Voila, ik heb mijn eerste 1000 km er op zitten. De motor rijdt als een fiets, wendbaar en "lichtvoetig". Meer dan voldoende pk's (150) en een zegen voor de luie rijder: een hoog koppel, wat je toelaat als eens later terug te schakelen zonder op je bek te gaan in de bocht. Ik kan zeer goed met mijn voeten aan de grond, en het gewicht is voor een 1000 cc zeker laag te noemen. Zithouding is (voor mij) net niet al te sportief (opgeplooid) zodat krampen gedurende lange tochten lang achterwegen blijven.
Ook met duopassagier rijdt dit ding zeer goed en geeft veel vertrouwen!
Er zijn ook wat nadelen: Bij 4 tot 5000 toeren wat trillingen, hetgeen spijtig genoeg samenvalt met de max. 120 km/hr op onze snel(?)wegen. Het zadel is vrij hard, wat na 300 km voor wat problemen met de onderkant van de zittende mens begint te zorgen (er komt dus snel een Sargent zadel op

). Ook de versnellingsbak vraagt wat gewenning! Schakelen gaat goed op toeren, maar in stilstand terugschakelen van 3 naar neutraal is een ramp. Maar eigenlijk zou dit uiteraard niet meer bij stilstand moeten gebeuren

.
Tot nogtoe, alles bij mekaar genomen, een fijne motor om wat in de bochtige wegjes van de Eifel te gaan razen

.
Wat is er intussen aangepast? Een hogere ruit, waardoor je minder wind vangt, hetgeen bij het originele ruitje niet ideaal was.
Wat wordt er in de toekomst nog aangepast? Zoals gezegd een ander zadel van het merk Sargent (spijtig genoeg enkel in Amerika te koop?). En bij het vervangen van de banden, komt er achter een 180 op ipv de 190 die er nu opligt!
Uiteraard is dit een heel persoonlijke mening.
T.o.v. vorige motoren: Honda CBR600F: De Yam stuurt veel beter, is stabieler in de bochten en de zithouding is (voor mij) beter.
T.o.v. de BMW R1200GSA: De Yam is veel handelbaarder als je er langs moet lopen, minder "topzwaar"! Stuurt nog net dat ietsje beter dan de BMW en uiteraard de helft meer pk's

.