wie geeft mij wat info ivm moto-tuning ?

Rijervaring, foto's en geschiedenis van andere motoren + ombouw projecten van alle motoren.

Moderator: Moderators

wie geeft mij wat info ivm moto-tuning ?

Berichtdoor Kik0 » Vr Nov 24, 2006 4:31 pm

hallo
wie kan mij es het verschil uitleggen tss een CDI en POWERCOMMANDER ? :?

het zit namelijk zo : kheb een r1 '03 gekocht waarvan ik dacht dat die getuned was,er zitten andere nokkenassen+injecteurs in. na een testrun bleek die gewoon evenveel pk's als een standaardfiets te hebben :(
heb dan via de vorige eigenaar uiteindelijk de 1e eigenaar kunnen contacteren...en nu blijkt dat hij de CDI van YAMAHA RACING heeft liggen wat eerst in de moto zat.
voor een 'zacht prijsje' wil hij me dat stuk verderverkopen en garandeerdt me een 15-tal achterwielpk's ermee.
nu is mijn vraag wat zo een CDI dan eigenlijk doet dat die zoveel pk's kan toveren? kan dit ook niet gewoon met een POWERCOMMANDER??.......en wat is het vershil tss die 2? van electronica heb ik nog veels te weinig verstand,bij deze hoop ik dan ook iets of wat meer kennis te vergaren :)

greetz k!k0
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Moshi » Vr Nov 24, 2006 4:44 pm

allereerst welkom op't forum..
stel je hier even voor http://www.2fast4u.be/forums/forumdisplay.php?f=140
Voor de rest zal je hier je antw wel krijgen :duim:
Try me :D

R.I.P Hellraiser, Dimi, X4 .... Dimi: we missen u maat!!

X4.. you fly safe in heaven now...
Gebruikers-avatar
Moshi
2fast4u.be expert member

Berichtdoor kiki en Mr. White » Vr Nov 24, 2006 5:25 pm

is die r1 nog standaard mee bedoel ik uitlaat luchtfilter enz.of is er al wat aan gedaan.

denk ni dat ge met een andere cdi met een standaard motor die pk's gaat winnen moesten er nu andere uitlaten en luchtfilter op zitten zou dat mss wel mogelijk zijn.

een cdi is de computer van je motor die heeft ook een map als je deze gaat wijzigen met een andere cdi die aangepast is zal dit wel iets opbrengen.
eigenlijk doe je dan het zelfde als met een pwc maar hier kun je de mappen altijd veranderen en dat zal ni lukken met de cdi van een r1.

grtz Mr.White
R.I.P. CHL en dimi fly safe in biker's heaven...
maar hou het daar wel proper he mannen.
Root hou ze wa in de gaten he..Hellraiser666 we miss you man....R I P

make choises and don't look back
Gebruikers-avatar
kiki en Mr. White
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Vollegaaz » Vr Nov 24, 2006 6:38 pm

Bon, de CDI is zoals gezegd je computer van je motor, hij zal aan de hand van een aantal factoren je mengsel en onstekingstijdstip bepalen, van de fabriek uit zijn dat vaste waarden. Een powercommander of Rapidbike module, daarmee kan je over je CDI heen een aantal factoren gaan veranderen, rijker/armer op bepaalde toerentallen, in sommige gevallen ook de voorontsteking zoals op de Yoshimura ecu's.
Yamaha heeft ook CDI's vanuit hun race-departement, de zogenaamde YEC accesoires (vergelijkbaar met bv HRC bij Honda), meestal worden deze modules geleverd met bijbehorende kabelboom, deze zijn natuurlijk ook volledig instelbaar.
Afstellen dient steeds op een testbank te gebeuren en liefst door iemand die er iets van kent, pk winst komt eigenlijk op de 2de plaats, t'is de bedoeling om een zo vloeiend mogelijke vermogenscurve te verkrijgen. Maar als je spreekt van andere nokkenassen, dan ga ik ervanuit dat er dan ook wel een volledige uitlaat opzit en is het zeker aangewezen om een degelijk afstelling te laten doen.
Afhankelijk van de prijs dat ie er moet van hebben kan je eventueel een powercommander of aanverwante overwegen, want van die YEC module gaat ie toch iets moeilijker vanaf geraken.
Vollegaaz
2fast4u.be Regelmatig Lid

Berichtdoor Kik0 » Ma Nov 27, 2006 3:50 pm

dan denk ik dat ik voor de YEC ga. want de prijs die hij ervoor vraagt is zeer redelijk. ongeveer tzelfde als voor een pwc en de kabelboom is erbij. het enigste wat mankeert is de kabel dat naar de laptop gaat,maar ik denk wel dat ze die op de werkplaats hebben waar ik die wil binnenbrengen...ale da hoop ik anders kan ik er nog niks mee beginnen.
kunnen jullie me een goeie mekanieker aanraden? ik dacht eerst aan felix&jos,ma die mannen kunnen enkel praten over pwc. ik dacht aan grauls in hasselt want daar heb ik toch veel goeds van gehoord.
greetz K!k0
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor wweeiirrddoo » Za Dec 02, 2006 12:55 am

als er al andere nokkenassen en andere uitlaat enzo op zit dan zou het mij verwonderen dat ge zonder dat de injectie al aangepast is nog steeds juist de zelfde pk's hebt als standaard
wweeiirrddoo

