PDA

Bekijk Volledige Versie : motoragent rijd fietser aan.

RunnerX
15-10-2005, 02:57
In Halen is vanmiddag een zwaantje van de politie west-limburg tegen een fietser gereden.
De fietser wilde de staatsbaan oversteken en zou de motorrijder niet gezien hebben.
De fietser werd zwaargewond en ligt in het ziekenhuis van diest, de politieman is lichtgewond.

http://s2.postimage.org/217x7cxr8/attachment.jpg (http://postimage.org/image/217x7cxr8/)

http://s2.postimage.org/217x7cxr8/attachment.jpg (http://postimage.org/image/217x7cxr8/)

informatie komt van VTM, nieuwsuitzending, http://www.vtm.be

JoeBar
15-10-2005, 06:50
En omdat het ne flik is zal er weer een heel spel rond gemaakt worden. Is er al duidelijkheid wie verantwoordelijk is?

the devil's own racer
15-10-2005, 07:18
die ken ik (spijitig genoeg)

lijkt fel op degene die ervoor gezorgd heeft dak 5 maand droog gestaan heb

guido
15-10-2005, 09:49
En omdat het ne flik is zal er weer een heel spel rond gemaakt worden. Is er al duidelijkheid wie verantwoordelijk is?
Volgens mij is de fietser in fout,je mag daar niet oversteken denk ik.

depo
15-10-2005, 10:12
Volgens mij is de fietser in fout,je mag daar niet oversteken denk ik.
ge moet wel voor iedere hindernis kunnen stoppen :s fietser kan in fout zyn
maar word door de verzekering van de politie uitbetaald (zwakke weggebruiker )
2. ART.29 BIS WAM: VERGOEDING VAN DE ZWAKKE WEGGEBRUIKER

Sinds de invoering op 01 januari 1995 van art.29 bis van de Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorvoertuigen, wordt de lichamelijke schade (dus niet: zaakschade) van de zwakke weggebruiker, die slachtoffer wordt van eenverkeersongeval, automatisch vergoed door de verzekeraar van het motorvoertuig, dat bij het ongeval betrokken was. Indien er geen geldige verzekering is, zal deze vergoeding door het GEMEENSCHAPPELIJK MOTORWAARBORGFONDS verschuldigd zijn. Zwakke weggebruikers zijn in hoofdzaak en in beginsel voetgangers, passagiers van motorrijtuigen, en fietsers. Er is een vergoeding verschuldigd, zelfs wanneer de zwakke weggebruiker zelf een verschoonbare fout heeft begaan. Een onverschoonbare fout kan worden gedefinieerd als een opzettelijke fout van uitzonderlijke ernst, waardoor diegene, die ze begaan heeft, zonder geldige reden wordt blootgesteld aan een gevaar, waarvan hij zich bewust had moeten zijn.:duim:

Joker
15-10-2005, 11:15
ge moet wel voor iedere hindernis kunnen stoppen :s fietser kan in fout zyn
maar word door de verzekering van de politie uitbetaald (zwakke weggebruiker )
2. ART.29 BIS WAM: VERGOEDING VAN DE ZWAKKE WEGGEBRUIKER

Sinds de invoering op 01 januari 1995 van art.29 bis van de Wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorvoertuigen, wordt de lichamelijke schade (dus niet: zaakschade) van de zwakke weggebruiker, die slachtoffer wordt van eenverkeersongeval, automatisch vergoed door de verzekeraar van het motorvoertuig, dat bij het ongeval betrokken was. Indien er geen geldige verzekering is, zal deze vergoeding door het GEMEENSCHAPPELIJK MOTORWAARBORGFONDS verschuldigd zijn. Zwakke weggebruikers zijn in hoofdzaak en in beginsel voetgangers, passagiers van motorrijtuigen, en fietsers. Er is een vergoeding verschuldigd, zelfs wanneer de zwakke weggebruiker zelf een verschoonbare fout heeft begaan. Een onverschoonbare fout kan worden gedefinieerd als een opzettelijke fout van uitzonderlijke ernst, waardoor diegene, die ze begaan heeft, zonder geldige reden wordt blootgesteld aan een gevaar, waarvan hij zich bewust had moeten zijn.:duim:

Ik hoop dat het betrokkenen (fietser en zwaan)van dit ongeval snel genezen.

