Ralenti en gasprobleem met Ducati 848

Problemen, oplossingen, how-to's

Moderator: Moderators

Ralenti en gasprobleem met Ducati 848

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 08, 2012 11:41 am

Als ik mijn 848 start dan merk je dat de motor in ralenti enorm schommelt. Je ziet het toerental werkelijk op en neer gaan. Hij gaat in ralenti niet in hoge toeren maar hij valt in toeren terug met de neiging om soms stil te vallen (precies alsof hij het stationair toerental niet kan houden). Met momenten, als je aan het rijden bent en je schakelt terug naar 1ste, dan durft hij zelfs stilvallen (niet altijd).

Als je gas bijgeeft terwijl je rijdt dan blijft in eerste instantie het toerental "hangen" (hij gaat dus niet in toeren) maar opeens schiet de motor "los" waardoor hij het toerental, waaraan de motor zou moeten draaien, herneemt, met andere woorden, je schiet werkelijk vooruit. Niet echt leuk als je in 1ste zit...

Soms gebeurt het dat als ik een eindje autostrade heb gereden (en eens goed heb doorgetrokken), dit probleem opgelost is maar ik heb de indruk dat het erger begint te worden.

Het is me ook opgevallen, als hij stationair draait met koude motor dat je duidelijk een benzinegeur ruikt (is dit nu abnormaal of niet, ik heb er nog nooit eerder op gelet).

Herkent iemand dit probleem?

Ik heb mijn motor hiervoor bij de dealer binnengedaan, hij heeft aan de computer gehangen, alles ok, hij heeft de uitlaatgassen getest, alles ok. Uiteindelijk, omdat ik met een speciale tankdop met schroefsluiting rondrij, zei hij dat dit de oorzaak was. Kheb de tankdop vervangen naar de originele en het probleem blijft. Tenslotte had ik al zeker 8 bakken naft leeggereden met die tankdop.

De moto is goed onderhouden en staat momenteel op 9400 km.
Gebruikers-avatar
Pikey
2fast4u.be Regelmatig Lid

Re: Ralenti en gasprobleem met Ducati 848

Berichtdoor janbros » Zo Jan 08, 2012 11:48 am

heeft de dealer met de moto gereden ?

zo ja : had hij de problemen moeten merken, en had hij simpelweg de testrit moeten overdoen met de naftbak open. Had hij geweten of het probleem daaraan lag.

zo nee : als hij het probleem niet kent, hoe kan hij het dan oplossen ? er is meer nodig dan een PC om problemen te achterhalen/vast te stellen.

conclusie in beide gevallen : naar een deftige dealer gaan ...
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor LedZep » Zo Jan 08, 2012 12:00 pm

Zou zeggen:
-remreiniger/deo-test (valse lucht trekken van carbs)

Maar de beschrijving van je probleem (is maar even een denkpiste dat'k hier volg, lijkt me onwaarschijnlijk dat je dealer dit dan niet zou opmerken), problemen met een bougie? Toen 1 van mijn 2 bougies naar de ruk was had'k ook last van benzinegeur, 'blijven hangen' van toeren en dan ineens vooruit schieten, ralenti niet kunnen behouden..
Probleem zou dan wel constant moeten zijn en niet verdwijnen na een tijdje autostrade..

EDIT: besef net dat je waarschijnlijk geen carbs hebt :D |(
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Ritchi » Zo Jan 08, 2012 12:01 pm

janbros schreef:heeft de dealer met de moto gereden ?

zo ja : had hij de problemen moeten merken, en had hij simpelweg de testrit moeten overdoen met de naftbak open. Had hij geweten of het probleem daaraan lag.

zo nee : als hij het probleem niet kent, hoe kan hij het dan oplossen ? er is meer nodig dan een PC om problemen te achterhalen/vast te stellen.

conclusie in beide gevallen : naar een deftige dealer gaan ...

