Probleem met LED-pinkers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Hyundai
    2fast'er
    • aug. 2005
    • 235
    • Lanaken-Limburg

    Probleem met LED-pinkers

    Ik heb me andere pinkers gekocht voor op de gsxr, nu krijg ik ze niet aan het werken, wat doe ik verkeerd?

    Een gewone andere pinker sluit je aan en dat werkt, nu bij led-pinkers moet er een weerstand tussen.

    Ik heb dus het plannetje gevolgd, de plus van de batterij naar de pinker, en naar de weerstand, en met de min hetzelfde.
    eigenlijk heel simpel

    Maar het gaat dus niet, beide pinkers krijg ik niet aan het werken, dacht eerst dat een pinker stuk was, maar alle 2 lijkt me toch heel sterk, heb ook al op men auto batterij geprobeerd met daar die weerstand tussen, maar hij doet niks.

    Heeft er iemand ervaring met zo een pinkers?
    Voor foto's en info(Gixxer, Pocketbike, Buggy en Hyundai)

    http://users.skynet.be/freetuners

    Any person that makes fun of a rider for riding a 600 is a moron. The 600 isn't the most powerful machine out there, but that doesn't mean that it doesn't deserve respect.
  • kiki en Mr. White
    Senior 2fast'er
    • aug. 2004
    • 6874
    • Sint-Gillis-Waas

    #2
    ik beb een led licht achteraan met pinkers in. ik heb mijn oude pinkers als weerstand gebruikt en da werkt perfect. die zitten nu in de duo zit en gaan gewoon mee aan .nu ik denk dat je de plus en de min hebt om gedraait kzou dat eens eerst na zien leds mag je ni zo maar aan sluiten min op min plus op plus.de weerstand parallel over de led is juist.
    nu nog een vraagje zijn dat pinkers die voor zien zijn voor 12 v of moet je nog een weerstand in serie zetten ook een led alleen verdraagt maar 1.2 a1.5 volt dus moet je er +- 10 in serie zetten of een led met een weerstand die je berekent.

    greetz Mr.White
    R.I.P. CHL en dimi fly safe in biker's heaven...
    maar hou het daar wel proper he mannen.
    Root hou ze wa in de gaten he..Hellraiser666 we miss you man....R I P

    make choises and don't look back

    Comment

    • PsyStof
      2fast'er
      • mei. 2005
      • 174
      • Limburg...Bilzen

      #3
      Moet die weerstand wel parallel staan? Ik heb voor de fun een aantal ledjes geinst ...en telkens met een berekende weerstand aan de + kant (= draad remlicht) vd led, eentje per led...de min gewoon samengebundeld
      't marcheert toch
      http://s108.photobucket.com/albums/n22/psystof/

      Comment

      • RunnerX
        Bestuurslid
        • feb. 2004
        • 6977
        • Limburg:wellen

        #4
        polen omkeren, ge hebt daar een + en - aan, de 2 kabeltjes omwisselen dus
        Oprichter 2fast4u 2004
        #From CB500 -> CBR900/Fireblade streetfighter to Honda CB1000r 2010 &cbr600 Stuntbike - @@

        -------------------------------------------
        hoe gekker hoe liever
        -------------------------------------------

        Comment

        • Sanka
          Die Hard 2fast'er
          • sep. 2004
          • 2942
          • As

          #5
          Die mogen parallel staan denk ik. Maar als je ze in serie zet ga je een probleem hebben als je resistor kapot is. Dan vindt je niet onmiddellijk de fout, want de LED-pinker werkt dan ook niet meer, terwijl in een parallelle schakeling de LED evengoed blijft werken, hij gaat dan alleen wat sneller.
          BTW: als je zowel van voor als van achter LED-Pinkers zet, plaats dan een resistor van ongeveer 42 watt min het vermogen van 2 LED-Pinkers. Dan houdt je pinker dezelfde snelheid aan. Dit is verkrijgbaar in winkels met elektronische onderdelen.


