PDA

Bekijk Volledige Versie : Invoeren vanuit Nederland

Jorne
01-03-2013, 18:33
Hallo allemaal

Ik ga voor een Nederlandse motor kijken. Nu heb ik mij al suf gezocht in alle mogelijke topics maar ik geraak er maar niet uit.
Kan iemand mij nog eens duidelijk uitleggen wat ik nu precies nodig heb.

De verkoper heeft wel geen gelijkvormigheidsattest, heeft hij nog nooit van gehoord. Wel 3 kenteken papieren.
Moet dit dan aangevraagd worden in BelgiŽ? Zoja wat gaat dit nog kosten?

Het gaat hier wel om een 25kw.

Alvast bedankt

skippy79
01-03-2013, 19:07
je zal een gelijkvormigheids attest moeten halen bij de invoerder. Zonder geljkvormigheids attest (ofwel van de verkoper of invoerder) ga je die niet kunnen inschrijven dacht ik...

succes

janbros
01-03-2013, 20:03
verkoper moet die gewoon uitschrijven, en jij krijgt (dacht ik) 2 delen van die 3 mee. daarmee gewoon langs de douane passeren en 20 cent (zoiets) meenemen voor een zegel.

Jorne
01-03-2013, 20:05
verkoper moet die gewoon uitschrijven, en jij krijgt (dacht ik) 2 delen van die 3 mee. daarmee gewoon langs de douane passeren en 20 cent (zoiets) meenemen voor een zegel.

En hoe zit het dan met het gelijkvormigheidsattest?

Lucasfalt
01-03-2013, 20:40
Vertel eens eerst van welk bouwjaar die moto is en eventueel het merk.
Er is een verschil tussen moto's van voor +/- 2002 en nieuwere.
De nieuwere zijn Europees gehomologeerd en hebben een COC,de oudere zijn per land gehomologeerd.
Als je goed zoekt zul je hier trouwens een topic vinden over invoeren uit de UK,dat is juist hetzelfde als uit NL.

Jorne
01-03-2013, 20:49
Vertel eens eerst van welk bouwjaar die moto is en eventueel het merk.
Er is een verschil tussen moto's van voor +/- 2002 en nieuwere.
De nieuwere zijn Europees gehomologeerd en hebben een COC,de oudere zijn per land gehomologeerd.
Als je goed zoekt zul je hier trouwens een topic vinden over invoeren uit de UK,dat is juist hetzelfde als uit NL.

Het gaat over een kawasaki zx-6r bj 2004.
Het UK topic heb ik gevonden maar op andere plaatsen op het internet spreken ze dan weer anders waardoor ik het niet goed meer weet. Daarom heb ik een nieuw topic gestart in de hoop zo duidelijk antwoord te krijgen :)

Lucasfalt
02-03-2013, 00:50
Wat ze elders op het internet vertellen daar moet je niet op letten.:p
Een 2004 heeft zeer waarschijnlijk al een Europese homologatie en dus een COC,alleen gebruiken ze dat in NL (en UK) niet en weten eigenaars het dus ook niet.
Het is dus heel simpel:bel of mail Kawa NL met de gegevens van die moto (chassisnr. + kenteken) en vraag of ze je een COC kunnen bezorgen.
Zij zullen je ook kunnen zeggen wat dat kost,want dat is bij elk merk en land anders.
Bij Yamaha UK moest ik Ä70-80 betalen,bij Yamaha NL kreeg ik het gratis.:)
Bij import ALTIJD je COC aanvragen in het land waar je de moto koopt!
NL verkoper moet met zijn papieren naar de RDW om hem uit te voeren,jij moet daar niet bij zijn.
Hij moet alle kentekenbewijzen + uitvoerverklaring aan jou mee geven.
Al de rest staat in het topic over import uit UK.

