Wegpiraten lossen files op

Moderator: Moderators

Wegpiraten lossen files op

Berichtdoor sharky » Do Aug 06, 2009 9:55 am

Bill dit is iets voor u :D

Wie niet braaf mee aanschuift in de file maar als een halve gek slalomt, bumperkleeft en rechts inhaalt, zorgt ervoor dat die file minder snel wordt gevormd of er zelfs helemaal niet komt. Dat blijkt uit een ernstig Zweeds onderzoek, zo schrijven de Corelio-kranten.

Professor Petter Minnhagen van de universiteit van Umea in Zweden heeft een computersimulatie gemaakt waarin voetgangers die netjes in de rij lopen worden geconfronteerd met enkele bruten die zich overal tussen wringen. Blijkt dat die rij minder snel wordt gevormd als er meer onbeleefderiken buiten de lijntjes kleuren en kriskras voor en achter iedereen doorlopen. De studie is wereldwijd gepubliceerd in de vrij gereputeerde Physical Review E.

"Regelbrekers om massa uit elkaar te drijven"
Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgezocht. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan botsen ze tegen elkaar. "Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt", zegt Minnhagen.

Professor Davy Janssens, mobiliteitsdeskundige van de universiteit van Hasselt, moet eens geamuseerd lachen met het nieuwe onderzoek. "Het is zelfs interessant te noemen. Maar de bevindingen van mijn Zweedse collega zouden in de praktijk niet werken. Het is een laboratorisch experiment, uitgevoerd in steriele, theoretische omstandigheden. Het houdt geen rekening met remmingsfactoren als de afstand tussen voertuigen en de wisselende snelheid. Nu, dat kan ook moeilijk: het experiment is gedaan met voetgangers. Het fileprobleem is al veelvuldig onderzocht en de beste manier om ze te voorkomen is en blijft: met een constante snelheid rijden. Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven", zegt Janssens in de Corelio-kranten. (dea)

06/08/09 09u04
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
sharky
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Imno » Do Aug 06, 2009 11:15 am

Cool die prof heeft blijkbaar de chaostheorie ontdekt.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor brino » Do Aug 06, 2009 11:21 am

Overal 90 op de ring en 't zal rap opgelost zijn. én de mensen die een rijbewijs doen leren invoegen op de autostraden.
http://www.bikeshop-online.be/

I once prayed to god for a bike, but quickly found out he didnt work that way...so I stole a bike and prayed for his forgiveness
Gebruikers-avatar
brino
2fast4u.be pro member

Berichtdoor Kraaknagel » Do Aug 06, 2009 11:45 am

friendofstarfish schreef:Overal 90 op de ring en 't zal rap opgelost zijn. én de mensen die een rijbewijs doen leren invoegen op de autostraden.

Halveer gewoon de op- en afritten en het probleem is opgelost. Verder nog een extra rijstrookske en het is helemaal feest.
Don't get mad, get even!
Gebruikers-avatar
Kraaknagel
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Swa » Do Aug 06, 2009 12:48 pm

vergeet ook wel dat wegpiraten ntl ook files creeren. als 2 wandelaars tegen elkaar zitten is het geen probleem, maar als je dat met autotjes doet, heb je daar wel wat hinder van vrees ik.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Xsaartje » Do Aug 06, 2009 12:54 pm

80% van de mensen in de file, staat daar nutteloos... haal die er anders uit :D
I'm not 'a' bitch... that's what I am if people judge me
A racer NEVER looks back...
R1 2006 pure black
R6 2004 circuitpony
Gebruikers-avatar
Xsaartje
2fast4u.be pro member

Berichtdoor MacDutch » Do Aug 06, 2009 1:01 pm

Zet al die alleen in een auto zitten op de motor, die nemen ook minder plaats in op de weg.
Hope against hope, living on a dream
Forgive me, I try to forget you
Afbeelding
Gebruikers-avatar
MacDutch
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Rom » Do Aug 06, 2009 1:06 pm

Ik doe mee aan de discussie op het nieuwsblad. Je zou een onderscheid moeten maken tussen de mensen die vaak van vak wisselen, en de mensen die denken dat de pechstrook een 4e vak is en dat ze verplicht zijn van over witte lijnen te rijden!
Ikzelf krijg het ongelofelijk op mijn zenuwen als er weer van die pippo's zijn die denken dat ze wat meer zijn dan een ander en dan maar beginnen pechstrookracen, witte lijnen van een oprit overschrijden en daar de file omzeilen om later terug in te willen voegen, etc! Slalommen van vak A naar B en terug is geen probleem voor mij, zolang ze maar oppassen voor de motards natuurlijk! Als iedereen wat hoffelijker zou zijn... :rolleyes:
CBR 600F '97 REPSOL
Gebruikers-avatar
Rom
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Jeroen! » Do Aug 06, 2009 5:43 pm

Als iedereen wat minder zou zagen zouden hier maar half zoveel topics zijn.... :D

Als die mannen allemaal in hun visbokalen willen aanschuiven laat die dan toch doen he.
Assemocheilischmachallys !
Gebruikers-avatar
Jeroen!
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Road_devil » Do Aug 06, 2009 5:51 pm

Kraaknagel schreef:Halveer gewoon de op- en afritten en het probleem is opgelost. Verder nog een extra rijstrookske en het is helemaal feest.

