Yamaha Fazer FZ1 2009 ervaringen?

Rijervaring, foto's en geschiedenis van tour motoren.

Moderator: Moderators

Yamaha Fazer FZ1 2009 ervaringen?

Berichtdoor dedjutoch » Wo Jul 06, 2011 6:10 pm

Waarschijnlijk is deze vraag al eerder of meermaals hier verschenen, maar soit, ik stel ze maar... :D

Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Yamaha Fazer FZ1, meer bepaald model 2009 of gelijkwaardig?

Positief, negatief? Tevreden? Ontevreden?

Shoot it! ;)

Ik kan een dergelijke motor kopen in zeer goede staat aan een zeer interessante prijs.

Thanks,
Eddy

P.S. Ik zoek dus effectief info over de FZ1: de Honda's, Kawa's, Triumphs, etc... in gelijkaardige klasse zijn mij ook bekend, maar de motor die ik op't oog heb is nu eenmaal een Fazer FZ1 :u
Vanaf je 50ste zijn er nog maar twee dingen belangrijk!!! :rolleyes:
DIKKE TETTEN !!! :D
Gebruikers-avatar
dedjutoch
2fast4u.be Senior Lid

Re: Yamaha Fazer FZ1 2009 ervaringen?

Berichtdoor erKeN » Wo Jul 06, 2011 7:26 pm

fz-1-s-vraagje-t41230.html

hier staat ook al wat ;)

grtz
ed
current motorcycles =>
SV1000 2005 (street),
GSXR SRAD 97(track) Barbie Revolution,
VFR400 1989(under construction)
Teamtrashtalk => erKeN
voorlopig : mettet 15/05, croix 17/06, zolder 27/07, ecuyeres 17/8 +18/8,
Gebruikers-avatar
erKeN
Moderator

Berichtdoor dedjutoch » Do Jul 07, 2011 8:22 am

Thanks, staat heel wat nuttige info te lezen!
Vanaf 2007 zou het fameuse on-off probleem opgelost zijn?
Zijn er die met een 2009 model rondsjezen en er nog last van hebben? :)
Gebruikers-avatar
dedjutoch
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor mies » Vr Jul 08, 2011 6:01 pm

Hoi ik rij momenteel met een 2009 FZ1-N. Ik merk haast niets van het on/off gevoel. Ik heb gelezen op forums dat bij trackgebruik het wel kan optreden.

Verder rijdt de motor heerlijk en zit er genoeg power in. Als je de FZ1 wilt pimpen dan zijn er genoeg aftermarket spullen te vinden. Ook kun je het potentieel van de motor bevrijden met een paar simpeler mods. Kijk maar een bij het FZ1OA forum. Hier kun je ontzettend veel vinden.

Als ik het goed heb is het iemand gelukt om 160 pk op het achterwiel te krijgen.

Motor wordt een echt beest vanaf ongeveer 7000 toeren en gaat dan echt los maar als je de toeren lager houdt dan is de motor ook perfect voor bijvoorbeeld stadsverkeer.

Er zijn mensen die 150.000 miles hebben gereden met een gen2 zonder problemen. Het blok is namelijk haast niet kapot te krijgen.

Maar je kunt er natuurlijk het beste een een stukje mee rijden dan weet je zelf of de motor bevalt.

Groet Michel

Sent from my Desire HD using Tapatalk
White 2010 Yamaha FZ1-N Kando (ABS)
Mods: Akrapovic slipon exhaust, K&N AirFilter, Black Rizoma levers, Black Rizoma Conical Bar, Black Rizoma Risers, Black Rizoma Sliders, Black Racing Shift/Brake peddals
Gebruikers-avatar
mies
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor dedjutoch » Ma Sep 05, 2011 3:46 pm

Voila, ik heb mijn eerste 1000 km er op zitten. De motor rijdt als een fiets, wendbaar en "lichtvoetig". Meer dan voldoende pk's (150) en een zegen voor de luie rijder: een hoog koppel, wat je toelaat als eens later terug te schakelen zonder op je bek te gaan in de bocht. Ik kan zeer goed met mijn voeten aan de grond, en het gewicht is voor een 1000 cc zeker laag te noemen. Zithouding is (voor mij) net niet al te sportief (opgeplooid) zodat krampen gedurende lange tochten lang achterwegen blijven.
Ook met duopassagier rijdt dit ding zeer goed en geeft veel vertrouwen!
Er zijn ook wat nadelen: Bij 4 tot 5000 toeren wat trillingen, hetgeen spijtig genoeg samenvalt met de max. 120 km/hr op onze snel(?)wegen. Het zadel is vrij hard, wat na 300 km voor wat problemen met de onderkant van de zittende mens begint te zorgen (er komt dus snel een Sargent zadel op ;) ). Ook de versnellingsbak vraagt wat gewenning! Schakelen gaat goed op toeren, maar in stilstand terugschakelen van 3 naar neutraal is een ramp. Maar eigenlijk zou dit uiteraard niet meer bij stilstand moeten gebeuren |( .

Tot nogtoe, alles bij mekaar genomen, een fijne motor om wat in de bochtige wegjes van de Eifel te gaan razen :D .

Wat is er intussen aangepast? Een hogere ruit, waardoor je minder wind vangt, hetgeen bij het originele ruitje niet ideaal was.

