Tegensturen Ik doe het of niet?

Rijervaring, foto's en geschiedenis van sport/supersport motoren.

Moderator: Moderators

Tegensturen! Ik doe het of niet?

Peiling eindigt op Za Mei 28, 2005 7:14 pm

Ik stuur nooit tegen,want is niet nodig.
4
10%
Altijd in de bochten.
34
85%
Wil wel maar durf niet goed.
2
5%

Aantal stemmen : 40

Tegensturen Ik doe het of niet?

Berichtdoor Firefighter » Za Mei 14, 2005 7:10 pm

:biggrin: Hoe,wanneer en waarom tegensturen?
:@ Let it BURN!!!:@
Gebruikers-avatar
Firefighter
2fast4u.be Lid

Berichtdoor KOLDARK » Za Mei 14, 2005 7:16 pm

Allways :duim:

Behalve bij stapvoets rijden natuurlijk :cool
Okinawa Goyu Ryu

To search for the old is to understand the new.

The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.
Gebruikers-avatar
KOLDARK
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Bartje » Za Mei 14, 2005 7:19 pm

Met tegensturen bedoelen ze duwen tegen 't binnenste handvat , als ge naar rechts draait moet ge duwen op uw rechtse handvat (motor naar beneden duwen bij wijze van spreken) !
Werkt héél goed als ge (denkt) dat ge te snel de bocht zijt ingestoken , als ge denkt dat ge te rap rijdt , niet gas lossen (motor zal zich oprichten) , maar duwen tegen 't handvat en ge zult er komen , als ge remt en de motor richt zich op zult ge controle verliezen en uit de bocht vliegen !
En de gouden regel , blijven kijken waar ge naartoe moet !
;)
You don't WIN silver , you LOOSE gold !!!

Emilio RIP , we zullen je missen !!!
Gebruikers-avatar
Bartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor TRH13 » Za Mei 14, 2005 7:36 pm

Sinds ik zo'n aantal boekskes ben beginnen lezen over het betere stuurwerk, een 10 tal jaar geleden, zou ik ni meer weten hoe ik ervoor (zonder tegensturen) door de bocht geraakte. Het hindert mij zelfs in zeer trage bochten (rond punt, straat indraaien, enz) waar verschillende gasten veel sneller zullen zijn tot er eens een snel bochtje of een panieksituatie aankomt (steen op de weg).

Iedereen stuurt tegen bewust of onbewust. Maar als je het beseft en ermee in je gedachten bezig bent, kan je veel sneller en nauwkeuriger sturen of ontwijken.:duim:
Ride it 'till the wheels fall off !!!:duim:
Gebruikers-avatar
TRH13
2fast4u.be Regelmatig Lid

Countersteering Walkthrough

Berichtdoor root » Zo Mei 15, 2005 3:08 am

Als je voor het ingaan van de bocht wat naar voor kruipt, en ook naar de binnenkant van de bocht die gaat komen op het zadel verschuift (dus bij bocht naar links iets naar voor en links kruipen, met linkervoet goed met de bal van de voet op het uiteinde van het voetsteuntje) en dan je schouder ook nog wat laat zakken, dan duw je vanzelf ook tegen de binnenste stuurhelft. Tegensturen is wat je op dat moment automatisch doet. Dan goed diep in de bocht kijken, naar het verdwijnpunt, waar de lijnen van de baan elkaar raken en het hoofd schuin zodat je ogen horizontaal zijn en het gas erop houden heel de bocht lang om goede stabiliteit te hebben door tractie.
Wat ik hier beschrijf is misschien niet het systeem om op de allersnelste manier bochten te nemen, maar het werkt voor mij heel smooth en natuurlijk.
“Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.”
Gebruikers-avatar
root
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor kawabill » Zo Mei 15, 2005 5:48 am

Onbewust doe ik waarschijnlijk ook tegensturen, ik kijk de bocht in en het ding gaat gewoon die kant op........:?

Alleen bij keren op de weg, of langzame bochten gebruik ik echt het stuur. Zal er straks eens op letten bij de cursus motorbeheersing.
Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life.
I'll find as many of these moments as possible.