:agree: meestal als je te dikwijls van rijstrook verwisselt hinder je toch, als die achter u moet remmen krijg je nog meer start/stoppend verkeer
Gebruikers-avatar
Road_devil
2fast4u.be expert member

Berichtdoor BugBoy » Do Aug 06, 2009 5:56 pm

friendofstarfish schreef:Overal 90 op de ring en 't zal rap opgelost zijn. én de mensen die een rijbewijs doen leren invoegen op de autostraden.

Onze wegen zijn al jaren naar de kl**ten laat ze wat harder rijden en we kunnen allen een offroad kopen !! :rolleyes:
Afbeelding

Wisdom is what's left after we've run out of road ;)
Gebruikers-avatar
BugBoy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Keyser » Do Aug 06, 2009 8:01 pm

Dus als de polis me nog eens tegenhoudt als ik al slalommend over de E313 wals, dan kan ik zeggen dat ik regelbreker ben en niets fout deed .. Cool ..:)
R.I.P Joeri aka Racer!
Leef vandaag, niet morgen. Morgen is het weer vandaag !!
Gebruikers-avatar
Keyser
2fast4u.be pro member

Berichtdoor kawabill » Do Aug 06, 2009 9:53 pm

sharky schreef:Daarom is het blokrijden ingevoerd en dat is wél in de praktijk bevestigd als een afdoend middel tegen aanschuiven", zegt Janssens in de Corelio-kranten. (dea)

06/08/09 09u04

Blokrijden is geen afdoend middel tegen aanschuiven, waarom; omdat blokrijden hetzelfde is als aanschuiven. Het is maar hoe je het bekijkt. In welk model dan ook, blijft gelden; wanneer de gemiddelde voertuig snelheid over een bepaalde afstand omhoog gaat dan gaat de doorstroming mee omhoog. Doorstroming omhoog geeft minder congestie op de wegen. Ik zeg het u; al dat gelimiteer op de wegen geeft files.

Naar het werk bij mij staan verkeerslichten. Als ze werken staat er in de spits toch zeker een rij van 2 km lang te wachten, echt TE WACHTEN. Het kruispunt heeft zeker een 5-tal seconden geen verkeer tussen wisselingen van kleuren. Eens die stomme lichten op oranje aan en uit gingen stond er helemaal geen file meer.
Hoe ken da nou?
:rolleyes:

Kan me inderdaad vinden in Minnhagen's verhaal. Typisch dat dan zo'n 'verkeersdeskundige' als Janssens met een uitgestreken gezicht dat hevig ontkent. Hij zou nl. zo maar werkeloos kunnen worden ervan.
Galileo werd ook door zo'n knullen uitgelachen toen hij beweerde dat niet de aarde doch de zon het middelpunt van ons planetenstelsel was.....

|(
Kawabill - The integral of all the nice moments, makes a wonderful life.
I'll find as many of these moments as possible.

Ubuntu=I am what I am because of who we all are

Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten

Gebruikers-avatar
kawabill
2fast4u.be expert member

Berichtdoor vuurmesje » Do Aug 06, 2009 11:02 pm

Theoretisch is het natuurlijk wel zo.Als 40 % slalomt houdt de rest meer afstand,en kan iedereen rustig doorrijden.
Filles is over het algemeen een harmonica-effect dat begint door een eerste auto die een beetje remt en 100 wagens verder staan ze stil.