Berichtdoor zardoz » Za Dec 02, 2006 1:37 am

K!k0 schreef:dan denk ik dat ik voor de YEC ga. want de prijs die hij ervoor vraagt is zeer redelijk. ongeveer tzelfde als voor een pwc en de kabelboom is erbij. het enigste wat mankeert is de kabel dat naar de laptop gaat,maar ik denk wel dat ze die op de werkplaats hebben waar ik die wil binnenbrengen...ale da hoop ik anders kan ik er nog niks mee beginnen.
kunnen jullie me een goeie mekanieker aanraden? ik dacht eerst aan felix&jos,ma die mannen kunnen enkel praten over pwc. ik dacht aan grauls in hasselt want daar heb ik toch veel goeds van gehoord.
greetz K!k0

Probeer Ramaekers in Heusden-Zolder eens, bekwame kerels en goeie service..
Bij Grauls zou ik eerlijk gezegd niet gaan... :cool:
zardoz

Berichtdoor Kik0 » Wo Dec 06, 2006 4:35 pm

zardoz schreef:Probeer Ramaekers in Heusden-Zolder eens, bekwame kerels en goeie service..
Bij Grauls zou ik eerlijk gezegd niet gaan... :cool:

kheb juist naar ramaekers gebeld. zei dat die nog nie met zo een cdi gewerkt heeft en daardoor de bijhorende software nodig heeft. jammer want de 1e eigenaar heeft de bijhorende software niet. bij grauls daaroptegen hebbe ze er wel al ervaring mee,en ze zouden de software daar wel hebben liggen. een andere keuze is om ermee naar de mekanieker te gaan die de cdi al eerder in mijn moto heeft gestoken...maar da moet ergens in nederland zijn. pfffff kword er gewoon nuts van :s ge zult zien...da gaat nog eindigen dat er gewoon een pwc in komt :s
en waarom grauls niet zardoz?
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor zardoz » Wo Dec 06, 2006 5:53 pm

Da's balen natuurlijk, al dat gezoek... :@ |(
Probeer anders eens Felix&Jos in Beringen, die zouden u toch zeker voort moeten kunnen helpen? Die mannen doen uiteindelijk Yamaha, dan zou ik eerder daar gaan als bij een Kawasaki garage...
Pas op, voor tuning en hetgeen jij wilt is Bob ne hele bekwame, ik spreek me zeker niet uit over zijn vakkennis. Ik wil er alleen zelf geen zaken mee doen... Hij zal u zeker kunnen helpen, maar maak duidelijke afspraken ermee... ;)
zardoz

Berichtdoor Vollegaaz » Wo Dec 06, 2006 6:51 pm

K!k0 schreef:...maar da moet ergens in nederland zijn. pfffff kword er gewoon nuts van :s ge zult zien...da gaat nog eindigen dat er gewoon een pwc in komt :s
en waarom grauls niet zardoz?

ge laat de moed nogal snel zakken, in nederland zitten een paar goei, maar in principe heeft Joost bij Wim-motors ook wel de nodige software, anderzijds is MTS Verlinden ook een aanrader voor Yamaha, maak een duidelijke afspraak en trek er een dag voor uit, als je een degelijk afgesteld exemplaar wil moet je der ook iets voor over hebben. Je kan moeilijk verwachten dat er op elke hoek van de straat een expert zit die zulke dingen goed kan afstellen, ze zijn dun gezaaid hoor. t'is niet omdat ze een testbank in huis hebben dat ze weten wat ze er kunnen mee aanvangen.
Zo ging ik eens ergens op de testbank staan na dat ik wat modificaties had doorgevoerd tijdens de winter, na veel gefoefel en gedoe had de man in kwestie toch een run gedraaid, en toen stelde hij me voor dat hij de carbu's een beetje ging bijregelen....leuk idee, ware het niet dat het een injectiefiets was :D
Vollegaaz