Ik wil hier wel even een opmerking in de kantlijn zetten aangaande dat "zwakke weggebruikersgedoe" sinds de invoering van deze wet heb ik het gevoel dat veel voetgangers en fietsers nu de straat opkomen met het gevoel van "Wat gaat gij doen met met uwen moto of auto, ik ben hiet toch in mijn recht".
Zo maak ik het de laatst tijd meer en meer mee dat de mensen per fiets of te voet (vooral jongeren) gewoon aan verkeerslichten op hun dooie gemak nog even oversteken als het licht voor de auto's op groen springt en dan echt uitdagend richting wachtende motorvoertuigen kijken. En zo zijn er nog genoeg staaltjes van machtsmisbruik vd "zwakke" weggebruiker.

roosje62
15-10-2005, 11:20
sinds de invoering van deze wet heb ik het gevoel dat veel voetgangers en fietsers nu de straat opkomen met het gevoel van "Wat gaat gij doen met met uwen moto of auto, ik ben hiet toch in mijn recht".
..............is tegenwoordig ook zo met auto's........sinds die beperkingen van 30 en 50.......da komt daar op zijn gemakske voor u ingeschoven,desnoods eerst nog een maneuverke maken.........:@

kawabill
15-10-2005, 11:26
Zo maak ik het de laatst tijd meer en meer mee dat de mensen per fiets of te voet (vooral jongeren) gewoon aan verkeerslichten op hun dooie gemak nog even oversteken als het licht voor de auto's op groen springt en dan echt uitdagend richting wachtende motorvoertuigen kijken. En zo zijn er nog genoeg staaltjes van machtsmisbruik vd "zwakke" weggebruiker.

Hier ben ik het mee eens Joker - had laatst dit ook voor met een groep schoolgaanden die van links aan komen fietsen en zonder blikken of blozen doorrijden en op die manier het verkeer van rechts tot stoppen dwingen.:mad:

Isabella
15-10-2005, 11:34

Ik wil hier wel even een opmerking in de kantlijn zetten aangaande dat "zwakke weggebruikersgedoe" sinds de invoering van deze wet heb ik het gevoel dat veel voetgangers en fietsers nu de straat opkomen met het gevoel van "Wat gaat gij doen met met uwen moto of auto, ik ben hiet toch in mijn recht".
Je bent niet de enige die dat gevoel heeft. Ik heb sinds het invoeren van de zwakke weggebruiker code ook al een paar kaar echt alles moeten dicht gooien omdat er een voetganger/fietser zonder te kijken overstak op het zebrapad. Ik denk dat ze er zijn vergeten bij te vermelden dat zowel fieters als voetgangers deel uitmaken van het verkeer en zich bijgevolg ook dienen te houden aan de regels.
Ik probeer altijd te stoppen voor een zebrapad als er iemand staat te wachten om over te steken, maar een wagen of motor kan niet altijd zomaar op tijd stoppen, dus links en recht kijken voor je oversteekt, zoals ik vroeger geleerd heb, blijft nog steeds van toepassing.

Speedieke
15-10-2005, 12:02
Je bent niet de enige die dat gevoel heeft. Ik heb sinds het invoeren van de zwakke weggebruiker code ook al een paar kaar echt alles moeten dicht gooien omdat er een voetganger/fietser zonder te kijken overstak op het zebrapad. Ik denk dat ze er zijn vergeten bij te vermelden dat zowel fieters als voetgangers deel uitmaken van het verkeer en zich bijgevolg ook dienen te houden aan de regels.
Ik probeer altijd te stoppen voor een zebrapad als er iemand staat te wachten om over te steken, maar een wagen of motor kan niet altijd zomaar op tijd stoppen, dus links en recht kijken voor je oversteekt, zoals ik vroeger geleerd heb, blijft nog steeds van toepassing.