Ubuntu=I am what I am because of who we all are

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Gebruikers-avatar
kawabill
2fast4u.be expert member

Berichtdoor guido » Zo Mei 15, 2005 11:09 am

[quote="Bartje"]Met tegensturen bedoelen ze duwen tegen 't binnenste handvat , als ge naar rechts draait moet ge duwen op uw rechtse handvat (motor naar beneden duwen bij wijze van spreken) !
Werkt héél goed als ge (denkt) dat ge te snel de bocht zijt ingestoken , als ge denkt dat ge te rap rijdt , niet gas lossen (motor zal zich oprichten) , maar duwen tegen 't handvat en ge zult er komen , als ge remt en de motor richt zich op zult ge controle verliezen en uit de bocht vliegen !
En de gouden regel , blijven kijken waar ge naartoe moet !
]
Hangt er wel vanaf met welke banden en ook met welke moto ge rijd,ik rem dikwijls bij in de bocht en heb daar geen probleem mee,er zijn er hier op het forum genoeg die daar al redelijk van verschoten zijn als ze achter mij rijden :biggrin:
Gebruikers-avatar
guido
administrator

vanaf wanneer, of beter welke snelheid ...

Berichtdoor tootje » Zo Mei 15, 2005 11:24 am

vanaf welke snelheid schakel je om van echt sturen naar tegensturen ?
zelf heb ik de indruk dat dat vanaf misschien 10 km/h is, of zelfs nog trager.

wat is jullie opinie ?

tootje
Afbeelding
tootje

Tegensturen: wie zijn ze, wat doen ze en waarom?

Berichtdoor punica78 » Zo Mei 15, 2005 12:15 pm

Ik doe het!... maar of mijn techniek juist is?...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

A-gang Member
Gebruikers-avatar
punica78
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor vfr boy » Zo Mei 15, 2005 2:56 pm

ik doe dit altijd in de bochten en zelfs op de autostrade als ik wil voorbijsteken of terug invoegen .
ook fan van www.teamgreen.be :D
ทีมสีเขียว
Gebruikers-avatar
vfr boy
2fast4u.be pro member

Berichtdoor kawabill » Zo Mei 15, 2005 4:25 pm

Luitjes,

Er is mij verteld dat iedereen (bewust / onbewust) 'tegenstuurt', we leren dit al op de step en de fiets.

Toen Dirk, de instructeur, het voordeed kon je het duidelijk zien.

Root of Scarver, kan een van jullie nog enigszins technisch onderbouwen waarom ge links trekt als ge rechts wilt gaan?

Grtz,
Bill
Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life.
I'll find as many of these moments as possible.

Ubuntu=I am what I am because of who we all are

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Gebruikers-avatar
kawabill
2fast4u.be expert member

Berichtdoor The Doctor » Zo Mei 15, 2005 5:05 pm

Yep, heb dus vandaag geleerd dat eigenlijk iedereen tegenstuurt in de bochten, want anders zou ge de bocht nooit degelijk kunnen pakken.
[url=http://img466.imageshack.us/my.php?image=k510005fb.jpg]
[/url]2004: GSXR 600 K4--2005: GSXR 1000 K5--2006: DR-Z SM--2007: ????
Gebruikers-avatar
The Doctor
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor wouter » Zo Mei 15, 2005 6:57 pm

zoals hier al aangehaald in de vorige reacties, iedereen stuurt altijd tegen bij gelijk welke snelheid en gelijk welke bocht. Doet ge het niet dan vliegt ge gewoon van de motor.
Voor den technischen uitleg verwijzen wij graag door naar Dirk den instructeur:p
Gebruikers-avatar
wouter
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor DirkMan » Zo Mei 15, 2005 8:52 pm

Zors schreef:Voor den technischen uitleg verwijzen wij graag door naar Dirk den instructeur:p

Om mijnen uitleg hier in te typen, heb ik wel een kwartier nodig ]http://www.superbikeschool.com/machinery/no-bs-machine.php[/url]
Hij heeft een moto ontworpen om aan te tonen dat ge zondertegenstuur niet kunt bochten.
Kijk naar het filmke en het zal u duidelijk worden :)
De piloot probeert met z'n lichaam alleen te sturen (met het "vaste" stuur) en dat lukt niet. Met het gewone stuur en "tegenstuur" gaat het vanzelf.

