sollicitaties van de toekomst

Moderator: Moderators

sollicitaties van de toekomst

Berichtdoor Ben » Ma Feb 23, 2009 8:57 am

Afbeelding
Bert Beelen/Hollandse Hoogte

slotId = 2173;

'Binnen vijf jaar hersenscan bij sollicitatie'

Tussen nu en vijf jaar zullen werkgevers hun werknemers een hersenscan afnemen, vooral dan bij sollicitaties. Dat verwacht professor en hoogleraar salesmanagement Willem Verbeke van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verbeke zet zijn bevindingen uiteen in Vacature.

Verbeke en zijn team onderzochten in het ISAM-Neuroscience researchinstituut aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam aan de hand van scans het gedrag van mensen en hun sociale en emotionele intelligentie.

'Met de scan zie je letterlijk in de hersenen hoe hun systeem werkt, of iemand autistisch is of psychopaat. Iedereen verbergt wel iets, onzekerheden en twijfels. Alles komt naar boven.'

Verbeke zegt op basis van de scan uitspraken te kunnen doen over het soort job dat iemand op het lijf is geschreven. 'Sommige verkopers zijn beter in het onderhouden van contacten dan het werven van nieuwe klanten. Dergelijk advies kunnen wij geven, steeds gefundeerd op neurologie.'

Volgens de hoogleraar gaan we naar een maatschappij waar de werkgevers tussen nu en vijf jaar hun werknemers zullen scannen, vooral dan bij rekrutering. 'Als een bedrijf een sollicitant of medewerker wil testen, zullen we na de test een profiel kunnen schetsen van die persoon en advies kunnen verstrekken over het soort jobs waar die best in past.'

Verbeke deed ook onderzoek naar werknemers met een psychopathische aanleg. 'Dit soort mensen slaagt er makkelijk in iemand voor zijn kar te spannen en hen te misbruiken. Daarom kunnen ze binnen ondernemingen heel wat schade aanrichten.'

De Amerikaanse oplichter Bernard Madoff is volgens hem een voorbeeld. 'De man genoot een groot aanzien in financiële kringen. Dan ontdekt de wereld plots dat deze superbelegger iedereen bedrogen heeft. Dat kan voorkomen worden. Wij geloven dat mensen die voor een hoge functie in aanmerking komen, eerst op mogelijk psychopathisch gedrag getest moeten worden. Dat kan op basis van door ons ontwikkelde technieken.'

Bron

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF21022009_050
Gebruikers-avatar
Ben
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Take - it - easy » Ma Feb 23, 2009 9:13 am

:o dju ,binnen vijf jaar ben ik nog ni mee pensioen , o jee ,diene uitslag van diene scan :D ik zie die sollicitanten al aanschuiven om "doorgelicht" te worden
ヤマハは永遠に
ik supporter voor www.teamgreen.be
Gebruikers-avatar
Take - it - easy
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kraaknagel » Ma Feb 23, 2009 10:32 am

De tikklok wordt dan ook ingewerkt. Er wordt dan enkel nog rectaal in- en uitgetikt:o .
Don't get mad, get even!
Gebruikers-avatar
Kraaknagel
2fast4u.be expert member

Berichtdoor deekodiver » Ma Feb 23, 2009 11:31 am

Laten we starten met de politiekers te scannen alvorens ze op de verkiezingslijsten te plaatsen. :duim:
deekodiver
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Imno » Ma Feb 23, 2009 6:47 pm

Is gewoon flauwe kul. Die prof wil scoren met zijn onderzoek, maar dergelijke scans laten maken is peperduur en bovendien beschikken we echt niet over voldoende toestellen om dat soort onderzoeken eventjes af te haspelen. Ze krijgen op dit moment niet eens de scanonderzoeken voor kankerpatiënten verwerkt (in Nederland hebben ze zelfs wachtlijsten van hier tot Hong-Kong). Laat staan deze zever. Wie gaat dat betalen ? De werkgever ? Ik wil het nog zien gebeuren. Bovendien stuit een dergelijke eis van een werkgever gelijk op een inbreuk op de privacy. Medische onderzoeken vallen nog altijd onder het medisch beroepsgeheim en die worden niet zomaar even aan leken bekend gemaakt. Het zou dus nooit aanvaard worden door om het even welke bio ethische raad of commissie.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor BugBoy » Ma Feb 23, 2009 7:03 pm

imnotmodest schreef:Is gewoon flauwe kul. Die prof wil scoren met zijn onderzoek, maar dergelijke scans laten maken is peperduur en bovendien beschikken we echt niet over voldoende toestellen om dat soort onderzoeken eventjes af te haspelen. Ze krijgen op dit moment niet eens de scanonderzoeken voor kankerpatiënten verwerkt (in Nederland hebben ze zelfs wachtlijsten van hier tot Hong-Kong). Laat staan deze zever. Wie gaat dat betalen ? De werkgever ? Ik wil het nog zien gebeuren. Bovendien stuit een dergelijke eis van een werkgever gelijk op een inbreuk op de privacy. Medische onderzoeken vallen nog altijd onder het medisch beroepsgeheim en die worden niet zomaar even aan leken bekend gemaakt. Het zou dus nooit aanvaard worden door om het even welke bio ethische raad of commissie.