Ik ben ook een fietser & motorijder,..

Ik vind dat gedoe van zwakke weggebruiker een goed punt!
Als ik op een steenweg van 70 het dubbele aan't knallen ben... en ik passeer een zebrapad, zo goed als altijd zal ik daar minder dan 70 gaan rijden, omdat je nu eenmaal weet dat daar mensen kunnen oversteken...

Wij hebben moeten studeren/ervaring opdoen voor dat rijbewijs, wij zijn opgeleid, die fietsers & voetgangers niet...

Als ik te voet ben, zal ook elke auto of moto moeten stoppen voor mij als ik zin heb om de weg over te steken via het zebra-pad...

Wij zijn nu eenmaal bij de "sterkere" als motorijder, wij hebben betere remmen, en kunnen sneller weer aan onze snelheid komen... ;)

Paco
15-10-2005, 18:18
Als ik te voet ben, zal ook elke auto of moto moeten stoppen voor mij als ik zin heb om de weg over te steken via het zebra-pad...

Wel hopen da ge mij nie tegenkomt dan, want as der geen ander verkeer achter mij is, zou ge u toch is kunne mispakken.
Ik stop 9 van de 10 keer voor zebrapad as der iemand staat, ma as der totaal niks achter mij is dan moet ge ma 2 seconde wachte met oversteken.

roosje62
15-10-2005, 18:22
lol, goeie logica:biggrin:

Speedieke
15-10-2005, 18:43
Wel hopen da ge mij nie tegenkomt dan, want as der geen ander verkeer achter mij is, zou ge u toch is kunne mispakken.
Ik stop 9 van de 10 keer voor zebrapad as der iemand staat, ma as der totaal niks achter mij is dan moet ge ma 2 seconde wachte met oversteken.

Hh :biggrin::duim:
Kzal eerst is kijken of de Paco deraan komt dan :p

Isabella
15-10-2005, 20:57
[quote="Speedieke"]Ik ben ook een fietser & motorijder,..

Ik vind dat gedoe van zwakke weggebruiker een goed punt!
Als ik op een steenweg van 70 het dubbele aan't knallen ben... en ik passeer een zebrapad, zo goed als altijd zal ik daar minder dan 70 gaan rijden, omdat je nu eenmaal weet dat daar mensen kunnen oversteken...

Wij hebben moeten studeren/ervaring opdoen voor dat rijbewijs, wij zijn opgeleid, die fietsers & voetgangers niet...

Wij zijn nu eenmaal bij de "sterkere" als motorijder, wij hebben betere remmen, en kunnen sneller weer aan onze snelheid komen... ]
hier ben ik het niet mee eens Speedieke, no offence ;)
Als voetganger of fietser moet je je gezond verstand gebruiken in het verkeer precies omdat je een zwakke weggebruiker bent. Dat wil zeggen, uit je doppen kijken als je de straat wil over steken, ook aan een zebrapad. Daar staat nl geen muur rond en een automobilist die even niet oplet rijd je zo van je sokken.
Iedereen die zich op straat begeeft 'neemt deel aan het verkeer' en een voetpad staat niet gelijk aan: oversteken zonder kijken

kawabill
15-10-2005, 21:15
gezond verstand gebruiken in het verkeer

:duim:
En juist dit deel is aan het verdwijnen in de Lage Landen, ik vind dat dit door een groot deel door de politiek komt met al de onzinnige regels en snelheidsbeperkingen.