:agree:
Ritchi
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 08, 2012 12:13 pm

@ Janbros: de kans zit er dus in dat, als je een 10-tal kilometers doet met de motor, dat hij dat toerentalprobleem niet meer heeft. Ik heb hem dus binnengedaan, bij een deftige ERKENDE Ducati dealer in Ruddervoorde (de desbetreffende dealer is hier zeker gekend en heeft zeker een goede naam!) en als ik daar aankwam had mijn 848 dat probleem dus niet meer. Een beetje lastig om uit te leggen wat het probleem is als het probleem niet zichtbaar of hoorbaar is.
Het is wel een feit dat telkens ik de benzinedop opendeed, dat je de tank lucht kon horen zuigen. Het was dus een denkpiste van de mecanicien dat de tankdop mogelijks de oorzaak kon zijn. Niet dus...
Maar het is zoals je zelf zegt "als hij het probleem niet kent", en daar sta ik dan met een 848 die (op die moment) perfect draait. Wat kan hij op dat moment dan oplossen?

@ Ledzep: ik heb er ook aan zitten denken dat misschien 1 van de 2 bougies niet goed meer zou werken maar ik vraag me dan af: het is maar een 2 cilincer. Als dan werkelijk 1 van de 2 cilinders niet meer zou onsteken, kan de motor dan nog wel blijven draaien? Een viercilinder waarvan 1 van de 4 cilinders niet meedraait, daar zou ik niet van verschieten dat de motor nog blijft draaien, maar een 2 cilinder waarvan er 1 af en toe niet meedraait? Ik weet het niet hoor. Misschien kan iemand anders hier wel een antwoord op geven?
Trouwens, als jij dat probleem had, was dat dan met uw TL1000?

Het is ook niet zo dat het probleem altijd ophoudt na enkele autostrade kilometers (maar meestal wel).
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor LedZep » Zo Jan 08, 2012 12:22 pm

'TL1000S kwijler - GS500 rijder', Geen TL in mijn garage dus (nog niet :D ), wel een GS500 (ook twin).
Valt nog te berijden hoor, maar idd zoals je zegt nogal 'schokkerig' ;)
Maar denk wel (was in mijn geval toch zo) dat je dat overduidelijk voelt, is dus niet echt een 'klein' probleem. Een slechte bougie zal trouwens niet 'plots' weer gaan werken, dus zal het probleem zich continu blijven voordoen vermoed ik.
Kuipen er eens afhalen, 1 voor 1 bougie er uit en terug in bougiedop, tegen het blok houden en kijken als ze nog vonken. Dan heb je toch al iets meer zekerheid als je in die richting moet zoeken (indien je zelf eraan wil/kan sleutelen, anders idd betere dealer zoeken). Wat ook bougiegerelateerd is de bougiedoppen die vervuild kunnen geraken (staat die buiten in de regen soms? Water kan ook wel eens problemen geven..)

Als je zegt dat je de tank hoort 'zuigen', zou ik toch ook eens met open tankdop rijden hoor, kwestie van zeker te zijn..(weet nu zo meteen niet als de tankontluchting op de tank zelf zit of op de tankdop). Is alleszinds ook een probleem dat kan voorkomen bij GS500's, maar dat heeft meestal als symptoom dat de motor begint in te houden vanaf een hoge snelheid doordat er niet genoeg benzine meer doorstroomt, niet zozeer 'bokkerig' gedrag.
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor janbros » Zo Jan 08, 2012 12:31 pm

tjah, als op de moment dat je hem bnnen doet alles normaal werkt, kan de dealer moeilijk een storing vinden hè :s
op die moment heeft het ook niet veel zin hem binnen te doen. Dan is het aan jouw om hem precies te vertellen wanneer hij het doet (bv enkel 1ste 10km koud), en de moto achter te laten zodat de dealer hem kan testen in diezelfde omstandigheden.

90% van het probleem wordt opgelost van de moment dat je de exacte omstandigheden kent waaronder/wanneer het zich voor doet. Pas dan kan je de eigelijke oorzaak vinden. Zonder dat, is het eigenlijk onbegonnen werk en lijkt het meer op "trial and error".
Gebruikers-avatar
janbros
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Maxxi » Zo Jan 08, 2012 2:49 pm

Wat je zelf al wel kunt nakijken zijn de benzinedarmen die van de tank naar de airbox lopen. Hoe het net bij de 848 zit weet ik niet maar bij de 749/999 kunnen die wel eens gekneld raken tussen tank en cylinderkop wat ongeveer hetzelfde resultaat geeft.
Ook kan het gebeuren dat de darmpjes van de benzinepomp(in de tank zelf dus) loskomen of scheuren. Normaal gezien wordt de benzinefilter in de tank vervangen bij onderhoud. Kan zijn dat daar iets mis zit. Je gaat de benzinepomp alleszins uit de tank moeten halen om zeker te weten maar dit is relatief snel gedaan.