Jorne
02-03-2013, 10:40
Wat ze elders op het internet vertellen daar moet je niet op letten.:p
Een 2004 heeft zeer waarschijnlijk al een Europese homologatie en dus een COC,alleen gebruiken ze dat in NL (en UK) niet en weten eigenaars het dus ook niet.
Het is dus heel simpel:bel of mail Kawa NL met de gegevens van die moto (chassisnr. + kenteken) en vraag of ze je een COC kunnen bezorgen.
Zij zullen je ook kunnen zeggen wat dat kost,want dat is bij elk merk en land anders.
Bij Yamaha UK moest ik Ä70-80 betalen,bij Yamaha NL kreeg ik het gratis.:)
Bij import ALTIJD je COC aanvragen in het land waar je de moto koopt!
NL verkoper moet met zijn papieren naar de RDW om hem uit te voeren,jij moet daar niet bij zijn.
Hij moet alle kentekenbewijzen + uitvoerverklaring aan jou mee geven.
Al de rest staat in het topic over import uit UK.

Okť bedankt.

Nu heb ik juist naar een Belgische kawasaki dealer gebeld en deze vertelde me dat de motor gekeurd moet worden in Brussel?

janbros
02-03-2013, 11:35
Okť bedankt.

Nu heb ik juist naar een Belgische kawasaki dealer gebeld en deze vertelde me dat de motor gekeurd moet worden in Brussel?

lees wat Luc zegt : gva aanvragen in land van oorsprong !

en Luc : ik kreeg maar 2 van de 3 delen van de nederlandse papieren mee, 1 moest daar blijven omdat dat specifiek bij de nummerplaat hoort (in nederland heeft ieder voertuid een vaste nummerplaat, bij ons heeft de eigenaar een vaste nummerplaat)

Jorne
02-03-2013, 11:40
lees wat Luc zegt : gva aanvragen in land van oorsprong !

en Luc : ik kreeg maar 2 van de 3 delen van de nederlandse papieren mee, 1 moest daar blijven omdat dat specifiek bij de nummerplaat hoort (in nederland heeft ieder voertuid een vaste nummerplaat, bij ons heeft de eigenaar een vaste nummerplaat)

Ja maar ik heb naar een kawasaki dealer gebeld in Nederland en deze zei dat kawasaki Nederland hetzelfde is als kawasaki BelgiŽ...

Initial G
02-03-2013, 11:41
Okť bedankt.

Als die een COC heeft hoeft ie normaal niet meer gekeurd worden in BE
gewoon langs douane passeren (vanuit nederland gelijk ff in Brecht stoppen bij het douanekantoor), paar cent betalen en (ik dacht) form 705 of 762 laten invullen
Dan, samen met coc en co opsturen naar DIV
normaal krijg je dan direct je plaat
(Zo is het bij mij toch gelukt met een fiets vanuit UK)
Ik had de plaat op 3 dagen

Ow, en ik heb alle 3 delen van het UK attest meegekregen met mijn UK fiets :D

Lucasfalt
02-03-2013, 11:58
Ja maar ik heb naar een kawasaki dealer gebeld in Nederland en deze zei dat kawasaki Nederland hetzelfde is als kawasaki BelgiŽ...
In geval van Kawa geloof ik inderdaad dat de invoerder voor de Benelux in NL zit.
Daarom ook : vraag het aan de invoerder,zij leveren het COC af en bepalen de voorwaarden en prijs,dealers weten het meestal ook maar half heb ik al ondervonden.
Als je het in B aanvraagt is de kans heel groot dat de invoerder eerst de moto wil keuren,ze hebben daar namelijk niets aan verdient en willen dat nu doen voor ze je helpen.
Toen ik mijn COC aanvroeg in de UK en NL,was de eerste voorwaarde bij beide dat ze me alleen zouden helpen als het een moto was die door hun geleverd was.
Als zou blijken dat de moto bvb. al uit een ander land was ingevoerd,zouden ze niets doen.
Daarom zeg ik dus ook : stuur ineens chassisnr. en kenteken mee.