          Greetzzz


          Sanka

          [quote="PsyStof"]Moet die weerstand wel parallel staan? Ik heb voor de fun een aantal ledjes geinst ...en telkens met een berekende weerstand aan de + kant (= draad remlicht) vd led, eentje per led...de min gewoon samengebundeld]
          Ik HAAT mensen die hun zin nooit

          Comment

          • kiki en Mr. White
            Senior 2fast'er
            • aug. 2004
            • 6874
            • Sint-Gillis-Waas

            #6
            bij leds moet een weerstand parallel staan anders pinken ze te snel

            de originele pinkers zijn halogeentjes en die hebben een groter weerstand dan leds. daardoor gaat de relais sneller aan en uit gaan bij led.die hebben een veel kleinere weerstand.dit verhelp je met een weerstand in parallel met de led.

            ik vin het gemakkelijkste als ge uw oude pinkers in u zitje steekt en de leds er parallel over zet dan werkt alles prima. uw oude pinker installatie blijft gewoon werken en die was al goed. je zet de led er gewoon parallel bij en kun je niets verkeerd doen .wil je de oude pinkers weg haal dan een weerstand (warmte weerstand) die even veel watt heeft als uw oude pinker lampje en zet die in de plaats van uw oude pinker en klaar.:biggrin:

            [quote="PsyStof"]Moet die weerstand wel parallel staan? Ik heb voor de fun een aantal ledjes geinst ...en telkens met een berekende weerstand aan de + kant (= draad remlicht) vd led, eentje per led...de min gewoon samengebundeld]
            R.I.P. CHL en dimi fly safe in biker's heaven...
            maar hou het daar wel proper he mannen.
            Root hou ze wa in de gaten he..Hellraiser666 we miss you man....R I P

            make choises and don't look back

            Comment

            • CBartje
              Die Hard 2fast'er
              • jan. 2005
              • 1105
              • Haacht

              #7
              tis nu wel al ff geleden dat ik op school zat maar ik zette toch altijd de weerstand in serie in parallel zullen ze maar heel effe veel licht geven

              bij serie word de spanning verdeeld over de weerstanden en de stroom blijft het zelfde een led heeft normaal maar 1.5v nodig bij parallen komt de volle spanning over zowel de led als de weerstand en word de stroom verdeeld over de weerstand en de led

              mijn idee:biggrin:
              I belong to the groep of 10cc ->1cc more than the average:biggrin:
              Itruder Alert (als hij klaar graakt deze winter)

              Comment

              • Jantje
                Die Hard 2fast'er
                • feb. 2004
                • 441
                • Houthalen

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door CBartje
                tis nu wel al ff geleden dat ik op school zat maar ik zette toch altijd de weerstand in serie in parallel zullen ze maar heel effe veel licht geven

                bij serie word de spanning verdeeld over de weerstanden en de stroom blijft het zelfde een led heeft normaal maar 1.5v nodig bij parallen komt de volle spanning over zowel de led als de weerstand en word de stroom verdeeld over de weerstand en de led

                mijn idee:biggrin:
                die led pinkertjes moeten op 12v (of 13v) staan anders zal er nie veel licht uitkomen, zo zijn ze gemaakt
                (een enkel uitzonderlijk ledje werkt idd op 1,5 of 2v)
                die weerstandjes hebben een zeer lage weerstand (ohm dus) en zorgen voor een grotere stroom => als je ze dus parallel zet op een led pinker gaan ze er voor zorgen dat je ongeveer even veel stroom neemt als een gewone pinker

                dat is toch wat ik er van dacht (heb jaren elektronica gedaan btw)
                sigpic

                Comment

                • Rikky
                  2fast'er
                  • okt. 2004
                  • 135
                  • 50% Zoersel en 50% Rio de janeiro, Brazil

                  #9
                  Die leds hebben steeds een voorschakelweerstand nodig in serie omdat een enkel ledje maar 1.5 volt mag hebben.