Wat wordt er in de toekomst nog aangepast? Zoals gezegd een ander zadel van het merk Sargent (spijtig genoeg enkel in Amerika te koop?). En bij het vervangen van de banden, komt er achter een 180 op ipv de 190 die er nu opligt!

Uiteraard is dit een heel persoonlijke mening.

T.o.v. vorige motoren: Honda CBR600F: De Yam stuurt veel beter, is stabieler in de bochten en de zithouding is (voor mij) beter.
T.o.v. de BMW R1200GSA: De Yam is veel handelbaarder als je er langs moet lopen, minder "topzwaar"! Stuurt nog net dat ietsje beter dan de BMW en uiteraard de helft meer pk's :duim: .
Gebruikers-avatar
dedjutoch
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor thunderdome88 » Do Nov 10, 2011 7:36 am

Klinkt interessant
thunderdome88
2fast4u.be Newbie

Berichtdoor Circuit Maniac » Do Nov 10, 2011 1:38 pm

dedjutoch schreef:Voila, ik heb mijn eerste 1000 km er op zitten. De motor rijdt als een fiets, wendbaar en "lichtvoetig". Meer dan voldoende pk's (150) en een zegen voor de luie rijder: een hoog koppel, wat je toelaat als eens later terug te schakelen zonder op je bek te gaan in de bocht. Ik kan zeer goed met mijn voeten aan de grond, en het gewicht is voor een 1000 cc zeker laag te noemen. Zithouding is (voor mij) net niet al te sportief (opgeplooid) zodat krampen gedurende lange tochten lang achterwegen blijven.
Ook met duopassagier rijdt dit ding zeer goed en geeft veel vertrouwen!
Er zijn ook wat nadelen: Bij 4 tot 5000 toeren wat trillingen, hetgeen spijtig genoeg samenvalt met de max. 120 km/hr op onze snel(?)wegen. Het zadel is vrij hard, wat na 300 km voor wat problemen met de onderkant van de zittende mens begint te zorgen (er komt dus snel een Sargent zadel op ;) ). Ook de versnellingsbak vraagt wat gewenning! Schakelen gaat goed op toeren, maar in stilstand terugschakelen van 3 naar neutraal is een ramp. Maar eigenlijk zou dit uiteraard niet meer bij stilstand moeten gebeuren |( .

Tot nogtoe, alles bij mekaar genomen, een fijne motor om wat in de bochtige wegjes van de Eifel te gaan razen :D .

Wat is er intussen aangepast? Een hogere ruit, waardoor je minder wind vangt, hetgeen bij het originele ruitje niet ideaal was.

Wat wordt er in de toekomst nog aangepast? Zoals gezegd een ander zadel van het merk Sargent (spijtig genoeg enkel in Amerika te koop?). En bij het vervangen van de banden, komt er achter een 180 op ipv de 190 die er nu opligt!

T.o.v. vorige motoren: Honda CBR600F: De Yam stuurt veel beter, is stabieler in de bochten en de zithouding is (voor mij) beter.
T.o.v. de BMW R1200GSA: De Yam is veel handelbaarder als je er langs moet lopen, minder "topzwaar"! Stuurt nog net dat ietsje beter dan de BMW en uiteraard de helft meer pk's :duim: .

ge slaagt de spijker op de kop :D
heb nog geen 1 moto gehad waar ik kon terugschakelen bij stilstand zonder de koppeling half te lossen zodat die van vitesse kon verspringen
Harley rijden is als een sprookje... Hans en grietje strooiden ook spullen om de weg naar huis te vinden
Gebruikers-avatar
Circuit Maniac
2fast4u.be expert member

Berichtdoor Schussboelie » Do Nov 10, 2011 2:49 pm

Allez, dan is de GS nog relatief snel terug de deur uit gegaan...
'09 KTM 990 SMT
'85 Honda VF1000F-II Bol d'Or
'00 Suzuki SV650N
'99 Suzuki TL1000R
'99 Suzuki TL1000R

If you're not living on the edge, you're taking up too much space!
Gebruikers-avatar
Schussboelie
2fast4u.be expert member

Berichtdoor dedjutoch » Do Nov 10, 2011 8:32 pm

Toen ik de GSA op Kapaza zette, had ik al telefoon van iemand voor ik een mailtje kreeg dat mijn zoekertje goedgekeurd was. En hij heeft h'm ook gekocht. Da ging rapper dan rap ;-)
Gebruikers-avatar
dedjutoch
2fast4u.be Senior Lid

Berichtdoor joe » Do Nov 10, 2011 9:38 pm

.

http://www.sargentcycle.com/yamwsfz106.htm

Hier zijn de zadels te bestellen ,Heb er zelf ook eentje gehad en heb er +- 2500 km mee gereden en vond het niet echt een verbetering dus weer terug verkocht en rij weer met het originele zadel .
Heb ook een 180 erop enzo al een paar setjes versleten maar denk dat ik bij de volgende wissel de 190/55 een ga proberen zou hetzelfde sturen als een 180/55 zeggen ze !?

Afbeelding

greetz....joe :moto:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
joe
2fast4u.be Regelmatig Lid

Terug naar Tour motoren