Nog iets. Is de TPS gereset na het monteren van een andere uitlaat/ecu? Als de TPS sensor verkeerde waarden doorgeeft krijg je ook van die vreemde gedragingen in toerentallen.

[edit] Zijn het trouwens snelkoppelingen op de benzinedarmen naar de tank zoals bij de 749/999? De rubber ringen van die snelkoppelingen gaan gemakkelijk kapot.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 08, 2012 3:24 pm

@ Ledzep: tja, zelf aan beginnen sleutelen als je niets van kennis hebt, dat doe ik liever niet. Het is toch een tamelijk kostelijk stuk metaal en nu kan ik er nog mee rijden (naar de dealer). Als ik den boel nog meer om zeep help dat kan de kostprijs alleen maar groten maken.
Met de tankdop heeft het zeker niets te maken. Ik heb tientallen bakken naft leeggereden met mijn R6 met dezelfde tankdop en nu zit op de 848 de originele er terug op en hij heeft het nog.

@ Janbros: ik versta die mecanicien ook wel hoor. Je staat daar met een perfect draaiende Duc en dan moeten ze hem zogezegd herstellen :-).
Nu, de moto heeft het altijd 's morgens als hij koud staat dus ga ik hem bij de dealer afzetten, moet hij daar maar een nachtje blijven en hopelijk 's morgens kunnen ze het probleem vaststellen.
Kheb het sputteren wel opgenomen met de gsm dus ik kan hen wel een filmpje, met geluid, laten zien hoe het werkelijk klinkt.

Trouwens, op mijn 848 zit een volledige Termignoni, met chip en luchtfilter. Zou dit ervoor kunnen zorgen dat mijn bougies sneller vervuilen of kan dit eventueel onrechtstreeks met mijn probleem te maken hebben?
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 08, 2012 3:33 pm

Maxxi schreef:Wat je zelf al wel kunt nakijken zijn de benzinedarmen die van de tank naar de airbox lopen. Hoe het net bij de 848 zit weet ik niet maar bij de 749/999 kunnen die wel eens gekneld raken tussen tank en cylinderkop wat ongeveer hetzelfde resultaat geeft.
Ook kan het gebeuren dat de darmpjes van de benzinepomp(in de tank zelf dus) loskomen of scheuren. Normaal gezien wordt de benzinefilter in de tank vervangen bij onderhoud. Kan zijn dat daar iets mis zit. Je gaat de benzinepomp alleszins uit de tank moeten halen om zeker te weten maar dit is relatief snel gedaan.

Nog iets. Is de TPS gereset na het monteren van een andere uitlaat/ecu? Als de TPS sensor verkeerde waarden doorgeeft krijg je ook van die vreemde gedragingen in toerentallen.

[edit] Zijn het trouwens snelkoppelingen op de benzinedarmen naar de tank zoals bij de 749/999? De rubber ringen van die snelkoppelingen gaan gemakkelijk kapot.

Hey Maxxi,

bedankt voor alle info. Echt veel ken ik er zelf niet van maar ik heb het volledige werkplaasthandboek van de 848 op mijn pc staan dus ga ik wel eens het ene en het andere van wat je opsomt proberen te controleren.

De TPS zal wel gereset zijn. Ik heb de moto gekocht MET alle wijzigingen er reeds bij en ik heb 1000 kilometer gereden zonder problemen. Het zou wel raar zijn dat de ecu nu ineens raar gedrag begint te vertonen. De motor komt trouwens van bij een erkende dealer in Waterloo en daar hebben ze de uitlaat en toebehoren gemonteerd.