                  Rv= Uv - Uled/ I led meestal 20 mA Dus bij 12 volt is dit 12-1.5/0.02=525 Ohm
                  Als je meer leds in serie zet, geven die een spanningsval van telkens 1.5 V
                  Dus 6 leds in serie is 9volt spanningsval. de voorschakelweerstand Rv is dan 12-9/0.02= 150 ohm

                  Er word een weerstand parallel gezet over die pinkers gewoon om het pinker relais hetzelfde te doen knipperen, maar da heeft niks met de leds op zich te maken.

                  De reden dat die pinker ni ga werken is dat waarschijnlijk de = en - gewisselt zijn. Een led is een lichtdiode. de + aan de anode en de - aan de kathode dus.

                  Succes

                  Comment

                  • Hyundai
                    2fast'er
                    • aug. 2005
                    • 235
                    • Lanaken-Limburg

                    #10
                    als ik dat hier zowat snel snel lees merk ik dat de + en - omgedraaid zou zijn.


                    Nu op de pinker stond + en - aangeduid, ook was de - zwart en de plus geel, dus lijkt me sterk.

                    de weerstand moet parallel staan, die kerel bij Louis (duitsland) zei me dat als je gewone pinkers had en je naar led ging, dat je een weerstand erbij moest, ik heb die daar ook gekocht en is dus voor die leds berekend.

                    Men gewone pinkers in de 'koffer'' leggen zal niet gaan, men achterste blijven voorlopig standaard(komt een undertail) het zijn de voorste 2 waar ik nu mee zit.

                    Maar voor alles eens geweten te hebben ga ik nu de led, zogezegd verkeerd aansluiten, dus de + op de -

                    Heb alles zowat gedaan, allez ja veel kan je niet testen ofwel gaan ze ofwel niet .

                    Moest het niet lukken ga ik morgen terug ermee, en ruil ik ze om voor dezelfde vorm van pinkers maar dan met een gewoon lampje.

                    Ik heb elektro-mechanica gevolgd, dus het aansluiten is geen probleem met serie en parallel en dergelijke.

                    ik hou jullie op de hoogte, ga het eens ff testen
                    Voor foto's en info(Gixxer, Pocketbike, Buggy en Hyundai)

                    http://users.skynet.be/freetuners

                    Any person that makes fun of a rider for riding a 600 is a moron. The 600 isn't the most powerful machine out there, but that doesn't mean that it doesn't deserve respect.

                    Comment

                    • Hyundai
                      2fast'er
                      • aug. 2005
                      • 235
                      • Lanaken-Limburg

                      #11
                      ok iben al iets slimmer geworden.

                      heb gemakkelijkheidshalve de pinkers ff getest op de auto batterij.

                      Wat ik eerst fout heb gedaan, geen idee.
                      Maar de pinkers gaan, + van de batterij op de plus van de leds en verbonden met 1 zijde van de weerstand.

                      met de - hetzelfde.

                      als ik plus en - omdraai blijft de pinker evenzeer werken.
                      Weerstand staat dus parallel

                      MAAAAAAAR:

                      ze werken niet op de moto.
                      -originele voorpinker verwijderd
                      - led pinker met weerstand aangesloten zoals op de auto batterij en doet niks.
                      -led met weerstand EN oude pinker samen gehanden, led doet niks, oude pinker gaat wel
                      - voorpinker niet aangesloten alleen achter, dan pinkt de achterste sneller.

                      wat kan dit zijn?
                      bijkomd vraagje, mijn batterij op de moto (Suzuki gsx-r 1999) is dit wel 12v?
                      volgens mij krijgen die leds niet genoeg stroom ofzo, ik weet het niet.

                      Morgen ga ik eens de achterpinker afkoppelen en dan alleen de led vooraan testen.