Maar ja,als 40% van België en Nederland motor rijdt zouden er een pak minder files zijn.:rolleyes:
Gebruikers-avatar
vuurmesje
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor DaBomb » Vr Aug 07, 2009 6:41 am

Zie je wel dat ik goe bezig ben :D:D
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
DaBomb
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Dices » Za Aug 08, 2009 11:13 pm

kawabill schreef:
Naar het werk bij mij staan verkeerslichten. Als ze werken staat er in de spits toch zeker een rij van 2 km lang te wachten, echt TE WACHTEN. Het kruispunt heeft zeker een 5-tal seconden geen verkeer tussen wisselingen van kleuren. Eens die stomme lichten op oranje aan en uit gingen stond er helemaal geen file meer.
Hoe ken da nou?
:rolleyes:

|(

Stel, je staat 4de wagen te wachten voor een verkeerslicht tot het op groen springt. Wanneer vertrek je? De meeste mensen vertrekken niet als het groen is, maar een paar seconden na de voorganger vertrokken is. Dat creëert opstoppingen aan verkeerslichten. Je zou gewoon moeten vertrekken als het groen wordt. Ook al sta je 7de. Als iedereen dat doet, zou het een pak vlotter gaan.

Let er maar eens op. Als het een rij is van meer dan 10 wagens, kan jij pas vertrekken als het licht terug op rood staat.
Gebruikers-avatar
Dices

Berichtdoor sharky » Zo Aug 09, 2009 9:32 am

Dices schreef:Stel, je staat 4de wagen te wachten voor een verkeerslicht tot het op groen springt. Wanneer vertrek je? De meeste mensen vertrekken niet als het groen is, maar een paar seconden na de voorganger vertrokken is. Dat creëert opstoppingen aan verkeerslichten. Je zou gewoon moeten vertrekken als het groen wordt. Ook al sta je 7de. Als iedereen dat doet, zou het een pak vlotter gaan.

Let er maar eens op. Als het een rij is van meer dan 10 wagens, kan jij pas vertrekken als het licht terug op rood staat.

klopt ma stel dat er een L-rijder tussen zit (no offense) maar als het een beginner is willen die wel eens stilvallen
zelfs ervaren rijders vallen es stil, ik zelf ook

of ene die in verkeerde rij staat en nog wil tussen voegen
vorige week ook mij gebeurt omdat ik de plaats nie kende, was blij dat ik er van een andere nog tussen mocht

denk dat het probleem is dat je gewoon moet stoppen
hier in lanklaar hebben ze voor 2 wijken lichten geplaatst (richting genk voor kenners)
is een mega drukke baan met doorgaand verkeer, die moeten nu dus stoppen voor 1 wagen die van die wijk kan komen want lussen om te detecteren hebben ze niet gelegd naar nederlands voorbeeld |(
dit creeert dus al opstoppingen op zo'n domme plek
Gebruikers-avatar
sharky
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Swa » Zo Aug 09, 2009 9:34 am

Dices schreef:Stel, je staat 4de wagen te wachten voor een verkeerslicht tot het op groen springt. Wanneer vertrek je? De meeste mensen vertrekken niet als het groen is, maar een paar seconden na de voorganger vertrokken is. Dat creëert opstoppingen aan verkeerslichten. Je zou gewoon moeten vertrekken als het groen wordt. Ook al sta je 7de. Als iedereen dat doet, zou het een pak vlotter gaan.

en dan krijg je kettingbotsingen als er iemand moet remmen...

ik stond eerste, vertrek maar moet een noodstop maken omdat nen domme kloot door het rood gaat. auto achter me ziet het gebeuren, stopt tijdig. auto daarachter ziet niets want alles is afgeblokt door autos voor hem, hij kan het niet zien gebeuren. blam, achterin de auto ervoor.

de wet zegt dat je onder alle omstandigheden moet kunnen stoppen als je voorligger remt. dat kan je ONMOGELIJK als je allemaal onmiddelijk vertrekt bij groen, Dices. zelfs de meest oplettende mensen met de beste reflexen zullen er dan 9 op 10 in de voorligger z'n achterste eindigen.

het voorbeeld met iemand die door rood gaat komt misschien niet veel voor, maar hoeveel keer heb je al niet iemand zien stilvallen of in de verkeerde versnelling zitten? dat hoeft zelfs niet... gewoon één iemand in gans de rijd dat niet op hetzelfde moment als de rest ziet dat het groen is geworden (misschien zelfs gewoon door de stand van de zon en reflectie op het licht) en dan gaat jouw systeem volledig de mist in, Dices.
Sometimes I find a loose nut behind the throttle that keeps causing all sorts of problems...
Gebruikers-avatar
Swa
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor McDaddy » Zo Aug 09, 2009 9:49 am

Dat denk ik niet, want is lang geleden dat ik buiten het weekend nog 90 heb kunnen rijden.

Grote oplossing zou zijn als men onder Brussel ne tunnel zou graven die de E40 met mekaar verbindt zodat niet iedereen over die ring moet. Antwerpen idem met de E313.

Voor degenen die het nog niet wisten, maar als ge door het centrum van Brussel rijdt, zijt ge 30-45 minuten sneller dan over de ring als het file is ;)
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Terug naar Off-Topic