Ik blijf van mening dat een fietser of voetganger, of egaal welke deelnemer die bij een ongeluk betrokken is moet men kunnen aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid wil tevens zeggen het vermijden van ongevallen - ook bij andermans fout.

Afijn, iback on topic; ik hoop dat de fietser die aangereden is door de motoragent volledig van zijn wonden geneest.

Speedieke
15-10-2005, 22:23
[quote="Isabella"]hier ben ik het niet mee eens Speedieke, no offence ]

Ik zie een zebrapad als een verlenging van het voetpad..
Te voet:
Wees gerust, ik kijk altijd, en ik schat de afstand goed in, maar ik zal niet terugdeinzen voor van die bestuurders die denken dat ze toch voorrang hebben op een zebrapad..
Op de moto:
Vaak rij ik op zebrapaden met mensen in de buurt, ook al steken ze niet over, trager dan wettelijk toegelaten is..

Maar goed, de fietser in dit voorval stak blijkbaar op een compleet verkeerde plaats over..
Nu ja,.. had ie ff pech... was z'n eigen risico...

Joker
16-10-2005, 00:19
Ik zie een zebrapad als een verlenging van het voetpad..
Te voet:
Wees gerust, ik kijk altijd, en ik schat de afstand goed in, maar ik zal niet terugdeinzen voor van die bestuurders die denken dat ze toch voorrang hebben op een zebrapad..

Dus als ik deze redenering volg, ik mag met de motor over een zebrapad rijden, het voetpad is het verlengde van een zebrapad dus ... :D :D :D

Wat dat niet terugdeinzen betreft ik deins wel terug, liever bange Joker dan platte Joker, ge weet nooit wat voor iemand er achter het stuur zit, en zo'n risico lopen om het grote gelijk te halen omdat ge toch in je recht bent...

Voor dat de kritiek hierop losbarst, dit is een zuiver hypotetische kwestie

Veronderstel eens, als de auto's en moto's eens bestempeld worden als "zwakke" weggebruikers, dan weten de voetgangers en fietsers dat ze moeten opletten alvorens over te steken, iets wat nu duidelijk niet het geval is.

En wees even eerlijk, wie rijd er voorzichtiger aan zebrapaden ed. omdat dit opgelegd wordt door de wet? Ik niet, ik rij daar voorzichtiger omdat ik niemand wil overhoop rijden, wet of geen wet.

RunnerX
16-10-2005, 02:39
ik probeer er gewoon rekening te houden dat er dwazen zijn die (fiets-of zebrapad of niet) gewoon oversteken zonder te kijken, op momenten wanneer ge het totaal nie zou verwachten.
ik ga niet vertragen voor een oversteekplaats, ook al staat er iemand, ik moet ook wachten als ik daar zou staan. als je vertraagt wekt dit twijfel op(gaat die nu stoppen of niet??)

'k heb het in de week nog voorgehad, op een grote baan zomaar uit het niets steekt een fietser vlak voor m'n neus over, alles dichtgegooid en uitgeweken, de fietser keek niet eens om :mad: .

verwacht het onverwachte. je kan niet alles gezien hebben, maar je kan er wel rekening mee houden dat er elk ogenblik iets kan voorvallen.

vorige winter heb'k het ook voorgehad met de moto, 'k had het direct warm(en was drekt wakker).
aangezien het dus winter was het erg koud was, vriestemperaturen, en ijzel en dergelijke op de baan.
'k reed 's morgends naar school, en ik stond vooraan voor de slagbomen van het treinspoor. toen de slagbomen omhoog gingen, vertrok ik al runner ;) (op 2 wielen wel h), en reed dus voorbij de wachtende rij van de tegenrichting.
'k denk dat ik aan een 60-70 km/h zat toen er ineens een auto vlak voor mij tussen de wachtende rij de baan(mijn rijvak) opschoot, deze stond waarschijnlijk langst de kant van de baan.
ikke alles dichtgegooid, en toen'k weer wat grip vond op beide wielen remen gelost en uitgeweken, 'k zat er denk'k geen 20cm van de wagen af.

