Verkeersboetes voortaan sneller geïnd via belastingen

Nieuws in het belang van iedere motorrijder

Moderator: Moderators

Verkeersboetes voortaan sneller geïnd via belastingen

Berichtdoor Imno » Za Jan 21, 2012 10:23 am

Verkeersboetes zullen sneller worden geïnd. De regering-Di Rupo werkt een systeem uit waarbij betwiste boetes niet meer automatisch langs de politierechtbanken passeren. Na de tweede aanmaning volgt een dwingend bevel tot betaling. Wie dan nog weigert, zal dat verrekend zien in zijn personenbelasting, schrijft De Morgen.

Het voorstel is niet nieuw en is een concept van de vorige staatssecretaris voor Fraudebestrijding Carl Devlies (CD&V). Hij maakte in juni zijn voorstel over aan toenmalig formateur Di Rupo, die het opnam in het regeerakkoord.

Alles is afgecheckt bij alle betrokkenen, en iedereen is akkoord. Het ligt klaar, zegt Devlies. De maatregel staat in de beleidsnota van de huidige staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (SP.A) en wordt verder verfijnd in werkgroepen. Ook op het kabinet van minister van Justitie, Annemie Turtelboom (Open Vld), verzekert men dat de maatregel er komt.

In het snelste scenario komt het voorstel volgende week ter goedkeuring op de ministerraad.
(bron : DS 21/1/2012, http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120121_006)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Re: Verkeersboetes voortaan sneller geïnd via belastingen

Berichtdoor guido » Za Jan 21, 2012 10:47 am

ik heb daar geen probleem mee,ik betaal mijn boetes altijd op tijd
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Imno » Za Jan 21, 2012 10:58 am

Ik ook, maar 't zal al iets moeilijker worden om een boete te betwisten.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor NATAS » Za Jan 21, 2012 11:15 am

rare gedachtenkronkel.

boete gekregen en je aanvaard de minnelijke schikking niet.......hopla, betalen via de personenbelasting zonder kans u te verdedigen in rechtbank :?

voor alle niet betwiste boetes kan ik daar gerust mee leven.
komt dan een beetje neer op " nu geflitst, volgend jaar betalen " :D :D
There are no speed limits on the road to excellence.
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor M@@rt3n » Za Jan 21, 2012 11:21 am

NATAS schreef:rare gedachtenkronkel.

boete gekregen en je aanvaard de minnelijke schikking niet.......hopla, betalen via de personenbelasting zonder kans u te verdedigen in rechtbank :?

:agree: ik zal wel niet lang genoeg naar het school gegaan zijn om dit te begrijpen :rolleyes:
Gebruikers-avatar
M@@rt3n
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor FourFreak » Za Jan 21, 2012 11:35 am

Je krijgt nog altijd de kans om binnen de maand beroep aan te tekenen bij de politierechtbank. Het enige wat er hiermee wordt vermeden is enerzijds de overbelasting van de politierechtbanken en anderzijds de hoge graad aan seponering die er vandaag de dag is.

Zie het als een extra optie om alsnog de boete te innen en zo 'gestraft' te worden. Nu is dat meestal onmiddellijke inning niet betalen, minnelijke schikking niet betalen en seponering. Nu heeft men nog een optie na minnelijke schikking om alsnog te kunnen straffen en innen.
Had ~~> SV650-N 2000~~ // Has ~~> FZ1-N 2007~~
Gebruikers-avatar
FourFreak

Berichtdoor guido » Za Jan 21, 2012 12:15 pm

FourFreak schreef:Je krijgt nog altijd de kans om binnen de maand beroep aan te tekenen bij de politierechtbank. Het enige wat er hiermee wordt vermeden is enerzijds de overbelasting van de politierechtbanken en anderzijds de hoge graad aan seponering die er vandaag de dag is.

Zie het als een extra optie om alsnog de boete te innen en zo 'gestraft' te worden. Nu is dat meestal onmiddellijke inning niet betalen, minnelijke schikking niet betalen en seponering. Nu heeft men nog een optie na minnelijke schikking om alsnog te kunnen straffen en innen.

:agree:
Gebruikers-avatar
guido
administrator

Berichtdoor Cowboy » Za Jan 21, 2012 4:04 pm

NATAS schreef:komt dan een beetje neer op " nu geflitst, volgend jaar betalen " :D :D

Beetje zoals met VISA maar dan nog langer wachten op de rekening :D
GSX-F 750 ==> RF 900 R ==> R1 ==> V-Max ==> CBR 1100 XX ==> ZZR 1400 ==> Tiger Explorer
Gebruikers-avatar
Cowboy
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor SV1power » Za Jan 21, 2012 6:43 pm

NATAS schreef:.......

