Wegpiraten strenger bestraft

Nieuws in het belang van iedere motorrijder

Moderator: Moderators

Berichtdoor Imno » Do Jan 05, 2012 2:14 pm

BRUSSEL - Bestuurders die binnen de drie jaar tweemaal voor te snel rijden worden veroordeeld, krijgen een zwaardere straf. Nu was dat maar gedurende één jaar.

Zware snelheidsovertredingen, spookrijden, rijden onder invloed en de meeste andere overtredingen krijgen een recidivetermijn van drie jaar. Dat betekent dat de politierechter een zwaardere straf zal uitspreken wanneer iemand binnen die periode een veroordeling krijgt voor eenzelfde overtreding.

Tot op heden lag die termijn op één jaar. Wie bijvoorbeeld veroordeeld werd tot een boete wegens te snel rijden, kon zich 365 dagen gedeisd houden en daarna opnieuw plankgas geven. Als de bestuurder opnieuw voor de rechter kwam voor te snel rijden, zou de straf hoogstens even zwaar zijn.

Vanaf februari komt daar verandering in. Dan is de nieuwe wet van kracht. Hardleerse wegpiraten mogen een verdubbeling van de boetes verwachten.

'De wet is er gekomen vanuit de opvatting dat een groot deel van de verkeersonveiligheid wordt veroorzaakt door een kleine hardleerse groep', zegt Jef Van den Bergh (CD&V). Het Kamerlid lag aan de basis van de wet.

'Sommige bestuurders hebben lak aan de regels en betalen bijna met de glimlach voor hun overtredingen. Voor hen is daarmee de kous af, waarna ze gewoon verder de verkeersregels overtreden. De politierechters blijven vrij in hun strafbeleid, maar deze wet laat toch iets minder ruimte voor variatie dan vroeger.'

Volgens de politierechters is het vooral goed dat het hele systeem nu op dezelfde lijn zit. 'Iemand binnen het jaar voor dezelfde overtreding veroordelen was vroeger bijna onmogelijk', zegt Kathleen Stinckens, woordvoerster van de politierechters en zelf magistraat in Leuven. 'Nu blijft dat strafblad langer doorwegen.'
(bron DS 5/1/2012 http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=9H3KGPBO)
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
"Why do we fall ? So we can learn to pick ourselves up."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Re: Wegpiraten strenger bestraft

Berichtdoor michael » Do Jan 05, 2012 4:45 pm

Er is in een land (hetwelke ontgaat me) waar je beboet word naargelang je inkomen.
Iemand met pakweg een ferrari gaat niet wakker liggen van een boete van 1000€.
Terwijl ik al 2 keer zal slikken.
Achja lang leve wikango en coyote :D
michael
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor LedZep » Do Jan 05, 2012 4:47 pm

'k Verwacht binnenkort een nieuwsbericht dat er weer maar eens gevangenissen gaan moeten bijgebouwd worden, omdat de huidige vol zitten met 'wegpiraten' die tussen de moordenaars en overvallers zitten.

Wederom: 'Goed bezig België :duim: '
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor white tiger » Do Jan 05, 2012 5:08 pm

Ja belgie kut land he.
Wat wil je er meer over zeggen.
En uiteindelijk die weg piraten zat of niet de persoon waarover ik het nu heb is meerdere keren zat achter het stuur gekropen wel zonder enig incidend.
Hij is nu wel paar jaar overleden dus pen ik het hier wel effe neer.
Ze hebben hem een levenslang rijverbod gegeven.
En hij zei toen een auto rijd niet op een ribewijs maar wel op benzine.
Dus als je al zo iemand kent zijn er veel die zo volgen ze.
En waar is belgie daar dan mee niks want ze kunnen ze niet meer straffen aangezien hun straf er al is.
Gebruikers-avatar
white tiger
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Do Jan 05, 2012 5:19 pm

Zou toch twee keer nadenken om vanaf februari de gashendel stevig aan te draaien. Zou wel is hard zeer kunnen doen voor sommigen indien ze je na een snelheidsovertreding nog is te stekken krijgen. De kas is leeg en moet dringend wat bijgespekt worden.
Licensed to chill.
"Real happiness comes not in achieving big things but in enjoying the simple blessings in life."
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Circuit Maniac » Do Jan 05, 2012 5:22 pm

ge moet gewoon niet te snel rijden :engel:
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Valmo 23 » Do Jan 05, 2012 5:52 pm

Da was nu toch ook al, meeste uitspraken op de politierechtbank zijn de helft voorwaardelijk voor 3 jaar, dus moest ge u zowieso al 3 jaar opt gemak houden om nog is dezelfde overtreding te begaan ;)
allé, bij mij was da toch al 3 keer zo (gelukkig 3 keer een andere overtreding) :zwijg: :D
Gebruikers-avatar
Valmo 23
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Imno » Do Jan 05, 2012 5:57 pm

Valmo 23 schreef:Da was nu toch ook al, meeste uitspraken op de politierechtbank zijn de helft voorwaardelijk voor 3 jaar, dus moest ge u zowieso al 3 jaar opt gemak houden om nog is dezelfde overtreding te begaan ;)
allé, bij mij was da toch al 3 keer zo (gelukkig 3 keer een andere overtreding) :zwijg: :D

Was niet overal zo Valmo. Politierechters konden daar zelf voor kiezen met als gevolg dat afhankelijk van gerechtelijk kanton dat serieus kon verschillen. Nu is het een wet en moeten alle politierechters zich aan die wet houden.
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor stef » Do Jan 05, 2012 6:54 pm