'k heb persoonlijk meer last van zulke dingen met andere wagens als met fietsers en voetgangers.

'k hoop voor 't zwaantje dat ie niet in fout gesteld word, want da kan em dan dik tegenzitten.

kawabill
16-10-2005, 07:55
verwacht het onverwachte. je kan niet alles gezien hebben, maar je kan er wel rekening mee houden dat er elk ogenblik iets kan voorvallen.

:rolleyes:....een soort van perpetuum immobile lijkt me dat RunnerX.

Ik begrijp dat je bedoelt dat je in het verkeer moet blijven anticiperen, waar ik het mee eens ben. Dit geldt voor voetgangers, fietsers en tevens alle andere verkeersdeelnemers.

Laten we wel zijn: de remweg van een voetganger aan 4km/u is altijd korter dan die van een voertuig aan 70km/h. Waarmee ik bedoel, wacht als voetganger gewoon dat die auto voorbij is ipv je recht te halen en over te steken......

The Mickel
16-10-2005, 08:46

Volledig mee eens:mad: en of het hier nu om iemand van de motorpolitie gaat staat naast de kwestie:cool het had u of mij ook kunnen gebeuren:(
Een spoedig herstel gewenst aan beide slachtoffers maar in de eerste plaats aan die agent:duim:

Althans zo voel ik het aan.

en btw:ik rij zowiezo trager aan een zebrapad en wel omdat deze doorgaans gemaakt zijn uit die lekker duurzame/gladde smurrie van plasticverf:@

Speedieke
17-10-2005, 15:33
Wat dat niet terugdeinzen betreft ik deins wel terug, liever bange Joker dan platte Joker, ge weet nooit wat voor iemand er achter het stuur zit, en zo'n risico lopen om het grote gelijk te halen omdat ge toch in je recht bent...

Wel,.. inderdaad, dat is ook het verstandigste..

Maar ik wil ook wel een spannend moment, ook al ben ik voetganger of fietser...
En ik beperk me tot van die chauffeurs, welke gewoon denken dat ze zomaar overal voorrang hebben, en deze mogen gerust eens verschieten, als ik ze gezien heb weet ik dat ik niet zo stom zal zijn om eronder te lopen...
En zulke toestanden, reserveer ik voor binnen de bebouwde kom ;)

Geloof me, als ze mij eens tegengekomen zijn op't zebrapad, de volgende keer zullen ze VEEL beter opletten bij het naderen van een zebrapad...
Deze keer was ik het maar aan't zebrapad, volgende keer loopt er een kind over, welke niet zo snel kan reageren met eventueel weg te springen!

P.S. Wss komt dit gedrag door jarenlang met anarchistische studenten optrekken in Leuven & omstreken... :u

Pugilist
21-10-2005, 15:21
Het mag gezegd worden niemand let eigenlijk op op de baan, buiten wij:D en dat is voor de simplel reden dat met de snelheiden dat wij kunnen halen we veel bewuster zijn van al de schade dat een ongeluk kan aanrichten... Automobilisten voelen zich veilig in hun kooi... Fietsers en voetganger in hun recht... En wij mogen opletten...:@

Zo heb ik gisteren nog bijna een voetgangster die vlak voor een enorme jeep(ook dikke klootzakken met hun rijstijl en hun te grote overbodige bakken voor onze wegen) dacht nog even over te lopen terwijl ik tussen de twee rijrichtingen aant rijden was. Dat mens heeft een jumpke van jewelste genomen toen ik klaksonneerde en gelukkig sprong ze juist op tijd de goei richting uit... En dan ben ik in fout he... Dat mens keek niet eens niet meer rond,ze zat naar haar sleutels te zoeken in haar tas!!!:mad: Tja zoals ze al zeiden gewoon hard opletten en het oververwachten verwachten...