Vlaggen Circuitrijden

algemene vragen ivm circuitrijden, prijzen, routes, handige weetjes

Moderator: Moderators

Vlaggen Circuitrijden

Berichtdoor stef » Zo Jan 10, 2010 11:59 am

Zwarte vlag

Een zwarte vlag betekent meestal de diskwalificatie van een piloot. Diegene aan wie de vlag getoond wordt moet in de volgende ronde in de pits rijden en moet zich dan meteen bij de racedirectie melden. Om duidelijk te maken voor wie de zwarte vlag bedoeld is, gebruiken de baancommissarissen meestal een bord met daarop het nummer van de wagen die uit koers wordt genomen.

Zwart / wit geblokte vlag

De vlag die de rijders het liefst zien. De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.

Witte vlag

Deze vlag waarschuwt de rijders dat er zich een zeer traag voertuig op het circuit bevindt. Dit kan een piloot zijn die moet opgeven maar niet van het circuit geraakt maar ook een ziekenwagen of een takelwagen.

Blauwe vlag

Wanneer de stewards met een blauwe vlag zwaaien tijdens de race geven ze aan dat een piloot gedubbeld zal worden. De gedubbelde rijder moet plaats maken voor de snellere piloten. Negeert hij drie keer op rij een blauwe vlag dan zal hij bestraft worden. Een blauwe vlag die gezwaaid wordt tijdens een oefensessie of kwalificatie duidt er op dat er een snellere wagen op komst is. De tragere wagen moet ook hier plaats maken. Aan het einde van de pitlane werd vroeger een blauwe vlag getoond wanneer er een wagen langsheen de pituitgang passeerde. Tegenwoordig is die blauwe vlag vervangen door een knipperlicht.

Groene vlag

Wanneer de groene vlag wordt gezwaaid maken de stewards duidelijk dat het gevaar geweken is en dat de piloten terug op volle snelheid mogen beginnen racen.

Rood / geel gestreepte vlag

Een rood/geel gestreepte vlag waarschuwt de rijders voor een glad baanoppervlak, bijvoorbeeld door olie op het circuit of door regenval. Verder kan de vlag ook betekenen dat er brokstukken op het wegdek liggen.

Gele vlag

De gele vlag duidt op een gevaarlijke situatie op een gedeelte van het circuit. Het is verboden om na het zien van een gele vlag nog in te halen tenzij het onvermijdelijk is, bv. wanneer er een piloot voor hen moet opgeven. De rijders moeten gas terug nemen tot ze een groene vlag zien. Wordt er met de gele vlag gezwaaid met een begeleidend bord SC dan rijdt de safety car rondt op het circuit. In uitzonderlijk gevaarlijke situaties worden er ook twee gele vlaggen gezwaaid per post. De rijders moeten nog trager gaan rijden en mogelijk stoppen als de situatie te gevaarlijk is.

Rode vlag

De rode vlag geeft aan dat de sessie wordt stilgelegd en eventueel kan gestopt worden.
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Zo Jan 10, 2010 12:00 pm

Ik weet niet dat elk circuit ze toepast maar de meest gebruikte staan er wel tussen.

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor archi » Zo Jan 10, 2010 12:08 pm

ik heb nog nooit wagens voor of achter mij zien rijden op circuit :-)
is wel goed dat ze dit nog eens duidelijk maken
www.lclracers.be in the game of NBC 2012
Gebruikers-avatar
archi
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor superbeire » Zo Jan 10, 2010 12:14 pm

de meeste circuits dat ik gereden heb gebruiken enkel,gele,rode en finishvlag...
alhoewel da'k op zolder toch al 4 keer de zwarte vlag met mijne nummer dernaast heb gezien voor 't geluid..:rolleyes:
en da met nen originele suzuki en originele uitlaat..pfff:s
Afbeelding
Gebruikers-avatar
superbeire
official 2fast4u track partner

Berichtdoor le_taureau » Zo Jan 10, 2010 3:21 pm

Gaazzz Sultan schreef:
Zwart / wit geblokte vlag

De vlag die de rijders het liefst zien. De zwart/wit geblokte vlag geeft het einde van de race, oefensessie of kwalificatiesessie aan.

Die vlag zie'k juist nie graag,da wilt zegge dat gedaan is :(
15 april : Zolder SNEL 30 april : Mettet SNEL 20 mei : Zolder SNEL 10 juni : Francorchamps SNEL 23 juni : Croix ADVANCED 3 juni : Folembray GEVORDERD 22 juli : Zolder SNEL 5 augustus : Zolder SNEL 2 september : Zolder SNEL 16 september : Zolder SNEL
Gebruikers-avatar
le_taureau
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor haga46 » Zo Jan 10, 2010 3:36 pm

le_taureau schreef:Die vlag zie'k juist nie graag,da wilt zegge dat gedaan is :(

:agree:kwou just het zelfde zeggen maar ge waart me voor :p
Gebruikers-avatar
haga46
2fast4u.be pro member

Berichtdoor archi » Zo Jan 10, 2010 3:36 pm

le_taureau schreef:Die vlag zie'k juist nie graag,da wilt zegge dat gedaan is :(

:agree:
www.lclracers.be in the game of NBC 2012
Gebruikers-avatar
archi
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor desp0 » Zo Jan 10, 2010 4:41 pm

ja ik heb daar nog vraagske bij.

bij witte vlag, is dat dan ook zelfde situatie als gele vlag dat je dan niet mer mag voorbijsteken ?

ps: die gele vlag is echt ne lacher op vrij rijden, veel te weinig mensen die dat goed respecteren. er wordt vaak nog op 80% van hun kunnen gekoerst ...
zie ik het dan fout dat ik echt terugval op 50% of mis ik de hersens dat je eigenlijk wel mag blijven pushen, zolang je maar niet meer voorbijsteekt ?
desp0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Zo Jan 10, 2010 5:34 pm

desp0 schreef:ja ik heb daar nog vraagske bij.

bij witte vlag, is dat dan ook zelfde situatie als gele vlag dat je dan niet mer mag voorbijsteken ?

ps: die gele vlag is echt ne lacher op vrij rijden, veel te weinig mensen die dat goed respecteren. er wordt vaak nog op 80% van hun kunnen gekoerst ...
zie ik het dan fout dat ik echt terugval op 50% of mis ik de hersens dat je eigenlijk wel mag blijven pushen, zolang je maar niet meer voorbijsteekt ?

