeuke schreef:Op korte termijn kan da allemaal geen kwaad, maar als je de motor echt lang wil houden, dan zal je het wel snel beginnen merken...

Van die 20.000 km op de oude R6 waren er 15.000 op circuit.
Den ir_fuel heeft als regenbike zo'n R6 '99 met 40.000 km op de teller die ook meer circuit dan baankilometers heeft, en dat blijft ook gewoon gaan.
Als ge het met een beetje respect behandelt en op tijd onderhoud kan dat er allemaal tegen zenne.

Tjeuke schreef:Bij mijn vorige honda dealer 2 blokken naast elkaar open zien liggen. Een CB900 blok dat op staat in gereden was, af en toe eens circuit deed enerzijds en anderzijds een blade 900 blok dat ingereden was op circuit, dat regelmatig circuit deed en dat half zoveel km had als het CB blok.

Blade blok lag open voor rivisie (olie verbruik) en had een kleine 30.000 km op de teller. Het was frapant om te zien hoe veel "strepen" er in de cilinders afgetekend stonden. Bij de CB was dat allemaal veel egaler.
(CB lag open aangezien de versnellingsbak in gort was ge-wheelie-d)

Ik wil daarmee zeker niet zeggen dat het altijd zo is, maar toen ik da zag was het voor mij toch wel duidelijk dat ik in de toekomst mijn motoren altijd met de nodige omzichtigheid zal inrijden, kwestie van op laaaaaaange termijn nog steeds een gezond blok te kunnen behouden.

Tja, zolang ze niet overmatig olie verbruiken en ge geen vermogensverlies hebt ga ik ervan uit dat alles in orde is. Ik heb ook al verhalen gehoord van circuitmoto's die na 20.000 km opengesmeten zijn en alles opgemeten werden, en alles bleek binnen de toleranties te zitten. 't Hangt een beetje af van merk tot merk en van piloot tot piloot. ;)

Nu ja ... om de vooroordelen nog wat aan te zwengelen ... kweet niet of ge dat met nen Duc moet proberen zenne :D
Check out : www.trackdays.be :duim:
WoKe
Sponsor

Berichtdoor arte636 » Do Jan 28, 2010 12:53 pm

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben op een niet nader genoemd forum dat als je je moto rodeert op circuit, dat hij minder km's zal halen maar dat hij wel het maximum aan vermogen gaat leveren.
Het omgekeerde geldt bij rodage op straat.
Voor de techneuten: schiet mij nu ni neer hé :rolleyes:
Gebruikers-avatar
arte636

Berichtdoor Circuit Maniac » Do Jan 28, 2010 1:34 pm

arte636 schreef:Ik dacht ooit eens gelezen te hebben op een niet nader genoemd forum dat als je je moto rodeert op circuit, dat hij minder km's zal halen maar dat hij wel het maximum aan vermogen gaat leveren.
Het omgekeerde geldt bij rodage op straat.
Voor de techneuten: schiet mij nu ni neer hé :rolleyes:

naar mijn weet is dit correct
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Tjeuke » Do Jan 28, 2010 1:56 pm

WoKe schreef: 't Hangt een beetje af van merk tot merk en van piloot tot piloot. ;)

Ik denk dat dat zowat de meest accurate commentaar van gans den topic is.
Een gemiddeld persoon heeft vriendelijkheidscoëfficiënt 6. Volgens de laatste testen scoor ik -14 .....
Gebruikers-avatar
Tjeuke

Berichtdoor Racernix » Do Jan 28, 2010 2:25 pm

Ik heb ooit eens een Belgische wegracetopper en diens vader tegengekomen in een tankstation toen ze de Supersports van zoonlief aan het roderen waren. Eigenlijk had ik ook een beetje de indruk dat de racer in kwestie nog geen (geldig) rijbewijs had.
Racernix
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stenebrug » Do Jan 28, 2010 4:32 pm

WoKe schreef:en toen kwam er ne rappe voorbij en kon ik mij weer nie houden :D

Wie was dat dan, diene rappe ?? :D
www.inter-track.be
www.mototech.be
Gebruikers-avatar
stenebrug
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar Arena