Super idee !
Ik ga dat vanf nu dan ook zo doen. Is veel gemakkelijker :)
SV1power

Berichtdoor NATAS » Zo Jan 22, 2012 10:24 pm

FourFreak schreef:Je krijgt nog altijd de kans om binnen de maand beroep aan te tekenen bij de politierechtbank. Het enige wat er hiermee wordt vermeden is enerzijds de overbelasting van de politierechtbanken en anderzijds de hoge graad aan seponering die er vandaag de dag is.

het gaat om een BETWISTE overtreding. dan is er zowiezo geen sprake van minnelijke schikking.
je hebt al aangegeven niet akkoord te zijn met je pv, rechtbank zal het dus moeten beslissen.

Stel hypotetisch
ik wordt geflitst -> ik aanvaard de minnelijke schikking niet.
ik krijg toch een aanmaning tot betalen -> f*ck off ik heb formuliertje mooi ingevuld en teruggestuurd dat ik de overtreding niet begaan heb / niet akkoord ben.
ik krijg een tweede aanmaning -> 2de f*ck off :p
ik ontvang maaaaaaanden later mijn berekening van de personenbelasting en daar staat die boete toch op :s
ik dien een bezwaarschrift in
maandjes later tegenbericht van belastingen.....
ik stap naar advokaat, verkeersovertreding is meer dan 12 maand geleden vastgesteld ze is verjaard :engel:

advokaten gaan weer lachen en dit trucje gaat misschien nog werken ook. :D

en ja, die inning gaat op deze manier veel sneller gaan :rolleyes:
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor FourFreak » Zo Jan 22, 2012 10:30 pm

NATAS schreef:

het gaat om een BETWISTE overtreding. dan is er zowiezo geen sprake van minnelijke schikking.
je hebt al aangegeven niet akkoord te zijn met je pv, rechtbank zal het dus moeten beslissen.

Stel hypotetisch
ik wordt geflitst -> ik aanvaard de minnelijke schikking niet.
ik krijg toch een aanmaning tot betalen -> f*ck off ik heb formuliertje mooi ingevuld en teruggestuurd dat ik de overtreding niet begaan heb / niet akkoord ben.
ik krijg een tweede aanmaning -> 2de f*ck off :p
ik ontvang maaaaaaanden later mijn berekening van de personenbelasting en daar staat die boete toch op :s
ik dien een bezwaarschrift in
maandjes later tegenbericht van belastingen.....
ik stap naar advokaat, verkeersovertreding is meer dan 12 maand geleden vastgesteld ze is verjaard :engel:

advokaten gaan weer lachen en dit trucje gaat misschien nog werken ook. :D

en ja, die inning gaat op deze manier veel sneller gaan :rolleyes:

Wil je toch ff verbeteren.

Je krijgt eerst een onmiddellijke inning toegestuurd (niveau politie), als je die betwist gaat PV naar parket waar je een minnelijke schikking wordt voorgesteld, die kan je wederom betwisten.

Dan geeft het parket 2 keuzes ofwel seponeren ofwel vervolgen. Nu komt daar dus de 3e keuze bij, innen via belastingen.
Gebruikers-avatar
FourFreak

Berichtdoor NATAS » Zo Jan 22, 2012 10:40 pm

keuze 3 zou enkel mogen na de beslissing van te vervolgen en mij de kans te geven mij te verdedigen he.
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor FourFreak » Zo Jan 22, 2012 11:38 pm

NATAS schreef:keuze 3 zou enkel mogen na de beslissing van te vervolgen en mij de kans te geven mij te verdedigen he.

Als ik het goed voorheb heb je 30 dagen tijd om beroep via politierechtbank te doen. Sowieso, het zal alles weer veel ingewikkelder maken en moeilijker om je rechten af te dwingen... |(
Gebruikers-avatar
FourFreak

Berichtdoor NATAS » Ma Jan 23, 2012 12:05 am

en wanneer dan beroep aantekenen??
bij beslissing rechtbank dat ze u niet laten voorkomen maar wel laten betalen?? raar, hier mag je u nog niet verdedigen
of wacht je tot je het boetebedrag op je personenbelasting ziet staan?

vermoedelijk zal het nog drukker worden, want nu moeten ze op kortere tijd de overtreder in de rechbank ontvangen.

verjaringstermijn ( 1 jaar na vaststelling ) dient gerespecteerd te blijven of je gaat vrijuit :)

t zal er op neerkomen, eerst betalen, dan rechtbank, dan hopen en wachten tot ge ooit is uw centen terugkrijgt.
guilty till proven innocent dan.

voer voor de advokaten :(
Gebruikers-avatar
NATAS
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Axe » Ma Jan 23, 2012 3:23 pm

Hier valt kop nog staart aan te krijgen. Ofwel legt De Standaard het verkeerd uit, ofwel wil ik wel eens dat voorstel in zijn geheel lezen. Maar hier schort inderdaad iets aan. Bij betwisting wordt je in dit geval gewoon genegeerd.

