Triumph Sprint??

Rijervaring, foto's en geschiedenis van tour motoren.

Moderator: Moderators

Triumph Sprint??

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » Di Apr 06, 2010 2:45 pm

Iemand ervaringen met Triumph Sprint-versie qua 'tourmotor' voor intens gebruik (minstens één paar banden per jaar)?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
Als je iets negatiefs van je vrouw zegt, vergeet dan niet dat je daarmee je eigen keuze bekritiseert.
Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Gebruikers-avatar
VAN BELLE Jean Marc
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Triplesec » Di Apr 06, 2010 8:04 pm

Ik had eentje van 1999... Zeer goeie moto!! Verbruik 5 liter tot max 7 liter op circuit. Gemiddeld 5,5 per 100km.
Banden slijtage is afhankelijk van het rijgedrag natuurlijk. Maar ik haalde met een sportieve toerband achteraan toch 10000km.
Nooit problemen mee gehad. Enkel uit voorzorg heb ik eens naar de benzinepomp laten kijken. Deze maakte een raar geluid wanneer je het contact aanlegde... blijkt een euvel te zijn van de eerste modellekes.

Verder kan ik alleen maar een nieuw veeringsetje vooraan aanraden. De standaard vering is zwak, de moto duikt teveel daardoor. Met een setje progresieve veren en dikkere olie was dat opgelost.

Nu ik er aan denk... er was nog 1 ding speciaal... In de handleiding stond dat je de moto altijd eerst effe stationair moet laten draaien... ik lachte dit weg. Maar het moet effectief, zeker als het koud is. Je kan geen versnelling nemen anders. In 1ste gaat hij maar hij schakeld niet op.
2 minuten stationair laten draaien bij een koudstart en hij schakeld goed.

Hoop dat je hiermee al iets van info hebt?

Greetz
Kawasaki KLV1000 ... Ducati 749S Fila replica
Gebruikers-avatar
Triplesec

Berichtdoor Triumpf'ke » Di Apr 06, 2010 8:32 pm

Ik heb een sprint ST1050 van bj 2007 en ben er zeer tevreden van..
vind zo nen 3 cilinder eigelijk wel zeer goe rijden.. Heb 10.000km gedaan me men vorige Bridgestones, dus das ni slecht é. Rij er ook mee naart werk dus wel wa autostrade en weinig last van wind enzo. dus zeker geschikt als tourmoto.

Grtz
:duim: Honda VFR 800 :duim:

THE POWER OF DREAMZZZZ.. :moto:

V4 ever
Gebruikers-avatar
Triumpf'ke
2fast4u.be Senior Lid

3 cylinder

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » Ma Apr 12, 2010 2:23 pm

Een drie cylinder, dat leek me eerst wat raar. Maar dat remt wellicht veel beter op de motor en heb je dan niet minder 'fietsremblokjeskosten'?

De V-rod van HD was een twee cylinder en die sleurt gigantisch qua motor, zeker in eerste drie versnellingen, maar remt ook gigantisch af op die manier. Is het ook eigen dat die twee en driecylinders moeilijker in Neutre te krijgen zijn als ze draaien versus de 4-cylinders (niet als je het contact af zet) of is dat toeval door de modellen waar ik totnogtoe te maken mee kreeg?
Als je iets negatiefs van je vrouw zegt, vergeet dan niet dat je daarmee je eigen keuze bekritiseert.
Gebruikers-avatar
VAN BELLE Jean Marc

Berichtdoor Circuit Maniac » Ma Apr 12, 2010 2:34 pm

VAN BELLE Jean Marc schreef:Een drie cylinder, dat leek me eerst wat raar. Maar dat remt wellicht veel beter op de motor en heb je dan niet minder 'fietsremblokjeskosten'?