IDD, nie te veel van aantrekken van die zever. ;)
Afbeelding

Wisdom is what's left after we've run out of road ;)
Gebruikers-avatar
BugBoy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor SuperDuker » Ma Feb 23, 2009 7:05 pm

imnotmodest schreef:Is gewoon flauwe kul. Die prof wil scoren met zijn onderzoek, maar dergelijke scans laten maken is peperduur en bovendien beschikken we echt niet over voldoende toestellen om dat soort onderzoeken eventjes af te haspelen. Ze krijgen op dit moment niet eens de scanonderzoeken voor kankerpatiënten verwerkt (in Nederland hebben ze zelfs wachtlijsten van hier tot Hong-Kong). Laat staan deze zever. Wie gaat dat betalen ? De werkgever ? Ik wil het nog zien gebeuren. Bovendien stuit een dergelijke eis van een werkgever gelijk op een inbreuk op de privacy. Medische onderzoeken vallen nog altijd onder het medisch beroepsgeheim en die worden niet zomaar even aan leken bekend gemaakt. Het zou dus nooit aanvaard worden door om het even welke bio ethische raad of commissie.

Binnen 5 jaar zijn er nog maar 20 jobs over, dus krijgen ze het wel afgehaspeld :D
A dog is for life... and beyond.

...Of Wolf and Me...

What we do in life... echoes in eternity...
Gebruikers-avatar
SuperDuker
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Jeroen! » Ma Feb 23, 2009 8:37 pm

Als onze managers daarop getest worden is volgens mij zeker den helft daarna werkloos ! :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Ma Feb 23, 2009 9:01 pm

1DRR schreef:Als onze managers daarop getest worden is volgens mij zeker den helft daarna werkloos ! :D

euh...zoveel psychopaten onder uw bazen ? Is dat daar wel veilig om te werken DDR ? :)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor bikerchick » Di Feb 24, 2009 1:14 am

1DRR schreef:Als onze managers daarop getest worden is volgens mij zeker den helft daarna werkloos ! :D

De helft? You're too kind.

"'Met de scan zie je letterlijk in de hersenen hoe hun systeem werkt, of iemand autistisch is of psychopaat. Iedereen verbergt wel iets, onzekerheden en twijfels. Alles komt naar boven.'"

Whateverrrrr. Dan zouden gerechtspsychiaters nu al overbodig zijn. Je reinste geouwehoer.
[size=84]No pain... euhm... no pain. :D[/SIZE]

[color=navy]Afbeelding
[/color][align=right]Afbeelding

[/align]
Gebruikers-avatar
bikerchick
2fast4u.be pro member

Berichtdoor McDaddy » Di Feb 24, 2009 6:38 am

Ah ja? Waarom zijn ze dan al jaren geleden begonnen met psychologische testen? Denk wel dat hier veel mensen zitten die ooit zo een test hebben moeten doen. Zeker de militairen hier ;) .
Eveneens heb ik mij vroeger altijd tegen deze testen verzet, omdat deze steeds werden uitgevoerd door selectiekantoren als A.S.A.P en S.A.P. . Ik had altijd zoiets van: 'als de werkgever dit zelf niet kan inschatten, dan is hij het niet waard om voor hem te werken'. Uiteindelijk komt het zo veelvuldig voor, dat ge er haast niet meer onderuit kunt.
En wie betaald dat? Jawel, de werkgevers ;)
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Di Feb 24, 2009 7:26 am

[quote="McDaddy"]Ah ja? Waarom zijn ze dan al jaren geleden begonnen met psychologische testen? Denk wel dat hier veel mensen zitten die ooit zo een test hebben moeten doen. Zeker de militairen hier ]
Sta me even toe Dad om nogal flink bedenkingen te hebben wat betreft de psychotechnische testen. Zeker wanneer ze afgenomen worden door mensen die van opleiding geen medicus zijn. Nog idioter zijn die psychologische testen die je de dag van vandaag zo kan plukken van het net. Elke wetenschapper gaat die testen zo de grond in kunnen boren wegens weinig gebaseerd op doorgedreven wetenschappelijk onderzoek. Wat de militairen betreft zijn er idd medische testen gedaan door artsen. Ook voor politieagenten, brandweerlui of bepaalde beroepen waar stressgevoeligheid en goede conditie deel uit maakt van hun functie. De arbeidsgeneesheer onderwerpt je ook aan testen, maar dat heeft dan weer als doel om de werknemer te beschermen.
Als ik als ambtenaar bij Defensie met een kwaal naar de CMO-arts (legerarts) ga, dan mag die het resultaat van het onderzoek niet eens bekend maken aan mijn oversten wegens het beroepsgeheim van een arts.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor scorpio » Di Feb 24, 2009 8:58 am

i'm with imno

bovendien is het inse mi grote nonsens ;)
Gebruikers-avatar
scorpio
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Prakker » Do Feb 26, 2009 10:42 am

bikerchick schreef:De helft? You're too kind.

"'Met de scan zie je letterlijk in de hersenen hoe hun systeem werkt, of iemand autistisch is of psychopaat. Iedereen verbergt wel iets, onzekerheden en twijfels. Alles komt naar boven.'"

Whateverrrrr. Dan zouden gerechtspsychiaters nu al overbodig zijn. Je reinste geouwehoer.

+1
Member of Team Brak Wak
Gebruikers-avatar
Prakker
2fast4u.be Senior Lid

Terug naar Off-Topic