Het enigste dat ikzelf gedaan heb aan de moto is een stuurdemper erop gestoken, xenons gemonteerd en led achter licht met ingebouwde pinkers. Maar nogmaals ik heb 1000 km gereden zonder problemen.

Ik ga wel eens controleren als die benzineleidingen niet geblokkeerd zitten.

Wat de scheurtjes in de leidingen betreffen. Dat kan natuurlijk altijd maar het zou me verbazen. Ik heb toch al enkele keren gelezen op het internet dat er 1098-rijders zijn die al meer dan 50,000km op de klok staan hebben en nog nooit problemen gehad hebben. Ik denk dat je leidingen en kleinere accesoires van een 1098 toch dezelfde zijn als van een 848. Je mag natuurlijk niets uitsluiten hé.

Allesinds, als ik hem binnenbreng bij de dealer dan zal ik uw info meegeven aan hem. Het zal voor hem een kleinere moeite zijn om de benzinepomp (als dit nodig is) te demonteren dan dat het voor mij zal zijn :D
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 08, 2012 3:38 pm

En kijk eens heel toevallig naar deze link:

post898802.html

Bij post nr 5 van Gepard, die heeft ook een soortelijks probleem gehad en zijn laatste moto was ook een Ducati 848.
Bougies vervangen bij hem en probleem opgelost.

Het geeft mij allesinds terug wat meer hoop want ik weet goed genoeg hoe kostelijk Ducati's kunnen zijn...
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor DME3 » Do Jan 12, 2012 1:01 pm

Als je lucht hoort intrekken als je de tankdop open doet, dan is er iets mis met de ontluchting. Kan zijn dat het (deels) daardoor komt, maar dat zou je ook moeten merken tijdens het rijden.
Zou in eerste instantie het probleem zoeken in de brandstoftoevoer, slangen, filter etc (vooral omdat uw tank lucht zuigt bij openen).

Bougies vervangen kan zeker geen kwaad en kost nu ook niet zo veel.

Die dealer in Ruddervoorde is zeker geen verkeerde, ben er met m'n 750SS ook nog geweest voor onderhoud. Maar aan de computer hangen en 'zien' dat het ok is... ben er geen fan van. Daar eens een nachtje laten zal idd best zijn als het met andere bougies niet beter is.
Ducati 900SL MK1 n° 92 | Ducati 900SS '94 circuitmotor (aka de bak reserve-onderdelen)
Gebruikers-avatar
DME3
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Road_devil » Do Jan 12, 2012 2:48 pm

heb net hetzelfde voorgehad met men gsxr750k9, ook nogal onstabiel na het starten in ralenti en met stilvallen tot gevolg, bij mij was dit ook plots gekomen en denk dat het aan de naft heeft gelegen nu tientallen naftbakken en km's later lijkt het verdwenen.
Gebruikers-avatar
Road_devil
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Pikey » Vr Jan 13, 2012 8:07 pm

Tja, het is iets raars hé.

Maar vooral dat hij dat meestal wel heeft en soms weeral niet. Ik heb ondertussen nog geen tientallen bakken naft erdoor gejaagd omdat ik niet echt zeker ben ofdat het wel "gezond" is om zo te rijden. Het is allesinds enorm ambetant als je iedere 100 meter als je moet stoppen aan een hoek, stilvalt.
Zou slechte benzine hiervan echt de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb allesinds wel vertrouwen in de dealer in Ruddervoorde hoor maar het is nogal een ambetante kwestie hé. Ik sta daar met een perfect draaiende motor (op die moment) dus wat kunnen ze nog meer doen dan eens de electronica nazien en de uitlaatgassen controleren?

Nuja, ik ga toch beginnen met nieuwe bougies en we zullen het wel snel merken. Is het probleem nog niet opgelost dan zal hij eens een nachtje op een ander moeten slapen.