Ik vind 50% al vrij traag. Het hangt er natuurlijk vanaf wat de situatie is. Heb je een goed overzicht over die bocht en zie je ene ver in de grindbak staan rij ik verder op 80% (of zo iets). Weet ik niet wat er aan de hand is (moto op baan? Olie ? ...) dan vertraag ik zodanig dat ik wel kan anticiperen en desnoods kan uitwijken, op hoeveel procent ik dan rij.... hangt terug van situatie tot situatie af.

Maar je hebt zeker gelijk dat er veel piloten daar niet genoeg rekening mee houden en dan heb ik het over inhalen onder geel of het zich volledig niets aantrekken van geel vlag :rolleyes:.
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor le_taureau » Zo Jan 10, 2010 5:35 pm

zolang ge maar zie da ge nie voorbij steekt éh,de rest is volledig aan u.
Maar plaatst u even in de gevallen persoon in kwestie,die wilt zo veilig mogelijk recht kunnen staan en eventueel zijne motor recht trekken en veilig tegen de kant zetten.Gewoon rustig er langs rijden en zien da ge niemand in gevaar brengt,hoeveel % da van uw kunnen is weet ge zelf normaal wel :duim:
15 april : Zolder SNEL 30 april : Mettet SNEL 20 mei : Zolder SNEL 10 juni : Francorchamps SNEL 23 juni : Croix ADVANCED 3 juni : Folembray GEVORDERD 22 juli : Zolder SNEL 5 augustus : Zolder SNEL 2 september : Zolder SNEL 16 september : Zolder SNEL
Gebruikers-avatar
le_taureau

Berichtdoor chris_lbr » Zo Jan 10, 2010 5:47 pm

Sultan,

De vlaggen die jij hebt beschreven zijn wel voor races op circuit, niet voor gewoon (vrij) circuit rijden.
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor TRX » Zo Jan 10, 2010 7:01 pm

chris_lbr schreef:Sultan,

De vlaggen die jij hebt beschreven zijn wel voor races op circuit, niet voor gewoon (vrij) circuit rijden.

Een groot deel van die vlaggen komen wel voor tijdens het vrij rijden hé ;).

- gele vlag
- rode vlag
- zwart/wit geblokt
- zwart vlag (allez,toch op Zolder :zwijg:)
Afbeelding

Check out : www.trackdays.be :duim:
Gebruikers-avatar
TRX
2fast4u.be pro member

Berichtdoor chris_lbr » Zo Jan 10, 2010 7:51 pm

Ja uiteraard, ze komen idd voor. Maar hun betekenis is toch ietwat anders op ne gewone circuitdag tegenover een race-dag, zeker wat de zwarte vlag betreft...:mad:
Gebruikers-avatar
chris_lbr
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor stef » Zo Jan 10, 2010 9:26 pm

Alle kommentaar is welkom dan passen we dat wel even aan op voorwaarde dat het korrekt is natuurlijk he ;o))

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Moshi » Zo Jan 10, 2010 10:00 pm

Op Zolder wordt blauw/ rood-geel/ groen zo goed als niet gebruikt
Try me :D

R.I.P Hellraiser, Dimi, X4 .... Dimi: we missen u maat!!

X4.. you fly safe in heaven now...
Gebruikers-avatar
Moshi
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Zo Jan 10, 2010 10:03 pm

Moshi schreef:Op Zolder wordt blauw/ rood-geel/ groen zo goed als niet gebruikt

Is dat ook zo op de andere circuits ? In ieder geval beter teveel als te weinig bespreken he ;o))

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Zo Jan 10, 2010 10:04 pm

chris_lbr schreef:Sultan,

Ja zo te lezen kan je de tekst wat inkorten => zwart = binnenkomen :D

mvg

Stef
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor desp0 » Zo Jan 17, 2010 1:57 pm

TRX schreef:Een groot deel van die vlaggen komen wel voor tijdens het vrij rijden hé ;).

- zwart vlag (allez,toch op Zolder :zwijg:)

trust me, op franse circuitjes durven ze hem ook ke bovenhalen als te bont word, en nee ni na mij kijken :)
desp0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor -J- » Di Jan 19, 2010 9:09 pm

'Wit' heb ik ook al één keertje gezien op zolder aan Villneuve, tegen dat ik de eerste rechtse inging richting rodekruisbocht reed daar een ziekenwagen. Kende toen die vlag niet, maar dacht wel dat er iets ging komen.

thx alleszins voor dit topic..
Groeten

-J-
Gebruikers-avatar
-J-

Berichtdoor motoaddict88 » Wo Jan 20, 2010 6:38 pm

De rood/geel gestreepte ook al een paar keer gezien

Laat ze er gewoon allemaal staan. Een ruimere kennis van de vlaggen kan voor niemand kwaad ;) :D
The Race NEVER Ends!!
Gebruikers-avatar
motoaddict88

Terug naar Practische info