De V-rod van HD was een twee cylinder en die sleurt gigantisch qua motor, zeker in eerste drie versnellingen, maar remt ook gigantisch af op die manier. Is het ook eigen dat die twee en driecylinders moeilijker in Neutre te krijgen zijn als ze draaien versus de 4-cylinders (niet als je het contact af zet) of is dat toeval door de modellen waar ik totnogtoe te maken mee kreeg?

toeval
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Remmen op de motor

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » Ma Apr 12, 2010 9:12 pm

Aan wat ligt het dan? Een honda-motor lijkt mij een zodanige automotor dat ik achteraan veel meer remmen verslijt en je voelt ook weinig afremmingsvermogen doordat hij zo 'zacht' zijn toerental haalt. De Kawasaki lijkt ook die richting uit te gaan. Toen ik ooit even een Triumph-rocket (voor de III hoor) reed, voelde ik die wel zwaarder op zijn gigantische inhoud remmen.

Waar heeft die soepelheid versus krachtig kunnen remmen op de motor dan WEL mee te maken? Merk motor? Ouderdom? Rodage? Rijstijl? Toeval staat hierbij NIET in het rijtje, want het is ongeveer het enige waar ik niet in geloof...

Liefs en laat maar de gedachten en zelfs fantasietjes rollen!
Gebruikers-avatar
VAN BELLE Jean Marc

Berichtdoor Circuit Maniac » Di Apr 13, 2010 12:10 pm

VAN BELLE Jean Marc schreef:Aan wat ligt het dan? Een honda-motor lijkt mij een zodanige automotor dat ik achteraan veel meer remmen verslijt en je voelt ook weinig afremmingsvermogen doordat hij zo 'zacht' zijn toerental haalt. De Kawasaki lijkt ook die richting uit te gaan. Toen ik ooit even een Triumph-rocket (voor de III hoor) reed, voelde ik die wel zwaarder op zijn gigantische inhoud remmen.

Waar heeft die soepelheid versus krachtig kunnen remmen op de motor dan WEL mee te maken? Merk motor? Ouderdom? Rodage? Rijstijl? Toeval staat hierbij NIET in het rijtje, want het is ongeveer het enige waar ik niet in geloof...

Liefs en laat maar de gedachten en zelfs fantasietjes rollen!

euhm, zwaarheid van het vliegwiel? aantal cilinders?

ik begrijp je vraag niet zo goed eigenlijk
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kienke » Di Apr 13, 2010 12:20 pm

Het gaat er gewoon om dat 2-cilinders harder op de motor afremmen dan viercilinders en dat motoren met grote cilinderinhoud ook harder afremmen dan lichte motoren. Hier wordt dan de veronderstelling gemaakt dat dat ervoor kan zorgen dat je minder remblokjes verslijt... mijn 1250 remde ook harder af op de motor dan nu mijn 750 maar of dat nu echt zoveel verschil gaat maken op de remblokken?? dat gaat slechts een klein verschil zijn vrees ik vermits ik sowieso al niet te veel probeer te remmen. Heb een paar keer met triples gereden (zooo zalig :D) en die remmen misschien iets beter af op de motor dan viercilinders maar echt groot vond ik dat verschil niet.
History: ZX6-R '00/ B600S '00 - B1250N '08/ VFR750 '95/ ZX9-R '00
Current: none
Gebruikers-avatar
Kienke
2fast4u.be pro member

Multistrada 1200S

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » Di Apr 13, 2010 12:58 pm

@kienke: Perfect antwoord op mijn vraag: thx!

Hoor eerste goede geluiden over Multistrada 1200S. Probeer dit weekend klein testritje te maken bij Hautekiet bij Brugge. Het lijkt wel of ik plots op de 'dool' ben en niet meer weet wat ik wil, maar ervaring leert mij dat ik meestal wel terug op het goede spoor raak na een tijdelijke 'ontsporing'. Van Honda naar een ander merk, blijft echter lijken op... vreemdgaan.
Gebruikers-avatar
VAN BELLE Jean Marc