Zou het moeilijk zijn om de bougies zelf te vervangen op een 848? De voorste kan ik wel makkelijk aan (deze zit tussen de 2 koelelementen) maar de bovenste lijkt mij andere kak. Iemand ervaring hierin?
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor Jean Blade » Vr Jan 13, 2012 8:45 pm

Staat uwe moto ni te vochig gestald??
Gebruikers-avatar
Jean Blade
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor gixxer 1975 » Vr Jan 13, 2012 10:27 pm

Hallo,
het kan misschien zijn dat een sensor niet goed werkt.(of niet goed ingestoken is en daarbij slecht contact maakt.)
A)temperatuur:ecu weet niet of motor koud of warm is als je koud start.
b)luchtdruk:ecu krijgt foute waarden gevolg schommelende benzinedruk.
C)aanzuigdruk:regelt brandstofdruk bij lage snelheden.enz..
D)atmosferische druk:
e)lambda:
enz...
Als je probleem hoe dan ook opgelost is kan je me de oorzaak laten weten.
groetjes
Gebruikers-avatar
gixxer 1975
2fast4u.be Lid

Berichtdoor Maxxi » Vr Jan 13, 2012 11:15 pm

Nog eentje om over na te denken:
Vervang gewoon de bougies en merk dan op dat het probleem opgelost is.
In dit geval ben ik bijna met zekerheid zeggen dat het de DP ECU is. Die staan allemaal veel te rijk onder de 6000tr/min.

De bougie van de staande cyl vervangen is niet zo moeilijk maar kan wel even duren. Naftbak eraf of oplichten. Als het nog hetzelfde is als de 999 het contactslot losmaken en airbox eruit. Dan heb je genoeg plaats om de bougie eruit te halen en dan maar hopen dat de bougie niet afbreekt zoals ik al meegemaakt heb. Productiefoutje waardoor de overgang van draad naar zeskant afbrak.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor Pikey » Zo Jan 15, 2012 10:27 pm

@ Jean Blade: de moto staat altijd in de garage, dus nooit in de regen. Het enigste dat vocht opwekt is de droogkast die er staat dus ik denk of veronderstel niet dat daar het probleem ligt.

@ Maxxi: als ik mij niet vergis heb jij dat eens ergens vermeld in een topic, dat de Termignoni ECU niet zo heel goed afgesteld staat en dat je zelfs beter bent met de originele chip in combinatie met een power commander, of ben ik mis?
Allesinds, ik hoop dat dat de reden is. Wat me ook wel opvalt is dat Ducati voorschrijft dat de bougies maar iedere 24000 kilometer vervangen moeten worden maar dat je toch ziet in véél occasie advertenties, met 848's onder de 10000 kilometers, dat de bougies al vervangen zijn geweest. Het zou misschien wel kunnen hé, dat de bougies meer afzien met een Termi + ECU. En ik moet eerlijk zeggen, de keren dat ik boven de 6000 toeren ga (dus in het betere toerental gebied) zijn niet zo heel veel. Een 848 draait maar 3500 toeren als je 120 km/u doet in 6de.

@ Gixxer: hetgeen je opnoemt dat kunnen wel mogelijk oorzaken zijn hé, maar sowieso om onderzocht te worden bij de dealer.
In de loop van volgende week gaat hij opnieuw binnen (dus niet de week die morgen start maar de week erop).
Ik zal zeker in dit topic laten weten wat er allemaal aan gebeurd en wat uiteindelijk tot de oplossing zal leiden.

Alvast aan iedereen bedankt voor de vele reacties en nog meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom :duim:
Gebruikers-avatar
Pikey

Berichtdoor Maxxi » Zo Jan 15, 2012 10:48 pm

Dat had ik idd ook al vermeld in een ander topic. Als je alleen op circuit rijdt is die dp ecu beter. Op de openbare weg kan je beter de originele houden + powercommander, rapidbike etc.
Dit komt van een bekende Duc tuner in Duitsland en een dyno run op de bank van f&j heeft dit ook bevestigd.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor Road_devil » Ma Jan 16, 2012 7:13 am

heb jij ook als die koud staat en je vertrekt dat die dan redelijk veel knallen geeft bij gas lossen? Als hem warm stond had ik geen last meer van die problemen, maar als ik net wou vertrekken geregeld stilgevallen en de eerste honderd meter afremmen en viel hem ook uit.
Gebruikers-avatar
Road_devil
2fast4u.be expert member

Volgende

Terug naar Sleutelhoek