Maar misschien heeft moeke wel "home made" bewijsmateriaal van deze middag dat dit even goed illustreert?:biggrin:
Gebruikers-avatar
DirkMan

Berichtdoor burton.bmc » Zo Mei 15, 2005 9:18 pm

Ben vandaag een lekker gaan rijden en een paar gasten ontmoet, rappe gasten. Ik heb ook eens gelet op hoe ik stuur, en idd zonder erbij stil te staan stuur je al automatisch tegen.
Het gaat dus eigenlijk vanzelf zonder dat je er echt bij stilstaat, en stil staan op een moto willen we niet huh :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Ezekiel 25:17[url=http://www.bigbelch.com/snds/burp2.wav%3C/a%3E]
[/url]
Gebruikers-avatar
burton.bmc

Berichtdoor TRH13 » Zo Mei 15, 2005 9:56 pm

burton.bmc schreef:Ik heb ook eens gelet op hoe ik stuur, en idd zonder erbij stil te staan stuur je al automatisch tegen.
Het gaat dus eigenlijk vanzelf zonder dat je er echt bij stilstaat

Nu je dit weet en erover hebt nagedacht kan je dit gebruiken om het sturen sneller en efficienter te laten gebeuren. Tot nu toe bleef het bij onbewust tegensturen, door minieme bewegingen. Nu kan je dit omzetten tot een duidelijke ruk aan het stuur, tot het een automatisme wordt. Ik heb ergens beeldmateriaal liggen waarop je Kevin Schwantz zijn voorwiel van op de zijlijn duidelijk ziet tegensturen terwijl hij door een chicane rijdt. van een ruk aan het stuur gesproken!!!:o
Ride it 'till the wheels fall off !!!:duim:
Gebruikers-avatar
TRH13

Berichtdoor Dieterke750 » Zo Mei 15, 2005 11:24 pm

Ok, khad daar dus totaal nog nooit van gehoord tot vandaag :u
en wist eerst niet waarover den Dirk het had tijdens de cursus.(ksnapte techniche theorie wel, maar kwist nie dat ik da onbewust ook doe.
Gebruikers-avatar
Dieterke750
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Isabella » Ma Mei 16, 2005 11:59 am

Stuur altijd tegen, soms zelfs in flauwe bochten die eigenlijk de naam bocht niet waardig zijn, gewoon omdat ik dat grappig vind dat je weg duwt van de richting die je in wil rijden.
Heb dat wel niet geleerd op de rijschool maar ergens uit een boek gehaald en vervolgens naar een verlaten weg gereden en daar aan 10km/u geprobeerd wat ze nu juist bedoelden met tegensturen. Aan een lage snelheid kan je vrolijk zwalpen over de ganse weg door tegen te sturen en merk je duidelijk wat dat precies is.
Heb toch wel ondervonden dat eens ik bewust met tegensturen ben begonnen, mijn bochten veel nauwkeuriger zijn geworden.
IsaMotion

diagonally parked in a parallel universe
Gebruikers-avatar
Isabella
2fast4u.be expert member

Berichtdoor KOLDARK » Ma Mei 16, 2005 6:00 pm

Degene die dit niet kennen of doen of nog niet goed onder de knie hebben, raad ik aan om de basiscursus te volgen. :moto:
Okinawa Goyu Ryu

To search for the old is to understand the new.

The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it.
Gebruikers-avatar
KOLDARK
2fast4u.be pro member

Berichtdoor tootje » Di Mei 17, 2005 9:46 am

Ik heb het gisteren geprobeerd: ge kunt niet anders rijden dan tegensturend.
Dus iedereen doet het, bewust of onbewust.
Afbeelding
tootje

Volgende

Terug naar Sport / Supersport