Gevolg: iedere boete waarbij iemand die in zijn recht is protest aantekent krijgt op het einde van het jaar de rekening alsnog gepresenteerd. En wat als de ordediensten te weinig tijd hebben om het aantal boetes te verwerken (zie berichten uit Antwerpen, Gent, ... vorig jaar)? Hup, de belasting in! Ik zie het al gebeuren.

Elio zit op een goudmijn terwijl wij tussen de kolen zitten te graven.
\ With great speed comes great responsibility
\\ GSR 600 rider
Gebruikers-avatar
Axe
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor chrisvdb » Ma Jan 23, 2012 4:36 pm

als ge uw gat verbrand moede ma op de blaren zitten...
ik betwist geen enkele boete, want ik weet dak de overtreding gemaakt heb... ;)
zolang ik mijn roos papierke waar opsta me wa ik mag rijden nie moe afgeven trek ik het mij allemaal nie aan... :)
ma truc om te wachten tot personenbelasting is mss nie slecht... na 1 jaar verjaren inderdaad de boetes... tenzij ze daar binnen de kortste keren ook weer een mouw zullen aan passen (zoals in de tijd met het opvragen van de foto's van camera als ge geflitst waart)...
I wasn`t speeding, I was flying low!

Proud member of the Z owners club Belgium
chrisvdb
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Dawg » Ma Jan 23, 2012 5:36 pm

chrisvdb schreef:als ge uw gat verbrand moede ma op de blaren zitten...
ik betwist geen enkele boete, want ik weet dak de overtreding gemaakt heb... ;)
zolang ik mijn roos papierke waar opsta me wa ik mag rijden nie moe afgeven trek ik het mij allemaal nie aan... :)
ma truc om te wachten tot personenbelasting is mss nie slecht... na 1 jaar verjaren inderdaad de boetes... tenzij ze daar binnen de kortste keren ook weer een mouw zullen aan passen (zoals in de tijd met het opvragen van de foto's van camera als ge geflitst waart)...

ben het volledig met u eens... indien je die overtreding effectief hebt gemaakt, maar wat als dat niet het geval is?
ik heb namelijk ooit al een PV ontvangen dat ik zonder gordel aan het rijden was op een werkdag in Antwerpen. Lubbeek-Brussel gaat bij mij niet via Antwerpen, dus bezwaar aangetekend.
Als dat in de toekomst resulteert tot eigenlijk betalen via de belasting, dan is mij dat ook een brug te ver :zwijg:
Dawg
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Axe » Ma Jan 23, 2012 9:20 pm

chrisvdb schreef:na 1 jaar verjaren inderdaad de boetes...

Heb je dat ergens op papier staan of is dat van horen zeggen? Mijn schoonpa is namelijk commissaris en die beweert dat op boetes geen vervaldatum staat. Zelfs al krijg je hem 2 jaar na je overtreding (hoewel dat onwaarschijnlijk is).
\\ GSR 600 rider
Gebruikers-avatar
Axe
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor chrisvdb » Ma Jan 23, 2012 9:33 pm

Axe schreef:
chrisvdb schreef:na 1 jaar verjaren inderdaad de boetes...

Heb je dat ergens op papier staan of is dat van horen zeggen? Mijn schoonpa is namelijk commissaris en die beweert dat op boetes geen vervaldatum staat. Zelfs al krijg je hem 2 jaar na je overtreding (hoewel dat onwaarschijnlijk is).

op volgende site te bekijken: http://www.elfri.be/strafwetboek

volgende artikel van toepassing:

ART. 92
Correctionele straffen verjaren door verloop van vijf jaren, te rekenen van de dagtekening van het arrest of van het in laatste aanleg gewezen vonnis, of te rekenen van de dag waarop het in eerste aanleg gewezen vonnis niet meer kan worden bestreden bij wege van hoger beroep.

Indien de uitgesproken straf drie jaar te boven gaat, is de verjaringstermijn tien jaren.

ART. 93
Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.

alstublieft :cool:
I wasn`t speeding, I was flying low!

Proud member of the Z owners club Belgium
chrisvdb
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Axe » Di Jan 24, 2012 3:40 pm

chrisvdb schreef:ART. 93
Politiestraffen verjaren door verloop van een jaar, te rekenen van de tijdstippen, in het vorige artikel vastgesteld.

alstublieft :cool:

\\ GSR 600 rider
Gebruikers-avatar
Axe
2fast4u.be Senior Lid

Volgende

Terug naar Nieuws