Janetten zijn het !
Gebruikers-avatar
stef
2fast4u.be expert member

Berichtdoor ktmracer » Do Jan 05, 2012 7:06 pm

Altijd hetzelfde gezeik in dit Belgenlandje.
Auto's en moto's verkopen met bergen pk's, geef dan ook fatsoenlijk de mogelijkheid deze te benutten.
In elk klein dorpke liggen 2à3 shotpleinen (niet iedereen houdt van shotten), maar voor een circuit moet ge een pokke eind rijden en nogeens veel betalen ook.
Stel voor mijn part legerdomeinen waar voldoende ruimte is om je eens uit te leven open. (ook voor offroad, want dit mag ook nergens meer!!!)
Bv €15 betalen, papierke tekenen voor eigen verantwoordelijkheid en gas geven maar.
Maar ja, t'zal toch nooit veranderen.
Als ge in Belgie iemand vermoordt krijgt ge strafvermindering, maar als ge te hard rijdt pakken ze u zo hard mogelijk.
TRIESTIG !!!!!!!
ktmracer
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor McDaddy » Do Jan 05, 2012 7:21 pm

LedZep schreef:'k Verwacht binnenkort een nieuwsbericht dat er weer maar eens gevangenissen gaan moeten bijgebouwd worden, omdat de huidige vol zitten met 'wegpiraten' die tussen de moordenaars en overvallers zitten.

Gij bedoeld eerder moordenaars en overvallers tussen de wegpiraten :D
I'll keep my guns, freedom & money ... You can keep the "change"!
Gebruikers-avatar
McDaddy
2fast4u.be expert member

Berichtdoor ytrez » Do Jan 05, 2012 8:58 pm

LedZep schreef:'k Verwacht binnenkort een nieuwsbericht dat er weer maar eens gevangenissen gaan moeten bijgebouwd worden, omdat de huidige vol zitten met 'wegpiraten' die tussen de moordenaars en overvallers zitten.

:agree: Dit gaat niet over justitie maar geldklopperij :s
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel .
Gebruikers-avatar
ytrez
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Nova » Do Jan 05, 2012 11:46 pm

Ai dan moet ik gaan oppassen , ben vorig jaar 3 keer geflitst tegen 1km/u te snel ... Da kan me dit jaar wa meer kosten dan ? :)
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikers-avatar
Nova

Berichtdoor Nova » Do Jan 05, 2012 11:47 pm

Vond het zo al duur genoeg , 50€ voor 1km/u te hard ...
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikers-avatar
Nova

Berichtdoor Imno » Vr Jan 06, 2012 7:54 am

Nova schreef:Ai dan moet ik gaan oppassen , ben vorig jaar 3 keer geflitst tegen 1km/u te snel ... Da kan me dit jaar wa meer kosten dan ? :)

Maatregel gaat pas in vanaf 1 februari ;)
Licensed to chill.
Gebruikers-avatar
Imno
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Maxxi » Vr Jan 06, 2012 8:09 am

Toen ik de titel las hoopte ik op strenger toezicht op de echte wegpiraten... Komt erop neer dat de aso rijders, bumperklevers etc gewoon verder kunnen doen met hun gevaarlijke praktijken op de baan zonder gestraft te worden.
Gebruikers-avatar
Maxxi
Moderator

Berichtdoor LedZep » Vr Jan 06, 2012 8:28 am

Maxxi schreef:Toen ik de titel las hoopte ik op strenger toezicht op de echte wegpiraten... Komt erop neer dat de aso rijders, bumperklevers etc gewoon verder kunnen doen met hun gevaarlijke praktijken op de baan zonder gestraft te worden.

Dat brengt geen geld in het laatje ;)
TL1000S kwijler, GS500 rijder
"She may not look like much, but she's got it where it counts, kid. I've made a lot of special modifications myself." - Han Solo
Gebruikers-avatar
LedZep
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Circuit Maniac » Vr Jan 06, 2012 9:49 am

Nova schreef:Ai dan moet ik gaan oppassen , ben vorig jaar 3 keer geflitst tegen 1km/u te snel ... Da kan me dit jaar wa meer kosten dan ? :)

sinds wanneer is 1kmh te snel een zware snelheidsovertreding?
denk dat dit enkel van toepassing is op die waarvoor ge naar de rechtbank moet
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor sus » Vr Jan 06, 2012 10:24 am

enkele maanden geleden geflitst met de moto op den E34 in de regen tegen 163km/h,dacht dat het bliksem was tot ik de boete kreeg,150 euro,dus dat is nog geen euro de km,valt nog mee hè,net geen zware overtreding,denk ik toch?
:moto:
Yamaha xs400 (91-94 sold)
Honda Shadow vt 1100 (94-2006 sold)
Honda cbr 600f (2006-
Gebruikers-avatar
sus
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor wazaa » Vr Jan 06, 2012 10:46 am

sus schreef:enkele maanden geleden geflitst met de moto op den E34 in de regen tegen 163km/h,dacht dat het bliksem was tot ik de boete kreeg,150 euro,dus dat is nog geen euro de km,valt nog mee hè,net geen zware overtreding,denk ik toch?

Zwaar overtreting is de maximale snelheid + 10 km p/u ;) .
SUZUKI GSX 1400 >>> a better way of life
Afbeelding Afbeelding
ex Honda VTR SP1 (2000) - ex Honda VTR Firestorm (2006) - ex Yamaha R1 (2004)

Gebruikers-avatar
wazaa
2fast4u.be pro member

Volgende

Terug naar Nieuws