Berichtdoor Kik0 » Vr Dec 08, 2006 8:26 pm

[quote="zardoz"]Da's balen natuurlijk, al dat gezoek... :@ |(
Probeer anders eens Felix&Jos in Beringen, die zouden u toch zeker voort moeten kunnen helpen? Die mannen doen uiteindelijk Yamaha, dan zou ik eerder daar gaan als bij een Kawasaki garage...
Pas op, voor tuning en hetgeen jij wilt is Bob ne hele bekwame, ik spreek me zeker niet uit over zijn vakkennis. Ik wil er alleen zelf geen zaken mee doen... Hij zal u zeker kunnen helpen, maar maak duidelijke afspraken ermee... ]

khad da al es bij felix&jos gevraag,maar daar werken ze enkel met een power commander. ale,volgens die ene aan de balie. nu maandag ga ik er heen voor die workshop veringafstelling,en dan kan ik da es aan een mekanieker zelf vragen.
en wat ik van bob heb gehoord is dat die zeker bekwaam is,alleen dat het veeeel te lang wachten is als er stukken besteld moeten worden.
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Kraaknagel » Za Dec 09, 2006 5:41 pm

[quote="zardoz"]Da's balen natuurlijk, al dat gezoek... :@ |(
Pas op, voor tuning en hetgeen jij wilt is Bob ne hele bekwame, ik spreek me zeker niet uit over zijn vakkennis. Ik wil er alleen zelf geen zaken mee doen... Hij zal u zeker kunnen helpen, maar maak duidelijke afspraken ermee... ]

Bob is al enige tijd geen officiële Kawadealer meer (dealerschap kwijtgespeeld) :zwijg: .
Don't get mad, get even!
Gebruikers-avatar
Kraaknagel
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Kik0 » Zo Dec 10, 2006 8:26 pm

-Zo ging ik eens ergens op de testbank staan na dat ik wat modificaties had doorgevoerd tijdens de winter, na veel gefoefel en gedoe had de man in kwestie toch een run gedraaid, en toen stelde hij me voor dat hij de carbu's een beetje ging bijregelen....leuk idee, ware het niet dat het een injectiefiets was :D
:agree:

noemen we zo iemand een motomekanieker of een fietsenmaker? :D
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Kik0 » Zo Dec 10, 2006 8:27 pm

Vollegaaz schreef:Zo ging ik eens ergens op de testbank staan na dat ik wat modificaties had doorgevoerd tijdens de winter, na veel gefoefel en gedoe had de man in kwestie toch een run gedraaid, en toen stelde hij me voor dat hij de carbu's een beetje ging bijregelen....leuk idee, ware het niet dat het een injectiefiets was :D
:agree:

noemen we zo iemand nu een motomekanier of een fietsenmaker? :D
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

regelbare CDI/PowerCommander...de knoop is doorgehakt !

Berichtdoor Kik0 » Vr Dec 22, 2006 2:38 pm

kheb juist naar felix&jos gebeld. ben eindelijk mee verder geholpen met de ganse regelbarde CDI-kwestie. heb een zekere steve aan de lijn gehad en die heeft zelfs een paar telefoontjes gepleegd om mijn vragen te kunnen beantwoorden. damn,die heeft zelfs werner daemen bij zijn kraag gevat en de hoorn tegen zijn oor geduwd om mij de nodige uitleg te geven! hahahaha thx man :duim:
het komt dus op t volgende neer : die regelbare CDI van YEC geeft wel degelijk meer pk's,maar zoiets vraagt veel inspanning om die te kunnen regelen :t°,circuitkeuze...spelen allemaal een rol om die haarfijn af te stellen. maw : voor elke circuitdag moet je die laten bijregelen! je krijgt dan wel een echte competitieve racemachine,...maar dan ook wel met competitieve racerekeningen aan werkuren :s
de PWC vraagt niet zo een inspanning en werkuren,geven niet meer pk's,maar tis ma een éénmalig gebeuren. dus in januari geef ik mn eigen een mooi verjaardagscadeau, en scheeeuuuurrrren is vanaf dan de boodschap!
als ik dan toch sneller rond wil gaan dan een standaardfiets,kan ik ipv te investeren in pk's geld uitgeven aan veringen! boordevol pk's hebben is 1ding, er zoveel mogelijk nuttig op het asfalt overbrengen is een ander ;)
kheb daarmee de gsmnr gekregen van een zekere marcel,actief bij de (jawel!) kawasaki team van de MOTOGP! als die er niks van afweet!!! :cool:
zal wel niet meer voor 2007 zijn,want de extras die ik nu in de moto wil investeren zijn andere lichten voor in de polykuipen,en last but not least CIRCUITRIJDEN :D :D :D
see you in zolder:duim:
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor Vollegaaz » Vr Dec 22, 2006 4:36 pm

a'la hup, nu ga je al die standaard-moto's in Zolder te kakken kunnen zetten :D
Vollegaaz

Berichtdoor Kik0 » Vr Dec 22, 2006 5:18 pm

Vollegaaz schreef:a'la hup, nu ga je al die standaard-moto's in Zolder te kakken kunnen zetten :D

hahahaha we zullen zien:D voor tzelfde geld zet ik mn eigen in de kak:D
mss beter eerst een circuitopleiding volgen à la niveau 1 :zwijg:

ps:check uw PM es ff
Gebruikers-avatar
Kik0
2fast4u.be Senior Lid

Terug naar Anderen & Ombouw