                      HELP MIJ :biggrin:
                      Voor foto's en info(Gixxer, Pocketbike, Buggy en Hyundai)

                      http://users.skynet.be/freetuners

                      Any person that makes fun of a rider for riding a 600 is a moron. The 600 isn't the most powerful machine out there, but that doesn't mean that it doesn't deserve respect.

                      Comment

                      • Speedieke
                        Die Hard 2fast'er
                        • apr. 2005
                        • 849
                        • Herent

                        #12
                        Kunde der gewoon nie ff ne multimeter op hangen en ff meten?
                        .. amper op't forum te vinden, te druk in de weer met rsolution.be, stuur een berichtje als deze (te) snelle jongen ergens op dient te reageren

                        Comment

                        • Hyundai
                          2fast'er
                          • aug. 2005
                          • 235
                          • Lanaken-Limburg

                          #13
                          [quote="Speedieke"]Kunde der gewoon nie ff ne multimeter op hangen en ff meten? [/...QUOTE]
                          lol jong jong, ik weet nie waar men verstand vandaag zit,
                          JA dat kan ik doen ja hehe :biggrin:

                          iemand die soms nog een oplossing weet voor het probleem?
                          want ik ben zowat ten einde raad, op auto batterij werkt het, op de moto niet
                          Voor foto's en info(Gixxer, Pocketbike, Buggy en Hyundai)

                          http://users.skynet.be/freetuners

                          Any person that makes fun of a rider for riding a 600 is a moron. The 600 isn't the most powerful machine out there, but that doesn't mean that it doesn't deserve respect.

                          Comment

                          • Rikky
                            2fast'er
                            • okt. 2004
                            • 135
                            • 50% Zoersel en 50% Rio de janeiro, Brazil

                            #14
                            Waarschijnlijk zitten er leds anti parrallel geschakelt in die pinker, daarom dat ze oplichten, waarschijnlijk den helft.

                            Ben je zeker dat da leds zijn? als da in 2 richtingen werkt zou ik daat direkt een patent op nemen, want to den dag vandaag moeten er nog leds uitgevonden worden die in 2 richtingen gaan...

                            Zeker dat da leds zijn???
                            Heb je daar geen meer gegevens van ?

                            Als je batterij geen 12 v is, waarschijnlijk 6 volt; dan zal er wel te weinig stroom vloeien om de boel te doen werken...

                            Comment

                            • Hyundai
                              2fast'er
                              • aug. 2005
                              • 235
                              • Lanaken-Limburg

                              #15
                              [quote="Rikky"]Waarschijnlijk zitten er leds anti parrallel geschakelt in die pinker, daarom dat ze oplichten, waarschijnlijk den helft.

                              Ben je zeker dat da leds zijn? als da in 2 richtingen werkt zou ik daat direkt een patent op nemen, want to den dag vandaag moeten er nog leds uitgevonden worden die in 2 richtingen gaan...

                              Zeker dat da leds zijn???
                              Heb je daar geen meer gegevens van ?

                              Als je batterij geen 12 v is, waarschijnlijk 6 volt]

                              Oleeee men pinkers werken :biggrin:

                              Ja ik ben zeker dat het leds zijn.
                              Hoe staat het op het plan, + van batterij met + van leds en 1 zijde aan de weerstand.
                              - van batterij naar - leds, en andere zijde weerstand

                              Hoe werkt het bij mij wel:
                              De + van de batterij met de - van de leds en zo naar de weerstand

                              Vraag me niet hoe het komt, en ja ik ben 100% zeker dat het niet + bij + is

                              Dusja na 2 dagen zoeken werken ze eindelijk

                              bedankt voor de hulp alleszins aan iedereen thx
                              Voor foto's en info(Gixxer, Pocketbike, Buggy en Hyundai)

                              http://users.skynet.be/freetuners

                              Any person that makes fun of a rider for riding a 600 is a moron. The 600 isn't the most powerful machine out there, but that doesn't mean that it doesn't deserve respect.

                              Comment

                              Working...
                              X