Sprint St

Berichtdoor blueflyer » Di Apr 13, 2010 7:07 pm

Heb de Sprint St 3jaar in mijn bezit gehad, 31.000km op de teller.
Na vorige Blackbirds en oa Fazer 1000 zijn mijn bevindingen de vgl. Prachtige motor,sound,koppel en idd goede motorrem.Wat achterhaald en mijn inziens totaal niet voldoet zijn de remmen en ophanging.Moest Triumph hier de rem-en ophangingwinkel van de Streed toepassen dat zou een ander verhaal zijn.Uitspraak van een Triumph dealer : als je voorvorkveren en achterveer veranderd (bv WP)dan heb je een totaal andere motor....(dan geef je nog is een dikke 1000 euro uit)en dan de remmen nog. Als je met belading(koffers)en duo gaat rijden zou je wel is niet gestopt kunnen raken.Zonde dat ze hem niet opwaarderen,en laat ons eerlijk zijn, dikke 13000 euro is niet niks hè.
'go whit the flow and don't push the river'
Gebruikers-avatar
blueflyer
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Jeroen! » Di Apr 13, 2010 10:54 pm

blueflyer schreef:Heb de Sprint St 3jaar in mijn bezit gehad, 31.000km op de teller.
Na vorige Blackbirds en oa Fazer 1000 zijn mijn bevindingen de vgl. Prachtige motor,sound,koppel en idd goede motorrem.Wat achterhaald en mijn inziens totaal niet voldoet zijn de remmen en ophanging.Moest Triumph hier de rem-en ophangingwinkel van de Streed toepassen dat zou een ander verhaal zijn.Uitspraak van een Triumph dealer : als je voorvorkveren en achterveer veranderd (bv WP)dan heb je een totaal andere motor....(dan geef je nog is een dikke 1000 euro uit)en dan de remmen nog. Als je met belading(koffers)en duo gaat rijden zou je wel is niet gestopt kunnen raken.Zonde dat ze hem niet opwaarderen,en laat ons eerlijk zijn, dikke 13000 euro is niet niks hè.
Volgens de spypics is een nieuwe in de maak. ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor db@Z » Do Apr 15, 2010 7:56 am

Ik zou toch bij mijn eerste interesse blijven, J M.
Er staat nu zelfs een nieuwe Kawa GTR1400 bij Wauters (Eeklo) voor 14000 (model 2009).

Het geknoei met kettingtoestanden ben ikzelf meer dan beu, volgende zal zeker een cardan hebben.
Of het nu een r1200gs, super tenere 1200 of varadero V4 wordt , laat ik nog in het midden :) .
Gebruikers-avatar
db@Z

@DB@Z

Berichtdoor VAN BELLE Jean Marc » Do Apr 15, 2010 1:47 pm

Ja, kardan en weinig kosten om lang te rijden kende ik totnogtoe alleen met mijn K75RT en ST1100 (oude Pan zonder abs).

Maar ik dacht dat het emotioneel lag dat ik telkenmale terug zin kreeg in de Kawa 1400GTR omdat ik me afvraag hoe een mens zijn verlangen eigenlijk in elkaar zit. Met ouder worden begrijp ik soms hoe langer hoe minder van me, maar ik blijf de indruk krijgen dat onze intuïtie soms beter blijft dan veel en lang redeneren met zogezegde intelligentie. Hoe slimmer ik word, hoe meer vergissingen ik lijk te maken.

Is dat wijzer worden? Als ik je antwoord lees, lijkt het mij ergens van wel. Ik apprecieer ten zeerste je antwoord in deze rubriek Triumph. Hetzelfde van Multistrada: Enerzijds onderhoud om de 24.000 km voorspiegelen en als je goed leest is het wel oliewissel om de 12.000 km. Bij Kawasaki zeiden ze om de 6.000 km onderhoud en als je goed leest is het oliewissel om de 12.000 km. Moet ik dan niet eerder het voorzichtige Kawasaki vertrouwen dan het blitse Italiaanse merk dat in een duurtest van 50.000 km in motoplus leek onderuit te gaan met een prijskaartje van liefst 10.000 EUR of dus tegen 100.000 km een compleet nieuwe 1400GTR?

Misschien soms mijn intuïtie volgen. Zo ben ik ten slotte ook 15 jaar lang gelukkig getrouwd geweest en heb ik drie prachtige kinderen. Ook al liep dat blijkbaar na 15 jaar mis, ik ben blij dat ik er zonder twijfel voluit voor ben gegaan en niet zag aankomen dat zij plots een andere weg in sloeg. Als je je gevoel ontkent, vrees ik dat je ook je eigen geluk in de weg staat.

1400 keer Thx
Gebruikers-avatar
VAN BELLE Jean Marc

Terug naar Tour motoren